Kyllä, mutta lihasärsyke pysyy samana, ainoastaan määrä muuttuu.
Voit olla asiasta erimieltä, mutta mielestäni nimenomaan hermostollinen ärsykkeenvaihtelu, joka suurimmaksi osaksi muodostuu kuormasta ja toistomääristä, on suurin tekiä lihaskasvua ajatellen vs. eri liikkeillä saavutettu ärsykkeenvaihtelu
kun puhutaan kohdelihakselle tehtävistä pääliikkeistä. Kun valikoituna on penkin eri variaatiot käsipainoilla ja levytangolla eri kulmista, tähän lisättynä vielä eristävät liikkeet, liikkeillä saatu ärsykkeenvaihtelu on aika helposti käytetty. En usko, että meillä edes on tässä mitään argumenttia, asioiden ymmärtäminen kirjoittelun perusteella välillä kun tuppaa risteämään tarkoituksestaan.
Sä tunnut olevan pitkien sarjojen puolestapuhuja
Tää on sinällänsä hauska, koska puhtaasti fiilispohjalta ajateltuna, itsekkin pidän paljon mielekkäämpänä treenata isoilla romuilla ja lyhkäsiä sarjoja. Tosin, selkeästi volyymipainotteisemmasta treenistä olen taas saanut ihan eritavalla lihasmassaa. Uskoakseni, korkean intesiteetin volyymitreenit ovat yleisesti muutenkin omiaan nimenomaan bodityyliselle treenille massan kasvatukseen.
Uskon että niillä rakennetaan kestävämpi pohja.
Täysin samaa mieltä. Nimenomaan maksimivoimaharjoittelua voidaan pitää ns. ''kaiken pohjana'', mutta koska maksimivoimakin jaetaan kolmeen eri osa-alueeseen, niin mielestäni juuri hypertrofisella perusvoimalla 6-12 alueella 60-80% kuormalla parannetaan lihaksiston harjoituspohjaa isojakin romuja varten.
Tämän mielipiteen voi mielestäni jakaa kahtia, silti omaani hylkäämättä, kumpaan sitten haluaakaan kallistua, lyhkäsiin vai pitkiin. Mikä sopii kenellekkin, pääasia että joku saadaan toimimaan ja kehitystä tapahtuu, se on tämänkin ketjun tarkoitus.
Mitä mun omaan treeniin tulee, niin samalla perjaatteella sun kanssa, eristävät luonnollisestikkin lopussa. Ellei joku vartavasten hae johonkin liikkeeseen etukäteisväsytystä vaikka ojentajille.
- - - Updated - - -
Itsellä rinta kasvaa/kasvoi aika näppärästi tämän tyylisellä
Penkki 3 x 3-8
Vinopenkki kp 4 x 5-12
Kp flyes 4 x 8-20
Penkki kp 5 x 5-12
Ristitalja 4 x 10-20 ja parit dropsetit loppuun
Ojentajat tulleet mukana myös hyvin ilman mitään lisäliikkeitä, pitää vaan keskittyä siihen rinnan supistamiseen ja kovaa!
Nyt mulla on ongelmana hauikset, olen kauan tehnyt pitkää pumppailua, sarjojen ollesa minimissään siinä 12 toiston paikkeilla mennessä jopa 25 toistoon. Dropsetit ovat olleet lähes aina käytössä ja aina lopuksi yleensä täysin failureen menty. Kaipaisin hauistreeniin uutta vinkkiä ja kasvua näille jälkeenjääville hauiksille, ehdotuksia?
Erikoistekniikoiden tarkoitushan on nimenomaan pysyä erikoistekniikoina ja niitä tulisi käyttää silloin tällöin. Ei joka treenissä eikä varsinkaan sarjassa. Sinuna ottaisin hauiksille nimenomaan lyhkäsiä voimasarjoja. Leukoja lisäpainoilla, suoralla tangolla ja scotilla. Hauikset saa hermostollisesti tukkoon aika helposti (ainakin omasta kokemuksesta oppineena) joten nyt kun olet jo pitkään ottanut suurta voluumia niille, niin sinne 6-8 tiputus ja voluumikin alkaa purra hetken päästä taas ihan eri tavalla.