Käytännön kysymyksiä vuokratyöfirmoista. Palkkanmaksu jne.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hakke
  • Aloitettu Aloitettu
Onko vuokratyön tekijöitä?
Miksi ei firmat palkkaa suoraan, vaan kolmannen osapuolen kautta?
Ja miksi nykyään esim. Rakennus, putki, maanrakennus-alan töistä suurin osa on vuokratyön kautta.
Eikö firmalle kuitenkin tule kalliimmaksi palkata se vuokramies, kuin suoraan työsuhteeseen kykenevä mies. Kun kuitenkin maksavat vuokrafirmalle siivun siitä työmiehen palkasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuokrajampasta pääsee heti eroon. Normaalisti pitäisi sitoutua työntekijään ja maksella kaikenlaisia sossumaksuja. Nyt voi vain soitella vuokrafirmaan ja heti saadaan joku random taavetti notkumaan työpaikalle. Jos oikein hyvä kaveri on, niin sitähän voi koittaa sitten itse värvätä omaan firmaan.

Mun mielestä pitäisi käyttää enemmän vuokratyöläisiä. Varsinkin töissä, joissa se on järkevää, useastihan talontyöntekijä on osaamisen kannalta katsottuna parempi. Yhdessä firmassa mulla oli alaisena muutamia vuokratyöläisiä ja tietysti myös talon omia miehiä. Vuokratyöntekijät eivät purnanneet mistään ja tekivät hommia erittäin hyviä, kun taas talon omien työntekijöiden joukossa oli paljon laiskureita, purnaajia ja kaiken maailman valittajia. Vuokratyösuhde voisi opettaa vähän nöyryyttä valittajille.

Jos työntekijän palkkaaminen ja irtisanominen pidetään yhtä vaikeana, kuin se nyt on, niin silloin pidän vuokratyötä ihan ok vaihtoehtona, jos sitä käytetään asiallisesti, hillitysti ja harkiten. Ns. kultainen keskitie; eli esim. ravintolassa tarvitaan yhtä ylimääräistä käsiparia ke, pe ja la. Vuokrafirma lähettää sivutyötä vailla olevan henkilön apuun ja kun ko. työntekijä osoittautuu hyväksi ja työvoiman tarve kasvaa hänet vakinaistetaan taloon.

Jos porukkaa pidetään vuokralla vuodesta toiseen ja määräaikaisuuksia jatketaan ja jatketaan laittomasti, niin ollaan sellaisen toiminnan kanssa tekemisissä, jollaiseen en itse halua liittyä mitenkään. Tajuan toki mistä sellaisessa on kyse; halutaan pitää orjat varpaillaan ja puskuria pahan päivän varalle. Aikojen huonontuessa voidaan vaan heittää vaikka 300 vuokralaista ja 100 määräaikaista helvettiin ilman, että lehdet kirjoittelee mitään. Sitten jeesustellaan väsyneissä Power Point-esityksissä vieraille: "olemme yritys, jossa ei ole koskaan ollut yt-neuvotteluita tai isoja irtisanomisia... hyvin menee ja työntekijää kuunnellaan sekä hemmotellaan ison talon eduin".

Jos taas työntekijöiden liikkuvuutta voitaisiin vapauttaa, niin silloin vuokratyön funktio kutistuisi olemattomiin. Silloin sen voisi puolestani vaikka kieltää. Jos täysin asennevammainen perseilijä sekä motivaatiosaikuttaja voitaisiinkin irtisanoa ja uusia työpaikkoja olisi saatavilla paremmin (olisi siis helpotettu työntekijän palkkaamista), niin työntekijöiden liikkuvuus olisi vapaampaa eikä palkkaaminen pelottaisi; voitaisiin palkata vapaammin uusi koeaikalainen tai määräaikainen vuokralaisen sijaan, kun tulisi tarve.

^valittikovatko pomostaan? Kun ei ollut nöyryyttä tarpeeksi.

Ei, ja eivät ainakaan minusta ja sain hyvää palautetta siitä, että olin paljon työntekijöiden kanssa tekemisissä. Palkasta, töiden raskaudesta ja ylitöistä lähinnä porukka itki. Ylitöitä kenenkään ei ole pakko tehdä ja mun mielestä 15-18e tuntipalkasta duunarin ei sovi valittaa. Toisaalta pakko myöntää, että tuo pieni purnaaminen on ihan normaalia teollisuudessa :)

Monissa isoissa firmoissa voi myös olla ulkomailta annettu nuppiluku, jota ei saa ylittää. Silloin on pakko monasti käyttää esim. vuokratyövoimaa.

Itsekkin kyllä noita hommia aikanaan tehnyt ja en arvosta yhtään. Ainoaksi neuvoksi annankin, että jos noihin joudut, niin jatka työnhakua ahkerasti. Koska ainoana hyväna puolena työntekijän kannalta näissä nykyajan orjamarkkinoissa työkokemuksen lisäksi on se, että myös työntekijä voi nostaa kytkintä päivän varoitusajalla ilman mitään sanktioita.

Tottakai työnhausta kuitenkin kannattaa pitää aina välillä edes vähän taukoa. Muuten iskee burnout.

Se on myös äärimmäisen nautinnollista, kun pääsee ilmoittamaan kahdelle taholle, että mua ei sitten huomenna enään näykkään täällä.

Monissa isoissa firmoissa voi myös olla ulkomailta annettu nuppiluku, jota ei saa ylittää. Silloin on pakko monasti käyttää esim. vuokratyövoimaa.

Itsekkin kyllä noita hommia aikanaan tehnyt ja en arvosta yhtään. Ainoaksi neuvoksi annankin, että jos noihin joudut, niin jatka työnhakua ahkerasti. Koska ainoana hyväna puolena työntekijän kannalta näissä nykyajan orjamarkkinoissa työkokemuksen lisäksi on se, että myös työntekijä voi nostaa kytkintä päivän varoitusajalla ilman mitään sanktioita.

Tottakai työnhausta kuitenkin kannattaa pitää aina välillä edes vähän taukoa. Muuten iskee burnout.

Se on myös äärimmäisen nautinnollista, kun pääsee ilmoittamaan kahdelle taholle, että mua ei sitten huomenna enään näykkään täällä.

Samoin tuo määräaikaisilla kikkailu on samanlainen homma; suosittelenkin hakemaan aina varalta duunia, kun alkaa olla pari kuukautta enää aikaa määräaikaisuuden katkeamiseen. Siten varmistaa sitä, että on itselläkin jotain kättä pidempää tilanteessa; monestihan tuo määräaikaisten putki tarkoittaa sitä, että työnantaja on niskan päällä.

Itselleni kävi niin, että oli määräaikaisuus loppumassa viikon päästä ja tuli sitten ilmoitus, että kassasta on rahat loppumassa. Saisin jatkaa, mutta huonommilla työehdoilla ja pienemmällä palkalla. Soittelin samana päivänä puheluita ja sain jo työpaikan sovittua itselleni toisaalta. Seuraavana päivänä palkkakeskustelu ja sitä seuraavana päivänä nimi paperiin. Sitten ilmoitin silloiselle työpaikalleni vaan, että ei kirjotetakaan uutta sopparia alle, kun teen kolmen päivän päästä viimeisen työpäivän ja aloitan neljän päivän päästä uudessa työssä. HoF; sekin tuntui ihan kivalta :dance2:

Ite tein kans vuoden vuokramiehenä ja itse työssä ja työpaikan sisällä sitä ei erottunut yhtään joukosta ja palkkakin oli suurinpiirtein sama, mutta sitten kun sano ittensä irti niin oli se vaan nautinnollista sanoa että huomenna mua ei näillä kulmilla enää näy!

Mun mielestä pitäisi käyttää enemmän vuokratyöläisiä. Varsinkin töissä, joissa se on järkevää, useastihan talontyöntekijä on osaamisen kannalta katsottuna parempi. Yhdessä firmassa mulla oli alaisena muutamia vuokratyöläisiä ja tietysti myös talon omia miehiä. Vuokratyöntekijät eivät purnanneet mistään ja tekivät hommia erittäin hyviä, kun taas talon omien työntekijöiden joukossa oli paljon laiskureita, purnaajia ja kaiken maailman valittajia. Vuokratyösuhde voisi opettaa vähän nöyryyttä valittajille.

Itekkin ollut vuokratyössä ja välillä (aika useastikin) sai ihmetellä, miten helvetissä työnantaja oli ottanut töihin niin laiskoja ja paskaa valittavia vakkareita. Idioottiko siellä oli ollut työhönotossa. Koska ilmiö oli toistuva eri paikoissa, asenteen selittänee jokin muu kuin asiaansa osaamaton työhönottaja.

Itekkin ollut vuokratyössä ja välillä (aika useastikin) sai ihmetellä, miten helvetissä työnantaja oli ottanut töihin niin laiskoja ja paskaa valittavia vakkareita. Idioottiko siellä oli ollut työhönotossa. Koska ilmiö oli toistuva eri paikoissa, asenteen selittänee jokin muu kuin asiaansa osaamaton työhönottaja.
Ainaki sielä missä ite vuokramiehenä niin kaikki vakkarit ja vuokramiehet oli sellasia valittajia, mutta kuitenkin hoiti hommansa (itseni mukaanlukien). Toihan on yks syy miks se on työnantajille nii helppo ottaa se vuokramies. Ei tarvi suorittaa haastatteluja, ei täytellä sopimuksia tai muutakaan, kunhan soittaa vuokrafirmalle että tarvittais yks jätkä meille ja hyvällä tuurilla seuraavana päivänä sielä on joku poika jo töis. Sitten jos sitä poikaa ei jossain vaihees enään tarvita nii voi sanoa ne kuuluisat sanat "ei tarvi enään huomenna tulla töihin". Tollasta pompotteluahan ja pelleilyähän toi suurimmaks osaks on vuokramiehien osalta enkä itekkään siihen hommaan enään tällä iällä kovin helpolla lähtisi.

Jos aiheesta löytyy aikaisempia ketjuja niin voisko mode siirtää tämän sinne?:D

Enpä koskaan ole joutunut vuokratyöfirmojen kanssa tekemiseen. Nyt olisi pari mielenkiintoista työpaikkaa haettavana kahdessa eri paikasta.
Millainen käytäntö on esim. tuntipalkkan lomakorvauksesta? Sisältääkö se ilmoitettu tuntipalkka lomakorvauksen? Lasketaanko siellä aina tunteina eikä niinkuin kuukausipalkkana? Siis jos työ on määräaikainen, ma-pe, työaika 7-14.
ja miten tehty tuntimäärät yleensä kirjataan? Työpaikan esimies lähettää sähköisesti palkkanlaskijalle?
Jos vuokratyöfirma tuottaa voittoa niin onko meillä ruohontason duunareilla siihen osaa?

1. Millainen käytäntö on esim. tuntipalkkan lomakorvauksesta? 2. Sisältääkö se ilmoitettu tuntipalkka lomakorvauksen? 3. Lasketaanko siellä aina tunteina eikä niinkuin kuukausipalkkana? Siis jos työ on määräaikainen, ma-pe, työaika 7-14.
ja miten tehty tuntimäärät yleensä kirjataan? 4. Työpaikan esimies lähettää sähköisesti palkkanlaskijalle?
5. Jos vuokratyöfirma tuottaa voittoa niin onko meillä ruohontason duunareilla siihen osaa?

1. Riippuu yrityksestä ja sopimuksesta. Kuukausittain prosenttien perusteella tai kerättynä työsuhteen loppuessa.
2. Riippuu sopimuksesta. Jos sen on sovittu sisältyvän tuntipalkkaan niin silloin se sisältää sen.
3. Riippuu sopimuksesta.
4. Riippuu työpaikan ja vuokratyöfirman käytännöistä. Palkanlaskenta voi olla ulkoistettuna vaikkapa kolmannelle taholle.
5. Riippuu sopimuksesta. 99,9% todennäköisyydellä ei.

Tervehdys pakkiksen väki!
Tarttisin konsultaatiota eräässä asiassa. Olen kirvesmies ammatiltani ja työskennellyt joitain vuosi eri rakennusliikkeillä. Välillä olen kuitenkin ollut ihan vain vuokratyömiehenä. Kannattaako sitä vuokratyömiehenä oloa mainita esim CV:ssä? Kysymys saattaa olla typerä, mutta olen kuullut ristiriitaisia versioita asiasta. Toinen sanoo että se vain kertoo aktiivisuudesta, ja toinen taas että tuleva mahdollinen työnantaja ei katso hyvällä jos on vuokratyömiestaustaa, koska se kertoo ettei kelpaa muuhun kuin vuokratyömieheksi paskaduuneihin.
Tarvisin lisää näkemyksiä asiaan.
Kiitos etukäteen hyvistä vastauksista, ja pahoittelut jos tässä kyselen tyhmiä :)

Saa olla aika erikoinen pomo, joka pitää työkokemusta huonona juttuna. Teit oman alasi töitä vuokrafirman kautta. Miten se olisi työnantajan silmissä huonompi juttu, kuin että valehtelet olleesi työttömänä sen aikaa?

Tarttisin konsultaatiota eräässä asiassa. Olen kirvesmies ammatiltani ja työskennellyt joitain vuosi eri rakennusliikkeillä. Välillä olen kuitenkin ollut ihan vain vuokratyömiehenä. Kannattaako sitä vuokratyömiehenä oloa mainita esim CV:ssä? Kysymys saattaa olla typerä, mutta olen kuullut ristiriitaisia versioita asiasta. Toinen sanoo että se vain kertoo aktiivisuudesta, ja toinen taas että tuleva mahdollinen työnantaja ei katso hyvällä jos on vuokratyömiestaustaa, koska se kertoo ettei kelpaa muuhun kuin vuokratyömieheksi paskaduuneihin.
Kiitos etukäteen hyvistä vastauksista, ja pahoittelut jos tässä kyselen tyhmiä :)

Kokemustahan se vuokratyömiehenäkin olokin on, liekö työnantaja sitten laisinkaan hyvä työnantaja?

Kaikista parasta jos annat edellisten pomojen yhteystiedot ja sanot että siellä kerrotaan rehellisesti mikä olen.
T: rakennusalan työnantaja

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom