Kaikki muu kasvaa paitsi rinta. Apua?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin, elikkä oon nyt käynyt 1,5v salilla ja tuntuu jäävän se rinta aivan muiden lihasten varjoon. En ole bulkannut, enkä tule bulkaamaan, joten se ''syö lisää'' vastaus on yhtä tyhjän kanssa. Kädet kasvanut ympärysmitaltaan nyt puolen vuoden aikana 3,5cm, muutenkin kaikki muut paikat tuntuu kasvavan todella hyvin ja rinta pysynyt lähes samana alkupyrähdyksen jälkeen. Sarjapainot noussut rintaliikkeissä. Olen myös vaihdellut sarjojen pituuksia ja liikeitä. Syytänkö sitten vain geenejä?

Nyt rinnalle tälläinen treeni:

-Penkki kässäreillä 4x10
-Vinopenkki 3x8
-Flyesit maaten 3x10-12
-Ristikkäistaljassa flyesit 2x15 30s palautuksilla, josksus pudotussarjoja

Näettekö te pakkislaiset ohjelmassani treenissäni jotain parantamisen varaa vai jatkanko tällä? :wtf:

Penkkiä vaan leveellä otteella. Katteleppa oikeita vanhoja bodareita ja niiden penkki tyyli. Ne ottaa laakereista kiinni. Sen jälkeen voit kattoo niiden rintalihasten kokoa muuhun kroppaan verrattuna. Voit miettiä missä vika.

kapee ote: isot olkapäät ja varsinkin ojentajat

Levee ote: vitulliset rinta fileet

Kaikki muut hintti homoilu kikkailut voit unohtaa. Ei sovi sun tasoselle kaverille.

Aivan uskomattomia vinkkejä joiltain. Ihan alkuun, jos sarjapainot nousee, rinta kehittyy.
Ite ottaisin kunnon volyymilla. Massatreeniä, eli pitkät sarjat, suhteellisen lyhkäsillä palautuksilla kuitenkin. Joku tuossa ylhäällä kirjoittelikin 2x6 systeemistä, mutta kun massahakuisesti lihasta haetaan ja se voima on toissijaista niin unohtaisin nuo lyhkäset sarjat pääasiallisesti ja käyttäisin niitä itse ärsykkeenvaihteluun. IMO.

A/B 3/4 3x12 ja 1/4 treeneistä ~ 3x6

Tasapenkki Kp / Penkki LT
Vinopenkki LT / Vinopenkki Kp
Alaviistopenkki Kp / Alaviistopenkki LT
Flyesit Rtalj. / Flyesit Kp/ PeckDeck

Itellä nousi ilman mitään varsinaista bulkkia penkki ykkönen 5kk:ssa about tollasella rintareenillä 120kg:sta ~155kg paino tuona aikana nousi ~3kg. Itse uskon geenien sijaan, että suurin merkitys massan kasvuun on ensisijaisesti ruoka. Treenit menee perusgeenit omaavalla suurilta osin hukkaan, jos ruokapuoli on päin persettä. Mitään sikabulkkia se ei vaadi, mutta pikkasen plussalla täytyy olla, jos kunnollisia tuloksia haluaa saada. Hyviä liikkeitäkään on ihan turha lähteä vaihtamaan tiuhaa, hyvään ärsykkeenvaihteluun riittää sarjapituuksien muuttaminen ja erikoistekniikoiden käyttäminen silloin tällöin.

Aivan uskomattomia vinkkejä joiltain. Ihan alkuun, jos sarjapainot nousee, rinta kehittyy.

No, just no. Puhuttaessa niin montaa lihasta aktivoivista liikkeistä kuin erilaiset punnerrukset tangolla tai käsipainoilla on tekijöitä sarjapainojen kehitykselle paljon muitakin kuin rinnan kehittyminen. Dominoivat etuolkapäät tai ojentajat ja mahdollisesti puutteellinen rinnan aktivointi vievät koko hommasta aika merkittävästi työtä tisseiltä.

Minä näkisin kanssa oikeaksi ratkaisuksi tässä välissä opetella supistamaan sitä rintaa ison kuorman alla. Tekee oikeinkin hyvää välillä sarjapainojen nousuhuumassa ottaa pieni askel taaksepäin painoissa ja alkaa tehdä keskittyen siihen kohdelihakseen.

Toinen merkittävä ongelma mitä paljon näkee on sen täyden liikeradan puuttuminen. Sitä ei tarvitse olla jokaisessa liikkeessä, mutta mielellään kuitenkin jokaisessa treenissä. Leveä tankopenkki ja ylhäältä vajaaksi jätetty kässäripenkki melkein vaativat sitten kaveriksi vielä yhden liikkeen, jossa liikutaan äärimmäisestä ala-asennosta äärimmäiseen yläasentoon. Hyviä vaihtoehtoja erilaiset flyesit käsipainoilla tai taljassa. Just my two cents.

Nimim. Penkin sarjapainot montakymmentä kiloa alempana kuin ennen ja silti rinta kasvanut paremmin kuin koskaan.

Massatreeniä, eli pitkät sarjat, suhteellisen lyhkäsillä palautuksilla kuitenkin. Joku tuossa ylhäällä kirjoittelikin 2x6 systeemistä, mutta kun massahakuisesti lihasta haetaan ja se voima on toissijaista niin unohtaisin nuo lyhkäset sarjat pääasiallisesti ja käyttäisin niitä itse ärsykkeenvaihteluun. IMO.
Minä puhuin ja puhuin myös treenimetodien syklittelystä. Tosin mun esimerkissä oli 3x6, mutta kuitenkin. Massatreeniä on monta erilaista, eikä se tarkoita missään nimessä pelkkää pitkää sarjaa lyhyillä palautuksilla. Kutosillakin saa vielä hienosti lihasta eikä se ole pelkkää voimatreeniä. Huomasitko muuten mitä ketjun aloittaja oli tehnyt? Kyllä, pitkää sarjaa lyhyillä palautuksilla ja nyt valittaa kun rinta ei kasva. Eli tarvitaan todennäköisesti vaihtelua. Eli nyt päinvastaiseen suuntaan vähän aikaa ja lisää painoa tankoon ja katsotaan mitä tapahtuu.

Powerhousu, huomaa IMO, ärsykkeenvaihtelun kannalla olen minäkin, mutta kun toistot tippuu sarjoissa alle 6, menee treeni hermostolliselle puolelle.

Avt0mat, Ei voi kun olettaa kaverin puhuvan totta, kun 1.5 vuotta treenannut kertoo ''Sarjapainot noussut rintaliikkeissä.'' Tässä tapauksessa todennäköisesti se rinta kasvaa samassa suhteessa muihinkin lihaksiin. Vai mistä aloittaja päättelee, ettei se rinta kasvaisi?

Powerhousu, huomaa IMO, ärsykkeenvaihtelun kannalla olen minäkin, mutta kun toistot tippuu sarjoissa alle 6, menee treeni hermostolliselle puolelle.
IMO ja IMO. Kaikkihan ne on mielipiteitä mitä tällaiseen kysymykseen voi heittää. Toiset toimii ehkä käytännössä ja toiset ei. Sun IMOn voisi ketjun aloittaja silti mun mielestä jättää huomiotta, koska se ei muuta mitään. Nytkin kun tosiaan mennään pitkillä sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla. Ja tohon hermostolliseen hommaan täytyy kyllä sanoa, että ei ole mitään maagista kuuden toiston rajaa minkä alla mennään heti hermostolliselle puolelle. Siinä vain lihaskasvu pienenee asteittain ja hermoston rasitus kasvaa, mutta ei yhdellä hyppäyksellä. Kyllä jotkut voimanostajat on ihan kamalia könttejä vaikka ovat liikkuneet pääsääntöisesti siellä "hermostollisella alueella".

Ja joka tapauksessa aika ajoin hermostolliselle puolelle menossa ei ole mitään pahaa, vaan pelkästään hyvää. Tekee joka bodarillekin ihan hyvää välillä lihasten, hermotuksen ja pääkopan suhteen. IMO!!! ;)

Se ei muuta juuri mitään? Jos aloittajalla on nyt 64 raskasta punnerrusta rinnalle ja esim. nyt tuossa mun ehdotuksessa on 108, niin mielestäni volyymissä on todella iso ero.
Eihän tossa ole yhtään pitkää raskasta sarjaa. Noi kympit nyt on tota kultasta keskitietä, mutta ainakin sen pari toistoa vois ihan hyvin nostaa, niin tulee selkeä ero treeniin. Ja edelleenki, olen täysin samaa mieltä, että ärsykkeenvaihtelu on hyvästä ja nimenomaan hermostolliselle puolelle vaihtelulla. IMO oli siinä, että musta tossa on vielä rinnalle volyymi kaukana.

Edit: Ja tohon kun otetaan huomioon, että viikossa rinnalle tulee 1-2 treeniä, niin ihan huoletta voluumin vois tuplata. Enkä mä tätä yleisen totuutena toitota, eikait voluumikaan sitten kaikilla toimi, mutta kannattais antaa rinnalle kunnolla runtua ensin niin tulis sekin kortti käytettyä.

Se ei muuta juuri mitään? Jos aloittajalla on nyt 64 raskasta punnerrusta rinnalle ja esim. nyt tuossa mun ehdotuksessa on 108, niin mielestäni volyymissä on todella iso ero.
Kyllä, mutta lihasärsyke pysyy samana, ainoastaan määrä muuttuu. Tiputtamalla toistoja ja tekemällä kovempaa saadaan täysin erilainen ärsyke. Lyhyiden ja pitkien sarjojen vaikuttava kasvumekanismi on pääosin erilainen. Lyhyillä lihasta rikkovaa ja pitkillä metabolista. Ketjun aloittajan housuissa menisin nyt kokonaan sinne toiselle alueelle hakemaan vauhtia.

Tässä on nyt muutenkin kaksi erilaista treenityyliä vastakkain. Sä tunnut olevan pitkien sarjojen puolestapuhuja ja minä taas olen ehdottomasti lyhyiden kannalla. Uskon että niillä rakennetaan kestävämpi pohja. Ja jos sä puhut lyhyistä sarjoista hyvänä ärsykevaihteluna, niin mä taas puhuisin niin, että lyhet sarjat on se perusta ja pitkät ärsykevaihtelua. Mutta en puhu kuitenkaan siis voimanostosta vaan perustaltaan 6-8 toiston varassa pyörivistä sarjoista. Ja kovista sellaisista erikoistekniikkoineen. Alle sen sitten harvemmin. Tuossa esimerkissäni annoin kyllä penkille sellaisen enemmän voimaan painottuvan vaihtoehdon, että saadaan rautaa tankoon ja sitä kautta kovempi ärsyke tulevaisuudessa pitkissäkin sarjoissa.

Ottaen kuitenkin huomioon, että molemmilla tavoilla lihaskasvu on mahdollista, niin suosin koko toistoalueen käyttöä. Pääosin olen tehnyt yhdessä treenissä alkuun lyhyet kovat sarjat ja loppuun pitemmät pumppisarjat. Syklittely on toinen vaihtoehto.

Itsellä rinta kasvaa/kasvoi aika näppärästi tämän tyylisellä

Penkki 3 x 3-8
Vinopenkki kp 4 x 5-12
Kp flyes 4 x 8-20
Penkki kp 5 x 5-12
Ristitalja 4 x 10-20 ja parit dropsetit loppuun

Ojentajat tulleet mukana myös hyvin ilman mitään lisäliikkeitä, pitää vaan keskittyä siihen rinnan supistamiseen ja kovaa!

Nyt mulla on ongelmana hauikset, olen kauan tehnyt pitkää pumppailua, sarjojen ollesa minimissään siinä 12 toiston paikkeilla mennessä jopa 25 toistoon. Dropsetit ovat olleet lähes aina käytössä ja aina lopuksi yleensä täysin failureen menty. Kaipaisin hauistreeniin uutta vinkkiä ja kasvua näille jälkeenjääville hauiksille, ehdotuksia?

Nyt mulla on ongelmana hauikset, olen kauan tehnyt pitkää pumppailua, sarjojen ollesa minimissään siinä 12 toiston paikkeilla mennessä jopa 25 toistoon. Dropsetit ovat olleet lähes aina käytössä ja aina lopuksi yleensä täysin failureen menty. Kaipaisin hauistreeniin uutta vinkkiä ja kasvua näille jälkeenjääville hauiksille, ehdotuksia?
Itellä rupes turpoaan kun teen rintatreenin päätteeksi kolme liikettä 3x6-8 ojentajaa, selkätreenin päätteeksi sama tsydeemi mutta hauiksille. Sitten käsipäivä erikseen, jossa hauis-ojentaja-supersarjoina neljä liikettä 3x15-20. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Penkki 3 x 3-8
Vinopenkki kp 4 x 5-12
Kp flyes 4 x 8-20
Penkki kp 5 x 5-12

Viis liikettä jollekkin rinnalle... :face: Jopa 2 yleensä kolme riittää kun tietää mitä tekee. Ei se määrä vaan laatu.

Itellä kasvo rinta painonnostossa mukavasti? Mistä lie johtuu, otin korkeintaan joka toinen viikko rinnalle jonku punnerruksen tai flyesit.

Viis liikettä jollekkin rinnalle... :face: Jopa 2 yleensä kolme riittää kun tietää mitä tekee. Ei se määrä vaan laatu.
Voi se niinkin olla, kerroin vain mikä toimi mulle ja olen tyytyväinen. Painot nousee liikkeissä jatkuvasti, paitsi ehkä noissa flyes liikkeissä, niiissä keskityn vain tiukkaan supistamiseen

Kyllä, mutta lihasärsyke pysyy samana, ainoastaan määrä muuttuu.
Voit olla asiasta erimieltä, mutta mielestäni nimenomaan hermostollinen ärsykkeenvaihtelu, joka suurimmaksi osaksi muodostuu kuormasta ja toistomääristä, on suurin tekiä lihaskasvua ajatellen vs. eri liikkeillä saavutettu ärsykkeenvaihtelu kun puhutaan kohdelihakselle tehtävistä pääliikkeistä. Kun valikoituna on penkin eri variaatiot käsipainoilla ja levytangolla eri kulmista, tähän lisättynä vielä eristävät liikkeet, liikkeillä saatu ärsykkeenvaihtelu on aika helposti käytetty. En usko, että meillä edes on tässä mitään argumenttia, asioiden ymmärtäminen kirjoittelun perusteella välillä kun tuppaa risteämään tarkoituksestaan.

Sä tunnut olevan pitkien sarjojen puolestapuhuja
Tää on sinällänsä hauska, koska puhtaasti fiilispohjalta ajateltuna, itsekkin pidän paljon mielekkäämpänä treenata isoilla romuilla ja lyhkäsiä sarjoja. Tosin, selkeästi volyymipainotteisemmasta treenistä olen taas saanut ihan eritavalla lihasmassaa. Uskoakseni, korkean intesiteetin volyymitreenit ovat yleisesti muutenkin omiaan nimenomaan bodityyliselle treenille massan kasvatukseen.
Uskon että niillä rakennetaan kestävämpi pohja.
Täysin samaa mieltä. Nimenomaan maksimivoimaharjoittelua voidaan pitää ns. ''kaiken pohjana'', mutta koska maksimivoimakin jaetaan kolmeen eri osa-alueeseen, niin mielestäni juuri hypertrofisella perusvoimalla 6-12 alueella 60-80% kuormalla parannetaan lihaksiston harjoituspohjaa isojakin romuja varten.

Tämän mielipiteen voi mielestäni jakaa kahtia, silti omaani hylkäämättä, kumpaan sitten haluaakaan kallistua, lyhkäsiin vai pitkiin. Mikä sopii kenellekkin, pääasia että joku saadaan toimimaan ja kehitystä tapahtuu, se on tämänkin ketjun tarkoitus.

Mitä mun omaan treeniin tulee, niin samalla perjaatteella sun kanssa, eristävät luonnollisestikkin lopussa. Ellei joku vartavasten hae johonkin liikkeeseen etukäteisväsytystä vaikka ojentajille.

- - - Updated - - -

Penkki 3 x 3-8
Vinopenkki kp 4 x 5-12
Kp flyes 4 x 8-20
Penkki kp 5 x 5-12

Ojentajat tulleet mukana myös hyvin ilman mitään lisäliikkeitä, pitää vaan keskittyä siihen rinnan supistamiseen ja kovaa!

Erikoistekniikoiden tarkoitushan on nimenomaan pysyä erikoistekniikoina ja niitä tulisi käyttää silloin tällöin. Ei joka treenissä eikä varsinkaan sarjassa. Sinuna ottaisin hauiksille nimenomaan lyhkäsiä voimasarjoja. Leukoja lisäpainoilla, suoralla tangolla ja scotilla. Hauikset saa hermostollisesti tukkoon aika helposti (ainakin omasta kokemuksesta oppineena) joten nyt kun olet jo pitkään ottanut suurta voluumia niille, niin sinne 6-8 tiputus ja voluumikin alkaa purra hetken päästä taas ihan eri tavalla.

Penkki 3 x 3-8
Vinopenkki kp 4 x 5-12
Kp flyes 4 x 8-20
Penkki kp 5 x 5-12

Ei oo mitään järkeä tehä penkkiä tangolla JA käsipainoilla samassa treenissä...

Käsipainoilla saadaan aikaan paljon parempi venytys, sekä supistus rinnalle.

Penkissä olennaista on venytys, supistelut sitten flyeseillä ja kumppaneilla. Kumpi venyttää ja rasittaa rintaa enemmän, 140 kilon penkkisarja tangolla vai jollain 40 kg leluilla leikkiessä? Painot suhteelliset mutta pointti on selkeä.

Suositut

Back
Ylös Bottom