Juoksemisen aloittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peth
  • Aloitettu Aloitettu
Juoksusukat vielä ostamatta. Liukasta materiaalia olevat sukat ei ainakaan sovellu juoksuun , sen oon huomannu :D. Tuntunu joskus, että kengät pyörii jalan ympäri vaikka kuinka tiukalle vetäis nauhat. Pohjalliset olis kans syytä olla oikeanlaiset. Itsellä käytössä kaikissa kengissä juuri mun jalalle tehdyt pohjalliset. Ainut huono noissa on, että ovat aika kovat tohon juoksuun.
Mulle toimii linnunlaulu lenkillä. Ei jaksa kuunnella musaa , eikä etenkään sitä kun saa välillä korjata nappeja, kun eivät meinaa pysyä paikoillaan vaikka laadukkaat ovat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mie aloitin juoksemisen uudelleen pitkän tauon jälkeen reilu pari viikkoa sitten. Aiemmin lenkkeilin säännöllisesti noin 3krt/vko (tosin latukausien en juossut oikeastaan yhtään, mitä nyt välillä parisataa metriä sukset kainalossa ladulle..) mutta siitä on jo yli pari vuotta aikaa ja kunto on päässyt romahtamaan täysin.

Alku on ollut melko takkuinen, sillä maltillinen lenkkivauhti kysyy kovasti kärsivällisyyttä, kun ei vaan kunto riitä muuhun. Syke hyppää nopeasti liian korkealle ja oon joutunut vielä kävelemään tosi paljon lenkkien aikana. Ekat pari viikkoa oli varsinkin tosi tuskaisia. Ekan juoksupätkän jälkeen tuntui että kuolema tulee eikä syke oikein meinannut palautua kävelyosuuksillakaan.. Eilen illalla oli ensimmäinen lenkki, jota voi jo ehkä kutsua hölkkälenkiksi.. aiemmat on olleet paremminkin kävelylenkkejä höystettynä hitaalla lönkyttelyllä :D
Eilenkään vauhti ei päätä huimannut ja lenkillä oli kestoakin vain noin 40 min, mutta voi herrajumala että tuntui hyvältä! Ihan pelkästään se, että jaksoi hölkätä eikä heti tarvinnut pudottaa kävelylle kun syke hieman kohosi, vaan hölkkävauhdin hidastaminen riitti. Otin eilenkin lyhyehkön muutaman kävelypätkän (lämmittelyn ja jäähdyttelyn lisäksi), mutta kyllä tässä aiempiin lenkkeihin verrattuna alkoi jo olla ihan eri tavalla tekemisen meininkiä.
Trikoo-ohjukset ne kyllä viuhtoi edelleen ohi ihan kirkkaasti! :lol2: Rehellisyyden nimissä onkin sanottava, että vauhtini on kyllä paljon lähempänä sauvakäveleviä mummaraisia kuin trikoo-ohjuksia.

Parin ekan viikon aikanakin lenkkeily on ollut ainakin ajoittain mukavaa, mutta eilen illalla palautui selkeästi mieleen se, minkä takia olin aiemmin ihan koukussa juoksemiseen.. se tunne kun jaksaa juosta! Se on jotain niin mielettömän hienoa. Sain eilisestä huimasti lisää motivaatiota ja nyt on kova tahto päästä takaisin siihen kuntoon, missä olin silloin joskus aiemmin.
Alussa tuntui kyllä välillä niin toivottomalta, että kuvittelin joskus ehkä ensi kesänä jaksavani hölkätä sellaisen määrän, minkä jaksoinkin sitten jo eilen :D

No, saa nähdä miten pahasti kunto romahtaa, sillä nyt taitaa pukata kesäflunssaa.. kurkku on tässä päivän aikana kipeytynyt. Oon joutunut olemaan flunssaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joten oon osannut pelätäkin tätä. Kesäflunssa on kai yleensä melko sitkeä kaveri, joten saa nähdä miten pitkä urheilutauko tästä nyt sitten tulee :( Huonoon paikkaan kyllä nyt iski tämä flunssa..just kun pääsin innostumaan ihan tosissani. Mutta oon kyllä parannuttuani valmis tekemään sen parin viikon lönkyttelyvaiheen uudestaan, jos se sitä vaatii.

Aloin kuitenkin jo tässä suunnitella miten viikon liikunnat olisi järkevintä aikatauluttaa.. Tällä viikolla mulla on muutenkin salitreenistä lepoviikko, mutta sitten kun tämä flunssa on kärsitty, niin olis tarkoitus käydä salilla 2 krt/vko ja lenkkeillä 3 krt/vko. Mietin lähinnä sitä, että mitenköhän lepopäivät kannattaisi sijoittaa, ettei touhu kävisi liian raskaaksi jaloille. Olin suunnittelut jatkavani salitreeniä yksijakoisella ohjelmalla ja sittenhän lenkkeilyt mukaan luettuna jalat saa kyytiä 5 kertaa viikossa. Toki onhan sali ja lenkkeily erityyppistä liikuntaa, joten tuskin tässä jalat joutuu liian koville. Pääpiirteissään olen suunnitellut jotain seuraavanlaista, mutta käytännössä ei varmaan toteudu joka viikko ihan tuolla tavalla:

Ma lenkki
Ti sali
Ke lepo
To lenkki
Pe sali
La lenkki
Su lepo

Ajattelin tehdä viikossa kaksi lyhyempää lenkkiä (noin 40 min. syke 60-80% maksimista) ja yhden pidemmän lenkin sitten kävelypainoitteisena (mäkisessä maastossa noin 1,5 h)

Ai helvetti kun mua naurattaa ihmiset jotka hommaa heti juoksu harrastuksen alkuun kaiken mahdollisen sykemittareiden , gps laitteiden etc etc lisäksi vielä trikoot :hyvä:.
Ymmärrän kyllä kaiken muun, mutta en sit ikimaailmassa trikoita aloittelijalla. Parantaako trikoot jonkun lenkkeily treenausta oikeesti(?). Itse en pukisi moisia "housuja" jalkaani mistään hinnasta. Vai onko syy siinä että on niin saatanan läskit jalat että ne hinkkaa verille juostessa?
Eri asia oikeilla juoksijoilla jotka juoksevat todella paljon. Ei siis osoitettu kellekään täällä vaan tässä tuntemieni ihmisten juoksuharrastuksen aloittamista sivusta seuranneena...

Kuin monella pakkiksen äijälllä on juoksutrikoot lenkillä jalassa?

Kuin monella pakkiksen äijälllä on juoksutrikoot lenkillä jalassa?
Satunnaisesti on ollut lenkillä, joskus alushousuina ja shortsit päällä. Kisoissa aina, eipä ole kyllä koskaan hiertänny.

Kyllähän keväällä/syksyllä pitkät trikoot on paljon miellyttävämmät kuin jotkut tuuli-/verkka-/olohousut. Kesällä nyt menee pikkushortseissakin.

Aloitin itse juoksuharrastuksen viime elokuussa. Ei minulla mitään erityistä ohjelmaa ollut. Painoa tuolloin 110kg mutta siitä huolimatta uskalsin kokeilla. Alussa juoksin sykemittarin kanssa niin että syke nousi 185 puolella jolloin aloin kävelemään ja kun syke oli laskennut 160 paikkeille aloin taas juoksemaan kunnes syke 180. Tätä sitten jatkoin tunnin ajan. Jo muutamien viikkojen jälkeen huomasin että jaksan lenkkeillä tunnin. Pituutta näille lenkeille tuli 8km kummankin puolin. Olo oli tukala, mutta tarviiko liikunan niin kivaa olla? Lopulta matkat piteni ja halusi vain koko ajan enemmän. Sitten tein päätöksen että juoksen maratonin Joensuussa 5.5.2012. Kun on asettanut itselleen tavoitteen niin treeneistäkin tulee paljon ohjelmoidumpia joka taas on minusta vain hyvä puoli. Maraton ja puolikas ovat siinä mielessä hyviä matkoja ottaa tavoitteeksi että niitä harva juoksee kylmiltään. Maraton takana (4h 15min) ja monta edessä. Se oli osaltaan huipennus tälle elämäntaparemontille 145kg -> 87kg.

