Juoksemisen aloittaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koska aerobinen kuntoni on ollut jo vuosia tasoa "hengästyn portaat ylös kävellessä", olen viimeinkin päättänyt tehdä asialle jotain.

Punttia väännän 3 kertaa viikossa ja tarkoituksenani olisi juosta juoksumatolla jonkin verran jokaisen treenin päätteeksi. Tiukan treenin jälkeen ei vaan ihan hirveästi jaksa, joten en sitten tiedä onko jostain 15 min pyrähtelystä mitään hyötyä kunnon kohotuksen (tai minkään muunkaan) kannalta.

Olen ajatellut, että juoksisin tuon 3 x 15 min viikossa, vakionopeudella, mutta säätäisin jokaisella kerralla nopeutta pykälän ylemmäs. Tämmöinen progressiivisen (?) kehityksen idea siis.

Miltäs tämä meikäläisen touhu nyt kuulostaa, onko järjen hiventäkään? :D

Ylipaino ja tupakointi aiheutti mulla noita "oireita". Vedin dieetin ja vaihdoin kessuttelun ah niin terveelliseen nuuskaukseen ja avot, portaat menee nykyään kuin lentäen (Ylös).

Hiitkin vois parantaa kuntoa ja hapenottokykyä aikamoisesti.

Käy vetään välipäivinä kevyt ~40min hölkkälenkki. Pikkuhiljaa lisäät vauhtia, ja avot kunto kasvaa silmissä.
Tuolla vartin juoksulla ei IMO oo mitään radikaalia hyötyä

Kannattaa tarkkailla juoksunopeuttaan.
Itse ainakin aloittaessani en malttanut juosta tarpeeksi hitaasti, jonka takia juoksun jälkeen oli vain paska olo, eikä saanut tarpeeksi pitkää lenkkiä tehtyä.
Samaa mieltä SuBin kanssa, 15min juoksu ei pahemmin paranna kuntoa.

15min lenkki on yhdentekevä. Nyt täytyy hahmottaa punttitreenauksen ja juoksutreenauksen ero. Punttaamisessa kasvatetaan koko ajan kuormaa. Juostessa kuorma ei paljoa muutu, mutta harjoituksen kestoa pyritään kasvattamaan. Eli oikeastaan kyseessä on kaksi aivan eri maailmaa.

Punttimies ajattelee herkästi aeorobisen kunnon nousevan kuten voiman salilla, vedetään 3x6x5min sarjoja ja pyramiditreenejä bulkataan ja sitten ollaan Virenejä ;) Oikeasti juokseminen (ja kaikki kestävyysurheilu) vaatii aivan prkleesti kärsivällisyyttä. Ei saa olla kiirettä eikä aikatauluja. Kunto nousee kun lenkit alkavat ylittämään tunnin rajat. Hienoa olisi jos kerran viikossa vetäisi semmoisen parin tunnin hölkän. Samoin kävelyjä kannattaa tehdä. Pituudeltaan myös tunti-pari-kolme. Välipäivinä kevyttä hölkkää semmoiset 30-45min.

Muita lajeja kannattaa ottaa myös mukaan ohjelmaan. Fillarilla veivaamista (eikä mitään spinningiä tai salipolkemista), uintia, vaellusta yms. Tiukan salitreenauksen lomaan tosin voi olla vaikea sovittaa aeroobista treeniä, eli jostain pitää tinkiä.

Itsellänihän on lenkkeilyt jääneet vähiin viime vuosina, joten siltä pohjalta kannattaa ottaa vaaria meikän neuvoista :D

Suositut

Back
Ylös Bottom