Juoksukengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JSJ
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pertti 123 sanoi:
cidre: sidotko kengät väärin. Jos sidot liian tiukalle päkiän kohdalta, niin ei ole ihme, jos jalat puutuu.

Olen kokeillut sitoa kengät sekä tiukemmin että löysemmin, mutta aina sama juttu. Ja monot pidän hyvä ettei soljet auki varpaiden kohdalta...

Opiskelija sanoi:
Ite kävin kun oli Stockalla ja ostin suositellut huippumallit (sanoin että suosittele parhaita, rahalla ei oo välii) ja ei oo polvet tai penikat sen jälkeen valittaneet. Hintakin tosin oli melkeen 200e mutta eipä oo kaduttanu kertaakaan.Suosittelen Asicseja lämpimästi.

Minulla vastaavanlaisiin ongelmiin sopiva kenkä on ollut Nike Zoom Air Elite. Löytyi muuten tarjouksesta (Oulun) Kesportista. Kannattaa ylipäätään ostaa ne lenkkarit nyt, saa edullisesti ennen kuin tulee taas syksyn uudet mallit kauppoihin.

Juuri ne kengät, jotka aiheuttivat penikkataudin ja polvivaivoja... olivat vielä liian pienet. Lenkkarimyyjä-tuttuni mukaan kuitenkin aivan maineikas merkki. Kai niiltäkin löytyy "muutama" eri malli erilaisilla ominaisuuksilla.

SannaK sanoi:
Juuri ne kengät, jotka aiheuttivat penikkataudin ja polvivaivoja... olivat vielä liian pienet. Lenkkarimyyjä-tuttuni mukaan kuitenkin aivan maineikas merkki. Kai niiltäkin löytyy "muutama" eri malli erilaisilla ominaisuuksilla.
Kiitos!! tuon halusinkin kuulla, tuli luotettua keväällä "asiantuntevaan" myyjään ja minulle kyseiset kengät aiheuttavat täsmälleen kuvailemasi ongelmat!
Edit: kengät ovat 855:t

Mulla on alla NewBalance 870:t (ns.offroad-juoksukenkä) jotka poimin alekorista taannoin. Loistava kenkä, myös asfaltilla. Niin hyvät että Asicsin Kayanot ovat lentäneet treenikaapin perälle...

Asicseista: hyviähän ne on, mutta minulle Kayanot ei vaan oikein istu (pakko uskoa jo, olen juossut 2 maratonia niillä). Liian jäykät, liian leveä lesti, liikaa ylipronaatiotukea. Tuli ostettua kun Asicsin juoksuklinikkaheebo prkle suositteli, olisi pitänyt pitää oma pää ja ottaa kuitenkin Trainerit tai Niket (takavuosien ilmatyyny-Air Maxit ovat olleet parhaat maratonkenkäni). Omat mitat 180/82, punttia ja juoksua harrastettu n.10v.

Itse pitkään Asicsin ds-trainerita käyttäneenä vaihdoin nyt Niken Air Zoom Eliteihin. Ja nämä tuntuvat parin lenkin jälkeen suorastaan loistavilta, kevyet ja mukavasti rullaavat, mutta tukeakin löytyy. Hintaa oli noin 120€.

Itse ostin juuri Niken Shox kengät, ja hyvät ovat olleet tähän asti ainakin. Oikee hinta taisi olla 160e ja itse sain 110e.

Tosiaan kaikille kengän ostajille:

Nyt on monissa liikkeissä kovat, useiden kymmenien prosenttien alet. Eli hakekaa nyt kengät pois. Pitää itekkin hakea, kun saa paljon halvemmalla, kuin esim. keväällä.

:arvi:

:offtopic:
Selittäkää mitä eroa on yli- ja alipronaatiolla eli mihin suuntaan jalkaterä menee lintsalleen näissä kahdessa jutussa? Ja jos on taipumus että lenkkarinpohjat kuluvat enemmän jalan sisäsyrjän puolelta niin kumpi tuki kengissä pitää olla askelvirheen korjaamiseksi? Kiitos!

:kuvia:

protsku sanoi:
:offtopic:
Selittäkää mitä eroa on yli- ja alipronaatiolla eli mihin suuntaan jalkaterä menee lintsalleen näissä kahdessa jutussa? Ja jos on taipumus että lenkkarinpohjat kuluvat enemmän jalan sisäsyrjän puolelta niin kumpi tuki kengissä pitää olla askelvirheen korjaamiseksi? Kiitos!

:kuvia:

Ylipronaatio on se, kun jalka kiertyy sisäänpäin, eli esim. vasemman jalan oikea reuna tuppaa kiertymään "alle" / "alemmas", kuin oikea reuna. Alipronaatio on se, kun vasurin ulkoreuna tahtoo tehdä edellämainitut.

Eli ylipronaatioon kengän sisäreunaan tuki ja ylipronaatioon kai sitten toiselle puolelle. Yleensä ylipronaatiotuki ei kai ole niin ulkoisesti näkyvä, kuin esim. asicsen kengissä ylipronaatiotuki.

Se puoli kengästä joka kuluu enemmän saattaa olla pronaatiotuen tarpeessa. Eli vasurin tapauksessa ulkoreuna kuluu=alipronaatiotuki tarpeen, sisäreuna kuluu=ylipronaatiotuki tarpeen (ei voi kyllä sanoa, että jos kenkä kuluu epätasaisesti, että automaattisesti tarttis tuen).

Eli kansankielellä sanottuna, jos jalkaterä ja kengät menee ns. lintsalleen, on kyseessä ylipronaatio. Alipronaatio taitaakin olla harvinaisempi juttu? Suurin osa askelvirheistä kun johtuu ns. pihtipolvista joka sitten aiheuttaa jalkaterän menemistä lintsalleen.

protsku sanoi:
Eli kansankielellä sanottuna, jos jalkaterä ja kengät menee ns. lintsalleen, on kyseessä ylipronaatio. Alipronaatio taitaakin olla harvinaisempi juttu? Suurin osa askelvirheistä kun johtuu ns. pihtipolvista joka sitten aiheuttaa jalkaterän menemistä lintsalleen.

No jos ymmärrämme linsalleen menemisen samalla tavalla, niin kyllä se on ylipronaatiota ja taitaa olla yleisempää.

Onko kellään kokemusta Niken "klassikosta"eli Air Pegasuksesta?
Täällä Kouvolassa sekä Intersportin että Top-sportin myyjät suosittelivat kovasti
Ei sillä merkillä muuten olisi väliä mutta kun on toi jalkapöytä sen verran korkea että
olen löytänyt Niken kengät "omikseni".
Toisaalta en ole ostanut uusia lenkkareita varmaan 8 vuoteen,juoksuinnostus alkoi vasta viimeisimmän cooperin jälkeen :)

cidre sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta varpaiden ja päkiän puutumisesta juostessa ja muuten liikkuessa? Ongelmaa ei esiinny muulloin, eli ainoastaan treenatessa. Kokeilin jo useampia lenkkareitakin mutta vikaa on kaikkien kanssa, samoin hiihtokengissäkin. Ainoastaan yhdet perustennarit (Adidas Superstar) toimivat liikkuessakin, mutta eihän noilla nyt voi oikeasti lenkille lähteä. Mikähän puutumista voisi aiheuttaa? Verenkiertoko estyy vai hermoja painaa? Mitkään kengät eivät kuitenkaan tunnu puristavan tms.

Onkos muuten hajua miten noita Asics klinikoita olisi tässä kesällä? Nuo sivut kertoivat ainoastaan menneistä tilaisuuksista.

:itku:
Tälläsiä oireita tulee jos päkiälle ei ole tarpeeksi tukea. Niken kengissä tuli joskus sellaisia vaahtomuovista tehtyjä lisätukia, joita voisi laittaa pohjallisen alle. Näitä on turha nykyään enää kaupasta kysellä, mutta kai niitä joillakin vielä tallella on.

Kenkien pronaatio blaa blaa jutuilla ei ole :kakka: :nkaan väliä, jos pohjallinen ei sovi jalalle.

Pertti 123 sanoi:
Ylipronaatio on se, kun jalka kiertyy sisäänpäin, eli esim. vasemman jalan oikea reuna tuppaa kiertymään "alle" / "alemmas", kuin oikea reuna. Alipronaatio on se, kun vasurin ulkoreuna tahtoo tehdä edellämainitut.
Taas on keksitty uusia termejä täällä..

Pronaatio: suurempi paino sisäsyrjällä. Luultavasti yliliikkuva nilkka.
Supinaatio: suurempi paino ulkosyrjällä.

Noin puolet juoksijoista askeltaa normaalisti, taikka harjoitusmäärät jäävät niin pieniksi että tuilla jne. ei ole mitään väliä, mutta hyvin noilla termeillä kenkiä myydään.

SannaK sanoi:
Jos kengät on valittu päin p*rsettä, niin merkillä ei ole mitään väliä. Peiliin joudut katsomaan, etkä kenkämerkkiin.

JSJ sanoi:
osaisko joku suositella jotain hyvää kenkää satakiloselle
Askellan itsekin päin persettä ja kenkiä hankkiessani oli painoa vielä reippaasti satanen. Kuunneltuani monen myyjän suosituksia päädyin Brooksin Beastiin enkä ole katunut minuuttiakaan. Itsellänikin kintut kipeytyivät muilla kengillä mutta nämä ovat toimineet. Erittäin massiivisesti tuetut kengät kyllä, meno tuntuu vähän kun kiskoilla juoksisi :)

P.S. Olen nähnyt pari maratoonarin kuvaa jossa ukolla on ollut nuo jalassa joten senkin puolesta ihan laatukamaa vaikka hinta olikin juuri ja juuri kaksinumeroinen (ei tarjous vaan ihan normihintaiset).

teemupii sanoi:
Taas on keksitty uusia termejä täällä..

Pronaatio: suurempi paino sisäsyrjällä. Luultavasti yliliikkuva nilkka.
Supinaatio: suurempi paino ulkosyrjällä.

Noin puolet juoksijoista askeltaa normaalisti, taikka harjoitusmäärät jäävät niin pieniksi että tuilla jne. ei ole mitään väliä, mutta hyvin noilla termeillä kenkiä myydään.

Ei kyllä ole täällä keksittyjä, ei ole edes mun keksimiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom