Kadonnut luottokortti

Liittynyt
30.3.2008
Viestejä
7
Uutena vuotena kadotin luottokorttini ja aamulla ilmoitin sen kadonneeksi, kun huomasin. Tavallinen tarina, mutta onko kellään tietoo:
- voiko sitä höyläillä luvatta yli luottorajan vaikka tappiin asti, vai onko jonkun tietyn summan yli menevät ostosten kohdalla tarkistettava luottoraja?
- joskus ainakin tuntuu että prismassa kysyvät henkkarit, joka välissä, ainakin yli 50 euroa menevistä ostoksista
- varmaan kortin kadottaminen (pudonnut tai näpistetty) on sitä huolimattomuutta ja vastuu siis kortin haltijan
- muuta ei liene tehtävissä, kuin odotella, onko joku korttia käyttänyt - viikon verran - löysässä hirressä:curs:

Kiitos kaikenlaisesta asiallisesta infosta asian suhteen!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun käsittääkseni kortti ei toimi sinä aikana kun se on kadonneeksi ilmoitettu.

Ja tuosta henkkarien kysymisestä: yli 50 euron kertaostoksista myyjän pitää kysyä henkkarit. Muuallakin kuin Prismassa.
 
Käsittääkseni ne lyö sen kortin sieltä luottokorttifirmasta jäihin heti ku ilmotat sen kadonneeksi ja korvaavat ne (mahdolliset) höyläykset mitkä on tapahtunu kortin katoamisen jälkeen.
 
Ei millään pahalla, mutta Googlen toinen osuma hakusanoilla "luottokortin katoaminen" kertoo seuraavaa:

Kortin katoaminen

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, on tärkeää että ilmoitat siitä välittömästi pankkien sulkupalveluun tai kortin myöntäneen yhtiön ilmoittamaan sulkunumeroon.

Pankkien sulkupalvelussa voidaan sulkea kaikkien suomalaisten pankkien pankkikortit, yhdistelmäkortit ja myös pelkät Visa- tai MasterCard -kortit. Palvelu toimii ympäri vuorokauden numerossa 020 333 (ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333). Numero on hyvä tallettaa vaikkapa matkapuhelimen muistiin.

Yllä mainitun numeron lisäksi Visan omistajat voivat myös soittaa numeroon 0800 1 2400 (ulkomailta soitettaessa numero on +358 800 1 2400), neuvotaan yhtiön kotisivuilla. Numero palvelee vuorokauden ympäri. Ilmoituksen jälkeen vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy Luottokunnalle.

Diners Club ottaa korttien katoamisilmoituksia vastaan numerossa +358 800 9 5555 ympäri vuorokauden.

American Express neuvoo asiakkaitaan soittamaan ympärivuorokautiseen numeroon 0800-114 646 (ulkomailta soitettaessa +358 800 114 646). Heti katoamisilmoituksen teon jälkeen vastuu kortin käytöstä siirtyy American Expressille.

Katoamisilmoituksen tekemisen jälkeen korttia ei voi käyttää, vaikka se löytyisikin.

http://www.luottokortti.com/kortin-katoaminen/
 
- voiko sitä höyläillä luvatta yli luottorajan vaikka tappiin asti, vai onko jonkun tietyn summan yli menevät ostosten kohdalla tarkistettava luottoraja?
- joskus ainakin tuntuu että prismassa kysyvät henkkarit, joka välissä, ainakin yli 50 euroa menevistä ostoksista
- varmaan kortin kadottaminen (pudonnut tai näpistetty) on sitä huolimattomuutta ja vastuu siis kortin haltijan
- muuta ei liene tehtävissä, kuin odotella, onko joku korttia käyttänyt - viikon verran - löysässä hirressä:curs:

Kiitos kaikenlaisesta asiallisesta infosta asian suhteen!

Vastaat luottokortilla tehdyistä tapahtumista siihen saakka, kunnes olet tehnyt kortistasi katoamisilmoituksen pankkiin tai valtakunnalliseen sulkupalveluun. Tämän jälkeen kortilla voi olla mahdollista tehdä tapahtumia, mutta ne eivät sitten enää mene sun piikkiisi

Kortilla on mahdollista tehdä ostoja luottorajan tappiin asti ja jopa ylikin. Luottokortin kohdalla kassapääte ei todennäköisesti tarkista kortin luottorajaa (kuten pankkikortin kohdalla tarkistettaisiin, onko tilillä katetta), joten kortin haltijan on mahdollista vetää luottoraja tappiin tai jopa ylikin. Kaupat saavat itse ohjelmoida kassapäätteeseensä rajan, jonka ylittyessä kassa tekee varmennuksen pankkikortilla ostaessa. Yleensä kai tuo raja on se 50€, jonka ylittyessä kassahenkilö myös tarkistaa henkkarit. Kassahenkilön tulee myös aina tarkistaa, että kuitin allekirjoitus vastaa kortin toisella puolella olevaa allekirjoitusta ja usein kuittiin merkitään tunnisteasiakirja/hetun loppuosa tms. Jos kuitin allekirjoitus ei vastaa kortin toisella puolella olevaa allekirjoitusta, ei kassa saisi hyväksyä ostoa. Sinulla on myös oikeus pyytää jälkikäteen kopiot kaikista allekirjoituskuiteista, jos korttiasi on käytetty jossakin kaupassa.

Soita maanantaina pankkiin ja kysy, että onko luottotilillesi tulossa tai jo tullut tapahtumia ja jos on, kysy niiden tapahtuma-ajankohta selvittääksesi, että onko ne tehty ennen vai jälkeen kortin katoamisilmoituksen. Hyvä puoli asiassa on se, että kortti katosi yöllä, jolloin kortin löytäjän on ollut mahdollista käyttää sitä pääosin vain baareissa, takseissa ja tietysti netissä, koska kaupat eivät ole olleet auki.
 
Yli 50€ ostoksista et ole vastuussa, jos joku kaupantäti on ne ilman henkkareita hyväksynyt. Se menee kaupan piikkiin. Ja tosiaan, vastuusi päättyy katoamisilmoituksen jälkeen.
 
Yleensä kai tuo raja on se 50€, jonka ylittyessä kassahenkilö myös tarkistaa henkkarit. Kassahenkilön tulee myös aina tarkistaa, että kuitin allekirjoitus vastaa kortin toisella puolella olevaa allekirjoitusta ja usein kuittiin merkitään tunnisteasiakirja/hetun loppuosa tms. Jos kuitin allekirjoitus ei vastaa kortin toisella puolella olevaa allekirjoitusta, ei kassa saisi hyväksyä ostoa.

Nuo on taas jotain paperisääntöjä joita ei ihan joka paikassa noudateta vissiinkään. Kait tuokin on paikkakohtaista, isompien kaupunkien isoissa kaupoissa tuntuu olevan noin että kysyyvät henkkarit mutta pikkukylissä ikinä ei oo mitään henkkareita kysytty kun oon kortilla maksellu. Eikä ikinä oo mitään vinetty vaikka oon aina vaan raapassu jonku viivan kuittiin ja suksinu vittuun ostoksineni. :david:
 
Nuo on taas jotain paperisääntöjä joita ei ihan joka paikassa noudateta vissiinkään. Kait tuokin on paikkakohtaista, isompien kaupunkien isoissa kaupoissa tuntuu olevan noin että kysyyvät henkkarit mutta pikkukylissä ikinä ei oo mitään henkkareita kysytty kun oon kortilla maksellu. Eikä ikinä oo mitään vinetty vaikka oon aina vaan raapassu jonku viivan kuittiin ja suksinu vittuun ostoksineni. :david:


Niinpä, mutta sittenhän se on kaupan moka ja vastuu jos eivät ole toimineet, kuten olisi kuulut. :)
 
Jostain kuulin/luin (ei varmaa tietoa, joku voinee googlata), että tuo henkkareiden tarkistamiskynnys olisi eri pankki- ja luottokortissa. Siis pankkikortissa se olisi tuo 50 € ja luottokortissa sit jotain ihan muuta.

Edit: luottokunnan sivuilta:
"Voinko tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden?
Henkilöllisyyden tarkistaminen on kauppiaan omassa harkinnassa. Luottokunta ei sitä edellytä."
 
Korttikatoamistapauksessa kannattaa myös itse olla tarkkana niiden kortilla mahdollisesti tehtyjen tapahtumien tarkistamisessa. Kortin omistaja ei ole vastuussa enää katoamisilmotuksen jälkeen tehdyistä tapahtumista, kuten on todettu. Tietojen siirtyminen järjestelmissä sulkulistoille (=myyjällä näkyy viesti tapahtuman yhteydessä ettei korttia voi käyttää tms) ei tapahdu heti, joten tämänkin vuoksi niitä ostoja voi saada tehtyä anastetullakin kortilla.

Korteilla on ymmärtääkseni myös varmistusraja, joka on tätä "henkkarirajaa" suurempi, ja jonka yli menevät ostokset edellyttävät myyjältä soiton?

Henkkareiden kysyminen on myyjän vastuulla, kysymättä jättäminen myös. Tässä lienee kysymys siitä, minkäsuuruisen vastuun myyjä on itselleen valmis ottamaan väärinkäytöksissä.

Kaverin (niinpä) kortti on kerran kopioitu, tätäkin siis sattuu. Tapahtumat kannattaa katsoa aina sillä silmällä läpi, vaikka kortti olisikin omassa hallussa.
 
Edit: luottokunnan sivuilta:
"Voinko tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden?
Henkilöllisyyden tarkistaminen on kauppiaan omassa harkinnassa. Luottokunta ei sitä edellytä."

Esim. Stockalla ei katota alle satasen ostoksista henkkareita jos höyläät luotolla, en muista mistä summasta ne rupes sitten tsiigaamaan.
 
Uutena vuotena kadotin luottokorttini ja aamulla ilmoitin sen kadonneeksi, kun huomasin.

Tapahtumapaikkana baari? Saattaa maksaa vaivan käydä kyselemässä kortin perään baarimikoilta.
Meikäläisen kortti oli kerran jäänyt tiskille ja se oli huomaavaisesti otettu talteen.
 
Kuluttajaviraston sivuilta poimittua:


"Onko liikkeellä aina oikeus tarkastaa asiakkaan henkilötiedot, kun tämä maksaa pankkikortilla?

Liikkeellä on oikeus tarkistaa henkilöllisyys, kun asiakas maksaa pankkikortilla. Henkilöllisyyden tarkistaminen palvelee ensisijassa asiakkaan etua, koska sen tarkoitus on ehkäistä pankkikortin väärinkäyttöä.

Käytännössä henkilöllisyyden tarkistamisessa noudatetaan maksunsaajina olevien yritysten ja pankkien välistä vastuunjakoa, joka perustuu pankkikorttitakuuehtoihin. Näiden ehtojen mukaan yli 50 € pankkikorttiostoksissa myyjän on tarkistettava maksajan henkilöllisyys. Alle 50 € ostoksissa myyjällä ei tällaista velvollisuutta ole, hän voi halutessaan tarkistaa henkilöllisyyden."


Käsittääkseni Luottokunta on antanut kauppiaille ohjeet henkilöllisyyden tarkistamisesta luottokorttioston yhteydessä, mutta ohjeistuksen sisällöstä en tarkemmin tiedä. Tosin jotkut kauppiaat näyttäisivät noudattavan tarkkaa linjaa ja tarkistavat henkkarit aina, kun ostos ylittää 50€, oli sitten maksutapa pankki tai luotto, ja kortti mikä tahansa. Ymmärtääkseni ohjeistus henkkareiden tarkistamisesta vaihtelee luottokortin myöntäjästä riippuen ja aloittajan viestistä ei käy ilmi, että mikä luottokortti oli kyseessä.

Väärinkäytöksiä tapahtuu onneksi aika harvoin suhteessa kadonneiden korttien määrään, joten toivotaan, että tässäkään tapauksessa luottokorttia ei ole käytetty, vaan tästä selvitään pelkällä säikähdyksellä.
 
Pari päivää sitten kaupassa (prismassa) myyjä väitti, että se riippuu minkälainen sopimus kaupalla on noitten firmojen kanssa. Tilanne oli siis, kun asiakas oli ostamassa n.60e ostoksia ja myyjä sano, että täällä ei alle 100e tarvi näyttää ja sitten tarkensi.

Pankki- ja luottokorteissa ainakin joskus oli eri rajat, pankkikortissa isompi. Pankkikortilla voi myöskin ylittää tilin, koska tapahtumaa ei varmenneta vaan veloitetaan yleensä 2-3 päivää jälkikäteen.
 
Kiitokset vastauksista! Vaikka tilanne on edelleen paskamainen oli nämä vastaukset jo hyödyllisiä. Sen tiedän, että jos korttia on käytetty luvatta pitää tehdä rikosilmoitus jonka liitteeksi tulee tiliote johon merkitään luvattomat käytöt.
Ravintolassa voi käydä kysymässä luottokortin numerolla onko korttia käytetty (ne pystyy asian tarkistamaan), toisaalta varas varmaan käyttää korttia jossain muualla kuin siellä mistä sen on löytänyt.
 
Ja sitten vielä vinkki viitonen jos korttia on käytetty:
Reklamoi kaikki ostot myyjäliikkeille. Allekirjoituksen pitää täsmätä, se on varmennustapa. Jos ei kuittien allekirjoitukset täsmää omasi kanssa (joka toivottavasti on ollut piirrettynä kortin takapuolella), on myyjä vastuussa. Jostain syystä ei pankit "muista" tätä asiakkailleen kertoa väärinkäyttötilanteissa.

Ja mitä tulee noihin summiin ja allekirjoituksiin... kuten joku jo sanoi, PANKKIkortilla raja on 50 euroa jonka jälkeen hetun loppuosa merkitään. LUOTTOkorteissa vaihtelua on paljonkin. Suurimmat tarkistusrajat on muistaakseni Amexilla.
 
joskus baarireissulla kadotin lompakkoni ja luottokortti sisässä . onneksi oli käyttö raja 500e per vuoro kausi ni en menettäny kun sen ..:/
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom