Juoksukunto/rasitusvammat

Eli tuli aloitettua tuossa 3 kk sitten lenkkeily/juoksu harrastus uudestaan pitkän tauon jälkeen (noin 6 kk tauko). Hölkkäämisen aloitin kävely juoksu tyylillä.
Ekoina viikkoina tuli käveltyä/juostua sellaset 2-3 kilometriä ja sen mukaan matka sitten pidentyi ja lopulta pystyin hölkkäämään 3 kilometriä putkeen ja maksimissaan 4. Tätä 3-4 kilometrin matkaa tuli juostua 2 viikkoa (3 krt viikko) ja ajattelin sitten kokeilla jos pystyisin juoksemaan 6 km putkeen ilman että pyörryn matkalla, no pystyin juoksemaan sen 6 km aikaan 46 min.
Viikon päästä juoksin saman matkan ja aika oli 42 min ja taas viikon tauko siihen ja sama matka uudestaa ja aika oli jo 36 min. Tuon viime 6 km lenkin jälkeen pidin vähän taukoa juoksemisesta noin viikon verran ja kävin vetämässä kävelylenkkejä.

Nyt viimeiset 2 viikkoa olen juossut sellasta 4-5 km matkaa ja lopulta tänään kävin aamulla juoksemassa 11.4 km yhteen putkeen tyhjällä vatsalla :rock: ja pistää vähän ihmetyttää miten voi juoksukunto nousta näin nopeasti tälle tasolle 3 kuukaudessa:hyper:. Itselläni ei ole mitään juoksuohjelmaa, olen käynyt viikossa juoksemassa noin 3 kertaa joskus enemmän.

No mutta paskapuheet sikseen ja itse kysymyksiin ^^.
Aluksi mitat jne, eli pituutta on 193 cm ja paino on siinä 103 kg kohdilla, ikää löytyy se 21.
ruokavalio on kunnossa paitsi viikonloppuisia kalja sessioita lukuunottamatta.
Miten minun pitäisi nyt jatkaa juoksemista eteenpäin, niin ettei homma tyssäisi rasitusvammoihin ja kipuihin. Mahdollisia juoksuohjelmia tai vinkkejä treenaamiseen?.
Nyt oikea nilkka vähä valittaa ja polvi myös ja tämä sama ongelma on ollut melkein aina että vain oikea polvi alkaa valittamaan kivusta, mutta tämäkin menee yleensä ohi 3 päivän levolla mutta ei aina.
Olen yrittänyt etsiä googlesta näitä nilkkatukia ja polvitukia, mutta nilkkatuesta en tiedä miten ne soveltuu käytettäväksi juoksun aikana ja onko polvituestakaan nyt paljon apua ehkäisemään vammoja ja särkyä?.

Kiitos ja anteeksi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin pistäisin vähän malttia peliin jos alkaa kolottamaan paikkoja. Joku viikon tauko silloin tällöin juoksuhommista ei ole pahaksi, käyt vaikka uimassa tuon tauon aikana tms. tai pidät ihan kunnon lepoviikon. Se on taas mukavampi lähteä juoksemaankin kun kroppa on levännyt kunnolla.

Olen myös aloittanut pitkästä aikaa juoksuharjoittelun, tällä viikolla on hölkötelty 3x2km lenkkiä ja tästä olisi tarkoitus pidentää lenkkejä pikkuhiljaa jos vain paikat ei ala kipeytymään. Välillä juoksulenkin korvaa hiihtolenkki. Kyllähän se kunto nousee aika nopeasti kun vain jaksaa käydä juoksemassa, on muuten pirun mukavaa touhua kun pääsee sen veren maku-suussa -vaiheen ohi.

noni nyt ne molemmat jalat on sitten hajalla :) ahneella on paskanen loppu xD molempiin sääriin tekee kipeää kun juoksee ja reippaamassa kävelyssä myös välillä. ja nilkkaan myös särkee välillä vaikka ei liikkuisikaan . no nyt ei auta muu kuin pitää ainakin viikon tauko juoksemisesta ja korvata ne kävely lenkeillä ja kuntopyörällä. prkl :D

Juoksun aiheuttamiin rasitusvammoihin paras lääke yksinkertaisesti on lepo. Voit kokeilla kipulääkekuuriakin, mutta on erittäin tärkeää, etät kipulääkettä käyttäessäsi rasitus on oikeasti nollassa. Mikäli käytät kipulääkettä etkä pidä rasitusta nollassa, pahennat vain tilannettasi. Kortisonipistoksiakin joihinkin vammoihin käytetään, mutta vaikutus ei aina ole taattu. Polvituesta tai elastisesta siteestä voi tietenkin olla hyötyä, mutta pääsääntöisesti noita tukia käytetään esim. patellan luksaatioihin tai ligamenttirepeytymiin.

Tiivistettynä:

-Paras lääke lepo yhdistettynä kipulääkekuurii.

Suositut

Back
Ylös Bottom