Originally posted by strong
Minä on ole kumpikaan ed.mainituista herroista, joten mulla ei ole paineita pitää säännöllisistä kevyistä treeneistä kiinni.
Et ymmärtänyt mitä tarkoitin sanoa, koska luultavasti en selittänyt sitä tarpeeksi tarkkaan. Jos joku pitää 2-1 jakoa ja ei ole edes ylikunnossa, niin aika monta viikkoa menee vuodesta käsien heilutteluun ja kuntopyöräilyyn, kun voisi treenata kovasti(huom. kun ei siis ole ylikunnossa).4-1 - 6-1 ovat jo varmaankin ihan ok.
En ite tuosta 2-1 tai 4-1 jaosta juurikaan tiedä, mutta vielä selvennykseksi, että viittaamani "kevyt jaksottelu" menee suunnilleen näin, että
8x100
8x110
8x120
8x130
ja viimeinen viikko on sit sikakova, tai pikemminkin uusi ennätys. Sit sama alusta vaikka vitosen sarjoilla ja isommilla painoilla. Ekat viikothan tuossa on kestävyyden kannalta kevyitä, mutta ei tosiaan mene hukkaan nekään, on hyvä saada säännöllisesti räjähtäviä lähtöjä. Lihaksen "tukkoisuuden" mielestäni näkee kohtuullisesti siitä, että esim. jos vitosen sarjassa jokainen toisto on hidas niin jotain on pielessä. Vielä Virtaseen viitaten, hänhän otti kyykystä vielä 330 hyvin räjähtävän näköisesti maksimin ollessa n. 340kg.
Vielä tuosta ohjelmasta sen verran, että osa jopa sanoo että lihakset ovat kipeimmillään uuden samanlaisen jakson kevyimmän tai toiseks kevyimmän treenin aikaan. Ja Malinen esimerkkinä ei turhaan tee maksimeja käytännössä muulloin kun muutaman kerran vuodessa itse kisassa. (näin kuvittelen, paremmin herran tuntevat korjatkoot) Hermostolta ottaa paljon aikaa toipua moisesta, ja se se vasta hukkaan heitettyä aikaa on.
Kun pitää muutaman kevyen treenin vain silloin kun on todella jumissa, niin ainakin minä voin vuodesta treenata 48-50 viikkoa omasta mielestäni niin kovasti kuin katson itselleni tarpeelliseksi. Mutta tässä voi tulla taas yksillölliset erot vastaan ja menin yleistämään liiaksi, eli varmaankin sitten kaikki ei pysty treenaamaan niin kuin minä. Anteeksi siitä. :kippis1:
No sinäpä ootkin tuollanen geenifriikki jättiläinen. Ruoskaa sinulle moisesta yleistyksestä :kippis1:
En kyllä kiistä etteikö noinkin saisi ajoiksi, ainakin sinä olet saanut. Itse kuitenkin uskon vahvasti kevyeen jaksotukseen, sillä selvästi parhaiten pysyy paikat ehjinä, ja hermotuskin oppii kerta kerran perään vahvemmaksi samalla elopainolla.