Jyväskylän Suurajot 2008(Neste Ralli)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pistetääs spekuloinnit tämän vuoden jyskälästä tähän ketjuun. Tänne myös voi heittää vinkkiä hyvistä katselupaikoista ym. Itse olen tänä vuonna lähdössä jyskälään viiden vuoden tauon jälkeen, tätä ennen kiersin 20 vuotta ko. kisan. Ilmeisen paljon on muuttunut, esim. kuulin että Ouninpohjaa ei enää ajettaisi lainkaan?:wtf: Mitäs legendaarisia pätkiä on vielä kehissä? Mökkiperä, Ruuhimäki, Urria ym. ainakin pudonnut jo pois ohjelmasta? Oma veikkaus itse kisasta on se, että ekan päivän ja tokan päivän alun vie Latvala muita ku litran mittaa, pamauttaa kuitenkin pihalle taas viimestään siinä tokan päivän loppupuolella. Tämän jälkeen homma onkin Hirvosen heiniä ja Loeb on tokana heti perässä. Muut onkin sitten jäänyt selkeästi noista.

Tuossahan nuo pätkät olisi. Valitettavasti karkelot on kuukautta liian aikaisin taas omaan aikatauluun nähden, mutta onhan noita toisaalta tullut vuodesta -80 seurattua...:rolleyes: Omat suosikit ovat Leustu ja Surkee, tosin reitit on muuttuneet vähän väliä vuosien saatossa, mutta silti edelleen näille menisin, jos olisin maisemissa.

Torstai 31.7.
EK 1 Killeri 1 (2,06 km)

Perjantai 1.8.
EK 2 Vellipohja 1 (17,16 km)
EK 3 Mökkiperä 1 (11,38 km)
EK 4 Palsankylä 1 (13,90 km)
EK 5 Vellipohja 2 (17,16 km)
EK 6 Mökkiperä 2 (11,38 km)
EK 7 Palsankylä 2 (13,90 km)
EK 8 Urria (12,65 km)
EK 9 Lautaperä (7,87 km)
EK 10 Jukojärvi (22,18 km)
EK 11 Killeri 2 (2,06 km)

Lauantai 2.8.
EK 12 Himos (15,35 km)
EK 13 Hirvimäki (10,67 km)
EK 14 Surkee (14,80 km)
EK 15 Leustu (21,43 km)
EK 16 Kakaristo 1 (20,09 km)
EK 17 Kaipolanvuori (13,64 km)
EK 18 Surkee 2 (14,80 km)
EK 19 Kakaristo 2 (20,09 km)
EK 20 Juupajoki (21,13 km)
EK 21 Väärinmaja (16,25 km)

Sunnuntai 3.8.
EK 22 Lankamaa (23,09 km)
EK 23 Hannula (10,92 km)
EK 24 Ruuhimäki (6,46 km)

Viimeksi muokattu:
mä veikkaan että ralli on latvalan heiniä, kutina on ny semmonen:) toki hirvonen pistelee samalla mitalla kui latvala, loeb ei tuu voittamaan jyskyy koska se on suomalaisten ralli!

tuolla kisa paikalla vois ruveta pulloja kerää, sais meinaa hyvän tilin:)

Kyllä tää on

1. Hirvonen (usko suomalaiseen)
2. Latvala
3. Sordo (eikös se nyt oo paukutellu melko kovia aikoja täällä jossainpäin suomee)
4. P. Solberg
5. Loeb (melkonen aliarvionti)

Mökkiperällä aivan loistava hyppysuora, mutta viimevuonna ei ajettu sitä ollenkaan kun oli mukamas liian vaarallinen. En tiedä ajetaanko tänä vuonna?
Urrialla pari hyvää paikkaa loppupäässä pätkää. Sille Thö hyppyrille ei kannata mennä, porukkaa aivan pipona ja kaikki ottaa pois siihen tultaessa.
Leustulla ja lankamaalla on hyviä paikkoja paljon.
Itse suuntaan luultavasti mökkiperä 1:lle ja 2:lle perjantaina, lauantaina leustuun ja sunnuntaina onkin sitten ralli jo selvä niin ei tarvitse mennä mihinkään. Voi jäädä potemaan krapulaa.

Veikkaus vielä rallin tuloksiin
1.Hirvonen
2.Loeb
3.Solberg P
Latvala ajaa ulos viimeistään perjantaina, ikävä kyllä.

Urrialla pari hyvää paikkaa loppupäässä pätkää. Sille Thö hyppyrille ei kannata mennä, porukkaa aivan pipona ja kaikki ottaa pois siihen tultaessa.

