Kaikki on suhteellista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Teen yleensä joko 2-3 sarjaa, toistot 6-15. Joko nostamalla painoja joka sarjassa tai samalla painolla, mutta jokainen sarja on kuitenkin kova. Siis korkeintaan 1 toisto vajaa tai täysin failureen.

Tai sitten teen tyyliin yli 4 sarjaa, toistot 1-5, esim. 5x5. Tällöin on harvoin yksikään sarja kovin tiukka, vaikka painot ovatkin kovat.
Se on vähän vaikeata vetää yli 4 sarjaa, jos jokainen menee failureen. Joskus pistän vielä päälle pumppisarjan esim. 70% failureen.

Originally posted by strong
Yleensä treenaan vuodesta toiseen koko ajan kovaa, ei mitään 2-1 kovatreeni-kevytreenijakoja vaan sitten huilataan vähän aikaa kun on ylikunnossa. Ei yleensä montaa kertaa vuodessa. Minusta noilla säännöllisillä kova-kevyt-jaoilla menetetään yleensä vain hyvää kehitysaikaa, sillä usein olen nähnyt porukoiden tekevän kevyttä viikkoa vaikka ei olisi edes jumissa. :confused:

:kippis1:
Noista kevyistä viikoista tosiaan, ei mulla ainakaan anna luonto periksi pitää mitään kevyttä viikkoa kun tuntuu siltä että voin lataa vaan enemmän painoa kuin viime kerralla ja on hyvä fiilis. Kertaakaan en ole ollut ylikunnossa, sillai että uni ei tule jne. Välillä joku paikka vaatii lisälepopäivän, siinä kaikki. Käytän pääasiassa suoria sarjoja, ja toisinaan pudotussarjoja. Ja treenaan omasta mielestäni riittävän kovaa ja hallitusti, mutta oksennus ei oo kyllä koskaan tullu, mutta mm. Tomihan sen kertoi joskus mistä se oksennuksen tuleminen johtuu... :)

Mulla siis menee noi viikot ehkä 10-1, 10 kovaa - 1 kevyt. Ja sekin yleensä jonkun lomamatkan tms. takia.

Sori vaan Hulkki, ei millään pahalla, mutta ei sun kommenttia jalkojen loppuun ajamisesta voi lukea kun on lukenut imitoimiskisa-threadistä noita sun imitoijiasi! :lol1:

Vittu mulla on näppiskin kohta oikosulussa kun nauran niin et kyyneleet lentää. Iso mies itkee! :lol1:

Vielä kerran: hulvatonta!!! :kippis1:

Originally posted by strong
Minä on ole kumpikaan ed.mainituista herroista, joten mulla ei ole paineita pitää säännöllisistä kevyistä treeneistä kiinni. :)

Et ymmärtänyt mitä tarkoitin sanoa, koska luultavasti en selittänyt sitä tarpeeksi tarkkaan. Jos joku pitää 2-1 jakoa ja ei ole edes ylikunnossa, niin aika monta viikkoa menee vuodesta käsien heilutteluun ja kuntopyöräilyyn, kun voisi treenata kovasti(huom. kun ei siis ole ylikunnossa).4-1 - 6-1 ovat jo varmaankin ihan ok.
En ite tuosta 2-1 tai 4-1 jaosta juurikaan tiedä, mutta vielä selvennykseksi, että viittaamani "kevyt jaksottelu" menee suunnilleen näin, että
8x100
8x110
8x120
8x130

ja viimeinen viikko on sit sikakova, tai pikemminkin uusi ennätys. Sit sama alusta vaikka vitosen sarjoilla ja isommilla painoilla. Ekat viikothan tuossa on kestävyyden kannalta kevyitä, mutta ei tosiaan mene hukkaan nekään, on hyvä saada säännöllisesti räjähtäviä lähtöjä. Lihaksen "tukkoisuuden" mielestäni näkee kohtuullisesti siitä, että esim. jos vitosen sarjassa jokainen toisto on hidas niin jotain on pielessä. Vielä Virtaseen viitaten, hänhän otti kyykystä vielä 330 hyvin räjähtävän näköisesti maksimin ollessa n. 340kg.
Vielä tuosta ohjelmasta sen verran, että osa jopa sanoo että lihakset ovat kipeimmillään uuden samanlaisen jakson kevyimmän tai toiseks kevyimmän treenin aikaan. Ja Malinen esimerkkinä ei turhaan tee maksimeja käytännössä muulloin kun muutaman kerran vuodessa itse kisassa. (näin kuvittelen, paremmin herran tuntevat korjatkoot) Hermostolta ottaa paljon aikaa toipua moisesta, ja se se vasta hukkaan heitettyä aikaa on.

Kun pitää muutaman kevyen treenin vain silloin kun on todella jumissa, niin ainakin minä voin vuodesta treenata 48-50 viikkoa omasta mielestäni niin kovasti kuin katson itselleni tarpeelliseksi. Mutta tässä voi tulla taas yksillölliset erot vastaan ja menin yleistämään liiaksi, eli varmaankin sitten kaikki ei pysty treenaamaan niin kuin minä. Anteeksi siitä. :kippis1:

No sinäpä ootkin tuollanen geenifriikki jättiläinen. Ruoskaa sinulle moisesta yleistyksestä :kippis1:

En kyllä kiistä etteikö noinkin saisi ajoiksi, ainakin sinä olet saanut. Itse kuitenkin uskon vahvasti kevyeen jaksotukseen, sillä selvästi parhaiten pysyy paikat ehjinä, ja hermotuskin oppii kerta kerran perään vahvemmaksi samalla elopainolla.

Originally posted by Samppo
Sori vaan Hulkki, ei millään pahalla, mutta ei sun kommenttia jalkojen loppuun ajamisesta voi lukea kun on lukenut imitoimiskisa-threadistä noita sun imitoijiasi! :lol1:
Mistäs luulet imitoijien keksineen nuo juttunsa? ;) Olen aiemminkin hehkuttanut 20 toiston hengityskyykkyä treenimetodien kuninkaana, ei tämä ole se ensimmäinen kerta.

Vaikka tämä yhteys imitointithreadin ja mun postien kanssa huvittaakin, älä silti aliarvioi itse aihetta - 20 rep breathing squats. Voit nauraa mulle niin paljon kuin haluat mutta ne ovat edelleen yksi parhaista tavoista saada lisää massaa ja voimaa, paljon ja nopeasti.

Originally posted by Hulkki
Mistäs luulet imitoijien keksineen nuo juttunsa? ;) Olen aiemminkin hehkuttanut 20 toiston hengityskyykkyä treenimetodien kuninkaana, ei tämä ole se ensimmäinen kerta.

Vaikka tämä yhteys imitointithreadin ja mun postien kanssa huvittaakin, älä silti aliarvioi itse aihetta - 20 rep breathing squats. Voit nauraa mulle niin paljon kuin haluat mutta ne ovat edelleen yksi parhaista tavoista saada lisää massaa ja voimaa, paljon ja nopeasti.

Heeii... Hulkki, Hulkki... en mä sulle naura, vaan noille imitoinneille! :kippis1:

Sen verran oon kyykänny et tiedän mitä toi hengityskyykky on. 20 toistoo on kylläkin enemmän kun mä oon ikinä innostunut tekemään. Sanotaan että mä vedän rajan siinä kasin kohdalla. Eikä oo vielä tähän mennessä yrjö lentänyt! Taidan olla vielä neitsyt siinä hommassa... noh, sunnuntaina korjataan asia! :p

Mut oon ehdottomasti samaa mieltä että jos haet loppuun ajamista niin mikään ei voita breathingiä!! Se on aamen ja aapinen!! ;)

Ite en voisi sanoa treenaavani kovaa. En tee koskaan sarjoja loppuun asti, vaan aina jätän hieman varaa.
Seuraavalla kerralla lisään hieman työmäärää ja otan muutaman toiston enemmän, mutta jätän taas vähän varaa.
Kolmannella viikolla pudotan hieman toistoja ja noston kiloja. Taas sama neljännellä kuin viikolla kaksikin..
Palaudun paremmin ja varsinaisia lepoviikkoja en pidä ollenkaan. Ainoastaan kisojen jälkeen ja viikko ennen kisavalmistautumisen alkua on kevyt viikko.

Sen verran oon kyykänny et tiedän mitä toi hengityskyykky on. 20 toistoo on kylläkin enemmän kun mä oon ikinä innostunut tekemään. Sanotaan että mä vedän rajan siinä kasin kohdalla.
Siis oletko tehnyt 8 toiston hengityskyykkyä? Itse en ole noin "matalilla" toistomäärillä kokeillutkaan. 20 toistollahan toi raskas hengittely alkaa vasta ekan 10 toiston jälkeen. Kun teet 8 toistoa, hengität ilmeisesti ekasta toistosta lähtien? Täytyy kokeilla seuraavassa treenissä. :kippis1:

Originally posted by Hulkki
Siis oletko tehnyt 8 toiston hengityskyykkyä? Itse en ole noin "matalilla" toistomäärillä kokeillutkaan. 20 toistollahan toi raskas hengittely alkaa vasta ekan 10 toiston jälkeen. Kun teet 8 toistoa, hengität ilmeisesti ekasta toistosta lähtien? Täytyy kokeilla seuraavassa treenissä. :kippis1:

Sanotaan että painot jotain sitä luokkaa että pari-kome tekee maximissaan ilman taukoja ja sitten pienet "palautumiset"/hengitykset viimeisten toistojen välissä. OK, ei nyt välttämättä voi sano raskaaksi hengityskyykyksi... mutta hyvältä tuntuu kun koko saatanan kroppa hiuspohjasta alaspäin pakottaa. Toisaalta oon panostanut aika paljon oikeaoppiseen hengittämiseen ja huomannut että raskas, päättäväinen ja syvä hengitys antaa oikeasti kiloja lisää kisassa. (vertaa vaikka pyörän sisäkumia. kun se on pehmeä sen taittaa helposti, mutta kun siinä on painetta riittävästi se ei niin helposti taivukaan. Sama pätee ihmisen torsoon!) Suosittelen vähän tutkailemaan omaa hapenottoa kaikille. Joten, kyllä mä melko raskaasti puhkun vaikka sarjat olisivatkin lyhyitä, mutta se ei johdu hengästymisestä.

Aaahhh... kyllä salitreeni on niin jalo ja kaunis laji... melkein... melkein... runoutta! :)

Sanotaan että painot jotain sitä luokkaa että pari-kome tekee maximissaan ilman taukoja ja sitten pienet "palautumiset"/hengitykset viimeisten toistojen välissä.
Aaah, tuotahan mä teen joka kerta kun kyykkään. Mutta sain tuosta väärinkäsityksen kautta idean kokeilla lyhyessä sarjassa joka toiston välissä voimakasta puhkumista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin, nyt valkeni toi sun signaturesikin! "Shut up and train!" :) Ei treeni oo mitään ellei se oo kovaa, vai mitä? :cool:

Mulla katsos kyykkysarjat menee toistoissa suurinpiirtein näin:
lyhyt: 2
normaali: 3-4
pitkä: 5-6
Hulkki-super-yrjö-vittu-pitkä: 7-8 (alan oppia!)
:kippis1:

Tietty normaaleissakin pitää hengittää jokaisen välillä, mutta sillä vaan laitetaan sisuskalut uudestaan paineistukseen. (hyvä et mun napa on ilmatiivis, vähän naurattais jos se pärättäis kuin ilmapallon suuaukko kyykkysarjan aikana! :D )

On tosiaankin tullut kokeiltua "auttavaa breathingiä" eli ei ihan tavallisesta toistohenkäisystä oo kyse. Siis tyyliin toisto, 3-4 puhkua, syvä imaisu ja taas yks toisto. Kahdeksan viikon ohjelman tein viime kesänä kesken helteitä muistaakseni kolme kolmosta ja sitten vielä yks sarja jossa hengittämällä tehtiin niin monta ku samoilla painoilla tuli, n. 4-7 toistoa. Silloin oli kyllä kieltämättä joskus yrjö lähellä kun hikeä valu litroittain ja ruoat hölsky viel vatsanpohjalla! Yök! :urjo:

Voisin oikeastaan laittaa uuteen ohjelmaan taas... näin viileellä varmaan ihan eri asia! Juu, niin teen. :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom