Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

Net Virgin sanoi:
Joo samat kokemukset itselläni... Ja sieltä pienistä painoista ja keskittymisestähän se lähtee tässä selkätreenissäkin, niin kuin ylempänä on jo usein mainittukin..
'

Juuri näin!! Ja Miken vinkeillä opettelin treenaamaan selkää ja parissa kuukaudessa oli treenipainot jo kovemmat mitä ennen sillä rimpuilutekniikalla. Kannattaa todelakin panostaa selkätreenin harjotteluun. Nykyisin oikeen ottaa että tulis se selkätreenin aika!!

Minäkin alan pikkuhiljaa oppimaan ylätaljaan hyvää tekniikkaa, sillä sarjapainoja en ole nostanut kolmeen viikkoon, mutta silti saan selän joka kerralla hiukan enemmän kipeäksi ja hauikset ovat vähemmän mukana. Pian voi harkita painojen lisäämistä. :)

Omskakas sanoi:
... Itse suosittelen harjoittelemaan ns. "mind-muscle connection"ia, eli liikettä tehdessäsi keskität mielesi nimenomaan siihen, miten leveä selkälihas supistuu liikettä tehdessäsi...

Samoilla linjoilla myös täällä.
Kokeilkaahan huviksenne, paljonko tippuu sarjapainot esim. smithissä tehdyssä vinopenkissä, kun kuvittelette, että työnnätte tangon (ja kädet)ylös nimenomaan vain ja ainoastaan rintalihaksilla.

Turmelioitsia sanoi:
mutta sitten eräs vanhempi bodari neuvoi minulle nuo Willien antamat neuvot, ja korosti paljon: RINTA ETEEN! eli kun kiinnittää siihen huomiota, niin lavat menee yhteen ja paketti pysyy kasassa. Tuo kaikissa selkä liikkeissä.

Jees, rinta rottingille niin tuntuma paranee. Tämä on varmaan paras neuvo ylätaljaongelmiin IMHO :kippis1:

MKS sanoi:
Kyllä se leveämpikin ylätalja ottaa lähinnä latseihin (latissimus dorsi) Ks. vaikutusalueet
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Tuli mieleen, että eikö tuo äijä tee tuota liikettä väärin? Ainakin sillä menee kädet täysin suoraksi ja pieni heijarikin on mukana. Ja vielä roikkuu oikein kunnolla. No rinta on ainakin hyvin edessä. Ei tuo liike ainakaan näiden vinkkien mukaan mene.

Timba79 sanoi:
'

Juuri näin!! Ja Miken vinkeillä opettelin treenaamaan selkää ja parissa kuukaudessa oli treenipainot jo kovemmat mitä ennen sillä rimpuilutekniikalla. Kannattaa todelakin panostaa selkätreenin harjotteluun. Nykyisin oikeen ottaa että tulis se selkätreenin aika!!

Joo-o.. taitaapa olla mun lempparitreeni toi selänrääkkäys... Varsinkin kun siihen on saanut loistavan tuntuman aikaiseksi..

vilma-liina sanoi:
Samoilla linjoilla myös täällä.
Kokeilkaahan huviksenne, paljonko tippuu sarjapainot esim. smithissä tehdyssä vinopenkissä, kun kuvittelette, että työnnätte tangon (ja kädet)ylös nimenomaan vain ja ainoastaan rintalihaksilla.

Ei yhtään... :hyper: ...mutta silti olen pieni ja heikko.

MKS sanoi:
Kyllä se leveämpikin ylätalja ottaa lähinnä latseihin (latissimus dorsi) Ks. vaikutusalueet
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Sitten ne patit yläselän keskivaiheilla on epäkkäät (trapezius). Nekin on mukana liikkeessä exrx:n mukaan, mutta ylätaljan kohdelihas on kyllä latsit kahvasta riippumatta. Tottakai erilaiset kahvat tuntuvat hieman erilaiselta ja rasittavat lihaksia hieman eri tavalla. Jokainen saa sitten itse koittaa, mikä tuntuu hyvältä. Itse olen saanut parhaan tuntuman juuri kapealla kahvalla, missä kämmenet ovat vastakkain.

Epäkkäät on kuitenkin yllättävänkin isot lihakset, ja vaikuttavat paljon yläselän ulkonäköön:
http://www.onlinefitnesssystems.com/images/muscles/traps.jpg
Niitä sitten treenataankin taas aivan eri liikkeillä...

Juu, näinhän se on, mutta itse en tarkoittanut trapseja. Siellä selässä on paljon muitakin lihaksia. Minulla normaali ylätalja ottaa myös latseihin, mutta hyvin erilain kuin V-kahvalla tehtynä.

Kuitenkin hyvä, että kaikille tuli homma selväksi. :kippis1:

Kaikki oleellinen näkyykin olevan jo aikaisemmissa viesteissä.
Sen verran lisäisin omista kokemuksista, kun lavat olen vetänyt "yhteen" niin pysäytän liikkeen siihen hetkeksi keskittyen asennon pitoon.
Pollo lieneen tarkoitti pitoa hiukan erikohdassa?

Toinen tärkeä seikka on treenin vaihtelevuus.
Ei kokoajan samalla tangolla, -oteleveydellä, -painolla, tai -sarjamäärällä.
3 - 4 viikon välein selkeitä muutoksia treeniin.

Pii:n kanssa samoilla linjoilla ja aika tyhjentävästi tuli muitakin hyviä neuvoja. Toi että jos tuntumaa ei löydy niin ottaa niin pienet painot että se oikea tunne löytyy on kyllä kullanarvoinen joka treeniin, myös tähän, oli ne painot sitten mitä tahansa. Kun sen ajatuksen ja tunteen saa säilymään kirkkaana mielessä on aina vahvoilla. Eiköhän se noilla lähde, oli meinaan aika tyhjentävä viestiketju...

pollo sanoi:
itse en tarkoittanut trapseja. Siellä selässä on paljon muitakin lihaksia.

Luulenpa että tarkoitat tres minor ja tres major lihaksia(voi olla vähän väärin kirjoitettu). Siellä yläselässä ne kuulemma on, omia ei kullä ole vielä etsinnöistä huolimatta löytynyt...

Miten on ton ylätaljavedon kanssa jos vetää eteen rinnalle tai niskan taakse niin kohdistuuko eri lailla?

Kumpaako tekisitte kulmasoudun (tangolla) kaveriksi?/ perustelut?

Entäs ote: jos pitää suoralla tangolla myötäotteella taikka suoralla tangolla jossa on tollaset kahvat poikkipäin, onko merkitystä kohdistuvuuteen?

Mikähän olis lievän kumaran ryhdin parantamisen kannalta paras asento?

Itse olen ainakin tehnyt molempia liikkeitä säännöllisin väliajoin, mutta varmasti se tuntuma minkä liikkeestä saa on tärkein. Siksi itse olen määrällisesti tehnyt enemmän eteen ylätaljaa.

Eteen teen itse. Taakse vetelen joskus lämppärinä.

Eteen tehtynä ottaa pääsääntöisesti latseihin. Taakse tehtynä ottaa enemmän keskiselkään.

Itse teen aina eteen. Viimeiset toistot raskailla painoilla, joissa käytetään jo vähän vartalon apua ei kyllä mielestäni onnistu taakse vedettäessä. Tai näkeehän noita, jotka auttavat viimeiset vedot jotenkin kyyristymällä (varmaan hyvä vatsaliike...:)).

Tuosta otteesta olen huomannut, että mitä enemmän kämmenet on itseen päin, sitä enemmän liike ottaa myös hauiksiin. Myötäotteella vähiten, lapiokahvalla enemmän ja vastaotteella eniten.

Eli tässä ratkaisee se, haluaako hauiksille epäsuoraa rasitusta. Itsellä ei selän tuntumaan ole noilla otteilla vaikutusta.

Eteen.

Taakse tehtynä se on todella masokistista. Taakse tehtynä rikkoo helposti olkapäänsä. Taakse vetäminen on luonnoton asento olkapäille. Tietysti joillakin taipuu kädet sinne, mutta itse en saa sitä tankoa niskan taakse, vaikka yrittäisin.

MD:ssä oli juttu tutkimuksesta jossa mitattiin eri lihasten aktivoitumista juuri tässä liikkeessä; suurin kohdelihasten aktivoituminen oli tehtynä eteen. Eli tutkittu tämäkin. En muista enempää kun koko lehti on mulla duunissa. Jos joku muistaa niin täydentäköön. Varmasti myös kivempi olkapään nivelille.

Monet oikeen asiantuntijat kirjoissaan varottelee tosiaan tosta taaksevedosta olkapäiden takia. ite herkästi olkapääni hajottavana en ole tehnyt taakse aikoihin. Veto eteen, pulldown ja kulmasoutu koneessa on aika hyvä yhdistelmä. Ja mave päivänä voi aina yhden vaikka noista pudottaa pois. Ja kierrättää muita liikkeitä siellä seassa sopivin väliajoin.

Kaks toistoo pystyy taakse vetää, sit alkaa sattuu liikaa. Eli eteen tulee aina vedettyy. Ja paremmin tuntuu ottavan eteenvedettäessä.

Back
Ylös Bottom