Mie aloitin juoksemisen uudelleen pitkän tauon jälkeen reilu pari viikkoa sitten. Aiemmin lenkkeilin säännöllisesti noin 3krt/vko (tosin latukausien en juossut oikeastaan yhtään, mitä nyt välillä parisataa metriä sukset kainalossa ladulle..) mutta siitä on jo yli pari vuotta aikaa ja kunto on päässyt romahtamaan täysin.
Alku on ollut melko takkuinen, sillä maltillinen lenkkivauhti kysyy kovasti kärsivällisyyttä, kun ei vaan kunto riitä muuhun. Syke hyppää nopeasti liian korkealle ja oon joutunut vielä kävelemään tosi paljon lenkkien aikana. Ekat pari viikkoa oli varsinkin tosi tuskaisia. Ekan juoksupätkän jälkeen tuntui että kuolema tulee eikä syke oikein meinannut palautua kävelyosuuksillakaan.. Eilen illalla oli ensimmäinen lenkki, jota voi jo ehkä kutsua hölkkälenkiksi.. aiemmat on olleet paremminkin kävelylenkkejä höystettynä hitaalla lönkyttelyllä :D
Eilenkään vauhti ei päätä huimannut ja lenkillä oli kestoakin vain noin 40 min, mutta voi herrajumala että tuntui hyvältä! Ihan pelkästään se, että jaksoi hölkätä eikä heti tarvinnut pudottaa kävelylle kun syke hieman kohosi, vaan hölkkävauhdin hidastaminen riitti. Otin eilenkin lyhyehkön muutaman kävelypätkän (lämmittelyn ja jäähdyttelyn lisäksi), mutta kyllä tässä aiempiin lenkkeihin verrattuna alkoi jo olla ihan eri tavalla tekemisen meininkiä.
Trikoo-ohjukset ne kyllä viuhtoi edelleen ohi ihan kirkkaasti! :lol2: Rehellisyyden nimissä onkin sanottava, että vauhtini on kyllä paljon lähempänä sauvakäveleviä mummaraisia kuin trikoo-ohjuksia.
Parin ekan viikon aikanakin lenkkeily on ollut ainakin ajoittain mukavaa, mutta eilen illalla palautui selkeästi mieleen se, minkä takia olin aiemmin ihan koukussa juoksemiseen.. se tunne kun jaksaa juosta! Se on jotain niin mielettömän hienoa. Sain eilisestä huimasti lisää motivaatiota ja nyt on kova tahto päästä takaisin siihen kuntoon, missä olin silloin joskus aiemmin.
Alussa tuntui kyllä välillä niin toivottomalta, että kuvittelin joskus ehkä ensi kesänä jaksavani hölkätä sellaisen määrän, minkä jaksoinkin sitten jo eilen :D
No, saa nähdä miten pahasti kunto romahtaa, sillä nyt taitaa pukata kesäflunssaa.. kurkku on tässä päivän aikana kipeytynyt. Oon joutunut olemaan flunssaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joten oon osannut pelätäkin tätä. Kesäflunssa on kai yleensä melko sitkeä kaveri, joten saa nähdä miten pitkä urheilutauko tästä nyt sitten tulee :( Huonoon paikkaan kyllä nyt iski tämä flunssa..just kun pääsin innostumaan ihan tosissani. Mutta oon kyllä parannuttuani valmis tekemään sen parin viikon lönkyttelyvaiheen uudestaan, jos se sitä vaatii.
Aloin kuitenkin jo tässä suunnitella miten viikon liikunnat olisi järkevintä aikatauluttaa.. Tällä viikolla mulla on muutenkin salitreenistä lepoviikko, mutta sitten kun tämä flunssa on kärsitty, niin olis tarkoitus käydä salilla 2 krt/vko ja lenkkeillä 3 krt/vko. Mietin lähinnä sitä, että mitenköhän lepopäivät kannattaisi sijoittaa, ettei touhu kävisi liian raskaaksi jaloille. Olin suunnittelut jatkavani salitreeniä yksijakoisella ohjelmalla ja sittenhän lenkkeilyt mukaan luettuna jalat saa kyytiä 5 kertaa viikossa. Toki onhan sali ja lenkkeily erityyppistä liikuntaa, joten tuskin tässä jalat joutuu liian koville. Pääpiirteissään olen suunnitellut jotain seuraavanlaista, mutta käytännössä ei varmaan toteudu joka viikko ihan tuolla tavalla:
Ma lenkki
Ti sali
Ke lepo
To lenkki
Pe sali
La lenkki
Su lepo
Ajattelin tehdä viikossa kaksi lyhyempää lenkkiä (noin 40 min. syke 60-80% maksimista) ja yhden pidemmän lenkin sitten kävelypainoitteisena (mäkisessä maastossa noin 1,5 h)