Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Mikähän mulla on just maastavedossa (joskus kyykyssäkin), että rupee häntäluuhun sattumaan kummasti. Ei oo kova kipu mutta tuntee kun menee ylös ja alas. Mielestäni selkä on suorana molemmissa liikkeissä ja suht puhtaasti teen. Illal ei enää ees tunnu :)

Tällasta keskustelua en ole täällä hetkeen nähnyt, mutta tuli mieleen että miten paljon eroaa polvistaveto tavallisesta, noinniinkuin selän kannalta? Jos ohjelmassa on jo raskaita soutuja, niin mikä on hyöty polvistavedolla siihen päälle? Onko selän rasitus erilainen kuin maasta asti vedettäessä?

Rasitus ei lähtökohtaisesti ole erilainen maasta vedettäessä, mutta selkä (lavat) saadaan polvilta nykiessä työskentelemään koko ajan koska selän kulma liikkuu koko ajan. Näin ollen rasitus on jatkuvaa selälle eikä tule staattista pitoa jossa selän kulma on paikallaan jolloin reidet työskentelee pääasiassa ala-asennossa. Lisäksi voidaan käyttää isompia rautoja koska vedetty matka lyhenee.

Kyllä mun mielestä tuolla räkkivedolla saa paljon paremmin pelkälle alaselälle eristettyä sen liikkeen jos vertaa normi maveen.
Ja toi isompien romujen käyttö on kyllä yksilöllistä, monet pystyvät vetämään maasta isompia painoja kuin polvilta johtuen hyvästä irrotuksesta (jalkoista), ja jotkut voivat pistää räkkiin esim. jopa 50 kiloa isommat sarjapainot. Mutta alaselän saa kyllä helvetin hyvin reenattua tuolla liikkeella IMO.

Voisin melkein lisätä massakaudella tämän ohjelmaani. Saan normimavellakin selän hyvin pumppiin / domsseihin niin tämä olisi varmaan hyvä. Pitää kokeilla. :)

Kyllä mun mielestä tuolla räkkivedolla saa paljon paremmin pelkälle alaselälle eristettyä sen liikkeen jos vertaa normi maveen.
Ja toi isompien romujen käyttö on kyllä yksilöllistä, monet pystyvät vetämään maasta isompia painoja kuin polvilta johtuen hyvästä irrotuksesta (jalkoista), ja jotkut voivat pistää räkkiin esim. jopa 50 kiloa isommat sarjapainot. Mutta alaselän saa kyllä helvetin hyvin reenattua tuolla liikkeella IMO.

Vai alaselän. Ainakin nyyssölän opettamassa videossa keskitytään juuri koko selän paksuuteen ja tämä siinä ykkösliikkeenä. Mulla ainakin polviltavetotreenin jälkeen on kaikki yläselän lihat aivan tuhottu, epäkkäistä lähtien. Hyvä kun uskaltaa pariin päivään ottaa kyykkytankoa harteille. Tosin voi olla että keskityn liikaa juuri siihen lapojen taakse vientiin ja yhteen supistukseen, eikös se tämän liikkeen idea ole? olkapäät edestä taakse ja kunnon supistus.? Isommat painot on kyllä totta, yli 50 kiloa isommilla romuilla mennään.

Vai alaselän. Ainakin nyyssölän opettamassa videossa keskitytään juuri koko selän paksuuteen ja tämä siinä ykkösliikkeenä. Mulla ainakin polviltavetotreenin jälkeen on kaikki yläselän lihat aivan tuhottu, epäkkäistä lähtien. Hyvä kun uskaltaa pariin päivään ottaa kyykkytankoa harteille. Tosin voi olla että keskityn liikaa juuri siihen lapojen taakse vientiin ja yhteen supistukseen, eikös se tämän liikkeen idea ole? olkapäät edestä taakse ja kunnon supistus.? Isommat painot on kyllä totta, yli 50 kiloa isommilla romuilla mennään.

No mää ihmettelinki että miten on näin jumissa niskat ja muutki selkälihakset, luulin sen vaan johtuvan muista selkäliikkeistä =) (en ollut pitkään aikaan tehnyt räkkivetoa)

Edit. ja eikö nuo alaselän lihakset kuitenkin ylety aika ylös. Siis tarkoitan niitä kahta pitkää möykkyä =)

No mää ihmettelinki että miten on näin jumissa niskat ja muutki selkälihakset, luulin sen vaan johtuvan muista selkäliikkeistä =) (en ollut pitkään aikaan tehnyt räkkivetoa)

Edit. ja eikö nuo alaselän lihakset kuitenkin ylety aika ylös. Siis tarkoitan niitä kahta pitkää möykkyä =)

MaVe on ainoa liike jolla saan selän ylhäältä asti domsseihin, kun keskityn olkapäiden taaksevientiin.

Vähemmän jalkoja enemmän selkää. Mun mielestä hyvä liike alaselälle, pystyy isoja painoja käyttää. En usko että lihaskasvu tulee olemaan parempi maastavetoon verrattuna

Eli jos ei harrasta voimanostoa, kannattaako polvistaveto ottaa ohjelmaan tavallisen korvaajaksi?

Vois sen ajatella näinkin.

Jäänyt Nyyssölän ohjeet mulla tästä näkemättä, mutta MadMike ainakin tekee tätä siellä treenin loppupäässä. Sarjat voi olla vähän pidempiä ja painot maltillisempia (vähentää loukkaantumisriskiäkin.

Mutta enpä mä ole mitään aktiivisempaa lapojen liikuttelua tuohon kokeillut. Kai kun oikein miettii niin tuossa voisi olan kohautuksenkin tehdä vaikka parissa vikassa sarjassa kun painot on siihen järkevät?

Täytyy ottaa tämä vielä enempi tosissaan ja vähentää SJMV:tä jalkapäivältä. Kahta ronskimpaa vetotreeniä reilulla sarja ja toistomäärällä en ainakaan minä pysty viikossa tekemään... Enempi itselle ois hyötyä selän kehityksestä kuin takareisien, ne saa kyllä treenattua muutenkin kuin vedoilla.

Hyvä ketju!

Tosiaan kelle tätä polvista vetoa voisi suositella? Itse en tee ollenkaan, saahan tuolla liikkeella isoja rautoja nostettua, mutta hyötyä en tiedä. Loukaantumisriski on varmasti, sillä raudat menee omaan voimatasoon nähden jo niin suuriksi. Välilevyt ovat ainakin kovilla, sillä irrotuksessa ei ole jalat mukana, toisin kuin normi mavessa.
Erikoista on, että tätä maastavetäjien ja voimanostajien spesifististä liikettä nähdään tehtävän perussaleilla ja peruskuntoilijoiden toimesta. On se kai hienoa nostaa isoja rautoja :) ja edes se pieni nykäisy.

Back
Ylös Bottom