Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

pukeiltaveto= raudat bokseilla tms.
korokkeelta veto= itse korokkeella

jos tanko nousee vaan sen 15cm, sillon kyseessä on takapuolen heikkous. sen hermotusta noi pukeiltavedot treenaa. tossa kulmassa lonkkanivel on kauimpana polvinivelestä ja vivut on huonoimmat. sitä heikkoo kohtaa kuormittamalla välillä 10-20cm pukit homma toimii.

jos taas tanko ei nouse lattiasta tai vain 5cm, kyseessä on liikaa rautaa koko ukolle. siihen apu löytyy myös etureisistä. tietenkin em. takaosaston heikkoudet pätee siihenkin.

sitten: sarjaa tehdessä lasket tästä lähtien AINA raudat maahan joka toistolla ja vedät kaikki stopista. maastavedon ensimmäinen sana on se tärkee. sen takia sun maastalähtö on niin heikko, kun et sitä oo treenannut! kohtuullisen loogista shittiä :D

mun esimerkissä ei oo ku lyhyitä sarjoja, joten ei henkeen ota edes. treenaamaan nyt vaan. keskity kunnolla joka noston alussa siihen, että reidet ei suoristu liian aikasin ja persus kontrolloi nostoa.

jto sanoi:
pukeiltaveto= raudat bokseilla tms.
korokkeelta veto= itse korokkeella

jos tanko nousee vaan sen 15cm, sillon kyseessä on takapuolen heikkous. sen hermotusta noi pukeiltavedot treenaa. tossa kulmassa lonkkanivel on kauimpana polvinivelestä ja vivut on huonoimmat. sitä heikkoo kohtaa kuormittamalla välillä 10-20cm pukit homma toimii.

jos taas tanko ei nouse lattiasta tai vain 5cm, kyseessä on liikaa rautaa koko ukolle. siihen apu löytyy myös etureisistä. tietenkin em. takaosaston heikkoudet pätee siihenkin.

sitten: sarjaa tehdessä lasket tästä lähtien AINA raudat maahan joka toistolla ja vedät kaikki stopista. maastavedon ensimmäinen sana on se tärkee. sen takia sun maastalähtö on niin heikko, kun et sitä oo treenannut! kohtuullisen loogista shittiä :D

mun esimerkissä ei oo ku lyhyitä sarjoja, joten ei henkeen ota edes. treenaamaan nyt vaan. keskity kunnolla joka noston alussa siihen, että reidet ei suoristu liian aikasin ja persus kontrolloi nostoa.

Noniin, välillä on väännettävä rautalangasta! Teen siis kaikki sarjat stopista! Selvä! Mutta pätevätkö samat ohjelmasi painot vaikka en tee pukeilta vetoa (meidän salilta ei taida edes löytyä), vaan kaikki sarjat stopista? Tietenkään ei pidä tuijotella pelkkää ohjelmaa jne., mutta kun sulla nyt tuota tuntemusta kieltämättä jonkin verran on!

mitäs mieltä ootte tämmösestä; aloitin kuukausi sitten kyykyssä saken abc:n ja totesin että en kykene kovaan vetotreeniin samanaikasesti ja koska tässä saken ohjelmassa on viikossa 2 kyykky harj. kova ja kevyt niin sovelsin sitä niin että kevyen kyykyn jälkeen teen vetotreeniin...laitan 3 levypainoa jalkojen alle teen sarjoja 1vk.3*5*120kg,2vk.5*3*120kg,3vk.3*3*120kg,4vk.3*1*120 ja 1*160kg.
seuraava 4 viikon satsi ja 10kg lisää painoa ja samat 3 levypainoa.
maximi vedossa 2 kk:tta sitte 210kg ja hassuin juttu on että maximi 3 on 205kg!!vetoa olen tehnyt nyt jotain 4-5 kk:tta,enkä ole paljoa yli 3 sarjoja tehnyt ja silti ihmettelen tätä ilmiötä!!!onko kellään kokemuksia vastaavasta?

pukit saa esim. painolevyistä. muuten pätee kyllä. ja: pitkällä tähtäimellä sä vedät paljon, jos vaan maltat. vedoissa ja hädällä ei tuppaa ku ittensä rikkoon...

sulla on huono hermotus. kyl mullakin on yks tuttu, joka ottaa rinnalle kymppinä 120kg ja ykkönen on 130 :D .

miks teet kevyitä sarjoja 120kg:lla, jos maksimi on 210kg?

OK, kiitos! Tuossa ohjelmassa pitäisi tehdä perjantaina 6 sarjaa. Teen samana päivänä myös yläselän (3 sarjaa) ja hauiksen (2sarjaa), joten olisiko mahdollista tehdä vaikkapa vain 4 sarjaa, mutta lisätä tankoon hiukan kiloja? vai mieluummin pidentää sarjaa? vai yhdistelmä edellämainittuja?

jto sanoi:
oma ehdotus, kg:

ma
1. 3*120, 2*3*130 10cm polven alta
2. 3*2*120
3. 3*120, 3*130, 3*135, 3*140 10cm polven alta
4. 6*2*100
5. 4*1*130, 5*120
6. 2*130, 2*140, 2*150, 2*160 10cm polven alta
7. 6*2*100
8. 4*1*90

pe
1. 6*2*90
2. 6*2*95
3. 6*2*100
4. 6*2*95
5. 6*2*90
6. 3*6*70
7. 3*6*70
8. kisa: 1*150, 155, 160

Kiltti JTO, viitsitkö pistää prosentit näkyviin noista treeneistä :)

noi ei mee prossien mukaan, mutta sellasen 150kg mukaan ne vois laskee.

toi on sellanen quick fix -juttu vaan.

minkälaista hermotus treeniä ehdottasit?...mulla ei oo oikeestaan mitään hajua miten treenata vetoa,oon kokeillu kaiken näköstä ja nyt tämmöstä!...mä laskeskelin että toi 120kg olis about 60% maximista ja kuullut jostain että hyvä prosentti tehdä vetotreeniä!pitäiskö isommilla painoilla ja erilaista systeemiä?

ma kova penkki ti kova kyykky ke olkapäät ja hauis to nopeuspenkki ja yläselkä ja la kevyt kyykky ja veto!...millä tavalla tässä nyt sit kannattais lähteä treenaamaan vetoa ettei sit kyykky kärsi koska se on heikompi?!

eli lahjakkuutta voimanhankintaan on.

suna tekisin sillai, että unohtaisin hetkeks normaalivedon ja keskittyisin kahteen kyykkytreeniin viikossa. eli sama systeemi, millä treenaat nyt, mutta perusveto pois ja vedon apuliikkeet stydimmin.

lisäks poistaisin keskiviikon hartia-hanska -treenin, ettei torstain nopeuspenkki kärsi. siirrä hartiatreenit penkkipäiville ja tee sillon myös leukoja. hanskoja et juuri tarvi, mutta jos haluut, tee penkkipäivinä.

1: kovempi kyykky
julle/sjmv 3-4*6-8
vatsa kiertäen
polvien nosto

2: nopeuskyykky 6-10*2-3*60-75%
etukyykky 2-3*4-6
vatsa
kyljet

vahvasti progressiivista kyykkäilyä pari kuukautta esim. alotus 3*4*120-125 ja peruskauden lopputavotteena reipas 8*5*135-140. apuliikkeet melko tiukasti, mutta hieman varaa jätellen. joka neljäs viikko kevyesti.

kyykkyleveys kannattaa pitää hartioita reilusti leveempänä, muttei minään wpc-pelleilynä. sillon syvyys kärsii, kun lonkkanivelessä tulee raja vastaan. pidä huolta, ettei lantio karkaa takakautta ylöstullessa ja selkä niiaa eteen. keskity pakaroiden työhön eli väliin puristukseen. se tuo vetoonkin hyvin rautaa.

sen jälkeen kuukausi nousevaa perusykköstä. polvisiteet aika hyvät opetella käyttään. lisää jämäkkyyttä nostoon ja suojaa polvia. ja tietenkin tuovat muutamia kiloja. esim.
1. 3*130, 2*140, 1*150, 3*130
2. 3*140, 2*150, 1*160, 3*140
3. 2*150, 1*160, 1*170, 3*150
4. 2*2*120, 3*1*130
5. 1*160, 1*180, 1*190...
6. 2*2*120, 3*1*130

sen jälkeen vetopiikkaus kuukaudessa samalla kaavalla, eli esim.
1. 1*180, 2*1*190, 3*170
2. 1*180, 2*1*200, 3*180
3. 1*190, 1*210, 3*180
4. 6*1*130
5. 1*170, 1*200, 1*220, 1*230

vetopiikkauksen aikana jalat ylläpitäen etukyykyillä (myös boksille --> vedon lähtö) ja syvillä ylätasoprässeillä.

:D

jto

täytyy kokeilla tuota systeemiä,koska vaikuttaa helvetin hyvältä,sen verran että miten tuota peruskautta kannattaisi lähteä rakentamaan jos se kestäis esim.8 viikkoa?toi 8*5*135-140 vaikuttaa helvetin pahalta ainaki nykykunnolla!!??entä mites tästä eteenpäin koska olen jo saken kyykky abc:ssä puolessa välissä,eikä viitsisi kesken lopettaa koska olen päässyt tähän asti ilman failurea?!!jos teen tämän loppuun ja otan kyykystä sen minkä olen mielessäni päättänyt eli 175kg,niin pidänkö pari viikkoa kevyttä ja sitten aloitan tämän kirjoittamasi ohjelman,sillä erolla että lasken kilot uudesta maximista?!...ja todella suuri kiitos näistä neuvoista,nämä ovatkin ensimmäiset neuvot mun treeniin!!...ja lisäksi se että jätänkö tämän oman vetokikkailuni lauantain treenistä pois ja keskityn viemään tämän ohjelman loppuun?taas kauheasti kysymyksiä mutta toiv. ei liikaa?!...se vielä unohtu että tämän vetopiikkauksen aikana tehtävä etukyykky sopii varmaan samaan treeniin kuin vetokin ettei tarvitse erillistä päivää?

tee abc loppuun, kuten suunnittelit. kevyttä vetoo voit pitää mukana tai vaihdella sitä suorin jaloin vedon kanssa.

8*5*135-140 on vaan heitto. anyway. peruskaudella kovat:kevyet vkot menee 3:1 ja ideana on lähteä lisäämään volyymiä hyvinkin reippaasti. esim. 3*4*115= 1380kg --> 8*5*125= 5000kg, mikä on jo älytön määrän lisäys tossa ajassa ja takaa suht pettämättömän pohjan.

vetopiikkauksessa etukyykky sopii vedon jälkeen hyvin samana päivänä. 4pvää/vko on ihan riittävä.

jto

Sain tämmöisen ohjelman kyykylle kasaan;
vko
1.3*4*115kg
2.3*4*120kg
3.4*4*125kg
4.kevyt 2*3*110kg
5.4*5*115kg
6.5*5*120kg
7.6*5*125kg
8.kevyt 4*2*110kg
...---->tästä maximipiikkaukseen niinkuin edelliseen postiin laitoit ja sen jälkeen vedolle maximipiikkaus!??ja etukyykyssä joko boxille tai ilman olis hyvä varmaan joku 5*5,sopivilla painoilla ettei tekniikka hirveesti kärsis?!
nouseeko mielstäsi volyymi läheskään tarpeeksi tai onko peruskausi aivan liian lyhyt koska ne minua tuossa eniten epäilyttää?!

noi olkapää treenit joiden siirtämisestä penkkipäivällä mainitsit on aika kevyitä koska oikeassa olkapäässäni on (ilmeisesti) pysyvä vamma,ja olen treenannut olkapäitä näin;pystypunnerrusKP 3*10kevyt,viparit sivuille 3*10 staattisella pidolla ja epäkkäitä miten sattuu ja pystyy!ei ole mikään ongelma siirtää niitä vaikka maanantain penkkipäivälle,mutta saattaa tulla aika paljon tekemistä sille päivälle,verrattuna muihin mutta minkäs sille voi!

näyttää hyvältä, mut laske ne siitä uudesta ykkösestä, kun sen teet.

Semmoista kysymystä kysyisin että:
Kannattaako pitää kokonaan taukoa mavesta, vai jatkanko kevyt- ja raskasviikko -malliin?

Kun nykyään tuntuu että puolisen vuotta sitten oli kevyempää maven tekeminen. Ennen oli ykkönen 145kg ja 120kg:lla meni semmoset 8-10 toistoa, mut nykyään on raskasta tehä jo 3-5 toistoa!
Ja sitä isompaa en ole edes uskaltanu aikoihin koittaa...

Kannattaako jättää mave rauhaan vähäksi aikaa, vai jatkanko samaan malliin?? :evil:

nostelija sanoi:
Semmoista kysymystä kysyisin että:
Kannattaako pitää kokonaan taukoa mavesta, vai jatkanko kevyt- ja raskasviikko -malliin?

Kun nykyään tuntuu että puolisen vuotta sitten oli kevyempää maven tekeminen. Ennen oli ykkönen 145kg ja 120kg:lla meni semmoset 8-10 toistoa, mut nykyään on raskasta tehä jo 3-5 toistoa!
Ja sitä isompaa en ole edes uskaltanu aikoihin koittaa...

Kannattaako jättää mave rauhaan vähäksi aikaa, vai jatkanko samaan malliin?? :evil:
Jos tuo on suuntana niin ei tule kuin ongelmia. Rasittuuko selkä paljon muissa liikkeissä/normaali elämässä? Jos oot tehny pitkään samalla ohjelmalla ja samoilla painoilla niin lihakset alkaa luultavasti tottumaan harjoituksiin ja et kehity yhtään. Lihakset ei kehity ja veto käy kokoajan raskaammaksi, näin siis luulisin. Pidä parin viikon tauko ja aloita maastaveto uudestaan kunnon ohjemalla.

Back
Ylös Bottom