Aika hyvät lihat oot sulattanut juoksemisen ja ilmeisesti elämäntapojen muutoksella. Voin vaan kuvitella millaista on aloittaa juokseminen noilla kiloilla missä säkin oot ollut kun tuntuu välillä että tää 80kiloakin on ihan tarpeeksi raskasta :)

Minulle ei ole tärkeää miltä minä näytän. Vielä kyllä olisi 5kg painosta pois niin olen tyytyväinen. Tärkeintä on miltä itsestä tuntuu. Juoksu tuo minulle sellaista nautintoa mitä viina ei koskaan minulle tuonut. Pari vuotta sitten olin enemmän kännissä kuin selvinpäin. Harrastus tuo lisäksi myös uusia ystäviä jotka kaikki ovat kullan arvoisia. Toivon vain että jokainen voisi tuntea liikunnan kautta saman mitä minä tunsin. Nyt kun yksi tavoite on saavutettu uskon että pystyn elämässä tekemään mitä vain jos vain uskon itseeni tarpeeksi. Moni tuolle maraton ajalle on nauranut mutta se ei ole pointti. Se on saavutukseni jota hain ja sen sain. Nyt vain uusia tavoitteita hakemaan. Tästä kaikesta voi kiittää niitä hyviä ystäviä jotka eivät vähättele saavutuksia vaan näkevät kokonaiskuvan

kolme viikkoa nyt ohjelmaa takana ja kymppi meni. Tosin kävelyä välissä ja hieman päälle tunti aikaa.. Rikoot jäi vielä kauppaan, mutta tukisukat tai mitkä lie kompressiosukat tuli hommattua. Penikkatauti aika pahana. Uudet kengät hommasin ennen ohjelman alotusta, eli gel kayanot. Silti pirun kipeenä jalat koko ajan. Jospa viikon päästä saisi vitosen juostua yhteen putkeen.

- - - Updated - - -

kolme viikkoa nyt ohjelmaa takana ja kymppi meni. Tosin kävelyä välissä ja hieman päälle tunti aikaa.. Rikoot jäi vielä kauppaan, mutta tukisukat tai mitkä lie kompressiosukat tuli hommattua. Penikkatauti aika pahana. Uudet kengät hommasin ennen ohjelman alotusta, eli gel kayanot. Silti pirun kipeenä jalat koko ajan. Jospa viikon päästä saisi vitosen juostua yhteen putkeen.

Alussa juoksin sykemittarin kanssa niin että syke nousi 185 puolella jolloin aloin kävelemään ja kun syke oli laskennut 160 paikkeille aloin taas juoksemaan kunnes syke 180. Tätä sitten jatkoin tunnin ajan. Jo muutamien viikkojen jälkeen huomasin että jaksan lenkkeillä tunnin. Pituutta näille lenkeille tuli 8km kummankin puolin.

Oho, ootpa uskaltanu lenkkeillä korkealla sykkeellä! Mites nykyään, millaisilla sykkeillä juokset vai seuraatko enää sykettäsi?
Mä oon nyt pohdiskellut tätä sykehommaa, kun mulla meinaa välillä syke nousta yli suositeltujen rajojen, mutta ainakaan välillä en edes huomaisi sitä ilman sykemittaria, vaan tuntuma on ihan ok.. Tekis mieli jatkaa juoksemista, mutta oon ottanut melko maltillisesti ja kävellyt välillä.

No, tänään oon menossa vasta toiselle lenkille sairastelun ja lomalaiskottelun jälkeen ja ainakin ekalla lenkillä tuntuma oli hyvin tahmea, niin tuskin tarvii kovin paljon juosta :jahas: Varsinkin kun on jalat edelleen aika kipeät ja olis vielä tarkoitus tehdä vähän pidempi lenkki. Oli tarkoitus käydä eilenkin lenkillä, mutta jalat oli niin kipeät perjantain salitreenistä, ettei vaan pystynyt. Toivottavasti jatkossa salitreenin ja lenkkeilyn yhdistäminen onnistuu fiksummin.. että pystyis tekemään peräkkäisinä päivinä. Salitreenistäkin tuli pidettyä taukoa, niin se varmasti vaikutti paikkojen kipeytymiseen.

Tuli haettua kaupasta tänään tollaset kunnon pohjalliset juoksukenkiin. Hintaa oli pohjallisilla 40e , mut kai noi pitäis olla hyvät. Pitäis muotoutua jalan mukaan , eli lämmitettiin uunissa ja sit kenkiin sisään ja kengät jalkaan. Huomenna sit aamusta lenkille niin näkee oliko hintansa arvoiset.

Osaatteko juoksijat sanoa: Miten paljon enemmän vaaditaan puolimaratonin juoksuun kuin kymmeneen kilometriin? Tavoitteena on siis suorittaa 11 viikon juoksuohjelma 10 kilometrin juoksulle. Nyt neljäs viikko ja tuntuu todella helpolta. Juoksuasento varmaan parantunut enemmän kuin varsinaisesti kunto. Lokakuussa sit joko juoksemaan kymppiä tai puolikasta. Puolikas houkuttaisi, mutta pelottaa että enhän riko paikkojani. Olen siis ennen pyöräillyt / salilla / aerobickissä / yms. mutta juoksemista en ole ikinä ennen varsinaisesti harrastanut.

Osaatteko juoksijat sanoa: Miten paljon enemmän vaaditaan puolimaratonin juoksuun kuin kymmeneen kilometriin? Tavoitteena on siis suorittaa 11 viikon juoksuohjelma 10 kilometrin juoksulle. Nyt neljäs viikko ja tuntuu todella helpolta. Juoksuasento varmaan parantunut enemmän kuin varsinaisesti kunto. Lokakuussa sit joko juoksemaan kymppiä tai puolikasta. Puolikas houkuttaisi, mutta pelottaa että enhän riko paikkojani. Olen siis ennen pyöräillyt / salilla / aerobickissä / yms. mutta juoksemista en ole ikinä ennen varsinaisesti harrastanut.

En oo varsinaisesti juoksija mutta juoksen paljon kymppejä muun treenin lomassa. Jos treeniä tulee paljon, uskon että tuo puolikas menee kyllä. Itselläkin useita kollegoita, jotka eivät varsinaisesti juokse, mutta puolikkaita ovat tehneet, kun treenaavat muuten paljon (aerobistakin).
Toki kannattaa nyt ainakin kerran kokeilla juosta vähän kymppiä pidempi lenkki, jos mahis niin se 20, vaikka sitten osin kävellen, jos siltä tuntuu. Saa vähän tatsia siitä mitä se on ja mikä paikka tuntuu pettävän jos pettää.
Kai tuohon juoksuohjelmaan kuuluu jokin lihaskuntoharjoittelukin? Varsinkin keskivartalon ja lantion (kesto)voimaa pitää kehittää, jotta asento pysyy pitkälläkin matkalla hyvänä. Se että juoksuasento on parantunut on ihan ykkösjuttu, tekee juoksusta paljon taloudellisempaaa ja siten jaksaakin pidempään.

En oo varsinaisesti juoksija mutta juoksen paljon kymppejä muun treenin lomassa. Jos treeniä tulee paljon, uskon että tuo puolikas menee kyllä. Itselläkin useita kollegoita, jotka eivät varsinaisesti juokse, mutta puolikkaita ovat tehneet, kun treenaavat muuten paljon (aerobistakin).
Toki kannattaa nyt ainakin kerran kokeilla juosta vähän kymppiä pidempi lenkki, jos mahis niin se 20, vaikka sitten osin kävellen, jos siltä tuntuu. Saa vähän tatsia siitä mitä se on ja mikä paikka tuntuu pettävän jos pettää.
Kai tuohon juoksuohjelmaan kuuluu jokin lihaskuntoharjoittelukin? Varsinkin keskivartalon ja lantion (kesto)voimaa pitää kehittää, jotta asento pysyy pitkälläkin matkalla hyvänä. Se että juoksuasento on parantunut on ihan ykkösjuttu, tekee juoksusta paljon taloudellisempaaa ja siten jaksaakin pidempään.

Kiitos! Enköhän uskalla ilmoittautua Vantaan puolikkaalle. Ja tosiaan niinkuin sanoit niin voihan sen vaikka sitten kävellä jos ei todella jaksa loppuun saakka.

Varsinaisesti tähän ohjelmaan ei kuuluu lihaskuntotreeniä. Kävelyä ja/tai juoksemista 5 päivänä viikossa (jos haluat lähemmin tarkastella niin: http://www.pori.fi/material/attachm...nnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf). Ohjelman tarkoitus on siis ainoastaan parantaa juoksua, kaikki muu jää treenaajan omalle vastuulle. Uskon kuitenkin selviäväni ihan jatkamalla normalia elämäntyyliäni ja korvaan osat treeneistä näillä juoksutreeneillä ja osa on normaalin treenin lisäksi. (siis 5 km juoksun jälkeen en todennäköisesti jaksa enää lähteä salille, mutta kävely ja vapaapäivinä ehtii vaikka mitä muutakin)

Pyöräilen paljon (20km päivä) ja käyn salilla pitämässä lihaskunnosta huolta. Lisäksi säännöllisen epäsäännöllisesti ryhmäliikuntatunneilla keskivartalon lihastreeniä, pumppia yms. Mitä milloinkin huvittaa.

Huntilla saa, mene urheiluliikkeeseen ja kokeile myyjän kanssa mitkä on sopivat - se kun on niin yksilöllistä. Useimmille sopivat esim. Asicsit "yleisjuoksukenkänä", mutta merkkien sopivuutta tuskin kukaan osaa näin digitaalisesti arvailla.

Mikähän on kun penikat ei meinaa millään mennä ohi? Oon tässä kesän ajan käynyt kerran/kaksi lenkki/viikko , joten luulis olevan jalkojen jo tottuneen juoksemiseen , mut aina sama homma.
Kengät pitäis olla hyvät , laadukkaat pohjalliset kengissä eli ei ainakaan välineissä pitäis olla vika eikä ylipainoakaan ole. Pitääkö varata aikaa lääkärille vai jaksaa vaan juosta kipujen kanssa ja odottaa että ne jossain vaiheessa loppuvat?

Itellä meni jokunen kuukausi, että menivät ohi... eivät sitten enää ikinä vaivanneet. Toisilla menee ohi kun vaan odottaa, toisilla ei....

Ai helvetti kun mua naurattaa ihmiset jotka hommaa heti juoksu harrastuksen alkuun kaiken mahdollisen sykemittareiden , gps laitteiden etc etc lisäksi vielä trikoot :hyvä:.
Ymmärrän kyllä kaiken muun, mutta en sit ikimaailmassa trikoita aloittelijalla. Parantaako trikoot jonkun lenkkeily treenausta oikeesti(?). Itse en pukisi moisia "housuja" jalkaani mistään hinnasta.

Musta trikoot on miellyttävät jalassa, tukee lihaksia ja pitää lihakset lämpiminä esim. intervallitreenissä tuulisella kelillä. Kun lämpöä on riittävästi vedän shortseissa ja kun pudotaan alle 20 asteen käytän trikoita. En vaan tykkää palella. Trikoot on vähän sama juttu kuin hyvät juoksukengät, magnesium, tukisiteet, lasketteluhousut jne. Ilmankin pärjää mutta kun on kerran trikoilla juossut niin eipä tee enää mieli jollain tuulihousuilla koikkelehtia. Veikkaan että monet ukot käyttäisi trikoita jos siihen ei liittyistä tätä sisäistä pelkoa "Apua, mitä salikaverit tästä sanoo... raavas ukko tiukoissa trikoissa ... oonks mä homo".

Telkassa pyörii olympialaiset. Moukarin karsinnassakin joka ukolla näytti olevan trikooshortsit, sellaiset heti polven yläpuolelta lähtevät. En usko että ne niitä käyttäisi jos ne ei olisi hyvät.

- - - Updated - - -

Mikähän on kun penikat ei meinaa millään mennä ohi?

Voit hoitaa niitä jäillä. Eli esim. iltaisin telkkaa katsoessa laitat jalat vaakatasoon ja jääpussit säärien päälle. Muistaakseni piti pitää vähintää 20min että auttaa.

Kokemuksesta voin kertoa että ei ole ihan kivuton hoito, mutta toi toimi ainakin mulla.

Oman juoksu-uran perusteella noi kylmä ja muut hoidot on yhtä tyhjän kanssa. Toki voi ja kannattaa kokeilla niitä, mutta kivut katoavat, kun jalat tottuvat juoksemiseen (tai joissain tapauksissa kun kenkiä/pohjallisia/alustaa vaihdetaan), noilla hoidoilla vain yritetään lievittää kipuja, mutta eivät ne niillä katoa tai syy poistu.

Jääpusseja ja jääkylmää vettä suihkussa kokeiltu lenkin jälkeen ja akuutisti auttaa , mut eipä muuten tunnu auttavan. Trikoista sen verran, että varmaan onkin ihan hyvät päällä , mutta itse en päälleni laittaisi ellen olisi jollain ultra maratonilla (ja sitä ei tule koskaan tapahtumaan :D). Kyl se kynnys varmaan on suurimmalle osalle (myös mulle) se miltä ne näyttää päällä ja onko niistä saatava hyöty tällaiselle perus lenkkeilijälle kovinkaan oleellinen. Mulla ei jalat hierrä , ei ole kylmä ollut vielä kertaakaan , helvetin kuuma on sen sijaan ollut ja tuntuis varmaan aika inhottavalta ihoa myötäilevät bögät. Muutenkaan en viihdy 'puristavissa' vaatteissa.
Pillifarkutkin on tosi tyylikkäiden hipsterijunnujen mielestä hyvät jalassa , mut en mä niitäkään jalkaan laittaisi ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom