Kädenvääntöä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timppa
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä eilen illalla baarissa kävi sillai, et yks tuulen nussima vinkuheinä alko haastamaan mua kädenvääntöön. Se oli about 20kg mua kevyempi. No niinhän siinä sit kävi et mä hävisin ja voitte uskoa et vitutus oli sen mukainen. Ainut helpottava asia oli se että kyseinen tyyppi sit lopuksi tunnusti et se oli pärjänny oikein kädenvääntö kisoissa useammankin kerran. Mutta tästä pienen kipinän saaneena kysyisin teiltä miten porukka täälä on treenannu kädenvääntöä...jotain hyviä niksejä sun muuta...??
Woi tätä krapulan määrää :urjo:

Ikinä ei kannattaisi vääntää kättä, varsinkin kännissä ja kylmiltään on tekniikka sen mukaista että voi toivottaa terveille olkapäille hyvästit vähäksi aikaa. Ja sattuuhan noita luunmurtumiakin aika ajoin.

Käytännön kokemus:

Tilanne: Baari, känni ja kolme äijää. Väännettiin kättä oikealla ja vasemmalla ristiin rastiin niin kauan että ei enää kyennyt enempää.

Tulos: Oikea kyynärpää paskana. Treeni tauko 2kk. Ensimmäisenä viikkona ei oikeen edes maitopurkkia pystynyt liikuttamaan.

Johtopäätös: Älä väännä kännissä. Älä väännä kylmiltään.

Originally posted by Timppa
miten porukka täälä on treenannu kädenvääntöä...jotain hyviä niksejä sun muuta...??

Sehän on tekniikkalaji, mutta kädenvääntäjät kuuluvat tekevän hauiskääntöä ihan erikoisella tekniikalla:

pistetään sopiva määrä rautaa mutkatangon (tai suorankin, ihan miten huvittaa) päihin. Istutaan penkille selkä suorana ja lasketaan tanko reisille. Sitten otetaan tangosta kiinni niin että ranteet ovat valmiiksi koukistettuna itseä kohti. Siitä sitten tehdään räjähtäviä hauiskääntöjä hitaalla laskulla niin, että aktiivisesti selällä ja vatsalla tuetaan liikettä (mutta ei heijata). Avainidea tässä on pitää ne ranteet koko ajan koukistettuna ja tietysti kyynärpäät paikoillaan. Tuo lisää voimaa hauisten lisäksi sinne yläselkään joka tukee koko vääntävää kättä.

Tekee kai ne muitakin treenejä, mutta tuossa yksi jonka opin lempparilähteestäni T-magista.

Ja joo, kaveri katkaisi kanssa luun kädestään kännissä väännettyään.

Jep. Uusi tositapahtuma:

Paikkana baari, sellanen sopiva kokovartalopuudutus päällä, 15 kg (karkea arvaus) painavampi jätkä tulee ensin haastamaan serkkuani vääntämään. Serkku menee ja häviää, kaveri käskee minua pöydän ääreen (tietysti olleena varma voitosta, koska ulkonäön perusteella serkunnikin olisi pitänyt voittaa hänet), emmin vähän aikaa, ja hoen "turha mun on siihen tulla, en mä sulle kuitenkaan pärjää"... No kuitenkin alkoholisoituneena menen, ja vääntö alkaa. Jonkin aikaa siinä vännettyä, pääsin niskan päälle ja iskin kaverin käden pöytään. Noh, äijä tietysti ihmetteli ja anto suuret kunnianosoitukset jne..

Hypoteesi: Kylämänä vääntämään lähdettyäni kokovartalopuudutus päällä, ei tullut vielä kaduttua, mutta kun pari seuraavaa viikkoa meni ihmetellessä, että missä se kipu tuntuu. Käsissä se tuntui mutta konkreettisesti sitä ei mistään saanut paikannettua...noh, hauis- ojentajatreenit meni seuraavat pari viikkoa ihan vituralleen, mutta ainakin tuli taas opittua jotain!

Sanovat ranne- ja puristusvoiman olevan tärkeämpiä kuin hauisvoiman. Maailman huiput tekevät rannekääntöä ihan mielettömillä kiloilla, olikohan se jotain 140kg ja sillä sarjoja. Ja jos pystyt liiskaamaan kaverin käden puristuksessasi, niin olet varmasti niskan päällä.

Varma tapa saada paikat paskaksi, ainakin jos on voimaa. Eli mitä enemmän voimaa ja mitä kovempaa jätkää vastaan väännät, sen enempi injurya.:D

Mulla on huonoja kokemuksia vääntelystä ekojen kuurien jälkeen, kun voimaa oli tullut vähän enemmän. Yhen kaverin kaa väännettiin ja poks!...olkavarsi poikki. Siis minulta meni. Sen jälkeen olin pari vuotta vääntämättä kännissä. Kerran väänsin taas kaverin(ei sama kaveri) broidin kanssa laivalla ja se olikin yllättävän kova vääntäjä. Mitään ei hajonnut, mutta vittu oli kyynerpää kipee ja kauan sen jälkeen. Voitin onneksi väännön. Taas sitä mietti salilla et oliko järkee... Oli sillä jannullakin kuulemma käsi paskana :D

Nykyään en enää väännä, kuin sellaisten kynäniskojen kanssa, jotka helposti voitan, eikä sen enempää rasitusta niveliin tule.
Kädenvääntö treeneistä en tiedä mitään. Jotain kiertäviä treenejä kandee tehä, jos vaikka olkavarsi alkais sietää sitä momenttia paremmin ja sit jos on selvästi häviöllä heti, niin suosittelen luovutusta katkenneen olkavarren sijaan.

juu. tuli tossa lauantaina väännettyä kättä kännissä. ojentajat ja oikeankäden ranne ihan paskana. eilinen hauis-päivä oli tuskaa :mad2: .

mulla on parhaillaan olkapää ja kyynärpää oikeasta kädestä helvetin kipeitä uuden vuoden jäljiltä. treenit menee pitkin v*ttua ja duuni on helvettiä. ei kannattaisi ikinä dokata.

Ittelläni on frendi(183/112) tunnetaan ihan ok vääntäjänä. Ei mikään bodailija mut semmosen 110 ottaa penasta ja on ihan riski mies. Ikuna en ollu voittanu, ennenkuin 2 kuukautta sitten se selitti noin 2 minuuttia tekniikasta ja näytti vähän tyyliä. Sen jälkeen pesin sen ja kaikki kaverini 6-0. Että se kertoo et on se tekniikkalaji enemmän kuin mitään muuta.

kädenväännön huumaa

Baarivääntö kännissä on todellinen taidelaji. :)
Lopetin vääntämisen tähän:
Parikymppisenä melko kovassa tinassa seurassamme oli joku rakennusmies. Äijä oli sellainen perusroteva maatiaismies. Paksut ranteen. No vääntämään siinä sitten alettiin. Kuinka ollakaan pöytä oli korkealla suhteessa omaan sijaintiin. Tämä teki sen, että koko voima oli mahdollista keskittää vain ranteeseen ja toisaalta ei siinä asennossa juuri ketään niin vain voita juuri ketään noin vain. Itse vääntö kesti kuin itse saatana. Lopulta oli minun oli pakko luovuttaa jumalattomaan rannesärkyyn. Ja arvatenkin ranne oli pari kuukautta kohtuullisen kipeä.

Kännivääntäjän tärkein tekninen neuvo on seurata kropalla kättään samassa tahdissa. Enää en väännä koskaan, paitsi naista vastaan.

:kippis1:

Eräs tositarina lisää...

Oltiin viime jouluna kavereiden kanssa vähän viihteellä ja yllätys yllätys, alettiin vääntöpuuhiin. Ite olen 198/101 ja kaveri 183/85. Siinä vaiheessa heppu oli käynyt salilla jo tovin ja minä vasta alottelemassa puuhaa. Huomasin pienen tunnustelun jälkeen, että olen vahvempi ja sittenpä kävikin hassusti...

Vetäisin kättä vähän taakse, antaakseni muka periksi ja latasin kaikki mitä lähtee ja tarkoitus oli lyödä armotta kaverin rystyset puuhun, mutta kesken rykäsyn kaverin kädestä kuului tosi pahan kuuloinen napsaus ja mullakin meni siinä kädet suuhun, että ei vittu sentään. Kaveri meni ihan valkoiseksi ja alkoi vissiin taju hieman heittää muminasta päätellen. Päätettiin, että nyt soitetaan ambulanssi, kun kaverilta lähti suorilta jaloilta taju ja romahti keskelle tanssilattiaa. Samalla selvis, ettei kyseessä ole ihan mikään normirevähdys. Jälkeenpäin vitutti suunnattomasti etten ollu tukemassa kaveria, oli nimittäin muutaman sekunnin kävelymatkan päässä kaatumiskohdasta pitkät portaat ja jos kaveri ois niihin lähteny kieriin, ois tullu varmaankin aika rumaa jälkeä.

Ei muuta ku sen jälkeen tilattiin piipaat ja lähdin kaverin messiin Töölööseen ja odottelun jälkeen selvis, että hepulta oli käsi napsahtanu poikki hieman kyynärpään yläpuolelta. Seuraavana päivänä leikkaus raudat käteen ja nykyään kaveri vetelee punttia normaaliin tahtiin. Lekuri vieläpä sanoi, että kännivääntelyhajoamiset ovat todella yleisiä, joten muistakaahan olla tarkkana ettei paikat mene paskaksi. Heh, sai kaveri vielä sellanen lappusen, jolla pääsee esmes lentokentällä metallipaljastimien läpi. :D

Ja pilluahan hirmuarvilla saa aina monta kertaa paremmin! :lol1:

Täällä samanlaista tapausta. Piti sitte Ke iltana ruveta vääntään kättä ja menin vielä Prkl häviämään ja vitus muutenki armoton, mutta käsi on vieläki kipeempi. Annoin itelleni lupauksen että kättä en väännä enää ikään.
Mutta pitäähän sitä aina jotain kysyäkkin. Kauako teillä on tämä helvetinmoinen kipu tuntunu tossa olkavarressa?
:curs: :itku:

Originally posted by Impe
Täällä samanlaista tapausta. Piti sitte Ke iltana ruveta vääntään kättä ja menin vielä Prkl häviämään ja vitus muutenki armoton, mutta käsi on vieläki kipeempi. Annoin itelleni lupauksen että kättä en väännä enää ikään.
Mutta pitäähän sitä aina jotain kysyäkkin. Kauako teillä on tämä helvetinmoinen kipu tuntunu tossa olkavarressa?

Joskus 9. luokalla vääntäessäni käsi oli 3kk tosi kipee, johtui jotenkin hermoista. Lukion ykköselläkään ei vielä ranskalaista punnerrusta kyenny tekemään. Sittemmin vääntäessä muutama viikko taisi mennä, tosin vahingosta viisastuneena lämmittelin ensin.

En väännä kättä, kuin yhden ihmisen kanssa, hänen niin halutessaan :evil: ..on niin turhaa touhua. Jos voimia haluaa vertailla, niin minusta on viisaampaa mennä vaikka punttisalille kyykkäämään, penkkaamaan ja vetämään :rolleyes:

Originally posted by Impe
Kauako teillä on tämä helvetinmoinen kipu tuntunu tossa olkavarressa?

Pari viikkoa taisi mennä ihan pelkän jalkatreenin parissa kun olkavarsi ei vääntämisen jälkeen kestänyt rasitusta ollenkaan. Kokeile pitää jääpussia sen käden päällä 10-20 minuuttia kerrallaan. Hoidon voi toistaa useamman kerran päivässä. Itselläni se tuntui nopeuttavan toipumista.

Eli taas on yksi hullu vääntänyt kättä kännissä. Matseja oli illan aikana toista kymmentä ja seurauksena oli, että tuoppia nosteltiin loppu ilta kaksin käsin. Nyt on viikko mennyt ja välillä kipu äityy ihan saatanalliseksi. ulompaa kiertäjäkalvosinta ja takaolkapäätä särkee jatkuvasti vähän sekä sisempää kiertäjää aina välillä silleen pistävästi(vrt. puukonisku). Uskaltaakohan tuota jumpata kevyesti? Kokeilin eilen käydä vähän pikkupainoilla verryttelemässä, mutta arvelin, että ehkä sittenkin odotan vielä viikon. Meinaa olla lihakset pikku himputtelusta aika turvoksissa. Onko muilla ollut näitä vaivoja? Onko kestänyt pitkään?

nimim. Buranalla nukkumaan..

balboa sanoi:
Eli taas on yksi hullu vääntänyt kättä kännissä. Matseja oli illan aikana toista kymmentä ja seurauksena oli, että tuoppia nosteltiin loppu ilta kaksin käsin. Nyt on viikko mennyt ja välillä kipu äityy ihan saatanalliseksi. ulompaa kiertäjäkalvosinta ja takaolkapäätä särkee jatkuvasti vähän sekä sisempää kiertäjää aina välillä silleen pistävästi(vrt. puukonisku). Uskaltaakohan tuota jumpata kevyesti? Kokeilin eilen käydä vähän pikkupainoilla verryttelemässä, mutta arvelin, että ehkä sittenkin odotan vielä viikon. Meinaa olla lihakset pikku himputtelusta aika turvoksissa. Onko muilla ollut näitä vaivoja? Onko kestänyt pitkään?

nimim. Buranalla nukkumaan..
Heh,sattuuha näitä.Pari vuotta sitten baarissa saman salin kaveri halus vääntää kättä.Väännetti 5 kertaa ja jokainen vääntö kesti monta minuuttia.2 kk oli käsi kipeä.Mulla säilyi olkapää,kyynärpää ja kynärvarsi oli pirun kipeät.Viikkoon ei treenaamaan pystynyt mut pikkuhiljaa aloin jumppaamaan kevyesti.Pari-kolme vikkoa ja pystyi normaalisti treenaamaan,jomotti vaan.
Nyt ymmärtää kieltäytyä känniväännöistä...

:)

sattuu sattuu...

Tulipa tuossa perjantaina laivalla katsottua kun työkaveri väänti ruottalaisen kanssa. Tasapeliks jäi se ja menin sitten jatkamaan siitä, väännettiin yksi erä vasemmalla. Sitten vierus pöydässä väänti kaksi työkaveria lisää keskenään ja menin siihen voittajaa vastaan kun kutsui, väännettiin kaksi erää oikealla kädellä. Nyt on kolmatta päivää kädet niin kipeät että arvelisin jotain hiusmurtumia olevan luussa, sattuu tonne "syvälle" käteen. Ja tuossa vasurin kyynärpään kohdalla varmaan joku tulehdus kun on niin helvetin kipeä... Kättä en väännä enää ikinä.

Back
Ylös Bottom