Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Originally posted by Mixu
Itse teen SJMV:n laatikon päällä seisten ja lasken tangon melkein varpaisiin.

Noin teen minäkin.
Olen huomannut, että jos polvet ovat pikkuisen koukussa, liike käy enemmän selkään. Jalat lukossa saa takareiskoihin paremman tuntuman.

Laatikon päältä minäkin teen sjmv:tä ja lasken tangon sinne varpaiden lähimaastoon ja selkäkin pysyy suorana.

Askarrutti vaan tämä mihin asti lasketaan kun jossain suositeltiin laskettavaksi juuri ja juuri polven alapuolelle. Olikohan se sitten sitä varten että saisi liikkeen kohdistumaan paremmin pakaralihaksiin?

Nimim. "Kyykkääminen ei ole räjäyttänyt pakaroita kasvuun"

Alla mies, jonka tarvitsee tehdä sjmv korokkeelta. Yllättävän notkeata porukkaa löytyy täältä, kun tanko menee varpaisiin selän pyöristymättä. Onkos kukaan näistä varpaisiin asti menijöistä tehnyt liikettä yli sadalla kilolla?

espm02ass.jpg

Ja se 100kg on joku maaginen raja vai???
Eipä ole tullut tehtyä, yleensä 40-60kg:lla ja justiinsa siksi, että selkä pysyy suorana ja treeni menee sinne takareisiin ja pakaroille eikä pääasiallisesti selälle.

Oon tehny korkeintaan tanko puoleenväliin säärtä, alemmas jos yrittää niin alkaa selkään särkeä.
Ja jos ihan tönkköjaloilta vetäisin niin tuskin saisin tankoa edes polviin asti (selkä suorana).

Muuten: jos jollain on hyvä filminpätkä, missä vedetään polvet lukossa selkä suorana korokkeelta, niin olis mielenkiintosta nähdä.

Aavistuksen verran koukistan polvia ala-asennossa. Hidas tekniikka jyllää ilman koroketta, vastaote, jaloissa 20-30cm etäisyys, varpaat suoraan eteenpäin, tanko koko suorituksen ajan hyvin lähellä reisiä&sääriä, ja yleensä liike on aikaisintaan toisena liikkeenä ohjelmissa. Ekana liikkeenä siis tulee tehtyä todella harvoin.

Tuossa muuten joillekin vielä noista erilaisista maastavedoista "pääsivu" http://www.exrx.net/ExInfo/LowBack.html .

-edit- ja tietenkin selkä suorana, levypainot ei kosketa lattiaa, jää joku 10cm väliä.

Tanko laskeutuu yleensä hieman polven alapuolelle meikäläisellä. Eli alas mennessä työnnän persettä taakse, jolloin polvetkin koukistuvat ja kun takareisissä tuntuu venytys, niin lantiota eteen ja täysillä ylös. Ja painoa on kyllä yli sen sadan kilon.

Siinä joutuvat avustajatkin tekemään melkoisen syvän kyykyn, jos Stanazek jää pohjaan......:)

Originally posted by She Devil
Ja se 100kg on joku maaginen raja vai???
Eipä ole tullut tehtyä, yleensä 40-60kg:lla ja justiinsa siksi, että selkä pysyy suorana ja treeni menee sinne takareisiin ja pakaroille eikä pääasiallisesti selälle.

Kyllä, se maaginen raja on todellakin siinä 100 kilossa. No, mutta eihän se olekaan. Kysy vaikka Iirolta.

Tarkoitin sitä, että varpaita on helppo kosketella vaikka harjanvarrella ja homma tuntuu luistavan. Kuitenkin kun painoa lisätään ns. riittävästi, niin alkaa totuus paljastua ja useimmiten valitettavasti. Aika moni on sanonut tekevänsä korokkeelta ja pitävänsä selän suorana. Sitten on hieman demottu ja katsottu tyyliä uudestaan peilin kanssa, niin huppista, siellähän onkin alaselkä pyöreänä ja ahuhäääh, niin haavoittuvaisena. Minä suosittelen tekemään sen siten, että selkä käy vain vaakatasossa. Liikkeessä venytystä tärkeämpää on se, että väsytetään lihas ja käytetään mahdollisimman raskaita painoja tähän väsytykseen. Ja tietty se, että sitä voitaisiin tehdä sitten seuraavallakin kerralla ilman, että tarvitsee käydä tapaamassa lekuria.

Pakaratkin saattaavat saada uutta boostia, jos kokeilet
romanialaista maastavetoa, jos ei se kyykky ole sitten vaikuttanut niin kuin uskoisit olevan mahdollista.

Lainataan loppuun vielä Tsatsoulinea PTP-kirjasta:

"Why am I having trouble getting 'the buns of steel'?" wonder millions of ladies. Because the glutes have tremendous strength and leverage. When you see a powerlifter squat or deadlift bar-bending weight, the glutes carry the brunt of that multi-hundred pound load! When you do butt squeezes, 'fire hydrants', or similar silly moves popular in 'muscle sculpting' classes, you do not even come close to tapping the force/tension potential of your body's strongest muscles. You'd better get on a first name basis with heavy deads if you are after a hard butt!

Teen sekä että, lattialla- tai korokkeella seisten.
Painoja en muista ulkoa, kun en joka viikko sjmv:tä tee.
Lunttaan aina treenipäiväkirjasta millä viimeksi tein.
sjmv:n teen aina (silloin kuin teen) jalkapäivän päätteeksi. se vimonen liike ennen suihkua.
Polven annan olla hiukan koukussa. Olen jopa siinä luulossa että lukituin polvin sitä ei olisi terveellistä tehdäkkään.... Vaan voin olla väärässäkin.

Miten voin laittaa maastavedon ja kulmasoudun tangolla 4-jakoiseen ohjelmaan, joka menee näin:

1. Rinta ja hauis
2. Jalat ja vatsat
3. Ojentajat ja olkapäät
4. Selkä

Molemmathan kuuluisivat selkäpäivällä mutta mä en ainakaan jaksa molempia tehdä samalla kertaa. Kovan maastavedon jälkeen on jo alaselkä niin väsynyt. Mutta kuitenkin haluaisin tehdä tuota kulmasoutua tangolla... Yksi vaihtoehto tietty ois vuoroviikoin tehdä vain toista, mutta tuntuu että 2 viikkoa on liian pitkä tauko maastavedolle... Mikä ratkaisuksi?

Originally posted by andor
Miten voin laittaa maastavedon ja kulmasoudun tangolla 4-jakoiseen ohjelmaan, joka menee näin:

1. Rinta ja hauis
2. Jalat ja vatsat
3. Ojentajat ja olkapäät
4. Selkä

Molemmathan kuuluisivat selkäpäivällä mutta mä en ainakaan jaksa molempia tehdä samalla kertaa. Kovan maastavedon jälkeen on jo alaselkä niin väsynyt. Mutta kuitenkin haluaisin tehdä tuota kulmasoutua tangolla... Yksi vaihtoehto tietty ois vuoroviikoin tehdä vain toista, mutta tuntuu että 2 viikkoa on liian pitkä tauko maastavedolle... Mikä ratkaisuksi?
mä tunkisin maastanoston jalkapäivälle, mut se taitaa olla liian raskas päivä.. mut hei, kauneudesta joutuu kärsimään.

Re: Re: Maastaveto ja kulmasoutu tangolla samaan ohjelmaan?

Originally posted by NP_NG
mä tunkisin maastanoston jalkapäivälle, mut se taitaa olla liian raskas päivä.. mut hei, kauneudesta joutuu kärsimään.

Joo no kyllä silloinkin menee liian raskaaksi. Kyykky ja mave samassa treenissä = ei onnistu

Teet molemmat samana päivänä mutta viikoittain vaihdat kumman teet ensin, eli ekalla viikolla mave ensin ja sen jälkeen vähän kevyempi kulmasoutu, seuraavalla viikolla kulmasoutu eka ja mavea sen verran kun jaksaa.

pistä maastaveto olkapää ja ojentajat päivälle. ainoa huono puoli on se et, jos teet seuraavana päivänä kulmasoudun, ni sehän on jo valmiiks hapoilla. siis alaselkä...

mitenkäs toi sun selkä päivä nyt menee? eli laitakko kaikki liikkeet ja toistot esille?

Originally posted by NP_NG
pistä maastaveto olkapää ja ojentajat päivälle. ainoa huono puoli on se et, jos teet seuraavana päivänä kulmasoudun, ni sehän on jo valmiiks hapoilla. siis alaselkä...

Eeeiiihän tosta tuu yhtään mitään! Ei selkä jaksa kolmea treeniä viikossa (selkä, mave,-ja jalkatreeni . Kyykyt ja vielä jos tekee kaikki maailman selänojennukset ja jullet niin menee liian raskaaksi selän kannalta.

Niinku joku jo sanoki ni tee vuoroviikoin kevyt kulmasoutu ja mave.

Taidat harjoittaa pääosin bodausta, jolloin maven voi ihan hyvin tehdä vaikka vikana liikkeenä. Tai vaikka kahen viikon välein. Mutta jos voimaa halajat niin sillon tietenkin joka viikko ja ekana liikkeenä.

Ps. Oisko nyt mahollista heittää nää jouluhymiöt helvettiin?! Alkaa pikkuhiljaa kyrsiä.:wall:

Originally posted by tommih
Ps. Oisko nyt mahollista heittää nää jouluhymiöt helvettiin?! Alkaa pikkuhiljaa kyrsiä.:wall:
no ei! niillä voidaan osoittaa viestin todellinen tarkoitus. joskus viestit voi tuntua tylyiltä. niillä voi estää monta floodaussotaa.

Molemmathan kuuluisivat selkäpäivällä mutta mä en ainakaan jaksa molempia tehdä samalla kertaa. Kovan maastavedon jälkeen on jo alaselkä niin väsynyt.

Kasvata kuntoa niin, että jaksat tehdä ne samalla kertaa. Eikä se todellakaan mitään ihme työkapasiteettia vaadi, kun meikäläinenkin sen pystyy tekemään.

Maastaveto jalkapäivälle. Teet vaikka joka toinen kerta, jolloin korvaat takakyykyn enemmän etureisipainotteisella liikkeella kuten hack-kyykky tai etukyykky.

Itse teen takakyykkyn ja maastavedon samassa treenissä. Viisi sarjaa kumpaakin - tuleepahan kunnolla löylyä takareiskoille.

aika vaikeaksi tää jaottelu nyt näyttää menevän :rolleyes: ...

mun mielipide on että joko teet kummatkin liikkeet samalla kertaa tai poistat kulmasoudun kokonaan ohjelmasta. ei mun mielestä kulmasoutu tangolla ole niin välttämätön liike...moni liike pystyy sen korvaamaan...alatalja on kova sana (tosin sekin ottaa hieman alaselkään)...nyt kun taas asiaa pyöritellään niin enemmistö yläselän liikkeistä ottaa myös jokseenkin alaselkään.

choise is yours!

Back
Ylös Bottom