Kaikki alataljasta

Meta title: 🔥 KAIKKI ALATALJASTA – SELÄN PERUSASE 🔥

Meta description: Opit tekniikan, variaatiot ja treenivinkit alataljaan, selkäliikkeiden monipuoliseen kuninkaaseen.

Mike sanoi:
No liika takanoja on sitten jo trapsiliike. Mieluusti melkein pystyyn jäädään. Alatalja on kyllä kehonrakennukseen tarkoitettu liike, voimaa sitten maastanostosta.
Mikä on trapsiliike?joo, mut kylä sitä voi voimaa hakevatkin tehdä

Salomaa sanoi:
Tommoseen kulmaan itse aina vetelen.
Tolleen se munkin mies vetää ja mä en ymmärrä, että miks ja oon sen kanssa "kiistelly", että pitäs jäädä pystyyn...en tiedä pitäskö munkiin alkaa noin vetää...

Muistakaa pitää alaselkä notkolla koko noston ajan, selkää ei saa pyöristää ala-asennossa.

ihanahelena sanoi:
Mikä on trapsiliike?joo, mut kylä sitä voi voimaa hakevatkin tehdä
Niskalihasliike, tulee veto alakulmasta. No voihan sitä tehdä voimaa hakevat, mutta kyllä sitä voimaa tulee lihasmassan mukanakin.

jpm kans samaa mieltä,ja kyllä mulla kulmasoutu enemmän rasittaa alaselkää kuin alatalja...en ole koskaan saanu alataljassa alaselkää kipeäksi vaikka olisin ottanu eka liikkeenä ja voimasarjana.

Kipi I sanoi:
Alataljaa en saa tuntumaan muuta kuin ylhäältä vedettynä, ja silloin kyllä tuntuu :D
Sehän on sitten sama, kuin tekisi ylätaljaa!?

Täytyisi munkin tehdä tuota alataljaa, mutta kun vihaan koko saatanan liikettä:curs:

jpm sanoi:
Onko täällä heikko selkäistä jengiä vai miten ihmeessä te sitä alataljaa oikein revitte, kun saatte kerran alaselän kovastikkin kipeäksi siinä? :eek: :)

Kyllä salilla aika usein näkee vetoja jotka lähtee asennosta, jossa kaveri on käytännössä kaksinkerroin taittuneena ja päättyvät takakenoon. Jopa niin usein että ei olisi ihme että tuo on jonkin sortin normiksi luultu tekniikka. Ei siinä mitään jos tekee tietoisesti tota alaselän jumppana, mutta raudat on samoilla sankareilla sen verran isoja että rykäisyt on aika ruman näköisiä. Ei onnistu alatalja isommilla raudoilla mullakaan ilman että yliliikkuva alaselkä kipeytyy.

Salomaa sanoi:
Tommoseen kulmaan itse aina vetelen.

Aikalailla sama täällä, pitäisikö sitten yrittää jäädä pystympään?

Koittakaa muuten joskus laittaa tuo v-kahva toisinpäin, eli niin että tuo v aukeaa ylöspäin. Mä ainankin saan paljon paremmin menemään liikkeen perille kun kahva on tolleen "väärinpäin". Heikki722 muistaakseni tuon vinkin joskus antoi?

Timba79 sanoi:
Koittakaa muuten joskus laittaa tuo v-kahva toisinpäin, eli niin että tuo v aukeaa ylöspäin. Mä ainankin saan paljon paremmin menemään liikkeen perille kun kahva on tolleen "väärinpäin". Heikki722 muistaakseni tuon vinkin joskus antoi?

itsekkin huomannut mikä hirveä ero on kun vetää v-kahvalla "väärin"
kannattaa todellakin kokeilla sitä :rock:

Selkävikainen olen ja alatalja oli varsinkin treeniuran alussa se liike joka kipeytti selän ja mä en ole koskaan edes voinut tehdä sitä tavalla jota JSmith yllä kuvasi, vaan asento on tosi pysty ja mitään kovaa soutamista ei koskaan ola harrastettu.

Ehkä tuo on myös meidän salin taljasta kiinni, koska siinä on lähtö aika ylhäällä ja viimeksi kun koitin taljassa jossa lähtö on alempana, niin selkä tykkäsi paljon enemmän. Kulmasoudussa ei selkä tule kipeäksi jos isommilla raudoilla vain muistaa tehdä vähän pystymmästä, eli tekniikalla joka on kuvattu noissa Miken ja Bisleyn kuvasarjoissa.

Tai sitten vedätte sellaisella II -kahvalla. Siis vähän kuin v-kahva muttei sinne päinkään ;) Se ottaa myös hyvin.

Mike: minkä takia liikkeeseen pitäisi/olisi hyvä tulla mukaan tuo pieni swingi taakse? Ainoa mitä se tekee käsittääkseni on se että mahdollistaa vähän isommat painot mutta kyllä ne latsit/trapsit tekee ihan yhtä paljon töitä vähän pienemmilläkin painoilla, kun ne ei saa apua alaselältä.
Eli torso täysin suorana, olkapäät taakse ja rinta eteen.

Testasin tuon alataljan tänään niin, että jätin kropan ihan pystyyn, tuntui sitten n. 100 kertaa paremmalta kuin se takakenompi asento. Kannattaa ehdottomasti kokeilla noin kuin noissa kuvissa esitetään.

Timba79 sanoi:
Testasin tuon alataljan tänään niin, että jätin kropan ihan pystyyn, tuntui sitten n. 100 kertaa paremmalta kuin se takakenompi asento. Kannattaa ehdottomasti kokeilla noin kuin noissa kuvissa esitetään.

Jeb, ainoo hyöty taitaa tossa takakenoisemmassa asennossa olla se, että saa enemmän painoa taljaan.

Jimbe sanoi:
Mike: minkä takia liikkeeseen pitäisi/olisi hyvä tulla mukaan tuo pieni swingi taakse? Ainoa mitä se tekee käsittääkseni on se että mahdollistaa vähän isommat painot mutta kyllä ne latsit/trapsit tekee ihan yhtä paljon töitä vähän pienemmilläkin painoilla, kun ne ei saa apua alaselältä.
Eli torso täysin suorana, olkapäät taakse ja rinta eteen.
Lievä soutaminen ei rasita niin kovasti hauiksia, sama kulmasoudussa olisi suotavaa.

Minäkin koitin tänään tuota alataljaa pienen takakenon kanssa ja kroppa suorana. Tuntuu kyllä paremmalta kroppa suorana mutta saa hauikset siipeensä enemmän mitä takakenossa, vaikka kuinka yritin vain kyynerpäillä vetää niin silti otti aika paljon hauiksiin mutta kyllä selkä silti hyvin meni jumiin :D

tommih sanoi:
Jeb, ainoo hyöty taitaa tossa takakenoisemmassa asennossa olla se, että saa enemmän painoa taljaan.

Joo, mutta eipä siitä selän rasituksen kannalta tunnu olevan paljon hyötyä, kun se rasitus alkaa siirtymään esim. epäkkäille sun muille. Eli pystymmästä veivaan ainakin minä tuota tästälähtien.

Mikä voisi vähentää tuota hauiksille tulevaa rasitusta? Rannesiteet? Koita siinä nyt hauistreeniä vielä selän jälkeen tehdä kun on kädet jo valmiiksi kauheessa pumpissa :D

Back
Ylös Bottom