Kakkosauton hankinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaksu
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
18.1.2005
Viestejä
313
Moi,

Edessä mitä ilmeisimmin kakkosauton hankinta, jota olen yrittänyt karttaa viimeiseen asti. Menot siis kasvavat, mutta näillä mennään. Laittakaapas arvon lihasveljet/siskot ehdotuksia mikä kakkosauto olisi järkevä hankinta, jos budjetti on noin 2000€:n luokkaa? Kakkosautolta odotan toki halpaa ylläpitoa ja varmatoimisuutta. Turvallisuus olisi myös tärkeää, ja sitten ehkä se ajettavuus ja yleinen mukavuus.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oliko vielä perusteluita, miksi juuri Yaris?

Yariksen vanhemmista malleista ainakin puuttuu sellaisia "perusominaisuuksia" kuin ajonvakautusjärjestelmä. Sen sai lisävarusteena, mutta hintaa oli aika paljon. Jos tätä kaipaa turvallisuuden näkökulmasta (yksi asia monien joukossa), niin kannattaa pitää mielessä malleja katsellessa. Ne mallit, joissa se on vakiona, ei varmasti mene tuohon hintakategoriaan.
 
riippuu käytöstä. Jos jossain kaupunkiajossa ja ei mitään pitkää matkaa, niin kattoisin Puntoa, Yarista, Aygoa ym todella pientä, vähäkulutusta sekä halpaa vakuutusta.

Jos joutuu pidempää matkaa ajamaan, niin sitten melkein jotain Golffin kokoluokkaa
 
Ihan mikä vaan volkkari 1.9SDI:llä. Laiska, mutta halpa ja kestää varmaan vielä toiset 300tkm tekniikan puolesta.
En tiedä diesel-verosta, mutta kuvittelisin olevan halpa.
 
Oliko vielä perusteluita, miksi juuri Yaris?

+Halpa ostaa ja pitää
+Näppärä kaupungissa (oletan että kakkosauto ei tule pitkän matkan ajoon vaan taloudesta löytyy toinen isompi auto jolla tehdään pitemmät siirtymät?)
+Toyotat kestää (huollettuna ja normaalipidolla).

Toyotasta on sen verran kokemusta, että vanhemmillani on v2004 Corolla ja v2008 Yaris ja olleet halpoja pitää eikä ole luotettavuuden kanssa ollut ongelmia. Corolla ollut uudesta asti. Onhan ne tylsiä ja muovisen oloisia kippoja, mutta jos kelpaa niin eikun vaan.

Mutta tosiaan tuohon 2000€ hintaluokkaan näyttäis löytyvän 10v vanhoja 200tkm rullattuja malleja vaan. Käytä autotohtorilla ja katso miten autoa on pidetty (huoltohistoria ja perstuntuma). Jos löydät hyvin pidetyn yksilön niin ne kestää vielä pitkään vaikka olisikin kilometrejä ja ikää. Käyttöarvo > myyntiarvo.

Jos budjetti venyy tonnilla niin löytyy 120-150tkm ajettuja, mutta ovat 2000-luvun alun malleja.

Ruoste on myös sellainen joka vanhempia japseja lähes poikkeuksetta vaivaa eli se kannattaa katsoa kunnolla.

Jos ei halua pikkukippoa niin joku tälläinenkin vois tulla kyseeseen, olettaen että em. tarkastukset tehdään ennen kauppoja: http://www.nettiauto.com/toyota/corolla/7323756
 
Moi,

Edessä mitä ilmeisimmin kakkosauton hankinta, jota olen yrittänyt karttaa viimeiseen asti. Menot siis kasvavat, mutta näillä mennään. Laittakaapas arvon lihasveljet/siskot ehdotuksia mikä kakkosauto olisi järkevä hankinta, jos budjetti on noin 2000€:n luokkaa? Kakkosautolta odotan toki halpaa ylläpitoa ja varmatoimisuutta. Turvallisuus olisi myös tärkeää, ja sitten ehkä se ajettavuus ja yleinen mukavuus.

Miten olet ton laskenut? 2000€ tekee aika monta taksimatkaa.
 
Tojotassa maine taitaa nostaa hintaa mukavasti, ite kattelisin ehkä enemmän mazdaa tossa budjetissa. Sisko osti just ekan auton mazda 323, 150tkm, 2000vm, ekalts omistajalta, täydellisellä huoltokirjalla ja just leimattuna. Makso 1050 euroa, mielestäni hinta/laatu suhde kohtaa mukavasti, löyty vielä nettiautosta eikä mitään tutun kauppaa. Samahan se silti on minkä tossa hintaluokassa ostaa mutta japanilaista suosisin. Ittellä ollut corollaa ja yarista niin tuo yaris helvetin hyvä kaupunki kippo mutta ei pidemmälle reissulle.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten olet ton laskenut? 2000€ tekee aika monta taksimatkaa.

Jos taksin perusmaksu on arkisin 5,9€ laaki ja km-kulu jotain 1,5€ luokkaa, niin päivittäisellä 2x15km ajolla kulut olisivat n. 56,8€. Joten 2000€:lla matkustaisin 35 päivää.

En tiedä kysyitkö tosissaan, mutta tulipa perusteltua miksei taksi ole lainkaan järjellinen vaihtoehto jos oikeasti perheeseen haetaan kakkosautoa. Kakkosauton pointti on se, että kaksi aikuista pääsee liikkumaan tarvittaessa, eikä olla julkisten saati taksisuharien armoilla.
 
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Kun nettiautoa selailin, on hintaluokassa 1000€-2000€ muutamia fiksuja vaihtoehtoja. Alle 150 000km veivattuja pikkukippoja, joiden moottoritilavuus ja päästöt eivät ole kovinkaan suuret. Tarkoittanee sitä, että polttoainekulut ja verot ovat myös kohtalaiset. Liikennevakuutus tuohon sitten päälle ja siinäpä se. Ilmeisesti alle 2000-luvun kaaroihin ei kannata koskea, vaikka sielläkin tietynlaisia "helmiä" olisi tarjolla. Mitä uudempi, sitä turvallisempi ja vähäpäästöisempi. Auton täytyy selkeästi olla neliovinen, jotta lasten kuskaaminenkin tietyissä tapauksissa onnistuu. Meillä oli tovin tuollainen Toyota Aygo käytössä, onhan Yaris tuosta reilusti isompi, onhan? :)

Eli tähän mennessä:
- takaovellinen
- 2000-lukua
- bensiini
- vähäpäästöinen/pienikulutuksinen
- hinta 1000€-2000€
- japanilainen..ehkä..ehkä joku muu..
 
Zone-sarja -42%
Mites tuollaset Fiat Stilot?

Varmaan ajaa asiansa jos pitää saada mahd. halpa eikä tuolla tulisi paljoa kilometrejä vuodessa. Fiatin kun ostaa niin on kirjaimellisesti kakkosauto. Tinkaa huolto kaupanpäälliseksi ja talvinakkeja voit kärkkyä käytettynä esim. tori.fi:stä.
 
Toinen mitä oon ajatellut on VW LUPO/SEAT AROSA

Miinuksena vaan liian vähän ovia ja etupenkillä vissiin AIRBAG ettei saa turvakaukaloa.

Omien laskujeni mukaan todella halpa pitää.

2005vm (SEAT AROSA) 1.4 bensa:

Käyttövoimavero - 133,00e/vuosi
Vakuutukset(POP 45%) Liikennevakuutus - 250,00e/vuosi

Henkilöauto S - 330,00e/vuosi
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lupo?id_vehicle_type=1
 
Kakkosautoksi meidän pesueessa hommattiin VW Polo -99 1.0 bensa. Ensi kesänä olis projektina vaihtaa siihen TDi Cordobasta kone (AHU). Takapenkit pois ja rekisteröinti pakuksi. Halpaa ajoa ja mahtuu kaatopaikkakampetta kyitiin. Ja on muuten teho-painosuhde kohdallaan :D
 
Mihin mrNICEGUY päätyi? Itse en ole vielä kärryä ostanut. Erehdyin katsomaan aken vikatilastoja per automalli/vuosi, ja päätöksestä tuli heti vaikeampi. Suurin osa autoista hintaluokassa 500€-2000€ uppoaa tuonne hylkäysprosentti 25% -> puolelle :) Eniten kartan kyllä näitä pakokaasupäästö-merkinnällä merkattuja. Jarru-merkinnälliset pystyy todennäköisesti itsekin tekemään jos kyseessä ei mitään isompaa ole.
Jokerina hihasta on esille noussut Suzuki Alto, joka on kerrassaan kuvottavan näköinen tekele, mutta kuuleman mukaan toimii ja on oikeasti auto.
 
Kakkosautoksi meidän pesueessa hommattiin VW Polo -99 1.0 bensa. Ensi kesänä olis projektina vaihtaa siihen TDi Cordobasta kone (AHU). Takapenkit pois ja rekisteröinti pakuksi. Halpaa ajoa ja mahtuu kaatopaikkakampetta kyitiin. Ja on muuten teho-painosuhde kohdallaan :D
Itsellä ei aikoinaan kestänyt hermot VW polo classic -99 lukkoja talvella. Samat paskat lukot/kahvahärpäkkeet löytyy 4-koppasesta golffista ja vanhemmasta passatista. Vaikka kuinka hyvin rasvasi lukot niin aina sai olla sulattelemassa niitä.
Saipa työkavereiden kanssa pakkasaamuisin naureskella porukalla, että kuka pääsi autoonsa sisään. Monet sitten meni suosiolla takaovista tai takaluukusta jättäen penkit alas :). Kaksi polo classicia, yksi cordoba ja yksi passat löytyi porukalta silloin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom