Kadonnut treeni-into takaisin ?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
-Stone Cold- sanoi:
Kertokaapas millä palauttaa pohjamudissa möyrivä treenifiilis takaisin ? Itsellä tässä viimeaikoina ollut suorastaan vittumaisen vaikeata raahautua salille kaiken muun jonninjoutavan viedessä JOPA treenimotivaation nolliin. Flunssaa, ties mistä johtuvia sydänoireita (olen 100% nat.), stressiä ym. hevonpaskaa.
Lähinnä tekisi mieli maata sohvalla tai sängyssä kun ei kertakaikkiaan kiinnosta mikään.

Tämmösiä fiiliksiä ei uskonu silloin joskus parikymppisenä edes olevan olemassakaan. Jos sinne salille sitten tulee lähdettyä, tulee ihan hyvä olo ja eihän ne voimat oikeastaan mihinkään ole edes kadonneetkaan! Mutta pidemmän päälle se motivaatio taas alkaa laskemaan kuin lehmän häntä.

Korvien välissä tää vika ilmiselvästi on, mutta kertokaapas mikä tässä nyt neuvoksi. Koska kaikista pahinta on mielialan ja itsetunnon lasku jo viikonkin treenittömän jakson jälkeen. :down:
kunnon tauko salilta ja uutta treeni ohjelmaa kehiin niin luulen että on taas jonkin verran enemmän sitä motivaatiota ja tee semmonen ohjelma että lepoa on tarpeeksi esim 3-jakonen vois sulle toimia hyvin.itellä oli samoja ongelmia vuosi taaksepäin,mutta nyt treeni maistunu ihan hyvin tuolla uudella ohjelmalla johon kuuluu riittävästi lepoa ja kehityskin on huomattavasti parempaa ku ennen.treenasin nimittäin liikaa.

Tässäpä aihe joka kosketti jokunen vuosi sitten itseänikin läheisesti.
Kun tuli kolmekymmentä lasiin, niin motivaatio treeneihin katosi kutakuinkin täydellisesti. Romahdus ei tietenkään tapahtunut yhtäkkiä, vaan motivaatio hiipui pikkuhiljaa vuosikausien treenaamisen jälkeen. Lopulta homma meni siihen pisteeseen asti, että pidin melkein kolmen vuoden tauon treeneissä. Ihan yksinkertaisesti sanottuna, ei kiinnostanut. Mikä sitten oli syynä? Asioita pitkän aikaa pohdiskeltuani, tulin lopulta siihen tulokseen, että treenasin aivan liikaa. Liikaa treenaamisella en suinkaan tarkoita sitä, että kävin joka päivä salilla, vaan "vain" 4 kertaa viikossa. En ollut mitenkään ylikunnossa tai loukkaantunut, ei. Voisi oikeammin sanoa, että koin eräänlaisen henkisen "burnoutin" treenaamiseen joka johtui siitä, että punttien nostamisesta oli tullut HARRASTUKSEN sijaan työtä. Ajattelin aina, että on tänään on PAKKO mennä salille ja on PAKKO tehdä sitä ja tätä. Ei harrastus saa muuttua tuollaiseksi sillä pakon myötä siitä katoaa hauskuus. Samaten kolmenkympin hujakoilla alkaa tajuta sen tosiseikan, että minusta ei sitten tullutkaan "mr olympiaa" ja elämässä on tuhat tärkeämpääkin asiaa kuin treenaaminen. Sitä alkoi suhtautua asiaan aivan eri näkökannalta kuin 25-vuotiaana. Noh, kolmen vuoden tauko teki minulle poikaa ja oli tarpeen (koskaan ei muuten ole liian myöhäistä aloittaa uudestaan ;)
Pakko myöntää, että koska saliharrastus oli kuitenkin rakas, koin "omantunnontuskia" siitä, että en käynyt salilla pitkään aikaan. Lopulta päätin aloittaa harrastuksen uudestaan (2002) , MUTTA tällä kertaa en tekisi samaa virhettä kuin aiemmin. Näin "vanhana ja viisaana" mietin, että tällä kertaa en polta itseäni loppuun ottamalla hommaa LIIAN vakavasti. Jos minua ei satu tänään huvittamaan salille meno, niin sitten en mene. Pidän taukoa viikon tai vaikkapa kaksi jos siltä sattuu tuntumaan. Käyn vain kolme kertaa viikossa salilla jotta aikaa riittää muihinkin harrastuksiin. Pyrin käymään ma, ke, ja pe mutta jos tilanne sitä vaatii, siirrän treeniä huoletta päivällä (yritän kuitenkin tehdä kierron viikon periodissa). Ruokavalio on kutakuinkin kunnossa ja lauantaina pidän mässypäivän jolloin syön/ jätän syömättä mitä haluan juuri silloin kun haluan. Saattaa olla, että homma ei ole "aivan ihanteellinen" mutta mitä sitten? Minulla ei ole enää mihinkään kiire. Minulle riittää, että kehityn edes hitusen joka vuosi. Nykyään (lue: tässä iässä) homman ideana on olla kunnossa, hidastaa ikääntymisen tuomaa rupsahdusta, ei olla se porukan suurin ja kaunein bodari.

Mitä sinä sitten voit tehdä.

1. Pidä kunnon tauko.
2. Vähennä treenaamistasi radikaalisti. Niin, että se muuttuu pakosta jälleen mukavaksi. Pääasia on, että vain teet jotakin. Vaikka vain kerran viikossa.
3. Treenikaveri on erittäin hyvä apu. Silloin kun sinua väsyttää, hän potkii persiille sinua ja toisin päin. Jotkut sanot, että "he eivät ole tulleet juttelemaan salille" mutta minä sanon, että hyvän kaverin kanssa on myöskin mukava jutella päivän polttavista asioista (kunhan homma ei mene pelkäksi seurusteluksi!!!).
4. Älä ota hommasta liikaa stressiä. Olet jo takuulla ymmärtänyt, että tästä hommasta ei miljoonia tienata ja ne "voitot" joita sinulla ylipäätään on mahdollista saavuttaa, ovat hyvä kunto ja hyvä mieli. Positiivinen elämäntapa.

Näillä eväillä eteenpäin... tsemppiä :)

Voisinpa melkein ehdottaa et jättäisit salin vähemmälle tai kokonaan pois joksikin aikaa ja kokeilisit jotain muuta liikunnallista harrastusta. Vaihtelua - ja sen jälkeen jaksaa taas... :whip:

XeX sanoi:
Tässäpä aihe joka kosketti jokunen vuosi sitten itseänikin läheisesti.
......

Todella hyvä kirjoitus! :thumbs:. Suoraan meikäläisen näppikseltä, jos vaan jaksaisin kirjoittaa noin pitkiä postauksia :).

Sali harrastus on mulle taas melko uutta. Tuonne 20v asti tuli käytyä rintaa ja haukkaa treenaamassa kohtuullisen ahkerasti, mutta se vaan lopahti. Sen jälkeen on tullut ja mennyt monta harrastusta.

Nyt on taas sali mukana kuvioissa ja yhden asian olen itselleni tehnyt selväksi: tämä on minulle vain yksi harrastus muitten joukossa. Jos sinne salille ei kiinnosta mennä niin sitten jätän väliin, ei se niin vakavaa ole. Muutaman päivän kun on touhunnut jotain ihan muuta niin taas jaksaa treenata. Ei varmasti optimaalista, mutta ei tässä nyt mitään kauheita tavotteita ole. Kyllä sitä kehitystä tulee jos on tullakseen. Enemmän mä haen salilta hyvää oloa kuin niitä helvetillisiä lihaksia.

Mulla on sama homma, koitan päästä salille ti, to, la, mutta yleensä kerran viikossa tulee siirrettyä treeniä yhdellä päivällä, eikä se minun maailmaa kaada. Jokaisella on tietenkin omat tavoitteet, joten kenekään muun puolesta ei oikein voi sanoa mitään.

IMHO: Paussin paikka

Joo, no tuossa tapauksessa mä pitäisin paussin.
Itelläni tuntuu välillä samanlaiselta. Menee koko päivä kaikkee hoidellessa ja sit siitä salille ni joha alkaa kello olee jo vaikka mitä, eikä sit kerkee kotona tekee mitää, ku jo nukahtaa.
Ei punttijumala kamalasti rankaise, jos pienen paussin pitää jos tuntuu siltä että paskan maku suussa pitää mennä. Sit siitä vaa alkaa pienen paussin jälkeen taas janota (toivottavasti) kunnon treeniä.

Nyt tässä alkaa toinen asia rassata : treenikaverit alkaa tippua kärryltä.

Kun aloin käymään salilla vuoden -03 alussa, niin heti parin kuukauden jälkeen iski motivaation katoaminen. Eihän mulla siihen aikaan mitään varsinaista ohjelmaa ollu, enkä pitäny päiväkirjaakaan. Tuntu vaan siltä, et vois jäädä kotio, "mikä pakko mun siellä salilla on käydä?" Kelailin siinä sitten asioita, ajattelin että mun omaksi parhaaksenihan tuo punttaus on, ja sitkeästi vaan kävin siellä.

Mä oon aina halunnu tulla todella vahvaksi, ja tajusin, että en mä ainakaan sitten tuu olemaan iso ja vahva jos en harrasta mitään! Siinä rakentelin itelleni ohjelman ja aloin noudattamaan sitä. Korjasin myös ruokavalioni. Pidin koko 2003-kesäloman treenitaukoa ja heti loman loputtua kokeilin oliko vanha penkkitulos (2x80kg!) tallella :david: , ja olihan se! :) Tuon treenitauon aikana polte ja halu päästä salille kasvo päivä päivältä ja siitä lähtien on tehny välipäivinäkin mieli salille! Pidin joulun aikaan viikon mittaisen tauon ja ei olis mitenkään malttanu olla kotona! Edelleen on motivaatio tallella eikä taantumista näy! V**tu mua ei pysäytä kukaan!!!111

Tulipa kerrottua tarina... vaikka oonkin näin nuori niin voin silti antaa kokemuksieni pohjalta neuvoja motivaatio-ongelmista kärsiville:
-Luo itsellesi järjestelmälliset tavoitteet (musta tulee vielä pudzianowski!)
-Ota silloin tällöin kaveri mukaan salille, jos ei ole vaki-treenikaveria.
-Juttele muiden treenareiden kanssa (kysele heidän "urastaan" jne.)
-Jaottele ohjelma niin, että kerran viikossa on kaks treenitöntä päivää putkeen. Tokana taukopäivänä halu päästä salille on sietämätön! ;)

Hyviä treenejä! :thumbs:

-Jaottele ohjelma niin, että kerran viikossa on kaks treenitöntä päivää putkeen. Tokana taukopäivänä halu päästä salille on sietämätön! ;)

Hyviä treenejä! :thumbs:[/QUOTE]
tuossa asiassa täsmälleen samaa mieltä

Kiitos vaan kaikille neuvoista. Yleisin neuvo näyttää olevan "pidä tauko", joka kyllä tuli juuri pidettyä, 2 viikkoa, pakottavista syistä eli oli nokka niin tukossa että sen kautta ei mitään liikkunu sisään eikä ulos, paitsi räkää. Ja treenittömiä päiviä tulee muutenkin kaikenlaisista syistä, jonka takia en sido treenikiertoani viikonpäiviin, vaan treenit seuraavat toisiaan samassa järjestyksessä, oli päivä mikä tahansa.

Treenikaverin pitämisestä luovuin jo vuosia sitten, kun en halunnut olla kenenkään muun menemisistä riippuvainen. Salilta löytyy kyllä tuttuja naamoja yllin kyllin, mikä on tosi jees, "pienehkön" porukan sali, aina samat naamat tsemppaamassa tai kettuilemassa. Erittäin hyvä henki, ei klubien kyräilyä hiukkaakaan. :thumbs:

Itseasiassa nyt tänään kolmen, lähinnä toipilasajan tuntumanotto-treenin jälkeen tuntuu aika riivatun hyvältä! :evil:
Ehkä tästä vielä jonkinlaiseen kesäkuntoon päästään, ei hyvään, mutta kuntoon kuitenkin!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom