Kaiuttimia musiikin kuunteluun?

Juu alkaa kuulostamaan hyvin vahvasti siltä että nykyisten stereoiden toinen kaiutin olisi lähellä loppuaan, niin tässä ajattelin jo alkaa etsimään seuraajaa noille.

Hintaluokka on tuollainen alle 300-500€, joten aattelin kysyä täältä paremmin asioista perillä olevilta että kannattaako ostaa noihin stereoihin (Sony MHC-RG330) uudet kaiuttimet pelkästään, vaiko kokonaan uudet stereot, vai jotku "paremmat" kaiuttimet + vahvistin / aktiivikaiuttimet?

Tuossa itse soittimessa ny sinällään ei oo mitää vikaa sillä se on vaan tossa välikappaleena kun sinne menee tietokoneelta johto... Nii ja sitte mulla on tuossa tuommoinen halpiskotiteatterisubbari jalkatelineenä. Tai no antaahan se ihan mukavasti potkua näille kaiuttimille...

Mutta apuva apuva, mitä teen? :D Kannattaisko ostaa jotku käytetytki jopa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei noihin periaatteessa kannata erillisiä kaiuttimia ostaa. Tuossa vahvari ja kaiuttimet on suunniteltu samaan pakettiin eikä vahvistin todnäk jaksa yhtään vaativimpia skobeja pyörittää. Mutta hintaluokan ollessa tuo nyt on ihan samantekevää kunhan sitä ääntä kuitenkin tulee, eli jos ostat öpaut saman impedanssin kaiuttimet niin ihan vituralleen ei voi mennä. Katso se omegan näköinen merkki pöntön takaa ja valkkaa vastaavan speksin omaavat tekeleet paikallisesta veikon koneesta. Jos ei tuosta ole tietoa niin ota sitten kaiuttimet joiden impedanssi ei mene alle 4 ohmia milloinkaan, mielellään n. 8 ohmiset. Tällaisiahan ne useimmat normipöntöt nyt nykyään ovatkin.

Voihan noihin uudet ostaa. Eiköhän noiden stereoiden vahvistinkin jaksa normaalikäytössä soittaa perusjalustakaiuttimia. Valitsee vielä jotkin herkät ja impedanssiltaan sopivat.

Hyviä vaihtoehtoja olisivat mm. Magnat Quantum 503, Tannoy Mercury F2, Tannoy Sensys R / DC tai sitten jotkut Wharfedalen Diamond sarjasta.
Kaikki jalustakaiuttimia eli ei mielellään mihinkään hyllyyn sijoiteta.

Tietävämmät korjatkoon, jos on :anssi:

Eiköhän noiden stereoiden vahvistinkin jaksa normaalikäytössä soittaa perusjalustakaiuttimia.

Oletuksena tietenkin että antaa suht korrektia taajuusvastetta. Mitenhän noissa halpisseteissä nyt sitten onkaan, onkohan noissa jossain defaulttina sitten jotain ekvalisoitua signaalia korjaamaan saman setin kaiuttimien puutteet? Kannattanee tarkistaa että on jonkunsortin "direct" asetus olemassa, tai mitä lie nappeja noista nyt sitten löytyykään.

Stereoissa näyttäisi olevan kyllä noihin vehkeisiin tyypilliset bass/treble -säädöt. Tiedä sitten miten suora taajuusvaste on, jos ne säätää namikoista niille "direct asetuksille". Eihän noista voi mitenkään selvää ottaa :david: .

Hmm... Minkä verran rahaa pitäis sijottaa että tulis jo huomattava parannus tämmösiin perus stereoihin?

Ei tuo hintahaarukka nyt niin tiukka oo ku töihinki pääsee taas kohta ku kirjotukset vaan olis ensi ohi... Ehkä olis parempi ostaa kerralla hyvät? Kattelin tossa jotain OR-merkkisiä kaiuttimia.. Kellään kokemuksia? Gigantti ainaki toimii jälleenmyyjänä :D Pitäis käydä testaamassa...

Hmm... Minkä verran rahaa pitäis sijottaa että tulis jo huomattava parannus tämmösiin perus stereoihin?

Ei tuo hintahaarukka nyt niin tiukka oo ku töihinki pääsee taas kohta ku kirjotukset vaan olis ensi ohi... Ehkä olis parempi ostaa kerralla hyvät? Kattelin tossa jotain OR-merkkisiä kaiuttimia.. Kellään kokemuksia? Gigantti ainaki toimii jälleenmyyjänä :D Pitäis käydä testaamassa...

OR:n kaiuttimista ei oo itellä kokemusta, enkä mikään kajariekspertti oo kuitenkaan. Kehuja oon kuitenkin noista OR:n vehkeistä kuullut, kuulemma hinta-laatu -suhteeltaan varsin mainioita. Joku tietävämpi voi korjata.

Sanoisin kyllä että jos vahvari ei oo mitään hifisti - luokkaa, niin esim or:t taitaa olla hyvä valinta. suht hyvä ääni ja ihan hyvän näköset. eikä maksa paljoo. Turha ostaa 2000e kaijutinparia 100e minihifi- sarjan vahvistimen perään ellei seuraava hankinta oo yhtä kallis vahvari.

Niin tuokin on vielä vähän auki että hommaisinko sitte myös jonkinnäköisen vahvistimen.. Semmosen vois varmaan ettiä käytettynäkin jostain? :p

aktiiviskobet: http://www.thomann.de/fi/behringer_b...tivmonitor.htm

edit: ittellä ei oo kyl mitään kokemuksia noista, mut salamahakeijo suositteli noita, nii käyn ite testaa noi kyl tässä joskus

Hmm, tuollaiset vois kyllä olla ihan mielenkiintoiset... Kerro ihmeessä mitä pidit jos käyt kokeilemassa.

Hommasin noi Behringerit. Nyt enää tarttis saada ne kiinni stereoihin :D Oon hitusen pihalla, tossa on "6,3mm stereojakkiholkit ja xlr-holkit" liittiminä molemmis kaiuttimis, miten liitän ne sitte stereoihin joissa ei tommosia liittimiä oo? :D

Hommasin noi Behringerit. Nyt enää tarttis saada ne kiinni stereoihin :D Oon hitusen pihalla, tossa on "6,3mm stereojakkiholkit ja xlr-holkit" liittiminä molemmis kaiuttimis, miten liitän ne sitte stereoihin joissa ei tommosia liittimiä oo? :D

Mikä sulla on piuhassa se pää joka tulee (esi)vahvariin kiinni? Kait tiedät että koska aktiivikajareissa on se pääteaste jo valmiina, tarvit ainoastaan jonkin signaalilähteen ts. et tarvi edes välttämättä stereoita? Kuulokeliitäntäreikä toiminee jos on sopivankokoinen jakki siihen kiinnitettäväksi. Muuten voit ottaa signaalin myös rca-annon kautta, tosin sellaisia ei välttämättä löydy perusvahvarista. XLR-rca piuhojakin on olemassa jos niitä haluat käyttää.

Saahan ne tietokoneeseen kiinni, mikä on yksi hyvä vaihtoehto jos on hyvä äänikortti. Ei tartte mitään esivahvaria.

Vähän tuollaiset kyllä himottaisi nykyisten järkyttävän isojen kattiakaiuttimien paikalle kotiteatteriin. Koko satsin saisi ~puolellatoista tontulla.

Nämä Behringerit ovat lähinnä studiotarkkailuun tarkoitetut aktiivimonitorit ja parhaimmillaan lähikenttäkuuntelussa liitettynä esim. koneen äänikorttiin tai mikseriin. Siinä mielessä vähän ovat siis vähän huono vaihtoehto stereoihin liitettäväksi, etenkin jos stereoissa ei ole plugi-, xlr- tai rca-liitäntää. Itselläni on Behkujen Truth B2030A ja ne olen liittänyt koneen äänikorttiin XLR-RCA/plugi-johdoilla. Jos et löydä kaapeleita, joilla liittää nämä stereoiden vahvistimeen, voisit etsiä käsiisi jonkun osaavan, joka osaa valmistaa tarvittavat kaapelit tai hommata monitorikontrollerin, jossa on tarvittavat liittimet tai sitten hommata näiden aktiivimonitoreiden tilalle jotkut passiivit. Itselläni on "kotiteatterin" viritinvahvistimeen liitettynä Magnat Quantum 503 ja ovat olleet ihan OK musiikinkuuntelussa.

Hmm... Jep kyselin tuossa kaverilta joka selvensi mulle taas asioita :D
Elikkäs vaihtoehdot olis joko tietokoneen äänikortin kautta tai stereoiden kuulokeliitännän kautta? Mulla menee RCA koneelta stereoihin joten eipä tuolla juuri ole väliä :D
Kuulokeliitäntä on 3,5mm jakkiplugilla, elikkäs tarttisin liittimen josta sais kaks lähtöä jakkiliitännälle ja sitte 2x 3,5mm - 3,5mm johtoa ja sitte sovitepalat noihin kaiuttimiin? Onko hyvä ratkaisu? Vai kannattaisko pistää äänikortin kautta? Ei oo kyllä kovin laadukas toi äänkortti :F

Edit: Äänikortti on siis mulla tos emolevyn yhteydessä, emolevy on asus k8v-x via K8T800... Ei mahda kovin laadukas peli olla joo :O

Jepulista, nyt pelittää. Pistin sit suoraa tietokoneeseen nuo kiinni ku toi kuulokeplugi oli vähäsen tuota tommonen huteran tuntunen. Kyllähän nää hyvin soi, verrattuna noihin sonyihin :D
Jeps oon tyytyväinen.

Itsekin omistan behringerin kajarit ja ovat tarkkailukäytössä. Ainakin Future Music:in testissä totesivat olevan ihan hyvät hifi-kajarit, eivätkä niinkään studiokäyttöön.

Suositut

Back
Ylös Bottom