Juoksu + sali, kumman mukaan pitää syödä

En nyt oikeen tiiä mistä olisi pitänyt kysyä tai millä hakusanoilla tätä edes googlettaisi niin toivon nyt vaan että joku täällä tietää.

Eli jos juoksen ja sen tueksi käyn salilla, miten pitäisi syödä eri päivinä? Salipäivinä salillakävijän ruokavalion mukaan (enemmän proteiinia, vähän vähemmän hiilaria) ja juoksupäivinä juoksijan ruokavalion mukaan (enemmän hiilaria, vähemmän proteiinia)? Entä pitääkö syödä juoksu ja salipäivinä plussakaloreilla? Miten sitten lepopäivinä syötäisiin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos kysymyksenasettelusta päätellen juoksu on päälaji ja salin funktio sen tukeminen eikä merkittävä massankasvatus, niin et varmaan tarvitse mitään bodarien proteiiniövereitä. Lisäksi keho ja ruoansulatus eivät toimi päivän aikajänteellä niin, että jossain jatkuvassa makrojen säätämisessä edestakaisin päivän treenien mukaan olisi hirveästi järkeä. Plussa- tai miinuskalorit riippuvat siitä, haluatko ylläpitää nykypainoasi, nostaa sitä vai laskea sitä - jos juoksu on päälaji, niin oletattavasti et ainakaan hirveästi nostaa.

Yhteenveto: syö normaalisti ja tasapainoisesti, sen verran kohtuulliseen proteiinin saantiin huomiota kiinnittäen että et polta kaikkia lihaksiasi juoksun ja salin yhdistelmällä, ja syö juoksu- sekä salipäivinä sopivasti enemmän kuin salipäivinä, vaikka siltäkin osin ratkaisee tasapaino viikko- tai kuukausitasolla enemmän kuin yksittäisen päivän kaloritase. Ei kannata tehdä asiasta liian monimutkaista.

Jos kerrot treenistä ja tavoitteista vähän lisää, niin olisi helpompi antaa vastauksia, mutta tässä nyt jonkinlainen yritys sen mukaan, kuinka tilanteen pystyi aloitusviestin rivien välistä interpretoimaan.

Tasainen ruokavalio läpi viikon. Siitä jojoilusta ei tule yhtään mitään, ainakin näin henk.koht mielipiteenä. Kun päivästä päivään tietää mitä syö niin niitä muutoksia ruokavalioon on helpompi tehdä. Esim lisätä yksi leipäsiivu aamupalaan tms. Toki kyllä minä nälkää kuuntelen, esim joku 20+ km juoksulenkki nyt tuppaa kaipaamaan vähän enemmän evästä kuin mitä normaalipäivänä tulisi syötyä. Mutta minulla rasva-aineen vaihdunta on sen verran hyvä että en muista milloin viimeksi minulla olisi hiilarit loppuneet kesken siten että ne olisi pilanneet suorituksen. Eli minä en erityisemmin tankkaa, 7km lenkki voi muuttua puolimaratoniksi jos sille tuntuu, yleensä menoa rajoittaa enemmänkin jalkojen rasitustila kuin energiatase. Mutta tämä on yksilökohtaista, ja harjoitusvuosien määrällä on varmasti väliä.

Itse juoksen sen 50-80km viikko ja kestävyyspainotteista liikuntaa vähintään se 7 tuntia ja kolme voimatreeniä viikko, useamman vuoden jo harrastanut tällä tyylillä. En hirveästi jojoile tuon painon kanssa, jossakin 73-76kg välissä koitan pitää eli hitaasti "bulkaan" painon ylärajalle ja siitä hitaasti laihduttelen taas alarajalle.

Kestävyysliikunnan kannalta kun nuo ärhäkät painonpudotukset on vihoviimeinen juttu koska energiat ja hermosto loppuu kesken, tosi maltillisesti pitää antaa painon muuttua. Esim se puolen kiloa per viikko on liian kova laihdutustahti jaksamisen kannalta, ennemmin 100-200 grammaa viikko. Sama sitten bulkilla. Tämän takia mahdollisimman vakioitu ruokavalio on minusta oleellinen juttu, minulla tahtoo väkiselläkin nousta paino jos en syö "tiedostavasti" (ruokavaliossa sen verran höttöä ja herkkuja). Jollakin toisella varmaan toisinpäin ja se riittävä kalorinsaanti vaatii ihan töitä. Ja jotkut pysyy varmaan ihan luonnostaan siinä hyvällä alueella, kateeksi käy.

Kiitos vastauksista! Joo tällä hetkellä juoksu on päälaji, jonka oon aloittanut parisen kuukautta sitte ja ennen sitä en oo tehnyt mitään urheilua. Nyt sitte tosiaan ruvennut miettimään että olisi varmaan hyvä tehdä myös jotain lihaskuntotreeniä. Tavoitteena on oikeastaan kohottaa kuntoa ja totutella liikkumaan säännöllisesti sitä varten, että viitsisin jossain kohtaa alkaa käymään salilla ihan vain massankasvatusta varten.

En halua nostaa painoa, mutta mulla on aina ollut jotenkin semmoinen käsitys että lihaksien treenaamisesta ei ole mitään hyötyä jossei syö plussakaloreilla. Tiedostan et se ei varmaan ihan noin mene, nyt kun tällä hetkellä pääpointtina ei siis ole lihasten kasvattaminen, mut silti aina jos mulla olisi sopiva hetki ja intoa tehdä ekaa kertaa joku jalkatreeni niin se kaatuu siihen kun ajattelen että "no mut kannattaakohan kun en tiedä et meneeks se ihan hukkaan jos en oo valmis syömään plussakaloreilla"...

lihaksien treenaamisesta ei ole mitään hyötyä jossei syö plussakaloreilla.

Ei ole tämäkään tyttö tainnut paljoa vetää plussakaloreita ja jotain hyötyä lihasten treenaamisesta näyttäisi silti olleen:

Vinkki: salilla voi harrastaa myös suorituskykypainotteista treeniä eikä vain sikabulkkibodata. Juoksun ja muiden lajien sekä normaalin elämän tukena ensinmainitusta on yleensä jopa enemmän iloa (millään lailla bodailua lajina ja harrastuksena väheksymättä).

Bodarien propagandaa.

Nojaa kaipa kaiken voi tahallaan väärin ymmärtää jos näin haluaa. Tuossa vaan pointtina että ne lihakset tietysti kasvaa enemmän jos syöt enemmän. Ei pitäs olla kovin hankalia juttuja.

Ja alottajalle sen verta et nyt kun oot vasta alotellu hiljattaen niin älä missään nimessä ota liikaa rasitusta liian nopeesti. Totuta keho pikkuhiljaa erilaisiin ja kovempiin juttuihin. Silleen sulle itellekki selvii mistä tykkäät ja mitä haluat alkaa tekemään ja millä tyylillä.

Onnea polulle! :)

Kommentti jonka heitin, ja minkä sanoit olevan tahalleen väärin ymmärtämistä, niin siinä luin vähän niinku rivien välistä asioita. Muhveron kommentti siis, ei sun. Ei merkitystä juurikaan. Filleri, täytekommentti, jonka päätin heittää enempiä miettimättä. En kadu, mut turha se oli.

En kyllä kieltämättä ole koskaan vielä nähnyt et joku saa noin paljon tekstiä aikaan sanomatta yhtään mitään.

Edelleen, TÄH..???

Kuinka ihmeessä tästäkin ollaan saamassa yksi Vagin vänkäämisketju? Aika rasittavaa, kun yksi kirjoittaja kirjoittelee joka ketjuun epäselvää tajunnanvirtaa ja alkaa sitten vääntämään väkisin ja loputtomiin, kun joku joko ei ymmärrä tai on eri mieltä. Lopputuloksena foorumin joka toinen ketju on täynnä juttua, mistä ei tajua hevon vittuakaan muuta kuin että ketjun aiheeseen se ei ainakaan liity.

Suositut

Back
Ylös Bottom