Käytätkö treenipäiväkirjaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YJT
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Käytätkö treenipäiväkirjaa?

• Kirjaan "kaiken" ylös; treenaan tavoitteellisesti

Votes: 9 20,0%
  • Käytän laajaa; treenaan tavoitteellisesti

Votes: 4 8,9%
  • Käytän suppeaa; treenaan tavoitteellisesti

Votes: 8 17,8%
  • En käytä; treenaan tavoitteellisesti

Votes: 7 15,6%
  • Kirjaan "kaiken" ylös; en treenaa tavoitteellisesti

Votes: 1 2,2%
  • Käytän laajaa; en treenaa tavoitteellisesti

Votes: 4 8,9%
  • Käytän suppeaa; en treenaa tavoitteellisesti

Votes: 9 20,0%
  • En käytä; en treenaa tavoitteellisesti

Votes: 3 6,7%

• Total voters
    45

YJT

Käytätkö treenipäiväkirjaa? Tässä ei tarkoiteta yksinomaan sitä, että voimaharjoittelu olisi itseisarvo, vaan salitreeni voi olla myös oheisharjoittelua tai vaikka tukea varsinaisesta harjoittelusta palautumista. Vastausvaihtoehtoja on neljä. Ne on lueteltu kahteen kertaan; sekä tavoitteellisille treenaajille että ei-tavoitteellisille.

Voit myös kertoa tarkemmin, tai vain käydä äänestämässä. Ääniä ei näytetä julkisesti.

Vaihtoehdot tarkoittavat:
- Kirjaan "kaiken" ylös: varsinaisen treenaamisen lisäksi pidetään kirjaa ravinnosta, levosta, palauttavasta harjoittelusta, mentaaliharjoittelusta, jne. Ei välttämättä näistä kaikista, mutta kirjaa pidetään myös salin ulkopuolisista tekijöistä.
- laaja treenipäiväkirja: tähän kirjataan kaikki treenin aikana tapahtuva, myös treenifiilikset ym.
- suppea treenipäiväkirja: tähän kirjataan vain sarjat, toistot ja painot
- en käytä: en tee treeneistä mitään muistiinpanoja
- Treenaan tavoitteellisesti: lähtökohtaisesti jokainen kilpailumielessä treenaava (luultavasti) treenaa tavoitteellisesti, mutta myös ei-kisaaja lasketaan tähän, jos on jokin selkeä tavoite ja aikaraja sen saavuttamiseksi; pelkkä "haluan parempaan kuntoon" ei vielä riitä
- En treenaa tavoitteellisesti: treeni voi sinänsä olla kovaakin, mutta siinä ei ole mitään tarkkaa, säädettyä tavoitetta johon sisältyy suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi; esim. "tavoitteena 200 kg penkki" sopii tähän, jos tavoitteen saavuttamiseksi ei ole asetettu mitään tarkempaa suunnitelmaa, ei ole asetettu välitavoitteita jne.

Merkkasin: Käytän suppeaa; en treenaa tavoitteellisesti.

Aikanaan kirjoittelin enemmänkin treenifiiliksistä ym. muistiin, mutta sittemmin olen todennut että niitä muistiinpanoja ei tule kuitenkaan kovin aktiivisesti tutkittua. Jos tapahtuu jotain merkillepantavaa, mainitsen siitä, mutta pääsääntöisesti kirjaan lähinnä sarjat, toistot ja painot.

Kohta tasan vuoden kirjannut kaikki treenini ylös. Lauseen parin verran kirjoitan jotain fiiliksiä treenistä jos sellaisia on, muuten vain sarjat, toistot ja painot. Eli suppean ja tavoitteellisen laitoin äänestykseen.

Pääliikkeiden sarjat vain mutta aion luopua siitäkin ja siirtyä täysin fiilistreenaamiseen silleen ettei ole edes niitä pääliikkeitä tai ohjelmaa. Syömisiäkin kirjasin ennen kännykkä appilla ja käytin vaakaa, mutta siinäkin siirtynyt silmämääräiseen arvailuun.

Aloin kehittymään lihasmassaltani siinä paikkeilla, kun kirjasin painot ylös ja progressio lähti samalla ylös. Lautasen syön tyhjäksi, oli dieetti tai ei.

Aloittelijalle vähintään joku äppi on aivan ehdoton, paperinen on paras!

Joo, tulee kirjoitettua ylös. Yksi syy siihen on, että peruspositiivisesta luonteesta huolimatta mulla tuppaa olemaan jotenkin pessimistiset ajatukset usein treenin kulusta. Treenin jälkeen saattaa tuntua siltä, että kylläpä oli paskat treenit vaikka edellisiä treenejä plaratessa sitä sitten usein toteaa, että jaa, no joka liikkeessä tuli kuitenkin hakattua uudet enkat tauluun. Muisti tuppaa vain kertomaan jotain muuta. Yksi keino pitää moti kunnossa kun tarkoitus kuitenkin on kehittyä.

En tiedä saisko tässä kysellä tämmöistä mutta ajan säästämiseksi; mikä äppi olis selkein ja simppelein sali käyttöön? Joskus aikanaan olen käyttäny repcounteria. Onko joku muu mitä kokeilla? Kriteerinä siis yksinkertaisesti että haluan kirjata sinne omat ohjelmat ja treenien kulun.

En tiedä saisko tässä kysellä tämmöistä mutta ajan säästämiseksi; mikä äppi olis selkein ja simppelein sali käyttöön? Joskus aikanaan olen käyttäny repcounteria. Onko joku muu mitä kokeilla? Kriteerinä siis yksinkertaisesti että haluan kirjata sinne omat ohjelmat ja treenien kulun.
Treenin ajaksi puhelin kaappiin ja muistiinpanot kynällä ja paperilla. Ihan varmasti paranee treenit suurimmalla osalla jos se puhelin ei ole edes lähettyvillä.

En tuota vihkoa ymmärrä tänä päivänä, ellei sitten treenin kulun kirjaaminen ole vain tapa ilman oikeaa tarkoitusta, vähän niinkuin vanhasta tottumuksesta. Onhan nyt sähköiseen muotoon tallennetun datan käyttö 100% varmasti monipuolisempaa ja tehokkaampaa.

Itsellä on GymAce niminen appi ollut käytössä ~7 vuotta, siinä kaiken valmiin saa tyhjennettyä ja ryhmiteltyä asiat miten itse haluaa. Ei ainakaan missään muotoa heikennä treenejä, päinvastoin helpottaa jos pidemmällä kierrolla niin ei tarvii muistella tai selata vihkoa tarkistaakseen mitä viimeksi teki samassa.

Kiitos!
On ihan eri asia käyttää sovellusta muistiinpanoihin (jotka yleensä teen kokonaan vasta treenin jälkeen) kuin istua salilla puhelin kädessä sättäilemässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tuota vihkoa ymmärrä tänä päivänä, ellei sitten treenin kulun kirjaaminen ole vain tapa ilman oikeaa tarkoitusta, vähän niinkuin vanhasta tottumuksesta. Onhan nyt sähköiseen muotoon tallennetun datan käyttö 100% varmasti monipuolisempaa ja tehokkaampaa.

Itsellä on GymAce niminen appi ollut käytössä ~7 vuotta, siinä kaiken valmiin saa tyhjennettyä ja ryhmiteltyä asiat miten itse haluaa. Ei ainakaan missään muotoa heikennä treenejä, päinvastoin helpottaa jos pidemmällä kierrolla niin ei tarvii muistella tai selata vihkoa tarkistaakseen mitä viimeksi teki samassa.
Vaikka teknologiasukupolvea olen niin joissain asioissa olen myös sitä vastaan. Jos voi todeta että ei ole addikti ja se puhelin toimii vaan työkaluna eikä homma karkaa somepläräilyksi niin mikäjottei, ei vaan itellä onnistu kun aina saatana just sillon tulee viestiä ja keskittyminen herpaantuu. Lisäksi ärsyttää katsella kun porukka salilla nojailee laitteisiin ja znäppäilee 10min joka sarjan välissä enkä halua muuttua sellaiseksi. Laajempaan tiukkaan analyysiin toki tekisin itsekin sähköisesti muistiinpanot mutta muutamat asiat per viikko on ihan yhtä helppo laittaa paperillekin.

Ihan ok jos porukka seuraa nykyaikaa ja on siirtynyt appeihin vai mitä ne on. Silti ihmettelen samaa kuin Nero. Miksi sitä luuria pitää rassata noin 90% treeniajasta 🤤 Eikö ideana ole että muistiinpanojen teko helpottuu. Ei se siltä näytä. Itse olen huomannut että kännykän poisjättö lisää oleellisesti asiaan keskittymistä. Oli kyseessä mikä tahansa harrastus. Ihmisiltä on kadonnut taito keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan.

Tämä tuli itsellekin mieleen. Nyt kun palautusajat eivät ole enää sitä minuuttia tai kahta raskaissa harjoituksissa (bodaamiset erikseen) niin tulee kyllä vilkaistua kännykkää paremman tekemisen puutteessa sarjojen välissä. Kyllä rannekkeen värinä sitten kertoo milloin puhelin lentää mattoon ja otetaan rauta takaisin olalle.

Ihan hyvin pärjää kun treenin jälkeen (tai ainakin seuraavana päivänä) kirjaa tuonne VIP-treenipäiväkirja osioon tekemiset. Lähinnä, että muistaa mikä treeni on milloinkin vuorossa.

Itse kirjaamisesta. Ennen kirjasin kaiken ylös. Oli käsintehdyt pylväs diagrammit ja lihaksilla oma peli mikä teki eniten enkkoja 😃 Viime vuodet olen karsinut "turhat" tiedot pois niin treenikalenteri on selkeämpi. Esimerkiksi monta toistoa tulee reisikoukistuksen kolmannella sarjalla. Turhaa tietoa. Ei ole voimaliike ja toistot vaihtelevat muun treenin intensiteetin ja palautus aikojen mukaan. Nykyään en kirjaa apuliikkeiden kiloja ja toistoja edes ylös. Vain maininta että kyseistä liikettä on tehty. Pääliikkeet kirjaan tarkasti. Niillähän sitä kehitystä seurataan. Mutta eipä siinä. Nuoruuden treenit olivat hienoja aikoja. Mukava fiilistellä 90-luvun treeni kalentereja. 100kg penkin kohdalla on kauheasti tähtiä ja huutomerkkejä 🔥✨💣💥

Itsekin kirjaan vain pääliikkeet ja niiden variaatiot plus jotain spesiaaleja vahvin mies lajeja yms, apuliikkeet on vain ohjelmarungossa(excel) mikä sekin on kännykän kautta apuna treenissä.

Itsellä sellainen kevyt kirjaaminen. En kirjaa jokaista asiaa treeneistä pikkutarkasti, lähinnä ne mitkä on olennaisia millon mistäkin syystä.

Puhelimen omaa muistio-ominaisuutta käytän, sinne merkkaan painot, toistomäärät ja päivämäärän. Esimerkiksi maastavedossa on treenit menny näin:
Screenshot_20210519_163759_com.example.android.notepad.jpg

Viimeinen päiväys lähes kuukauden vanha siitä syystä, että aloitin mavessa uuden ohjelman, jonka merkkaan nyt selkeyden takia eri muistiinpanomerkintään.

Back
Ylös Bottom