Kädet ongelmana...

Luin tossa äsken noita vinkkejä, ja sieltäpä löytyikin mukavia konsteja mitä pitää kokeilla, mutta oma ongelmani on pienet kädet. mulla on aika pitkät ja mielestäni liian ohuet kädet.
se on ilmeisesti geeneistä paljon kiinni, mutta millasta treenia suosittelisitte, ja onko kikkoja millä saa kädet turpoamaan(varsinki hauikset)??
oon treenannu mega duty tyylisesti ja saan käsissä tuntuun mutta silti ne jää jälkeen muusta vartalosta. nyt oon ottanu kiertoon lisäksi vielä erikseen käsipäivän, missä oon käyttäny rest/pausea, ja saan kädet tosi kipeiksi. mitä ootte mieltä?

paino on voimaa, ylipaino ylivoimaa...

itelläni on kanssa "pitkät" kädet ja tuntuu että kokoa on keskivertoa vaikeampi saada.
mulle tuntuu nuo supersarjat toimivan parin viikon välein aika hyvin.. Ja kunnon lepo kannattaa muistaa. Yhteen aikaan treenasin käsiä aivan liikaa kun niihin tarttui liha niin heikosti, ja sitten niihin ei tarttunut liha sen ylitreenaamisen takia :lol1:

Käsissähän paksuudesta taitaa suurin osa muuten olla ojentajasta, joten ei pidä sitäkään luonnollisesti unohtaa.

kaverit joilla on erilainen ruumiinrakenne(lyhyemmät raajat) saa samanlaisella ohjelmalla paljon enemmän käsiä ku minä. ja kun oon treenannu mega duty tyylisesti, ei kädet oo saanu varsinaisesti omaa treeniään vaan väsyny jo rinta ja olkapäätreenissä, mutta pitäs saada jotenki painotettua käsille enemmän, ku esim rinta kehittyy ihan eri suhteessa ku kädet.

ojentajat mulla ei oo niin paha ongelma ku hauikset. oikeestaan kaikissa hauisliikkeissä ihan likkeen alku on tosi raskas, ja oonki nyt alkanu tekeen tosi puhtaita toistoja ihan koko liikeradalla. saa nähdä miten puree.
miten oot metalman tehny supersarjas, jos oot samaa "mallia" mun kans vois olla järkevää yrittää samalla tavalla??

Superit oon tehnyt yleensä niin, että kolme liikettä haupereille ja ojentajille, yleensä aloittanut aina hauperilla koska se kaipaa "enemmän huomiota" :)
Liikkeinä yleensä hauiskääntö suoralla tangolla - ranskalainen, keskitetty hauiskääntö - yhden käden ranskalainen, hauiskääntö taljassa - ojentajat taljassa jne. Liikkeet on eri joka kerta.
teen sarjat aivan lyhyellä palautuksella - eli ensin hauis ja melkein heti perään vastaava ojentajaliike, ja vasta sitten palautus. Viimeisen sarjan teen vielä pudotussarjoilla, että saan kunnon poltteen.
Tollasen superin teen n. joka kolmas viikko, ja muuten normaali hauistreeni rinta-hauis päivänä.

Oon viime aikoina tehnyt keskitetysti hauista siten, että istun alataljan edessä lattialla, laitan kyynärpään penkille ja teen siitä keskitettyä hauiskääntöä. vähän vastaava liike kuin se mitä dorian tekee viedollaan sellaisella koneella.
Tuolla liikkeellä saa hyvän tuntuman kun tekee oikein puhtaasti ja liioitellun hitaasti.

kiitoksia vastauksista. kuinka pitkät sarjat oot todennu toimiviksi, itsellä viime syksynä nousi hyvin isompien lihasryhmien treenissä, ku tein tosi lyhyitä sarjoja lyhyillä palautuksilla yleensä kolmosia, tai nelosia.
haubereihin en usko että toimii... tuntuu että kaikki pitempi raajaiset treenaa käsiä pitkillä sarjoilla.

Kädet kasvaa siinä vaiheessa kun painokin nousee. Vaikeeta saada kädet (erityisesti/pelkästään) kasvamaan ilman selkeää painon/massan kasvua. Hanskojen lihasmassastahan n. kaks kolmas osaa on ojentajissa eli panostusta ehkä sinne...

Tumput turpeeksi!

Yli 20v. kokemuksella (henk.koht) kehoittaisin unohtamaan kaikki keskitetyt talja ja muut hilavitkutusliikkeet. Olen natuna treenannut käteni 48cm ilman pumppia pelkillä perus liikkeillä. Ne on niitä vanhoja kunnon treenejä joita tehtiin silloin kun salit alkoivat yleistyä. Yleensä unohdetaan että ensin pitää saada voimaa, ja sitä ei saa hilavitkutusliikkeillä. Toiseksi tarvitaan massaa että voidaan hieroa muotoliikkeitä taljassa ym.
Siis :
Hauiskääntö levytangolla, scotthauis, ranskalainen punnerrus maaten ja dippi
Ei tartte kuin ottaa tarpeeksi isoilla metalleilla (itselle) ja ei liikaa sarjoja ja antaa niitten käsien palautua kunnolla. Sitten kun taas roinataan niin voi ottaa ihan mitä haluaa ja kehittyy ihan kummasti mutta tässä nyt yksi tapa.:D

No pistäkääs tähän semmosia käsi ohjelmia millä saa tumput turpoamaan... ojentajat/hauis. Liikkeet ja sarjat... Voimaa on aina tullu lisää mutta kädet eivät näytä kasvavan isommiksi... Alussa kasvoi voimat ja koko mutta nyt enää voimat...

Ihan ku mulla olisi varaa neuvoa näillä siimoilla, mutta DIPPI on ihan kurko liike jonka perään sitten ranskalaista punnerrusta kiukulla...

Ja mitä hauikseen tulee, niin heittäkää se käyrä tanko ***tuun ja tehkää suoralla tangolla! Ihan sama teetkö seisten vai scott-penkillä, kunhan tanko on suora.

Itelle toimii parhaiten, kun treenaan hauikset kahdesti viikossa. Toisessa treenissä 3 x 10-15 ja toisessa 5 x 5-10. Yleensä nuo vitoset tangolla ja pidemmät sarjat käsipainoilla tai taljassa. Kaikki suoritukset puhtaasti (ainaki suurin osa). Ja muista vääntää sillä hauiksella ylös, ei vauhdilla. Hitaasti laskemalla saat voimaa ja "hitaasti" nostamalla saat lihasta.

En kyllä treenaa hauiksia lähellekkään joka ohjelmassa, enkä oo varmaan paras neuvoja tähän asiaan, mutta kannattaa kokeilla. Itelläni ei ainakaan toimi sellanen "liian paljon kerran viikossa systeemi".

Originally posted by Hgu
Ihan ku mulla olisi varaa neuvoa näillä siimoilla, mutta DIPPI on ihan kurko liike jonka perään sitten ranskalaista punnerrusta kiukulla...

Ja mitä hauikseen tulee, niin heittäkää se käyrä tanko ***tuun ja tehkää suoralla tangolla! Ihan sama teetkö seisten vai scott-penkillä, kunhan tanko on suora.

Mutku mä tykkään siitä käyrästä tangosta...Ranteet jotenkin mukavammassa asennossa (no pain, no gain ollaan jo kuultu) :)

Originally posted by Hgu
Ja mihinkähän tämä perustuu?

Originally posted by Jortsu
Ja mihinkähän tämä perustuu?

Hauiksen tehtava ei ole ainoastaan kyynarvarren koukistus vaan myos kaden pyorittaminen. Voit kokeilla tata seuraavasti: laita kyynarvarsi 90 asteen kulmaan kammenselka ylospain. Katto habaa ja kierra kammen ylos. Jep, hauis suipistuu.

Suoralla tangolla saapi hauiskaannossa paremman venytyksen alhaalla ja paremman rutistuksen ylhaalla hauikseen. Taa ei tarkoita, etteiko kayralla tangollakin kehittyisi.

Nostetaas tällänen vanha ketju ylös..

Moi, oon aika tyypillinen pitkäraajainen ektomorfi, ja helvetin kovaa treenaamalla olen alkanut saada pientä kehitystä aikaiseksi, mutta kädet tulee perässä (lue: ei kehity lainkaan).

Olen harjoitellut erinlaisilla tyyleillä, jaksoja jolloin keskitytty käsiin, jaksoja jolloin ne on unohdettu ja annettu tulla yleisliikkeiden mukana...enemmän lepoa vähemmän lepoa jne. mikään ei oikein tunnu tehoavan, nimenomaan haukkari ei kasva, mitään ei tartu.

Muualle kyllä tulee kehitystä, ravinto/lepo OK. Ja on sanottava että käsien "muotokin" on OK, ektona kun ei ihon alaista rasvaa juuri kerry, vain massa puuttuu.
Semmonen Bruce Lee ehkä kun oikein jännittää :D ;)

Vanhasta kokemuksesta osaan sanoa, että harjoittelun, levon tai syömisen lopetettua, tai muunlaiseen, esim aerobiseen rääkkiin itseni alistettua (tällä hetkellä teen vain punttia), ensimmäiseksi negatiivisen kehityksen huomaa aina käsistä, näin on ollut vuosia harrastuksesta/tapahtumasta riippumatta.

2-jakoisella, 4 kertaa viikossa, 4x6 ohjelmalla olen harjoitellut viimeiset kaksi kuukautta, mahdollisimman monipuolisilla liikkeillä. Nyt olen siirtymässä yksi jakoiseen, kolmasti viikossa ohjelmaan... lisäksi teen fyysistä työtä jossa käsiä käytetään joka päivä suht paljon.

VARSINAINEN KYSYMYS:
Nyt tuli mieleen, että kun olen ihan tyytyväinen muuhun kehitykseen, niin mihin suuntaan luulette, että mennään jos aloittaisin erityistreenin nimenomaan hauikselle? Ideana olisi tehdä tuon, 3 kertaa viikossa koko kroppa kerralla salilla, ja työn lisäksi jokapäivä esim. leukoja perinteisellä otteella (kun toi rekkitanko tossa on) ja käsipainoilla perinteisiä liikkeitä jne.

Niin sanotusti pakkottaisin kasvuun!?!?

Se vaan että millaisia määriä, toistoja, sarjoja ja mitähän siitä oletettavasti seuraa, kumpaan suuntaan mennään? Mitä pitäisi ottaa huomioon? Ideana on ehdottomasti tehdä vain "ohimennen" leukoja (paljon toistoja, kyllä kymppi menee kolme kertaa, voi mennä viisitoistakin) tai jotain perus hauisliikkeitä (jollon parempi kontrolli toistoista), eikä suinkaan mitään failure hommia... mutta sillai että tuntuu... mielipiteitä, ideoita, huomioita, kiitos!

Edit: ei ne ojentajatkaan mulla sen paremmin kehity......
Edit II: vai kärsivällisyydestä/roinaamisestako tässä on kyse....?

Mulla on toiminu:

3x6-10 hauis tangolla
3x6-10 hammeri
3x6-10 Scott/keskitetty

5x6-10 ranskalainen
3x10-15 narupunnerrus
3x10 kapee ote talja

Juho A sanoi:
VARSINAINEN KYSYMYS:
...Niin sanotusti pakkottaisin kasvuun!?!?

Oletkos tuota 3-jakoista aiemmin kokeillut? Meinasin vain, että jos tekee 2 sarjaa per lihasryhmä per liike, 3 kertaa viikossa, niin sekin alkaa olla tolkuttomasti treeniä käsille.

Esim. mainitsemasi hauis, joka ottaa selkäliikkeissä jo todella pahasti osumaa ja siitä saa vielä päälle rasitusta omat 2 sarjaa, ja vielä halusit lepopäivinä lisää tehdä.

Pointti on siinä, että ehtiikö kädet palautumaan mitenkään. Jos sinusta tuntuu, että ehtii, niin voihan tuo olla kokeilemisen arvoinen asia.

Yksi tehokeino, jota et maininnut, oli supersarjat. Niitä voi todella hyvin käyttää tuommoisissa keho 3 kertaa viikossa -ohjelmilla, kun kädet on yleensä päivän lopussa.

Mutta tsemppiä vain kokeilun kanssa, kädet on ollut minullekkin ongelma viimeaikoina.

Dippi, dippi ja dippi, sekä kickback =)
Hauikselle kovat perusliikkeet, sekä rasitus eri kulmista, sanoivat muut mitä vain :D

Pääasia että jokainen treeni on erilainen :)

edit... käsille hifistely ei ole synti, tämä tietysti vain empiiristä havainnointia =)

Back
Ylös Bottom