Kädenvääntö - Ranteet rullalle

Meta title: 💥 KÄDENVÄÄNNÖN RAIVOKETJU 💥

Meta description: Ranteet rullalle ja kyynärpäät tulille, täällä puhutaan vain todellisesta puristusvoiman sodasta ilman selittelyjä.

Kirjoitetaan vaikka tähän ketjuun. Magnesiumeissa on eroja. Minulla strengthshopin kauan sitten ostettua superhalpaa mankkua ja hommasin testiin Black Diamond white goldia palan. White Gold toimii paremmin. En tiedä miksi, mutta toimii vaan.

Kiipeilykaupoista saa. Muita merkkejä Mammut, Petzl, Singing Rock, friction labs, ja näillä eri valmisteita. Varmaan nekin hyviä @jto ?
Osa todella merkkiuskovaisia ym., mutta kyllä itse samat tulokset, ja pidot saanut merkistä ja hinnasta riippumatta. Henkilökohtaisesti en noista super hienoista välitä, vaan perus palamankku parasta.

On tullut kyllä käytettyä kaikkia kehuttuja kalliita merkkejä, mutta perus Tokkmannilta ostetusta tykkään eniten 😄

On niissä eroja. Se palikan puristusvoimakkuuskin vaihtelee. Jotku kestäviä palikoita ja jotku menee jauhoksi heti. Tällä ei oo merkitystä pitoon toki ja se jauhatuksen raekoko ei grippiin merkkaa. Käyttömukavuusjuttu lähinnä liittyen kulloiseenki lajiin. Mulla menee palikka viikossa, jos semmosina ostan. Yleensä isommissa säkeissä. Hintakin toki vähä merkkaa ja jos urheilukauppa ottaa 5€/ 56g ja kiipeilykauppa 8€/ 500g, ei juuri kilpailua.

Magnesiumeissa ilmoitetaan kaikkien sisältävän magnesium karbonaattia, mutta näin se ei mene. Osassa on kalsiumkarbonaattia (taululiitu) lisäksi 10-30%. Tän ongelma on hieman se, että se CaCO3 sitoo kosteutta grippiä ajatellen väärällä tavalla, molekyylitasolla siis. Joissain olosuhteissa tää on myös ok. Kiipeilykaupoista saatavat mankat on yleensä aika hyviä, mutta eroja on niissäkin.

Parhain grippi itellä on saatu aikaan lisäravinnetason mankkajauholla, mitä tilasin Espanjasta. 150g hyvin hienojakoista jauhoa ja melko taatusti se 100% mgCO3 vrt. ne palikat kaupoissa. Hintakaan ei paha ollut ja riittoisaa kamaa, kunhan ei viljele ympäriinsä. Mankassa enemmän ei oo parempi.

Näissä kitkajutuissa sitten tietenkin merkkaa
- Gripattavan alustan materiaali
- Sormien nahkojen kunto (vuotaako kudosnestettä). Tää nahka-asia vaihtelee yksilöstä toiseen paljon ja ihan yksilön sisälläkin melkosesti.
- Ilman lämpötila
- Ilmankosteus... joskus hyvä olla alle 40% ja joillakin kivilajeilla parempi jopa 60%. Joskus nahat on ikäänku liian kuivat ja paksut ja sillon voi jopa kostuttaa ne vähä ennen kiipeilyä ja hyvin pysyy.

Eli omassa lajissa voi olla aika isokin ero reittien työstökerroilla. Joskus ei pysty ees roikkuun otteissa ja joskus niistä ei meinaa päästä irti, heh. Eli pahimmillaan/ parhaimmillaan erittäin olosuhderiippuvaista menoa ja paljon muuttujia. Joskus on ihan kivaakin.

Viimeksi muokattu:
Se yksipuolisuus on usein se suurin ongelma. Sen lisäksi liian tiukat sarjat liian usein. Mä treenaan grippiä melkein päivittäin ja riippeun kaudesta, treenit kestää 3-6h kerralla. Vammoja ei ole. Eikä tule.

Jos se palautuminen on ongelma, palaa siihen iisimpään menoon ja tee vaikka joka toinen viikko vaan ns. kovempaa. Niissäkin sais olla selkee vara testitreenejä lukuunottamatta tietenkin. Niiden jälkeen saa mennä montakin treeniä palautellen. Nää on pitkälti hermostopuolen juttuja ja se tykkää usein, mutta melko iisisti -tyylistä enemmän ku turpaanvedosta.
Juu kyllä mä nyt uskon👍 Ei tappirunttauksia yhtenään. Kun sormet vähän palautunu niin paluu semigrippiin. Tavotteena edelleen CoC3 kiinni ja lisäks 20kg leokot sileet ulospäin ylös. Pinch treenissä olen kokeillut muutaman kerran negatiivisia. Kumma kun niitä levyjä pystyy pitämään ylhäällä muttei saa lattiasta irti 🤔

Parhain grippi itellä on saatu aikaan lisäravinnetason mankkajauholla
Oletko tietoinen esim myprotein kaupan magnesium jauhosta?
Joskus hyvässä alennuksessa n. 20e/kg.
250g/500g pusseissa.

Grippiin en ole testannut, joten en lupaa toimivuudesta siihen nyt mitään :LOL:

ransu: Nostaminenhan vaatii isomman voimantuoton, joten 40kg ei oo 40kg nostaessa vs. pitäessä. Mitä nopeempaa nostaa sitä enemmän joutuu tuottaan voimaa.

Saatana: Juu oon tietoinen, mutta enempi nyt treenaillessa luottanu perusmankkaan ja viileempään keliin. Jos ei pahempia ongelmia gripisaä, en niin hifistele.

Rehellinen ja syväluotaava arvio 😄 Mutta voit olla kyllä oikeessakin ei sillä 💪
Juhanin uskon jyräävän voimallaan Antin. Topin ja Erkin uskoisin olevan todella tasaisia. Kaksi kovavääntöistä dieseliä vastakkain. Jos Jannen kehitys jatkunut, niin voi jopa Juhankin pistää tiukille. Kuitenkin vain tiukille, eväät ei vielä riitä voittoon asti.

Itse nyt vajaa pari kuukautta kiipeillyt ja nestemäinen mankka ainakin paljon mukavampi, pysyy huomattavasti pidempään käsissä, eikä pölyä. Huonona puolena on käsien kuivuminen, itsellä tosin kestää hyvin.
Suurimmilla osilla kuntosaleista ei varmaan muuta saakkaan käyttää kuin nestemäistä. Vuorotellen samalla reitillä testaillessa, en huomannut pidossa eroa netemäisen ja tuon White Goldin välillä.

Kyllä tulostelen jos vielä kiinnostaa. Yritin keksiä miten laittaa yv, mutta onko tällä foorumilla edes sitä mahollisuutta? 😅
Pitää olla vipit jos haluu laittaa privaviestejä 😎

Nestemankoissa on viinaa ja mankkaa. Joissakin ollut hartsia myös. Putsaa tietenkin rasvan paremmin iholta ja sen takia myös hyvää. Monet käyttää nestemankkaa alla ja normaalia päällä. Hikoiluahan se ei tietenkään estä, vaikka monet niin kuvittelee.

Back
Ylös Bottom