Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

En jaksanut selailla, onko ollut aikaisemmin puheena...

Mutta näin joulun alla ajattelin udella tuohon verenluovutukseen liittyviä ajatuksia. Olen ite leikkurissa töissä ja nimenomaan siinä anestesiapuolella näkee, miten paljon sitä verta tarvitaan - tarvittavat määrät punasolujen, jääplasman ym. taholla ovat valtavia, yksi potilas voi kiskoa kevyesti 8 yksikköä :jahas:

Itse olin sekä verenluovutuksessa että luuydinluovutusrekisterissä, mutta tän diabeteksen puhkeamisen vuoksi minut poistettiin listoilta :( Nyt koitan tuota ukkoa aina ahistella luovuttamaan, aika huonoin tuloksin :jahas: Käykää nyt yhdet pussit täyttämässä joulun kunniaksi mun puolesta :thumbs: Ai niin mutku treenit menee pilalle :lol2:

Niin ja mikä on veriryhmäsi? Mä edustan ryhmää B+ :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyn kyllä, mutta vain kahdesti vuodessa, koska hemoglobiini tahtoo yleensä olla vain juuri ja juuri yli sallitun rajan. Veriryhmä on A+.

Ei ole aiemmin huolittu thyroxin-lääkityksen takia. Nykyään kuulemma (?)käytäntö eri, pitäisi käydä tarjoamassa kun hemoglobiinikin on hyvä (142). Niin ja veriryhmä O, rh:ta en muista.

Tarkoitus on ollut mennä vaikka kuinka kauan.
Ongelmana on ollut lähinnä se että mulle tulee helvatan huono olo verta otettaessa. :(

Neuloja itsessään en pelkää, rokotuksia ja varjoainetta saa lykkiä (ja on lykittykin) ihan siitä vain mutta verta otettaessa se on aina sama juttu, kun nousen siitä tuolista menee jalat alta heti ja sitten on tuntikaupalla hontelo olo. :urjo:
En osaa sanoa liittyisikö matalaan verenpaineeseen vai mikä siinä on, jos se on henkistä niin lyököön vaikka moran jalkaan ja valuttakoon ämpäriin jos se on parempi :)

Katsotaan nyt miltä tuo tuntuu kun menen testojen mittaukseen tällä viikolla..

Joo kyllä olen käynyt, 2 krt tänä vuonna. Ei pelota neulat eikä tule paha olo. Kannattaa mennä, saa ilmaset kahvit ja voileivät. ;)

Kerran olen käynyt ja uudestaan olen kyllä menossa. Tuossa lähellä duunia on yksi piste, joten ,matkasta/vaivasta se ei ole kiinni.
Pitää vaan katsoa lepopäivälle toi homma :)

Pyranha sanoi:
Tarkoitus on ollut mennä vaikka kuinka kauan.
Ongelmana on ollut lähinnä se että mulle tulee helvatan huono olo verta otettaessa. :(

Sama juttu. Neulat ei pelota, mutta veren luovutuksessa alkaa pimeneen ja tulee hontelo olo. En tiedä onko sitten joku alitajuinen verikammo vai mikä?

Itellä on aika kiitettävä neulakammo, mutta silti olen käynyt 6 kertaa luovuttamassa. Olen ajatellu sen niin, että se on se pieni hyvä teko. Ja se ei edes maksa mitään. Ja koskaanhan ei tiedä millon sitä itellekin tulee tarve noille tuotteille. Ompahan antanut ainakin oman osan "varastoon".

Ja kyllä ne tätit osaa pistää.. onhan ne sitä muutaman kerran tehny.

A+ tuossa kortissa näyttää lukevan.

Toki. Kolmen kuukauden välein on tullut käytyä, jatkossa pitäisi kai käydä joka toinen kuukausi. Sitä varten joutuu kyllä erikseen lähteä keskustaan käymään, mutta mitäpä pienistä.

Tsoni sanoi:
Verenvuototautini takia, ei paljoo taija mun verestä olla hyötyä :(

Sama. En tiedä, luovuttaisinko jos saisin kun en oikein innostu muutenkaan lääkärissä käynnistä/verikokeista.

Olen luovuttanut verta vissiin 18 tai 19 kertaa ja B+ muistaakseni on ryhmä.

Joskus katson muualle, kun piikki laitetaan, joskus katson piikkiä kiinteästi, että meneekö se ny kunnolla. :evil: Ei tee heikkoa. Vissiin mua on elämäni aikana (lähinnä hampilekurissa) piikitetty niin paljon, ettei enää pahemmin pelota se. Arvelen, että piikkikammossa(kin) on osittain kyse tottumuksesta tai sen puutteesta. Eri asia on, kannattaako tai tarvitseeko piikkikammoa yrittää poistaa.

Kerran olen käynyt ja taisi olla viimeinen kerta samalla. Noin kolme askelta pääsin etenemään toimituksen jälkeen kun taju pakeni ropasta ja kaatuessani löin pääni pöydän kulmaan. Olis kannattanu siinä vaiheessa laittaa ämpäri alle niin olis tullu ainakin samanlainen pussukka siitä päästä kun mitä ne kädestä sai.

Muutaman kerran vuodessa viime aikoina, karvan verran yli 10 kertaa olen käynyt. AB- on veriryhmä, harvinaisin Suomessa ja siksi yleensä varastotkin melko täynnä.

Mä oisin käyny Studia-messuilla verta luovuttamassa, mutta oli tällästä hentosta nuhaa, niin jäi sitten välistä.
Ehdottomasti menen jos pyydellään tekstarilla tms. Väöhintä mitä voi tehdä on tollanen. Saa olla kyl aikamoinen *****pää jos ei voi ton vertaa tehdä.

O rh + taitaa olla minun veriryhmä. Eikö tuota O ryhmää ole niin paljon, että sitä ei edes tarvitse luovuttaa?

Kävin kesällä luovuttamassa ensimmäisen kerran verta. Hemoglobiiniksi mitattiin silloin 147 ja veriryhmäni on A+. Luovutus oli muuten ihan OK kokemus, mutta hoitsu pisti neulan ilmeisesti suonen läpi, koska kyynärtaipeeseen tuli aivan järjettömän kokoinen mustelma kolmeksi viikoksi.

Menen ehdottomasti uudestaan heti kesäkuussa, kun luovutuskieltoni päättyy. Ajattelin silloin liittyä myös luuytimenluovuttajarekisteriin.

Täältä muuten löytyy veripalvelun tämän hetkinen veritilanne.
http://www.veripalvelu.redcross.fi/

Eli Snoopie: luovuttamaan vaan :thumbs:

selene sanoi:
Eli Snoopie: luovuttamaan vaan :thumbs:
Oho... sehän on tavoitteen alapuolella. Täytyy mennä jossakin vaiheessa luovuttamaan, jos sitä vaan kelpaisi. Ikinä en ole vielä käynyt. :)

Snoopie sanoi:
O rh + taitaa olla minun veriryhmä. Eikö tuota O ryhmää ole niin paljon, että sitä ei edes tarvitse luovuttaa?
O-verta (itse asiassa se on nollaveri, ei oo) voidaan antaa kaikille muillekin veriryhmille, jos ei juuri oikeaa verta ole tarjolla. Reesustekijän pitää vissiin kuitenkin passata, tosin tästä en ole varma. Noniin, tarkistin, eli O rh miinus-verta voidaan antaa kaikille (tai siis niitä hiutaleita ym, mitä siitä verestä valmistetaan).

Tuolta löytyy yleisimmät luovuttamisen esteet:
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=16&VID=default&SID=247893416948224&S=0&C=21231

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom