Kahvin nestettä poistava vaikutus? Totta vai tarua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu

Kalju

Banned
Ikä
46
Jaahas, olisko myytti murrettu vai onko uutinen ja tutkimus huuhaata?

Kahvista paljastui jymy-yllätys – yleinen uskomus ei olekaan totta!

Juo aamukahvisi rauhassa! Kohtuullinen kahvin juonti ei nimittäin aiheutakaan kehon kuivumista, paljastaa tuore tutkimus.

Vaikka kahvin juonti saattaakin aiheuttaa ylimääräisiä vessakäyntejä, ei se tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkaan aiheuta kehon kuivumista. Kohtuullista kahvin juontia voikin tutkijoiden mukaan verrata täysin veden juontiin.

Tutkimuksen rahoitti voittoa tavoittelematon Institute for Information on Coffee ISIC -instituutti. Tutkimuksessa testattiin kahvin ja veden juonnin vaikutusta 50 mieheen 10 päivän ajan. Juomien vaikutusta miesten kehon nestetasapainoon analysoi Birminghamin yliopiston liikuntatieteen tutkijat. Tutkijat eivät veden ja kahvin juonnin välillä huomattavia eroja nestetasapainoon.

Tutkijat halusivat toteuttaa tutkimuksen testatakseen tuttua myyttiä, jonka mukaan kahvi kuivattaa kehoa sen sisältämän ja diureettina toimivan kofeiinin vuoksi. Tälle väitteelle ei kuitenkaan tutkijoiden mukaan ole olemassa vahvaa näyttöä. Mayo Clinicin aiemmin toteutetun tutkimuksen mukaan kahvin juonti voi jopa edistää kehon päivittäistä nesteytymistä.

Lähde: Huffington Post

(MTV LIFESTYLE)

Kahvista paljastui jymy-yllätys ? yleinen uskomus ei olekaan totta! - Artikkelit | Makuja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö kahvin diureettinen vaikutus oo aina/pitkään tiedetty hyvin vähäiseksi? Ei sitä kofeiinia kuitenkaan niin hirveesti tuu jos muutaman kupin päivässä juo.

Jotenkin vaan kokemus sellainen että kyllä kahvin jälkeen ihan erimalliin saa vessassa vierailla kuin vastaavan vesimäärän. Eli ei elimistö silloin "hyödynnä" kahvia samaan tapaan ku vettä. Nyt jos ajatellaan että juo kaiken nesteen kahvina tai kaiken vetenä ni luulisin että on nestetasapainossa eroa? Joo tiedän ettei niin tarvi juoda mutta jos asiaa siitä kuuluisasta rautalangasta vääntää ni jos kofeiini ei ole diureettinen ni sillonhan kahvin sisältävä vesi viihtyis kropassa siinä missä puhdas vesikin?

Avainsana otsikossa on "kohtuullinen". Vähän huonosti käännetty toi uutinen. Huffington Postin uutisesta huomaa, että siinä ei kielletä kahvin nestettä poistavaa vaikutusta, mutta todetaan ettei se vaikuta nestehukkaa. Eli ei poista nestettä siinä määrin (kohtuullisesti juotuna), että nestehukkaa täytyisi pelätä.

Kyllä on ihan totta. Ja huomattavasti voimakkaampi diureetti kahvi kuin mitä kofeiini itsessään. Itse oon herkkä diureeteille, niin tuo kahvin säännöllinen juonti 2-3kg alempana painoa piti kuivumisesta johtuen, mitä jos on ilman kahvia. Sen takia oon vuosia ollut kofutablettien varassa, jotka ei kuivata niin pahoin. Oli sillä voimien kehitykseenkin vaikutusta, kun kahvin jätti pois. Ei päässyt pöhöttymään kunnolla missään vaiheessa, jos kahvia joi useemman kupin päivässä.

Nämä omakohtasia kokemuksia, eli kyllä se minun tapauksessa ainakin selkeesti poistaa nestettä.

"ISIC members are seven of the major European coffee companies: illycaffè, Mondelez International, Lavazza, Nestlé, Paulig, DE Master Blenders 1753 and Tchibo."

"ISIC members are seven of the major European coffee companies: illycaffè, Mondelez International, Lavazza, Nestlé, Paulig, DE Master Blenders 1753 and Tchibo."

Kohta varmaan tulee panimoliitto ja sanoo ettei olut oikeastaan kuseta...

Kahvihan kyllä heikentää unta. Yksi jumppari sanoi että useammilla hänen asiakkaillaan ei yleensä ole puutetta treenitunneista eikä ravinnosta, vaan nukkumisesta.

Tutkimuksen rahoitti voittoa tavoittelematon Institute for Information on Coffee ISIC -instituutti....

Kahvin diureettituus riippuu täysin sen sisältämästä kofeiinimäärästä. Eli riippuu paljon siitä juodaanko vaikka americanoa vai mustaa kahvia jne.

50 henkilöä juo mystisen "kohtuullisesti" 10 päivän ajan kahvia (ja vettä sekasin tai peräkkäin? Vai miten?) ja väitetään ettei se kuivata kehoa. Toisaaltaan puhutaan nestehukasta ja toisaaltaan kehon kuivumisesta? Kumpaa nyt sit mahetaantarkotetaan?

LoL mitä tutkimuksia.

Tämän tutkimuksen tulosten lukemisen jälkeen mulle jää edelleen kauhea jano kahvin jälkeen, en tule muuttamaan ainakaan omaa "kuppi kahvia-puolitoista vettä" käytäntöä, eli juon hetken päästä kahvin jälkeen reilun vesilasin ehkä kaksikin

Tämän tutkimuksen tulosten lukemisen jälkeen mulle jää edelleen kauhea jano kahvin jälkeen, en tule muuttamaan ainakaan omaa "kuppi kahvia-puolitoista vettä" käytäntöä, eli juon hetken päästä kahvin jälkeen reilun vesilasin ehkä kaksikin

Sama. Pakko vetää vettä kahvin päälle. On varmasti nestetasapainossa eroa vetääkö nesteet kahvina vai vetenä.

No ei kai se kehon kuivumista aiheuta, jos normaalisti juo vettä lisäksi :D Tutkimuksessa oli lähinnä ideana, että aiheuttaako neljä kuppia kahvia päivässä muutoksia kehon nestebalanssissa pitkällä tähtäimellä - vastaus: ei.

Kyllä on ihan totta. Ja huomattavasti voimakkaampi diureetti kahvi kuin mitä kofeiini itsessään. Itse oon herkkä diureeteille, niin tuo kahvin säännöllinen juonti 2-3kg alempana painoa piti kuivumisesta johtuen, mitä jos on ilman kahvia. Sen takia oon vuosia ollut kofutablettien varassa, jotka ei kuivata niin pahoin. Oli sillä voimien kehitykseenkin vaikutusta, kun kahvin jätti pois. Ei päässyt pöhöttymään kunnolla missään vaiheessa, jos kahvia joi useemman kupin päivässä.

Nämä omakohtasia kokemuksia, eli kyllä se minun tapauksessa ainakin selkeesti poistaa nestettä.

Pitää itsekkin kokeilla jättää kahvi pois ja korvata kofeiinitableteilla ku seuraavaks alan hakea penkis ykköstä. Sais maximoitua paineet lihoissa. Se ei ole niin yksinkertaista että kofeiini ku kofeiini, ilmeisesti tablettien kofeiini ei ole eristetty kahvinpavuista vaan kemiallista alkuperää. Siksi vaikutus myös nesteenpoistoon voi olla eri ku kahvilla. Piristävä vaikutuski on ns terävämpi tabletti muodossa omien kokemusten mukaan.

Joo samaa sanoo mun kokemukset, potku on eri tablettina vrt. sama määrä laskennallisesti kahvista(eli imeytyminen ilmeisesti huomattavasti tehokkaampaa). Eikä tarvitse ravata kusella siihen malliin mitä runsaan kahvinjuonnin aikoihin. Itse asiassa ei paino juurikaan heittele jos jättää kofutabut pois, eli kovin pahasti ei kuivata. Suosittelen Kaljullekin. Lisäksi kreatiinia monohydraatti muodossa+ suolaa(meri/ruususuola) 5-10g päivässä ruoasta tulevan suolan lisäksi, jos haluaa saada solunesteet sille tasolle mille ne luontaisesti on mahdollista. Ja vettä tietenkin riittävästi 2-3litraa päivässä vähintään(ja toki treenipäivinä enemmän). Vaikka vähän pöhöäkin tulee mukana. Niveletkin tykkää kun on pientä nestekertymää.

Joo ja kahvissa lienee muitakin diureettisia ainesosia kuin se itse kofeiini, muuten vähän vaikea selittää miksi se on niin paljon voimakkaampi diureetti kuin kofutabut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom