Juoksemisen aloittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peth
  • Aloitettu Aloitettu
Kyl se kynnys varmaan on suurimmalle osalle (myös mulle) se miltä ne näyttää päällä ja onko niistä saatava hyöty tällaiselle perus lenkkeilijälle kovinkaan oleellinen. Mulla ei jalat hierrä , ei ole kylmä ollut vielä kertaakaan , helvetin kuuma on sen sijaan ollut ja tuntuis varmaan aika inhottavalta ihoa myötäilevät bögät. Muutenkaan en viihdy 'puristavissa' vaatteissa.

Itte kans joskus ajattelin, että vitut trikoita ikinä päälleni laita, mutta menin sitten kerran kokeilemaan eikä sen jälkeen tarvinnu miettiä mitä laittaa päälle. Ei hierrä, ei puristq, ei oo kuuma, ei kylmä, joten valinta on selkee. Toki sitä mietti vähän, että mitäköhän muut ajattelee, mutta jos miehellä ei jumalauta juostessa pyöri mitään muuta mielessä kuin että miltä näyttää, niin sillon juostaan ihan liian hiljaa ja liian lyhyttä matkaa. Toki jos itsetunto on jostain helvetin trikoista kiinni, niin ei muuta kuin toppahousua päälle vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tykkään että on mahdollisimman viileä ja edeleenkään mun lenkeillä (max reilu 10km tähän asti) ei ole ollut tarvetta trikoille. Tarkoitus on ens kuussa juosta puolimaraton ja shortsit jalassa mennään. Mut siirrytääs tästä väittelystä taas itse asiaan , tuli ostettua heräteostoksena tollasta isotonista urheilujuomaa ja tänään ekan kerran sitä nautin tossa ennen lenkkiä.
Aikamoista glukoosisiirappi/sokeri sontaahan toi näyttää olevan. Mitä mieltä porukka noista juomista?
Mä oon juossut lenkit aina ilman juotavaa mukana , mut tossa pari viikkoa sit tuntui että kuolen matkalle kun oli aivan turkasen kuuma eikä juotavaa mukana.
Onko vesi kuitenkin se paras vaihtoehto , pienellä suolahippusella terästettynä?

Aikamoista glukoosisiirappi/sokeri sontaahan toi näyttää olevan. Mitä mieltä porukka noista juomista? Mä oon juossut lenkit aina ilman juotavaa mukana , mut tossa pari viikkoa sit tuntui että kuolen matkalle kun oli aivan turkasen kuuma eikä juotavaa mukana. Onko vesi kuitenkin se paras vaihtoehto , pienellä suolahippusella terästettynä?

Tuntuu, että tässäkin asiassa on kahta koulukuntaa. Hifistelijöillä pitää olla sokerit zenissä ja kaiken maailman elektrolyytit jatkuvassa tasapainossa ja litkut sen mukaisia, mutta sitten on tälläsiä sunnuntaisuhareita joille ei oo mitään väliä kunhan saa suuhun jotain kostuketta. Parhaitenhan sen tietää, kun itte kokeilee.

Mutta itte suoriuduin seuraavalla "reseptillä". Alle tunnin reissuille mä en ota mitään. Yli tunnin kestäville vaan vettä. Yli puolitoista tuntisille joko jotain sokerista imeskeltävää ja vettä ja/tai mehua. Pääasiassa tankkaus tulee hoidettua kuitenkin ennen lenkkiä ja lenkin aikana vaan kevyttä ylläpitoa, ettei suu kuiva ja fiilis pysyy hyvänä. Joskus kokeilin jotain ihmeen Gatoradea, mutta hampaisiin tuli niin karstainen fiilis, että sitä ei tuu nautiskeltua kuin yli kaks tuntisten rupeamien jälkeen.

Itsellä kanssa pamahti penikat aivan jumiin tossa 3 viikkoa takaperin, ja olivat kipeinä reilut 2 viikkoa, kunnes päätin kaikkien toivottomien poppakonstien jälkeen mennä urheiluhierojalle. Saatanan kivulias operaatio, jalat oli tämän jälkeen 3 päivää aika makaroonia, mutta nyt toimii kun junanvessa konsanaan. Sain samalla myös vinkkejä miten itse voi noita penikka vikoja ehkäistä ja koko homma kustansi vain 20€ eli suosittelen lämpimästi.

Puolimaratonin juoksuun ei vaadita muuta kuin hitaampi vauhti. Eli jos olet juossut kympin kisan, sen vauhti on paljon kovempi kuin puolikkaan. Juokset hitaampaa niin puolikkaan juoksee keveästi läpi.
Puolikkaan tai kympin juoksuun ei tarvitse mitään ohjelmaa. Pelkällä peruskuntojuoksulla pääsee nämä lävitse. Jos on pohjalla vielä muuta liikuntaa, ei tarvitse kuin totuttaa jalkansa juoksuharjoitteluun niin se on siinä.

Osaatteko juoksijat sanoa: Miten paljon enemmän vaaditaan puolimaratonin juoksuun kuin kymmeneen kilometriin? Tavoitteena on siis suorittaa 11 viikon juoksuohjelma 10 kilometrin juoksulle. Nyt neljäs viikko ja tuntuu todella helpolta. Juoksuasento varmaan parantunut enemmän kuin varsinaisesti kunto. Lokakuussa sit joko juoksemaan kymppiä tai puolikasta. Puolikas houkuttaisi, mutta pelottaa että enhän riko paikkojani. Olen siis ennen pyöräillyt / salilla / aerobickissä / yms. mutta juoksemista en ole ikinä ennen varsinaisesti harrastanut.

- - - Updated - - -

Minä en ole hunttia suostunut kengistä edes maksamaan ja olen sentään juossut paljon.
Myyjien suosittelemiin asicsin kayanoihin ja nimbuksiin ei kannata sortua. Kysyt neutraalia juoksutossua ja halvemmista merkeistä. Löytyy taastusi alle satasella. Lisäksi tarjouksia on koko ajan. Itse juoksen mieluiten Niken tossuilla ja nyt olen löytänyt Adidakselta hyvät keveät tossut.
Mutta tossuiksi kannattaa aina valita ainakin alussa neutraalit. Ei kannata sortua tuettuihin pronaatiotossuihin. Niissä ei ole muuta kuin liikaa hintaa. Juoksijalehden sivuilla on kenkäklinikka, missä voi katsella eri malleja ja niiden arvosteluja.

Töräytetään tänne, eli halvat ja hyvät juoksukengät, eli mitkä olis hyvät ja millä hinnalla? saako huntilla.

Puolimaratonin juoksuun ei vaadita muuta kuin hitaampi vauhti. Eli jos olet juossut kympin kisan, sen vauhti on paljon kovempi kuin puolikkaan. Juokset hitaampaa niin puolikkaan juoksee keveästi läpi.
Puolikkaan tai kympin juoksuun ei tarvitse mitään ohjelmaa. Pelkällä peruskuntojuoksulla pääsee nämä lävitse. Jos on pohjalla vielä muuta liikuntaa, ei tarvitse kuin totuttaa jalkansa juoksuharjoitteluun niin se on siinä.
.

Kiitos rohkaisevista sanoista. Noin mäkin olen luullut, mutta sitten menin ja ilmoittauduin puolikaalle... Siitä lähtien onkin niin kaverit kuin internetin ihmeellinen maailma olleet täynnä mitä hifimpiä ohjelmia, välineitä yms. Ja ilman niitähän ei voi sit juosta metriäkään. Onneksi on hyvä peruskunto ja hirveä taistelutahto. Niillä mennään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom