Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Onko polven yläpuolelta liian korkea kohta vetää? n.5cm polvesta ylöspäin.
Seuraava pykälä menee sitten jo säären puoleen väliin..

Voimannostajilla on ollut tapana vetää just polven alapuolelta se on mun mielestä hyvä "sääntö" vedän ite samasta korkeudesta kun sinä ja se tuntuu ehkä vähän korkealta mun makuun

- - - Updated - - -

Tosiaan kelle tätä polvista vetoa voisi suositella? Itse en tee ollenkaan, saahan tuolla liikkeella isoja rautoja nostettua, mutta hyötyä en tiedä. Loukaantumisriski on varmasti, sillä raudat menee omaan voimatasoon nähden jo niin suuriksi. Välilevyt ovat ainakin kovilla, sillä irrotuksessa ei ole jalat mukana, toisin kuin normi mavessa.
Erikoista on, että tätä maastavetäjien ja voimanostajien spesifististä liikettä nähdään tehtävän perussaleilla ja peruskuntoilijoiden toimesta. On se kai hienoa nostaa isoja rautoja :)

Sanoisin että se sopii niille jotka haluavat treenata alaselkää mutta ei jalkoja. loukkaantumisriskistä en tiedä mutta minulla on ainakin helpompaa pitää selkä suoran kun vedän polvesta, mun mielestä tavallinen mave on parempi liike koska liikerata on pitempi ja jalatkin saa kyytiä

Jos jalat on kovin jumissa edellisestä jalkareenistä, niin silloin ainakin mietin että vois tehä räkkivetoa kun se ei ota nii paljoo jalkoihin.
Ja pitkissä mave sarjoissa menee kyllä takareidet hapoille (ainaki mulla) niin ehkä ne pitkät sarjat voisi korvata räkkivedolla.
Ja onhan tuo hyvä liike totutella vähän isompiin painoihin, siis jos on jotakin tavotteita voimanoston suhteen.
Kannattaa kuitenkin kokeilla jos ei ole vielä ikinä koittanut. Itse teen juuri polvilumpion alapuolen (jalat vähä koukussa) kohdalta.

Tosiaan kelle tätä polvista vetoa voisi suositella? Itse en tee ollenkaan, saahan tuolla liikkeella isoja rautoja nostettua, mutta hyötyä en tiedä. Loukaantumisriski on varmasti, sillä raudat menee omaan voimatasoon nähden jo niin suuriksi. Välilevyt ovat ainakin kovilla, sillä irrotuksessa ei ole jalat mukana, toisin kuin normi mavessa.
Erikoista on, että tätä maastavetäjien ja voimanostajien spesifististä liikettä nähdään tehtävän perussaleilla ja peruskuntoilijoiden toimesta. On se kai hienoa nostaa isoja rautoja :) ja edes se pieni nykäisy.

Marko Savolainen teki ainoastaan tuota polvien alta vetoa ja kyllä sillä saa latsitkin massaa.
Alhaalla lähtöasennossa olkapäät roikkuvat rennohkosti ala-asennossa ja vedon loppua kohti ne vedetään taakse, niin että latsit supistuvat.
Ei voi käyttää ihan niin isoja painoja kuin voimien puolesta pystyisi, sillä silloin tuo latsien liike jää kokonaan tekemättä ja samalla liikkeestä tulee kehonrakennuksen kannalta lähes hyödytön.

Linkissä 7 minuutin jälkeen tekniikka esiteltynä.
http://www.youtube.com/watch?v=RuvvNReLtFo&feature=youtu.be

Alhaalla lähtöasennossa olkapäät roikkuvat rennohkosti ala-asennossa ja vedon loppua kohti ne vedetään taakse, niin että latsit supistuvat.
Ei voi käyttää ihan niin isoja painoja kuin voimien puolesta pystyisi, sillä silloin tuo latsien liike jää kokonaan tekemättä ja samalla liikkeestä tulee kehonrakennuksen kannalta lähes hyödytön.

Tää oli muuten hyvä pointti, oon huomannut käytännössä saman. Vetoremmejä käyttämällä kuitenkin voi vetää paljon isommilla painoilla olkapäät ylös ja taakse.

Tuo mave(tavallinenkin) on muuten yllättävän hyvä latseillekin, kun nimenomaan pitää ne hartiat takana tiukkana eikä päästä yläselkää löysäksi niinkuin voimanostajilla on tapana.

Tuo mave(tavallinenkin) on muuten yllättävän hyvä latseillekin, kun nimenomaan pitää ne hartiat takana tiukkana eikä päästä yläselkää löysäksi niinkuin voimanostajilla on tapana.

Itseasiassa kehonrakennuksessa ne olkapäät/hartiat pitäis juuri roikkua alhaalla ja sitten vetovaiheessa vedetään latseilla epäkkäillä ne olkapäät voimakkaasti lihasta supistaen taakse, jolloin saadaan enemmän dynaamista lihastyötä yläselän lihaksistolle, kuin pelkällä staattisella hartioiden tiukkanapitamisellä koko vedon ajan.

Koskee ihan just kaikkea vetoa lattialta tai ylempää, muutaman vuoden kun tota jaksaisi toteuttaa, yläselässä olisi lihaskyttyrää kuin Notre Damen kellonsoittajalla :D

Jos ton laittaa selkäpäivään niin milläs treenata takareisiä? Mahtaako ottaa liian raskaaksi, jos vetää jalkatreenissä romanialaista mavea? Kummassakin nimittäin ottaa alaselkäkin osumaa... Tää liike nimittäin ois varmaa parempi selkätreeniin, jos takareisistä on vielä jalkatreenin jälkeen puhti pois.

Jos ton laittaa selkäpäivään niin milläs treenata takareisiä? Mahtaako ottaa liian raskaaksi, jos vetää jalkatreenissä romanialaista mavea? Kummassakin nimittäin ottaa alaselkäkin osumaa... Tää liike nimittäin ois varmaa parempi selkätreeniin, jos takareisistä on vielä jalkatreenin jälkeen puhti pois.

Tää on itsellä ollut vähän ongelma. Tosin vasta tän ketjun ja Gymlog videon jälkeen tajusin miten noita lapoja tuossa vedossa on syytä käyttää, eli on tullut vaan vedettyä jäykkänä tuota polvista vetoa, ei isoa hyötyä bodausmielessä.

Että jos jalkapäivänä takareisimavettaa niin selkäpäivänä sitten polvista ja ehkä treenin loppupäässä ja panostaen tuohon lapojen liikkeeseen niin väkisin ne painotkin jää pienemmiksi ja alaselkä säästyy? Näin uskoisin että itsekin voisi molemmat vedot tehdä samassa ohjelmassa.

Hyviä viestejä kaikilla. Itellä on nyt niin että jalkapäivänä teen ton vedon, ja selkäpäivänä vaan raskaat soudut ja muut. Toiminu aika kivasti, eikä alaselkä ota liikaa hittiä.

Tää on itsellä ollut vähän ongelma. Tosin vasta tän ketjun ja Gymlog videon jälkeen tajusin miten noita lapoja tuossa vedossa on syytä käyttää, eli on tullut vaan vedettyä jäykkänä tuota polvista vetoa, ei isoa hyötyä bodausmielessä.

Että jos jalkapäivänä takareisimavettaa niin selkäpäivänä sitten polvista ja ehkä treenin loppupäässä ja panostaen tuohon lapojen liikkeeseen niin väkisin ne painotkin jää pienemmiksi ja alaselkä säästyy? Näin uskoisin että itsekin voisi molemmat vedot tehdä samassa ohjelmassa.

Joo noin sitä itekki funtsisin, että sais tehtyä. Tekee selkätreenissä polvilta vetoa ja mieluusti vaikka vimppana liikkeenä niin ei painotkaan ole isot enää leukojen ja soutujen jälkeen ja käyttäisi juuri tuota lapojen liikuttelua ja olkapäät edestä taakse, kuten Archey neuvoi. Sitten jalkatreenin sijoittaa vaan mahdollisimman kauas selkätreenistä.

Itseasiassa kehonrakennuksessa ne olkapäät/hartiat pitäis juuri roikkua alhaalla ja sitten vetovaiheessa vedetään latseilla epäkkäillä ne olkapäät voimakkaasti lihasta supistaen taakse, jolloin saadaan enemmän dynaamista lihastyötä yläselän lihaksistolle, kuin pelkällä staattisella hartioiden tiukkanapitamisellä koko vedon ajan.

Koskee ihan just kaikkea vetoa lattialta tai ylempää, muutaman vuoden kun tota jaksaisi toteuttaa, yläselässä olisi lihaskyttyrää kuin Notre Damen kellonsoittajalla :D

Tuosta on kyllä pakko olla eri mieltä. Mun mielestä on selkeästi raskaampää pitää yläselkä ryhdikkäänä koko vedon ajan.

Joo noin sitä itekki funtsisin, että sais tehtyä. Tekee selkätreenissä polvilta vetoa ja mieluusti vaikka vimppana liikkeenä niin ei painotkaan ole isot enää leukojen ja soutujen jälkeen ja käyttäisi juuri tuota lapojen liikuttelua ja olkapäät edestä taakse, kuten Archey neuvoi. Sitten jalkatreenin sijoittaa vaan mahdollisimman kauas selkätreenistä.

Tuo Nyyssölän video kannattaa katella, eli Gymlog 26. Siinä no todella hyvin näytetty se tekniikka. Lähdin itse hieromaan 80 kilosta ylöspäin 20 kg korotuksilla ja kympin sarjoilla ja keskittyen tuohon lapojen liikkeeseen. Ai hitto että otti kyllä sinne minne pitikin. Tein ihan ekana liikkeenä nyt tarkoituksella ja taidan tehdäkkin näin nyt jonkin aikaa.

Taas sitä oppi jotain uutta.

- - - Updated - - -

Tuosta on kyllä pakko olla eri mieltä. Mun mielestä on selkeästi raskaampää pitää yläselkä ryhdikkäänä koko vedon ajan.

Se pito on staattinen ja itse uskon että bodailumielessä on paljon parempi että ne lavat liikkuvat tässäkin suoritteessa.

Minkäslainen selkätreeni sulla nyt siis on muuten Timba? :)

Eli pitäskö iteki lähtee tota tekemään vaikka 3x8 jalkatreenissä, ja sit selkätreenissä erikseen soudut jne.?

Minkäslainen selkätreeni sulla nyt siis on muuten Timba? :)

Eli pitäskö iteki lähtee tota tekemään vaikka 3x8 jalkatreenissä, ja sit selkätreenissä erikseen soudut jne.?

No siis ennen tein seuraavasti:

1a. Kulmasoutu vastaote
1b. Alatalja

2a. Ylätalja
2b. T-Soutu (tuettu)

3. Mave polvista

4. Selän rutistus ristitaljassa (Gymlogista bongattu, hajuukaan mikä liikkeen nimi on)

Vähän tuon suuntasta. Nyt on uskalla tehdä tuota vastaotekulmista tuon hauistulehduksen takia, tai siis toipumassa olen siitä. Siksi modasin tän päin treenin täysin:

1. Mave polvista

2. Ylätalja

3. Alatalja

4. Rutistukset ristitalja

Mavessa tein 8 sarjaa kun meni pari ekaa melkein lämmittellen kun hain sitä sopivaa rautaa ja hioin liikerataa, että periaatteessa siinä oli 5-6 työsarjaa ja noissa muissa 5 työsarjaa kussakin.

Otin nyt muuten jto:lta ostetun ohjelman että saa nähdä miten nuot jatkossa tehdään. Minä esitän toiveita ja jto hoitaa sitten sen ohjelman ja sitten minä tottelen. ;)

EDIT: Ei tuo kovin paljon jaloille tuolleen ota, että jos jaloille tekee niin ehkä vois ottaa lattiasta asti mutta tehdä tuo lapojen liike, siitäkin tuossa Gymlogissa nro 26 on näyte.

Hirvittävät määrät työsarjoja mavessa, itsellä kait 2 kovaa työsarjaa riittää vallan hyvin ja sen jälkeen ei kyllä paljoa jaksaisi edes nostaa maasta (tosin ei tuoreeltakaan =) ).

Hirvittävät määrät työsarjoja mavessa, itsellä kait 2 kovaa työsarjaa riittää vallan hyvin ja sen jälkeen ei kyllä paljoa jaksaisi edes nostaa maasta (tosin ei tuoreeltakaan =) ).

Mä en ollut ikinä ennen tehnyt tuota vetoa noin, että ei nuot kaikki ole todellakaan loppuun asti tehtyjä. Ihan finaaliin tehty oli vain tuo 7x150 tuossa. Tai ois siinäkin varmaan yksi mennyt vielä.

Jatkossa lienee 4 kovaa sarjaa itsellä tuossa. Mä teen ennemmin neljä semikovaa sarjaa kuin kaksi hämärän rajamaille. Mutta se on mun tyylini ja kukin tekee miten tekee.

Niin tai näin, enpä muista milloin ois ollut tällaiset DOMSit selässä kuin nyt on, tuskin koskaan...

kyllä mun ohjelmissa yleensä saa töitä tehdä määrällisestikin suht kohtuudella :) ei sitte ukko väsähdä tosipaikan tullen. hyvin harvoin kuitenkaan esim. vedossa tehään sarjoja rajalle asti.

Itse olen huomannut, että räkkivedossa (polvien kohdalta) mulla liikkuu pienemmät raudat kuin mavessa. Jotenkin se irrotus pelkällä selällä ei onnistu. Silti mulla on normimavessa vaikein kohta irrotuksessa. Kumma juttu. Ja jos mavessa tekee pitkää sarjaa, niin kyllä se selkä ottaa hyvin hittiä. Itse olen nyt tehnyt maltillisilla painoilla 15-25 toistoa ja voin sanoa, että perse-reidet-selkä (sekä keuhkot) huutaa leipää sen jälkeen :hyper:

Maastaveto on hyvin kokonaisvaltainen liike, niin ei ole ihmekään, jos pitkillä sarjoilla happamuus elimistössä kasvaa ja väsyhän siitä tulee lähes koko kroppaan. Noissa pitkissä sarjoissa suurena haasteena pitäisin sitä, että tekniikan saa pidettyä hyvänä ja tekeminen pysyy turvallisena.

Tuota polvista vetoakin on tullut harrastettua muutaman kerran ja siinä saan helposti liikuteltua huomattavasti isompia painoja kuin "normi" vedossa.

Back
Ylös Bottom