Kaikki alataljasta

Meta title: 🔥 KAIKKI ALATALJASTA – SELÄN PERUSASE 🔥

Meta description: Opit tekniikan, variaatiot ja treenivinkit alataljaan, selkäliikkeiden monipuoliseen kuninkaaseen.

Itse pidän alataljasta helvetin paljon. Leuanvedon ohella paras liike selkätreeniin. Oon aina saanut sillä hyvän tuntuman ja kaverin ohjeistuksella alusta asti treenannu suurinpiirtein noin kuin Mike neuvoi, eli suht suora loppuasento ja tehdään töitä selällä ja supistus lopussa, eikä venytellä hirveästi ja ukko ei heilu hirveästi edestakaisin.

Pieni soutava liike tosiaan vähentää hauisten kuormaa ja tekee liikkeestä muutenkin luontevamman. Oon aina rakastannu alataljaa.

Timba79 sanoi:
Ja ei mitään pitoja loppuasennossa, se rasittaa vain turhaan käsiä.
ite ainakaan en saa selkään mitään tuntumaa jos en ota pikku pitoa siinä loppusupistuksessa..

köpöö sanoi:
ite ainakaan en saa selkään mitään tuntumaa jos en ota pikku pitoa siinä loppusupistuksessa..

Jos ne lavat liikkuu reilusti ja negatiivinen vaihe on kontrolloitu, pitäisi tuntua aika helvetin hyvin siellä selässä ilman pitojakin. Tuo kuvissa oleva tekniikka nimittäin toimii ihan saatanan loistavasti. Jos menee vähänkin takakenoon niin rasitus siirtyy ihan jonnekin muualle, lähinnä käsille.

Kerran oli Herrasten veljesten seminaarissa,
jossa he näytti alataljaa, tekivät sen silleen, tai Juhani teki, että päästivät otekahvan ihan saatanan pitkälle eteen,
että melkein kaksin kerroin taipui mies.

Ajattelin silloin ( se oli -93), että no jos tuo on se
oikea tapa, niin unohdetaan koko juttu, ei tällasen 188-senttisen hemmon alaselkä kestä moista, vallankin kun alaselän lordoosi (se luonnollinen mutka selkärangassa),
puuttuu lähes täysin, eli alaselkä on sikäli loukkaantumisaltis.

Kuntosali 38:llä kävi muutenkin sellasia alaselkämutantteja, että ne teki hirveillä painoilla alataljaa niin että oterauta meni jalkapohjien yli alavaiheessa, ja sieltä sitten kiskottiin. Aih...

Mutta tolla Miken tavalla varmaan vois onnistua.
Koetan heti kun menen salille seuraavan kerran, niihaa!!

Venyttäähän voi ylätaljassa tai vaikka sellasessa vipuvarisoutukoneessa (esim Davidin C23), jossa rinta on tuettuna, jos tuntuu että pieleen menee kun ei venytä.

Onko mahdollista vetää alatalja oikea oppisesti silleen
että käy istumaan ristikkäistaljan toiseen päähän polvet koukkuun perse maahan kiinni ja v-kahvalla vetää kuin tekisi alatalja laitteessa ainut ero että siinä on että perse on maassa ja niinkuin alempana

mielipiteitä???

kun alatalja häkkyrä on käynyt omalla salilla ärsyttämään niin tollaista vaihtoehtoa kaavailin

tyrmätkää tai hyväksykää :)

No itse olen joskus tehnyt. Ja olen nähnyt muitakin jotka tekevät noin. Enkä ole tuosta koskaan mitään negatiivistakaan kuullut...

Toimii varmaan ihan hyvin jos painot saa riittämään. Tässä versiossa suosittelen käyttämään yhdenkäden kahvaa ja kiskoa käsi kerrallaan, joka muuten on hyvä ihan normaalissakin alataljassa. Ja normi alataljaan (kuten olen jo monesti tuputtanut ylätaljaankin) 2x yhdenkäden kahvat ja eikun kiskomaan, rutistus on paljon parempi kuin V-kahvalla kun sen vedon saa vietyä pidemmälle kun kahvoja levittää hieman lopussa.

Ja jos tuntuu, että olet ristikkäistaljassa liian alhaalla, niin ainahan voit pienen korokkeen laittaa takamuksen alle.

itse teen aina lattialla istuen. ei ole ollut mitään ongelmaa. kuten tuossa aiemmin sanottiin, ristikkäistaljasta kyllä loppuu melkein poikkeuksetta painot kesken

Mä tykkään tehdä tota liikettä seisten,esim supersettinä kulmasoutu-->alasoutu ristitaljassa,toistot vaikka 20 ja 20. Ja saahan (useimpiin) pakkoihin laitettua pinnin sinne takapuolelle,johon sitten laittaa levyjä tarpeen vaatiessa.

AnttiS sanoi:
Mä tykkään tehdä tota liikettä seisten,esim supersettinä kulmasoutu-->alasoutu ristitaljassa,toistot vaikka 20 ja 20. Ja saahan (useimpiin) pakkoihin laitettua pinnin sinne takapuolelle,johon sitten laittaa levyjä tarpeen vaatiessa.
Ja sitten saa vaihtaa jo vaijeria laitteeseen.:rolleyes:
Jos ei salilta alataljaa löydy niin jättäisin vaan tekemättä, ei mitenkään pakollinen liike joka reeniin ja helposti väärällä tekniikalla käy koskemaan väärällä tavalla selkään.

muutaman kerran olen tehnyt alataljaa leveällä kahvalla, oteleveys sama kuin ylätaljaa tehdessä.
ollut varsin mukavan oloinen vaihtelu.
ihmettelen itsekin miksen ole aiemmin tajunnut että alataljaa voi tehdä muullakin kuin kapealla V-kahvalla.
miksi näin on, onko kapea V-kahva on se "ainoa" oikea??

Sain ensimmäistä kertaa rasituksen pois hauiksilta, mutta tuntuma ei siirtynytkään latseihin vaan keskiselkään (toisin sanoen "alaselän ylälihaksiin").

Jes.

Vihdoin onnistui rasituksen saaminen pois hauiksilta. Apu löytyi kapeasta v-kahvasta, sarjapainotkin kasvoivat mukavasti kerta heitolla, kun rasitus siirtyi pois hauiksista. Onko kapea v-kahva silti "yhtä tehokas" selän kannalta, kuin leveämmän mallinen kahva mitä aikaisemmin tuli käytettyä?

Vihdoin onnistui rasituksen saaminen pois hauiksilta. Apu löytyi kapeasta v-kahvasta, sarjapainotkin kasvoivat mukavasti kerta heitolla, kun rasitus siirtyi pois hauiksista. Onko kapea v-kahva silti "yhtä tehokas" selän kannalta, kuin leveämmän mallinen kahva mitä aikaisemmin tuli käytettyä?
kapealla v-kahvalla se nimenomaan kuuluukin tehdä tai sitten kapealla H-kahvalla. jollain leveällä kahvallakin voi toki tehdä, mutta auttamatta se menee paljon myös taka olille silloin. kapeat kahvat on ainoita oikeita alataljassa jos selkää reenataan IMO.

Back
Ylös Bottom