Juusto proteiinin lähteenä (Polar 5%)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cirque
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä kuinka moni käyttää Polar 5%-juustoa proteiinin lähteenä? Itse olen ainakin tykännyt, koska proteiinia on juustossa 34%, kun rasvaa vain 5%!
Ainoastaan hinta on yksi haittapuoli.

ps. jossain Food-Cornerissa Nyyssölä käytti kyseistä juustoa salaatin kanssa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No en niinkään yksinomaa proteiinin lähteenä, mutta vaihdoin kyllä juustoni vähärasvaisempaan en kuitenkaan siihen vähärasvaisimpaan, koska en hirveästi pidä kevyttuotteista. Oltermannin 17% menee kyllä ihan hyvin vielä. Syy miksi vaihdoin kevyempään oli yksinkertaisesti rasvan määrä ja kalorit. Tuli turhan paljon rasvaa ja kaloreita parista palasta juustoa ja koin vähärasvaisempaan vaihtamisen helpottavan dieettaamisessa. Niin tiedä sitten onko loppupeleissä kuinka hyviä nuo maitopohjaiset tuotteet proteiinilähteinä, koska aminohappokoostumushan on se joka loppupeleissä ratkaisee onko se hyvä lähde vai ei.. Itse en vaan tykkää syödä leipiäni pelkällä ylähuulella varustettuna. :)

No en niinkään yksinomaa proteiinin lähteenä, mutta vaihdoin kyllä juustoni vähärasvaisempaan en kuitenkaan siihen vähärasvaisimpaan, koska en hirveästi pidä kevyttuotteista. Oltermannin 17% menee kyllä ihan hyvin vielä. Syy miksi vaihdoin kevyempään oli yksinkertaisesti rasvan määrä ja kalorit. Tuli turhan paljon rasvaa ja kaloreita parista palasta juustoa ja koin vähärasvaisempaan vaihtamisen helpottavan dieettaamisessa. Niin tiedä sitten onko loppupeleissä kuinka hyviä nuo maitopohjaiset tuotteet proteiinilähteinä, koska aminohappokoostumushan on se joka loppupeleissä ratkaisee onko se hyvä lähde vai ei.. Itse en vaan tykkää syödä leipiäni pelkällä ylähuulella varustettuna. :)

kyllä ainakin oman tietämyksen mukaan maito ON hyvä proteiinin lähde, koska siinä on useimpia aminohapporymiä. Esim. viljassa on huomattavasti vähemmän aminohapporyhmiä, jonka takia se luokitellaan ei niin hyväksi proteiinin lähteeksi. Tai jos olen ihan hakoteillä niin toivon että asiantuntevat ihmiset korjaa.

Maito sisältää kaikki ihmiselle tärkeät aminohapporyhmät eli on niin sanottu "täydellinen proteiini". Oikeastaan kaikki eläinkunnan tuotteet taitavat sisältää, jos en nyt väärin ole ymmärtänyt. Itsekin tulee käytettyä paljon juustoja niin dieetillä kuin massaa kerätessäkin. :)

Maito sisältää kaikki ihmiselle tärkeät aminohapporyhmät eli on niin sanottu "täydellinen proteiini". Oikeastaan kaikki eläinkunnan tuotteet taitavat sisältää, jos en nyt väärin ole ymmärtänyt. Itsekin tulee käytettyä paljon juustoja niin dieetillä kuin massaa kerätessäkin. :)

Kyllä, kaikissa eläimistä tulleissa proteiineissa on kaikki tarvittavat ja ei-pakollisiakin aminohappoja. Maidon proteiini kuuluu myös näihin, koska se tulee lehmästä. Rahkahan on ihan paras proteiinin lähde! Juuston proteiini on yksinomaan kaseiinia, joka on tietääkseni kaikkein hitaimmin imeytyvä proteiini. Siitä vapautuu siis pitkän aikaa aminohappoja verenkiertoon. Maidon toinen proteiini, hera, on taas tietääkseni nopeimmin imeytyvä proteiini, mutta sitä ei juustosta löydy.

Paljonko tollanen Polar 5% (tai mikä vaan muu noin vähärasvanen juusto) maksaa suunnilleen? Sehän olis ihan erinomanen proteiinin lähde, koska juustot on aika hyviäkin vielä. Just johonki salaattien ja tonnikalan sekaan menis oikeen kivasti.

Mä kun en tota lihaa laita ollenkaan suuhun niin tulee käytettyä paljon munia, kalaa ja maitotuotteita. Kadett 5% on ihan jokapäiväisessä käytössä joko salaateissa tai leipien/karjalanpiirakoiden päällisenä. Joskus tullu vedettyä semmonen 80g kimpale ihan pelkältään nopeena välipalana. Täytyy sanoa, että noita vähärasvasia juustoja kun on tottunut syömään niin jo semmonen 17% juusto maistuu ihan älyttömän niljakkaalta täysrasvasista puhumattakaan =)

Juu, itse olen ainakin käsittänyt, että juuston valmistuksessa syntyy sivutuotteena heraa. Ja näin ollen juusto ei sitä sisällä. Eli jäljelle jää vain kaseiini?

Kyllä, kaikissa eläimistä tulleissa proteiineissa on kaikki tarvittavat ja ei-pakollisiakin aminohappoja. Maidon proteiini kuuluu myös näihin, koska se tulee lehmästä. Rahkahan on ihan paras proteiinin lähde! Juuston proteiini on yksinomaan kaseiinia, joka on tietääkseni kaikkein hitaimmin imeytyvä proteiini. Siitä vapautuu siis pitkän aikaa aminohappoja verenkiertoon. Maidon toinen proteiini, hera, on taas tietääkseni nopeimmin imeytyvä proteiini, mutta sitä ei juustosta löydy.

Paljonko tollanen Polar 5% (tai mikä vaan muu noin vähärasvanen juusto) maksaa suunnilleen? Sehän olis ihan erinomanen proteiinin lähde, koska juustot on aika hyviäkin vielä. Just johonki salaattien ja tonnikalan sekaan menis oikeen kivasti.

Jos nyt oikein muistan niin n. 15 e/kg.

Mä kun en tota lihaa laita ollenkaan suuhun niin tulee käytettyä paljon munia, kalaa ja maitotuotteita. Kadett 5% on ihan jokapäiväisessä käytössä joko salaateissa tai leipien/karjalanpiirakoiden päällisenä. Joskus tullu vedettyä semmonen 80g kimpale ihan pelkältään nopeena välipalana. Täytyy sanoa, että noita vähärasvasia juustoja kun on tottunut syömään niin jo semmonen 17% juusto maistuu ihan älyttömän niljakkaalta täysrasvasista puhumattakaan =)

Jokseenkin ristiriitaista?

No itse asiasta. Minusta 5% juustot tuntuvat kumilta, tiedä kuinka paljon selluloosaa joutuvat lisäämään saadakseen edes kohtuullisen koostumuksen. Mitä rasvaisempi juusto sen paremman makuinen järjestään.

Proteiini tosiaan on pelkkää kaseiinia, joten erittäin hyvää tavaraa siltä osin (juuston teossa hera erottuu ja rasva ja kaseiini muodostavat kiinteän massan).

Tänään katoin Prismassa ohimennen otsikon juuston hinnan ja se oli jotain 5,9€ 600g. Ravintoarvot on kyllä erinomaiset: prodea 34g, rasvaa 5g ja hiilihydraattia 0g (sitä en kattonu, mutta eihän juustossa koskaan oo hiilihydraattia?). Jos ois ollu esim. puolet halvempaa ni totahan ois voinu alkaa syömään paljonkin. Vaikka ei euro 34 grammasta proteiinia niin paljoa ole.

Juustosta saatava proteiini on erittäin hyvätasoista / laadukasta, kuten kaikkien maitotuotteiden proteiini.
Onhan heraproteiinikin peräisin maidosta... jos joku ei tiennyt.

Omalla kohdalla leivällä menee "tavallisista juustoista" Polar 15% kanssa, koska sen alemmat rasvaisuudet maistuu lähinnä muovilta.
Sulatejuustoista menee Aamupala 5% vielä oikein hyvin, koska se on olomuodoltaan erilainen kuin tavallinen juusto ja makukin ihan ok.

Kannattaa muistaa että juusto on myös hyvä kalsiumin lähde jos ei jaksa maitorahkaa syödä. Ketolla varsinkin tulee juustoa syötyä niin ei tarvitse purkista ottaa kalsiumia.

Ai se etten syö lihaa, mutta syön kalaa? Itellä lihansyömättömyys alkoi kymmenisen vuotta sitten, kun olin harjoittelussa sikatilalla. Lihan syönti vaan loppui, ei tehnyt enää yhtään mieli. Kala sen sijaan maistuu ja onkin erihyvä proteiininlähde eikä tarvi pelkkien maitotutteiden ja munien varassa olla.

Ai se etten syö lihaa, mutta syön kalaa? Itellä lihansyömättömyys alkoi kymmenisen vuotta sitten, kun olin harjoittelussa sikatilalla. Lihan syönti vaan loppui, ei tehnyt enää yhtään mieli. Kala sen sijaan maistuu ja onkin erihyvä proteiininlähde eikä tarvi pelkkien maitotutteiden ja munien varassa olla.

Vähän veikkaan että urpo haki tässä sellasta saivarteluntyyppistä hommelia että liha = kaikki eloperänen lihaskudos, eikä liha = punainen liha.

EDIT: Slowpoke

No itse asiasta. Minusta 5% juustot tuntuvat kumilta, tiedä kuinka paljon selluloosaa joutuvat lisäämään saadakseen edes kohtuullisen koostumuksen. Mitä rasvaisempi juusto sen paremman makuinen järjestään.

Proteiini tosiaan on pelkkää kaseiinia, joten erittäin hyvää tavaraa siltä osin (juuston teossa hera erottuu ja rasva ja kaseiini muodostavat kiinteän massan).

Voin itse näin Polar juustojen valmistajana kertoa, ettei mihinkään juustoon mitään selluloosaa lisätä, tai ylipäätään mitään muutakaan, paitsi aineita joilla maito hapatetaan ja tietysti makuun vaikuttavia aineita, jotka myös ovat maidon happanemiseen liittyviä juttuja.

Mitä erityisiä hyötyjä on syödä tollasia vähärasvaisia juustoja, onko niissä paremmat proteiinipitosuudet vai muu syy? Ainaki omasta mielestä alle 10% juustot on helvetin harvoin hyviä...Maidon rasva on kuitenni juuri sitä 'hyvälaatusta rasvaa' mitä elimistön pitäs saada, joten miks ottaa vähärasvasta juustoa leivän päälle ja sit vedellä erikseen ylimääräsiä satseja rypsäriä?

Maidon rasva == voi

64% tyydyttynyttä rasvaa. Pitäähän elimistön niitäkin saada, mut tuosta "hyvälaatuinen rasva"-luokittelusta joku vois älähtää :)

Suositut

Back
Ylös Bottom