Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

köpöö sanoi:
tuli mieleen noista leuoista kun oon nyt niitä selkäpäivänä nykinyt nii pitääkö niissä käyttää kädet täysin suorina vai voiko ne jättää alhaalla hieman koukkuun? rystyset itseenpäin oon aina vetänyt.
Jossain ylätalja keskustelussa joku jermu muistaakseni sanoi että käsiä et kannata käyttää ihan suorina, siirtyy rasitus ilmeisesti käsille tjms.?
hmm..omalla kohdalla en ihan suoriksi laita niitä käsiä että se jännitys pysyy siellä selässä ja saa paremmin nykästyä sen liikkeen ylös takasi.

köpöö sanoi:
tuli mieleen noista leuoista kun oon nyt niitä selkäpäivänä nykinyt nii pitääkö niissä käyttää kädet täysin suorina vai voiko ne jättää alhaalla hieman koukkuun? rystyset itseenpäin oon aina vetänyt.
Jossain ylätalja keskustelussa joku jermu muistaakseni sanoi että käsiä et kannata käyttää ihan suorina, siirtyy rasitus ilmeisesti käsille tjms.?

Jos tekee leuanvedon selkäliikkeenä, niin kuin mielestäni kuuluu, ei ole minusta syytä laskea käsiä aivan suoriksi. Mutta ei niitä kyynärpäitä ainakaan perinteisellä vastaotteella kannata mihinkään 90 asteen kulmaankaan jättää, vaan minusta paras kulma on kuitenkin selkeästi lähempänäkäsien suoristamista.

Toinen asia mikä puoltaa käsien jättämistä hieman koukkuun on olkapäiden säästäminen, illä olkanivelen varassa roikkuminen ei ole terveellistä, jos olkapäät reistailevat jo valmiiksi, niin kuin minulla.

kaikki aina suosittelee ettei käsiä suoriksi eikä olkapäitä korviin. itse olen tässäkin asiassa aivan eri mieltä. itse lasken aina käet suoriksi leuoissa ja olkapäät nousee korviin, sillain saan parhaiten selän kipeäksi kun venytys on maksimaalinen. kannattaa itselleen paras tyyli etsiä.

neutraali sanoi:
kaikki aina suosittelee ettei käsiä suoriksi eikä olkapäitä korviin. itse olen tässäkin asiassa aivan eri mieltä. itse lasken aina käet suoriksi leuoissa ja olkapäät nousee korviin, sillain saan parhaiten selän kipeäksi kun venytys on maksimaalinen. kannattaa itselleen paras tyyli etsiä.
Kyllä näin on. Tässä on sekin etu, että yksi latsien tehtävä on vetää ne olkapäät alas. Eli ylhäällä venytys, sen jälkeen olkapäät alas, ja sen jälkeen vasta lähdetään vetämään tankoa kohti rintaa. Toi jännityksen jättäminen latseille sopii paremmin vasta siihen pumppailuvaiheeseen.

Godzlilla suositteli bodaus-lehdessä ja olen muualtakin kuullut, että olkapäitä on hyvä huoltaa roikkumalla leuanvetotangossa. Tuo liikkuvuutta.

Ite koitan pitää ylä- ja alataljan enemmän supistavina liikkeinä, eli en laske käsiä suoriks asti. Kulmasoutu ja mave venyttää sitten ihan tarpeeksi.

Tein ennen aina tuolla tyylillä, että kädet suoriks asti ja olkapäät korviin. Sain vain epäkkäät kipeäksi, selkään ei tullut yhtään lihasta. Toisin sanoen, ei toimi mulla toi tyyli.

Sahaaja sanoi:
Tein ennen aina tuolla tyylillä, että kädet suoriks asti ja olkapäät korviin. Sain vain epäkkäät kipeäksi, selkään ei tullut yhtään lihasta. Toisin sanoen, ei toimi mulla toi tyyli.
Toisin sanoen teet sen väärin. :D Ei tolla epäkkäitä kipeäksi voi saada.

Powerhousu sanoi:
Toisin sanoen teet sen väärin. :D Ei tolla epäkkäitä kipeäksi voi saada.

Se voi olla :). Tein tolla tavalla joku kuukauden kun salilla käynnin aloitin, ei toiminut joten vaihdoin pois. Eikö kellään muulla muka oo tullu epäkkäät kipeeks, kun tekee ylätaljaa niskan taakse?

Sahaaja sanoi:
Eikö kellään muulla muka oo tullu epäkkäät kipeeks, kun tekee ylätaljaa niskan taakse?
Jaa, sä teet niskan taakse. Sitten ei mikään ihmekään. En kyllä suosittele niskan taakse tekemään, enkä edes ymmärrä mitä taikaa joku luulee siinä olevan. Olkapäät kiertyy täysin luonnottomaan asentoon, ja se ei ole hyvä niiden kannalta. Liike ei silti käy latseille sen paremmin kuin ylätalja eteenkään.

Powerhousu sanoi:
Jaa, sä teet niskan taakse. Sitten ei mikään ihmekään. En kyllä suosittele niskan taakse tekemään, enkä edes ymmärrä mitä taikaa joku luulee siinä olevan. Olkapäät kiertyy täysin luonnottomaan asentoon, ja se ei ole hyvä niiden kannalta. Liike ei silti käy latseille sen paremmin kuin ylätalja eteenkään.

Tein. Ei siinä mitään taikaa olekaan. Just noi olkapäät kärsii siinä ja tuntuu et ottais ainoastaan keskiselkään. Eteen tehtynä taas saan oikein hyvän tuntuman latseihin, lapiokahvaa käyttäen.

Tos oli aika paljon hyvää faktaa. Pitää kokeilla tota.
Mites on sen laita kun jos tekee sillai nojaa reilusti taakse päin että pakka nousee käsien varaan sitten vetää rinnalle, jonka jälkeen saattaa kädet suoriksi ja lopulta nousee ylöspäin niin että pakka ei ole enää käsien varas.
Se mitä ajan takaa on että teen suht raskailla(minulle raskailla) painoilla tätä ja sen tähden tämä saatto että tekniikka ei kärsisi niin paljon muutaman toiston jälkeen. Onko tässä minun treenaamisessa mitään ideaa??

Elikkä suosittelet tota iahn perus niskkan taakse settiä mulle?
Ajatus olis tehdä 5x5 ohjelmaa + pari lämmittelyä.
Olisko sulla mitään kommentoitavaa/parempaa ehodtusta mun 5x5 treeni thread:sta?

Tuli vaan mieleen, että onko mitään järkeä tehdä kapealla vastaotteella? Eli siis kuvittelisin tilanteen, että vetelisin leukoja kapealla vastaotteella.

Twodog sanoi:
Tuli vaan mieleen, että onko mitään järkeä tehdä kapealla vastaotteella? Eli siis kuvittelisin tilanteen, että vetelisin leukoja kapealla vastaotteella.
Itse teen niin. En tiedä tehokkuudesta, mutta leveällä myötäotteella jää viimeiset 3-4 toistoa vajaaksi - en saa alas asti ja sarjan lopettaminen siihen kohtaan tuntuisi typerältä. Kapea vastaote korjaa tämän, kun liikkeen loppuosa on kevyempi. Samoihin lihaksiin se kuitenkin ottaa.

tämmönen pieni kysymys.... Neuvottiin paikallisella salilla että selkä olisi 45 asteen kulmassa laitteeseen nähden. Kuvissahan se on lähes 90 astetta. Aluksi vetää painot sinne ja pitää selän siinä 45 asteessa eikä päästä "heijaamisliikettä" tapahtumaan. Sehän onnistuu parhaiten kun pienentää painoja :) Tähän mielipiteitä?

Ei siinä ihan tikkusuorana tarvitse istua. Voi pitää pienen takakenon koko liikkeen ajan tai sitten antaa kropan elää luonnollisesti.

Back
Ylös Bottom