Radio Suomen rallilähetyksessä äsken Latvala kertoi että 300-400 metriä ton ison hypyn jälkeen on paljon pahempi oikealle kaartuvassa mutkassa oleva hyppy. Oli vetänyt testeissä auton aivan poikittain hypyn jälkeen, ja ojaan...
Tosin puheidensa mukaan kokeili nyt rajat testeissä, joten kisassa ei tulla yhtä limitillä. :rolleyes:

Itse suunnistan katsomaan Kakaristoon, tuskin kuitenkaan siihen risteykseen. Pätkä ajetaan tänä vuonna toisinpäin kuin viimeiset 10 vuotta, joten näkyvyys on nyt huonompi ja autot ei tule siihen risteykseen läheskään yhtä lujaa.
Parempia paikkoja sieltä löytyy muualta.
Lankamaalla on paljon hyviä paikkoja, esim. Hiidenvuoressa pientä kapeaa ja pomppuista tietä jossa Kankkunen on joskus vetänyt rajusti ulos.

Jahas, rallit ajeltu, kyllä oli ansaittu voitto Loebille. Ei voi muuta sanoa. Itse kävin tsekkaamassa vain Ruuhimäen ja täytyy sanoa että melkoseks pelleilyks on mennyt toi koko homma. Missään et saa katella, jengi tolkuttomasti ja hirvee markkinameininki. Rupee itse tarkoitus unohtumaan ja rahastus taitaa olla tärkeintä. Vois pitää taas sen 10v breikin noista karkeiloista. Tai toivottavasti viedään mm arvo niin sitten nähdään varmaan taas sitä oikeaa rallia!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Nyt sai Loeb vihdoin Suomen rallin voiton. Ansaitsi voittonsa. Itse en paikalla ollut, mutta kaveri oli ja kertoi että oli ihan mahtava tunnelma ja porukkaa todella paljon. Hirvoselta myös ihan hyvä kisa.

Kakaristossa olin iltapäivän EK:n katsomassa. Ei mikään kovin kummoinen paikka, näyttävimmin siihen tuli Hirvonen kunnon vastaheitolla sekä yllättäin Qassimi.
Yksi kaato siinä kuitenkin tuli, Campedelli haukkasi hieman liian ahnaasti ja seurauksena katon kautta ympäri.

Itseäni nykyään kanssa ärsyttää tuo väenpaljous sekä se että katsoma alueet on rajattu niin tarkasti. Myös se että tuntii ennen EK:tä ei saa enää tiellä kävellä, vaan kaikki rämpii metsässä jonossa toisiaan tönien.
Ja pakkoko sitä on tulla kaikkien känniääliöiden örveltään tuonne reitin varteen. Tuubassa olevia kaljamahasia paidattomia äijiä on nähnyt taas kotitarpeiksi, kaikenhuippuna yksi idiootti joka alkoi heilutella pientä penistään parin vähän päälle kymmenvuotiaan tytön nenän edessä äijälauman nauraessa vieressä.

Itseäni nykyään kanssa ärsyttää tuo väenpaljous sekä se että katsoma alueet on rajattu niin tarkasti. Myös se että tuntii ennen EK:tä ei saa enää tiellä kävellä, vaan kaikki rämpii metsässä jonossa toisiaan tönien.
Ja pakkoko sitä on tulla kaikkien känniääliöiden örveltään tuonne reitin varteen. Tuubassa olevia kaljamahasia paidattomia äijiä on nähnyt taas kotitarpeiksi, kaikenhuippuna yksi idiootti joka alkoi heilutella pientä penistään parin vähän päälle kymmenvuotiaan tytön nenän edessä äijälauman nauraessa vieressä.

No tämä on just niinkun mun kynästä. Nimenomaan toi väenpaljous, liian tarkkaan rajatut katselu alueet, juopot ym. vituttaa kyllä huolella ja pilaa koko tapahtuman. Tuntuu et puolet porukasta ei ole oikeastaa edes rallista kiinnostunut, vaan tulee ikäänkuin festareille. Okei, eihän se kiellettyä ole ja kylhän ralleissa vähän kuppia voi ottaa. Mutta sit kun toiminta on ton ylläkuvatun kaltaista ja porukka vetää samoilla silmillä neljättä päivää hirveessä pätkässä, niin voisi kyllä miettiä että eikö vois mielummin örveltää jossain muualla. Positiivisia poikkeuksia noissa karkeloissa on monet ulkomaiset fanit jotka tulee oikeesti katsomaan rallia ja kannustamaan omiaan. Tässä sitä vanhan ajan menoa vähän tännekin: http://www.youtube.com/watch?v=AUXXASXRw9A
Ei tollaista paljon nykyään enää näe...ensinnäkin kärki on aivan liian ohut. Kolme tehdas tallia joista kaksi oikeesti pärjää. Männä vuosina potentiaalisia talleja oli about 8 ja joissain talleissa jopa kolme autoa. Sillon oikeesti ajettiin kilpa loppuun asti, nyt erot on valtavia ja kisa ohi käytännössä toka päivän jälkeen. Muutenkin tuntuu et monet on "vaan ajelemassa", isolla rahalla harrastelemassa. Ei hyvä. Ugh, olen puhunut.

Perjantaina tuli käytyä 3 pätkällä. Oon samaa mieltä noiden ylempien kirjoittajien kanssa, että rupeaa vähän tuo homma menemään rahastukseksi. Mentiin heti aamusta ek2:lle joka ajetaan kaksi kertaa. Tähän oli siis PAKKO ostaa 20 euron lippu! Ei ole mitään väliä sillä katsooko sen ajon toisella kertaa. Tämä sen takia, että eivät voi kuulemma kontrolloida sitä jos jääkin katsomaan sen pätkän ja maksaa vaan yhdestä kerrasta. Eikä sitä 8 euroa saa edes takaisin lippua vastaan... Siis voi helvetti.... Jos oikeasti aikoo kiertää vain yhden päivän rallia jolloin passin ostamisessa ei ole järkeä niin voihan nyt vittu. Miedän piti sitten muuttaa sunnitelmia ja jäädä katsomaan sama pätkä uudestaan. Tosin ajettiin eri kohtaan katsomaan. Vähän enemmän keuruun suunnalle, että päästiin jouheammin ek9:lle.... Joo ja katselu paikat on nykyään ihan naurettavaksi vedetty jossain kohti. Oltiin samassa paikassa katsomassa mitä viime vuonnakin, niin sitä nauhaa oli sisäkurvissa vedetty 10m syvemmälle peltoon mitä viime vuonna, ettei vaan vahingossakaan nähnyt kun siihen mutkaan tullaan.

Tuo tallien ja hyvien kuskien puute rupeaa kanssa korpeamaan. Loebbi ja Hirvonen on niin ylivoimasia, että ei siinä paljoa Latvalan "jos pysyisin joskus edes tiellä" pyrähdykset tuo lisä jännitystä. Eikä homma ole kyllä menossa yhtään järkevämmäksi jos ralleja ruvetaan kierrätäämään ilman, että nämä pitkänlinjan rallit pysyvät joka vuosi ajossa. Kuten Suomi, Monte Carlo, Ruotsi, Wales...

Loebbi ja Hirvonen ajoivat kyllä hienosti. Harmi vaan ettei Mikko voittanut, mutta jos joihinkin pätkiin ajettiin entisistä pohja-ajoista 10sek nopeammat ajat niin kyllä kummatkin on ihan hulluja ja sinäänsä 9sek ero ei ole mitään kun toiset tulee 3min päässä. :D

Latvalasta en tykkää yhtään... Onhan se sillon tällön nopee, mutta yleensä sekin nopeus tulee esille kun on kerran ajettu jo homma vituiks eikä ole yhtään paineita ajaa. Siihen ei voi kyllä yhtään luottaa tuossa ajamisessa. Tosin tuo varmuus tulee kyllä ajan kanssa ja ei ole niin suuri ongelma mitä se jos ei pysty ajamaan nopeita aikoja, mutta toisaalta jos hermot ei kestä mitään niin ei siinä nopeuskaan enää auta.

No mut tämmöset rallit tänä vuonna.

Tässä nyt kun vielä rallifiilareissa mennään, niin laitanpa tänne mun mielestä kaikkien aikojen hienoimman rallipätkän: Enjoy!

Edit; niin siis rallista tehdyn videopätkän, ei ek:n.

Johtuiskohan nuo uudet turvallisuusmääräykset vaan siitä että halutaan näyttää entistä paremmilta, kun kisan tulevaisuus on vaakalaudalla. Halutaan välttää pienimmätkin häiriöt ja onnettomuusriskit. En tosin tiedä onko säännöt tiukentuneet ihan yleisesti koko sarjassa. Mua tiukentuneet määräykset ei kuitenkaan pahemmin haitannut. Mukavaa oli niin kuin aina ennenkin. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom