Juoksukengät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
Eli minkälaiset on hyvät juoksemiseen tarkoitetut kengät? Pitääkö olla geeli-infra-ternimaitokapseli vaimennukset vai pärjääkö ihän tavallisilla lenkkareilla?

Tarkoituksena olisi vähän lenkkeillä että saisi tätä ylimäärästä läskiä pois ja että kunto vähän paranis. Eli pari kertaa viikossa olis käytössä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HaRaXz sanoi:
Pitääkö olla geeli-infra-ternimaitokapseli vaimennukset vai pärjääkö ihän tavallisilla lenkkareilla?

Kyllä ne melkein kannattaa olla. Varsinkin jos on vähänkään enemmän tuota läskiä ja muutenkin painoa niin kunnon iskunvaimennukset on jalkojen terveydelle käytännössä pakolliset. Kengistä ei kannata tinkiä.

Itse kävin kesportissa silloin kuin siellä oli asicsin kenkä klinikka. Eli siellä oli paikalla fysioterapeutti joka tutki ekaks jalat ja sen jälkeen suositteli kenkiä.

No tietysti omaa merkkiänsä. No sain toso hyvät kengät ja oon jatkossakin suosinut niitä.
Minulla totesi olevan ylipronaatiotaa, eli jatkossa tiedän minkälaista vaimennusta kengältä haluan.
Suosittelen... :rock:

kengissä ei kannata säästää :rolleyes:

Itsellä on Reebokin kantapäävaimennuksilla olevat kengät ja ovat omasta mielestä oikein mukavat jalassa. Juoksen enimmäkseen pururadalla niin ei välttämättä tarvi koko vaimennusta tai niin ainakin mulle sanottiin :)

Minulla on melko leveä jalkapöytä niin eivät muut merkit oikein passannetkaan jalkaan. Aluksi testailin niitä 100€ Nikeä ja muita kenkiä, mutta olivat aivan liian kapeat jalkapöydän kohdalta niin päädyin sopivimpiin Reebokkeihin

-- Wikke

HaRaXz sanoi:
Eli minkälaiset on hyvät juoksemiseen tarkoitetut kengät? Pitääkö olla geeli-infra-ternimaitokapseli vaimennukset vai pärjääkö ihän tavallisilla lenkkareilla?

Tarkoituksena olisi vähän lenkkeillä että saisi tätä ylimäärästä läskiä pois ja että kunto vähän paranis. Eli pari kertaa viikossa olis käytössä.

Osta mieluummin sopivat kuin hyvät. Kannattaa varmaan käydä jossain tarkastamassa askellus ja ostaa sitten sen mukaan kengät. Totuus kuitenkin on, että vain vähemmistö juoksijoista oikeasti kärsii ylipronaatiosta, mutta kaikille näitä super-hyper-special-tuettuja kenkiä yritetään tyrkyttää. Koska "kengissä ei kannata tinkiä"... Jos askellat normaalisti, niin satasella pitäisi jo lähteä liiankin hyvät kengät satunnaisia lenkkejä varten. Kyllä niissä keskihintaisissakin tossuissa jo ihan hyvät vaimennukset on. Toisaalta jos sitä ylipronaatiota on, niin sitten ehdottomasti tuetut kengät, esim. Asicsin Kayanot.

Muuten kuin tuon askelluksen osalta, omaan jalkaan sopivat kengät löytyy kokeilemalla. Itselläni on kapea jalka, johon Niken tossut tuntuvat sopivan hyvin. Leveäjälkaisemmat kaverini juoksevat Asicseilla.

Hmm,

Eikös eriasteiset pronaatio virheet ole pikemminkin
poikkeus kuin sääntö?
Puhtaita askelia harvoin näkee.

Tuosta lestistä olen samaa mieltä, kapeajalkaisena
Nike istuu aika hyvin. Myös Adidaksen feet you wear
konseptin kengät istuivat hyvin, mutta kaikki Adini
ovat aina olleet jotenkin kovia ajaa sisään, rakkoja
viikkotolkulla.

-Franco

Stu sanoi:
keskihintaisissakin tossuissa jo ihan hyvät vaimennukset on
Raskaamman juoksijan kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen että vaimennus on sellainen ettei se kahden lenkin jälkeen makaa pohjassa.. Silloin niitä kipuja ja vikoja vasta saakin hankittua kun juoksee "rikkinäisillä" kengillä.

Itselläni on varsinaiset räpylät ja Brooksin kengät ovat istuneet hyvin.

Mitä enemmän on painoa ja mitä vähemmän olette juosseet, sitä enemmän juokseminen ottaa jalkojen tukirakenteille. Silloin ja muutenkaan ei kannata pihistellä kenkien iskunvaimennuksella. Paskoilla lenkkareilla ensinnäkin saa paikat kipeiks ja mahdollisesti rikkikin ja bonuksena tappaa koko juoksemisen ilon. Nyrkkisääntönä vois ajatella, että alle 100 euron ei saa kunnon kenkiä. Itsellä menee jo toista paria Asics Gel Kayanot -> http://www.asicstiger.com/gelkayano10/ Todella tukeva kenkä, jossa erittäin hyvä iskunvaimennus.

Kokeilkaa kaupassa eri kenkiä, pistäkää molemmat jalkaan ja tallustelkaa hiukan. Ero halvoilla ja kalliilla iskunvaimennuksessa on kuin yöllä ja päivällä. Kalliita löytyy myös ns. kisakenkinä, joissa on ohut iskunvaimennus, mutta kengät ovat tukevat. Niitä ei kannata valita. Kertokaa myyjälle oma juoksukokemus ja jos on ongelmia (pronaatiota ym.), niin nekin kannattaa tuoda ilmi. Vielä kerran, panostakaa juoksukenkiin, niin vältytte ikävyyksiltä. Lisäksi kannattaa venytellä ennen ja jälkeen jalat, eritoten pohkeet. Myös säären etuosa kannattaa venyttää. Ostakaa myös juoksusukat.

Kengät kestävät huomattavasti kauemmin, kun et pidä niitä jalassa muutoin kuin juoksemassa. Iskunvaimennus ja kiertojäykkyys kuluu, vaikkei näkyviä muutoksia kengässä välttämättä tapahdu. Hyvät kengät eivät lytisty kannasta vanhanakaan, vaikka iskunvaimennus onkin kulunut. Kenkiä kannattaa vaihtaa n. kerran vuodessa, jos juoksee kerran viikossa tai useammin. Aktiivijuoksijoilla menee kenkiä sitäkin enemmän. Eli jos kaapissa on on lyttyyn poletut alelaarista ostetut juoksukengät, niin kauppaan hankkimaan kunnon kenkää. Hyvillä varusteilla on aina hauskempaa harrastaa ja köyhän ei kannata ostaa kuin parasta.

MKS sanoi:
Aika moni tuntuu olevan tyytyväinen Asicsin kenkiin. Myös minusta se on paras juoksukenkämerkki.

Mulle on jäänyt semmonen kutina, että Asicsen kengät on keskimäärin muita merkkejä paremmin jalkaan istuvia ja eteenkin luonnollisemmin astuttavia. Asicsen kengät rullaa tosi hyvin. Kun laitoin noi uudet kengät liikkeessä jalkaan, niin en suunnilleen edes huomannut, että ne on jalassa, kun kävelin. Tosi hyvin on ihmisen jalkaa ja sen toimintaa tutkittu ja saatu kengät sen mukaisiksi
:thumbs: :5:

PS: tämä ei ole vähättelyä muita merkkejä kohtaan, vaan ainoastaan ylistys Asicselle

Mä kokeilin kans noita Trainereita. Ne rullas paremmin kuin Kayanot, mut otin kayanot just sen tukevuuden vuoksi. Joo, Asicsit sopii mullekin.

Jos jalat ovat tottumattomat juoksuun, kannattaa sijoittaa hyviin kenkiin.

Sitten kun jalat kovettuvat ja elopaino (ehkä?) putoaa, voi juoksuharrastusta jatkaa vaikka paljain jaloin.

Itse käytän mahdollisimman ohutpohjaisia kenkiä. Hyvä tuntuma ja vikkelä. Harmi vaan, että nykyään tuppaa kaikissa jalkineissa olemaan jotain iskunvaimennusta kantapään alla. Ne ohutpohjaiset ovat kalliita.

Pertti 123 sanoi:
Mulle on jäänyt semmonen kutina, että Asicsen kengät on keskimäärin muita merkkejä paremmin jalkaan istuvia ja eteenkin luonnollisemmin astuttavia.

Se on kyllä aivan totta. Esim. kaikki Niken mallit on aika kapeita. En tiedä sitten onko jenkkiläinen perusjalka kapeampi kuin suomalainen lättäjalka, mutta ainakin minulle Asicsit sopivat parhaiten.

Taisi olla isän juoksija-lehti, mistä luin tutkimustuloksen Helsinki City Marathonin juoksijoiden kenkämerkeistä ja Asicsin osuus oli huomattavan suuri. En muista prosentteja, mutta reilusti yli puolet, ehkä joku 70-80% kaikista juoksijoista käytti Asicsin kenkiä.

MKS sanoi:
Aika moni tuntuu olevan tyytyväinen Asicsin kenkiin. Myös minusta se on paras juoksukenkämerkki.

Täälläkin käytetään asicseja ja tyytyväinen täytyy olla, pirun hyviä kenkiä.

2 paria Asicsin juoksukenkiä mullakin. On vain niin hyviä etten usko vaihtavani merkkiä. Tuli tuosta juoksun aloittamisesta mieleen, että pehmeä alusta (pururata) on jaloille ainakin itselläni huomattavasti mukavampi kuin asfaltti :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom