Juoksulenkin vahti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darling
  • Aloitettu Aloitettu
Millasella vauhdilla porukat juoksee tommosia 45-60min lenkkejä (km/h). Eniten kiinnostaa niiden vauhdit joilla on kunto semmonen "perus" eli cooper vaikka 2600-2900....

Ite löysin netistä pelkästään kalorien kulutusta eri vauhdeilla..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otsikon mukaan sua täytyy pitää silmällä, kun juokset...

Peruskestävyyslenkkien vauhti on tuollaisella n. 2750 cooper-tasolla n. 6min/km (eli 10km/h). Vauhtikestävyyslenkeillä sitten varmaan lähempänä 11,5km/h.

2750 cooper vauhti voi olla jollekkin ja varsinkin aloittelijalle turhan kova vauhti :D Eikös sykkeen mukaan olis parempi? Joku 120-130 sykkeellä kun pötkii sen lenkin niin pitäis hyvä olla. Tai enhän mä mistään mitään tiedä, mutta jos ei pysty coopperissa juoksemaan vaikka 2750 niin kuulostaa aika hullulta lähtee juokseen sitä vauhtia, kun ei jaksa kahtatoista minuuttiakaan ja syke lähentelee kahtasataa.

Luulenpa että yleensä vauhteja vertailtaessa käytetään min/km tarkkuutta enemmän kuin km/h. Mitä taas noihin vauhteihin tulee, niin luulisin että "perus" kunnon omaavat lenkkeilijät juoksevat PK lenkkinsä luultavasti noin 6-7min/km. Olettaen tietenkin että lenkkejä ei vedetä aivan sykkeet tapissa ja hampaat irvessä :)

2750 cooper vauhti voi olla jollekkin ja varsinkin aloittelijalle turhan kova vauhti :D Eikös sykkeen mukaan olis parempi? Joku 120-130 sykkeellä kun pötkii sen lenkin niin pitäis hyvä olla. Tai enhän mä mistään mitään tiedä, mutta jos ei pysty coopperissa juoksemaan vaikka 2750 niin kuulostaa aika hullulta lähtee juokseen sitä vauhtia, kun ei jaksa kahtatoista minuuttiakaan ja syke lähentelee kahtasataa.

Nyt meni vissiin vähän ohi? Eli kyse oli mun postissa siitä, että millä vauhdilla 2750 metrin cooperin juoksija juoksee tavallisia peruskestävyyslenkkejä. Eihän se nyt tietenkään juokse niitä peruslenkkejä sillä 2750m/12min -vauhdilla.

Ja juu, sykkeitä pitäisi ensisijaisesti osata katsoa. Tosin imo vieläkin tärkeämpää olisi oppia vain kuuntelemaan omaa kroppaansa.

Itelläni ei oo cooperi tuloksesta hajuakaan, mutta tunnin lenkki, noin 10 km, syke joku 160 riippuen päivästä. Alotin juoksemisen viime syksynä ja ennen sitä en oo tehny oikeen mitään muuta kuin salilla käynny. Tarkoituksena on kokeilla juosta copperi nyt keväällä ja kattoa että onko se parantunu yhtään.

Ja samalla käyn salilla ja koitan saada massaa..... eli en hirveesti noita lenkkejä viitsi vedellä..

Itelläni ei oo cooperi tuloksesta hajuakaan, mutta tunnin lenkki, noin 10 km, syke joku 160 riippuen päivästä. Alotin juoksemisen viime syksynä ja ennen sitä en oo tehny oikeen mitään muuta kuin salilla käynny. Tarkoituksena on kokeilla juosta copperi nyt keväällä ja kattoa että onko se parantunu yhtään.

Ja samalla käyn salilla ja koitan saada massaa..... eli en hirveesti noita lenkkejä viitsi vedellä..

"n. 10km" Onko se sitten 8? 9? vai 10km, tai mahdollisesti enemmänkin? Tietenki sitä on suht vaikea arvioida ellei jollain pururadalla juoksentele. Sykkeet, kun alkaa olee tuolla 160 niin siinähän puhutaan jo vähitellen vauhtikestävyydestä.

Tottakai itsekin "syyllistyn" siihen, kun käyn juoksemassa "peruskestävyys" lenkkejä niin sykkeet käyvät välillä ehkä turhan korkealla, mutta suurinpiirtein vauhti on se 8-10km/h. Eniten hyötyä varmaan olisi jos erottelisi noi selvästi, että peruskuntoa haettaessa sykkeet esim. 130-155 (pidemmät lenkit) ja sitten vauhtikestävyyttä intervallit, lyhyet/kovat lenkit etc. sykkeet 160 -->

ps. ainiin vertailuksi cooper 3000m, mutta eipä sitä tommosiin pidempiin kestävyyslenkkeihin voi hirveästi verrata. Pisin matka mikä on tullu juostua niin se on ollut kyllä jo 20km -->

hmm.... ehkä mun kannattais ruveta juoksemaan vähän matalemmalla sykkeellä kun en mä edes mihinkään tiettyyn juttuun treenaa vaan yritän enmmänkin vaan pitää kuntoa yllä ja toivottavasti jopa parantaa sitä.
Vai kannattaako?

hmm.... ehkä mun kannattais ruveta juoksemaan vähän matalemmalla sykkeellä kun en mä edes mihinkään tiettyyn juttuun treenaa vaan yritän enmmänkin vaan pitää kuntoa yllä ja toivottavasti jopa parantaa sitä.
Vai kannattaako?

Joo, sykkeiden perusteella kannattaa luonnollisesti tuota vauhtia säädellä. Jos et sykemittaria omista ja jos kuntoilutaustaa on vähemmän, niin ihan hyvä nyrkkisääntöhän tuohon juoksuvauhtiin on se, että jos pystyt vielä suht sujuvasti jutella juostessa, niin vauhti on ihan ok. Ja tää sääntö sopii noihin pidempiin rauhallisiin lenkkeihin.

Välillä kannattaa toki antaa vähän erilaista ärsykettä kropalle ja tehdä lyhyemmän, kovempisykkeisen treenin. Spurtteja und sillee, mutta siitähän tässä ei enää ollutkaan kyse...

Itsellä on sykemittarin mukaan salireissullakin keskisyke jotain 110 luokkaa jolloin en näe tarvetta 3-4 salitreenin lisäksi viikossa enään peruskunto lenkkiä juosta vaan tulee vedettyä tuollaisia 160+ keskisykkeellä jotain 40min vetoja pari kertaa viikkoon ja yksi palauttava fillarointi tai vastaava sitten lepopäivänä.

Jos nyt oikein tän kysymyksen ymmärsin niin itse juoksen tuohon 60minuuttiin suunnilleen 8-10kilsaa. Syke tällöin on mulle peruskestävyyssyke eli n. 145 -150. Nämä syketasotkin ovat siis jokaisella hieman erilaiset.. Normaalistihan se peruskestävyysalue on se 120 - 140. Niin ja 12 minuutin coopperissa juoksin viime syksynä jotain 2700

Mites sitte tommonen 155-165 keskisyke tunnin lenkillä. Kai se kunto silläkin nousee, vai kannattaisko alentaa sykettä..? Ei toi mun mielestä edes mitenkään hirveen pahalta tunnu ku käy lenkillä tolla 155+ sykkeellä...

Minä läski juoksin...

Aloitin tässä lenkkeilyn jälleen kerran. Edellisestä monta vuotta. Metsän siimeksessä juoksin mäkistä tukkiautotietä keskisykkeellä 150 matka 7 km aikaan 60 minuuttia, josta puolessa välissä kävelin noin 5 minuuttia. Painoa on mittarissa 120 kiloa ja siitä ylipainoa ainakin 20 kg.. Että sellaista. Tarkoitus olisi pudottaa painoa sellaiset 20 kiloa.. Saa nähdä miten äijän käy..

Aloitin tässä lenkkeilyn jälleen kerran. Edellisestä monta vuotta. Metsän siimeksessä juoksin mäkistä tukkiautotietä keskisykkeellä 150 matka 7 km aikaan 60 minuuttia, josta puolessa välissä kävelin noin 5 minuuttia. Painoa on mittarissa 120 kiloa ja siitä ylipainoa ainakin 20 kg.. Että sellaista. Tarkoitus olisi pudottaa painoa sellaiset 20 kiloa.. Saa nähdä miten äijän käy..

Säännöllisesti ja varovasti tuolla massalla. Mieluummin 2 kilsaa joka päivä kun 14 kilsaa kerran viikossa. Jos jalkoihin tulee kipuja niin taukoa ettei tule pidempää pakkotaukoa.

http://www.bunnhill.com/BobHodge/Special/LydiardInterpreted.htm kohdasta "Phase I - Accent to Peak Mileage" tuolta löytyy Lydiardin opeilla kasailtu taulukko jolla voisi nollasta nostaa viikottaiset juoksumäärät sataan mailiin yhdeksän viikon aikana. Taulukko on siis maileina, soveltamalla vaikka kilsoiksi noi voisi aloittaa jopa iisimmin ja päästä nopeasti sataan viikkokilsaan.

Katsoin noita juoksumääriä 3 viikosta eteenpäin.. Aika hurjalta tuntuvia kilometrejä pitäisi juosta. Taidan vielä toistaiseksi pysytellä 2-3 kertaa viikossa lenkki ja 1-2 kertaa polkupyörä lenkki. Lenkkeilyssä on kaksi tavoitetta 1. Pudottaa painoa ja 2. Parantaa cooperin tulosta. Painon pudotus onnistuu tietääkseni parhaiten juoksemalla pitkiä lenkkejä sykealueella 130-140. Itse toteutan tämän pitkällä juoksulenkillä ja polkemalla polkupyörää puolitoista tuntia yms. Cooperin parantaminen tulee kyseeseen kun on saanut painoa pudotettua.

Suositut

Back
Ylös Bottom