Juokseminen ja penikat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nipsu71
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä auttoi penikoihin lopulta lisävaimennus kantapään alle. Sellainen geelistä tehty 1-2 cm paksu lisävaimennus, joka laitettiin kenkään kantapään alle.

Suosittelen kuitenkin ensimmäiseksi ostamaan uudet kengät.

Muita konsteja mitä voi kokeilla.
-Lepo
-Kuuma/kylmä suihkut
-Kylmä/lämpögeelit
-Hieronta
-3 x päivässä pohkeiden venyttely

Itsellänikin löytyy tälläset varastosta mutta vähän huolettaa käyttää niitä kun sanovat että ne saattaa lisätä lättäjalkaisuutta. (mikä kuulostaa ihan loogiselta koska sehän kuitenkin painaa sitä jalan kaarta tasasemmaks) Onko kellään mitään tietoa tästä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oon juossut vuosittain ympäri vuoden n. ksm kerran kahdessa viikossa. kesällä ja syksyllä tiheämmin. elokuun lopussa alkoi oikean jalan sisäsyrjältä pohkeen korkeudelta kipu. se tuntui myös normaalissa kävelyssä. pahimmillaan piti kunnolla varoa astumista. luin palstoilta että penikathan ne. josksu lenkin jälkeen ja saunareissulla otan alle 10 c suihkuja. lisäksi vähän hierottukin tota pohjetta.

säären etuosaan ei satu; sitäkin kipua on joskus ollu nopeesta kävelystä äkkiä mutta kesätny vaan sen päivän. kävin röntgenissä eihän siellä mitään. tuntu turhalle vaikka sattu sillon. mietin magneettikuvaustakintai tietokone: oisko silla löytyny jännerikot? kävin tänään hiljasella vauhdilla 10km juokseen; ei mitään ongelmaa ollu. kuntaas yhtäkkiä alkaa joku hetki aristaan. lääkäri muuten neuvo terveyspohjalliset, onko joku saanu niistä apua??

mulla on paha askellusvirhe nilkkojen yliliikkuvuuden takia, ja sain intissä varattua ajan askelkliniikalle, että tutkivat noi jalat. sain 200e pohjalliset joita oon nyt käyttäny melkee kengässä ku kengässä. Ovat auttaneet todella paljon. Ennen kipu oli juostessa aivan sietämätön ja välillä jopa kävely teki tuskaa. Se kipu ei johtunut kuulemma penikkataudista,( vaikka sekin jaloissa oli) vaan säärien hermokudosten reagoidessa paineeseen. Nyt pohjallisten kanssa kykenen juoksemaan pururadalla aivan normaaleja lenkkejä ilman suurempia kipuja. Tosin noita herkästi uusiutuvia penikoita ei saanu pohajllisilla estettyä, mutta nekin ovat vähentyneet kun on saanu lenkkeilyllä painoa alemmas.

Itselläkin iski aika pahanlaatuiset penikat inttiaikana. Lääkäri suositteli hierontaa, lepoa ja huolellista venyttelyä. Lepoa en hirveästi kerennyt saada ennen kuin sain kuukauden mittaisen komennuksen muualle jossa ainoat juoksut olivat kevyitä vapaa-ajalla suoritettuja lenkkejä. Lomilla kävin kerran hierottamassa jalat ja takaisin omaan yksikkööni palatessa huomasin että penikat olivat kadonneet.

Eli omat suositukset on tuo hieronta, kevyet lenkit, kunnon venyttely ja lepo siinämäärin kuin pää antaa perään. :D

Minulla peinkat ovat vaivanneet viime kesästä lähtien. Jokaisen lenkin jälkeen on kipu ihan sietämätöntä. Aluksi ajattelin, että uusi harrastus (juoksu) se vain ilmoittaa itsestään, mutta vaiva ei ole helpottanut juuri lainkaan. Toivo on miltei menetetty.

Tässä vähän aikaa sitten otin viikon kestävän tulehduskipulääkekuurin, pidin lepoa kaikesta tärähtelevästä liikunnasta ja jalkaliikkeistä, kävin kuuriluonteisesti hierotuttavana, jossa hammasta purren ja itkua vääntäen irrotettiin lihaksia sääriluista ja pohkeita kourittiin. Tämän jälkeen pari juoksukertaa oli täysin kivuttomat. Oli upea fiilis! Nyt kävin sunnuntaina lyhyellä lenkillä (edellisen kivuttoman lenkin jälkeen) ja juoksu tuntui heti raskaalta ja kipuilua tuntui. Tänään sitten olikin taas infernaalinen kipu pohkeissa ja säärissä. Vitutus on todella suuri! Nyt ei sääriä saa edes kevyesti koskea, koska ne on niin tulessa.

Toinen jalkani ylipronatoi (nilkka "romahtaa" alas sisäänpäin), mutta toinen on normaali. Juoksukenkinä minulla on pronaatiotuetut kengät. Nyt ajattelin vaihtaa kengät normaaleihin. Jos osa vaivasta olisikin siitä johtuvaa.

Leikkaukseen en tästä vaivasta mene, koska apu ei kuitenkaan ole takuuvarmaa tai edes kovin pitkäkestoista.

En oikein tiedä enää mitä tämän asian suhteen teen. Unohdanko juoksun kokonaan. Ennen missään lajissa tällaista vaivaa ei ole ollut.

Suosittelen jokaiselle jolla on penikkataudin omaista kipuilua tekemään testin
jossa menet lattialle istumaan jalat suorana ja otat ristikkäisella kädellä isovarpaan alueelta kiinni.
Normaali liikkuvuuden omaava henkilö pystyy tuohon helposti jos et pysty niin akillesjänteesi on lyhentynyt joka aiheutta penikkataudinomaista kipua..

itse en esim tuohon pystynyt 2kk sitten ja kärsin pienestä kivusta pohkeessa ny 2 kk venyttelyn jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia kipuja.. j

Kaveri jolla oli todella kovat ongelmat penikoiden kanssa kävelykin tuntui olevan välillä tuskaa sai avun samaisella venyttelyllä kuukauden tehovenytten jälkeen..

pitääpä koittaa tota venyttelyä. Itellä tulee penikat kipeeks nykysin kuntopyörällä polkemisestaki. Reipasta kävelyä tein 2km lenkin ja oli lopetettava seki ku 3 kerralla penikat jo niin vi....kipeet.

Kaveri jolla oli todella kovat ongelmat penikoiden kanssa kävelykin tuntui olevan välillä tuskaa sai avun samaisella venyttelyllä kuukauden tehovenytten jälkeen..

Täällähän on asiaakin. Todellakin, suuri osa penikkataudista on pohjekireyden aikaansaamaa. Penikkataudin nro 1 pitäisikin olla pohkeiden venyttely, myös jos käy tuo edellä oleva jalan "romahtaminen", sekin on nimittäin usein pohjekireyden aiheuttamaa.

Laitetaan nyt samaan ketjuun, vaikkei ilmeisesti varsinaisesti penikkatautia olekkaan. Eli säären ulkosyrjät on juostessa kipeät, ei ilmene hidasvauhtisessa juoksussa, muttakun reippaammin juoksee, niin alkaa tuntumaan. Eli tuossa sääriluun ja pohjelihaksen välissä, ulkosyrjällä. Itse penikoissa sisäsyrjällä ei tunnu kipua. Eli mistäköhän johtuu ja mikä auttaisi? Varmaan ainakin lepoa ja venyttelyä, mutta onko muuta?

Laitetaan nyt samaan ketjuun, vaikkei ilmeisesti varsinaisesti penikkatautia olekkaan. Eli säären ulkosyrjät on juostessa kipeät, ei ilmene hidasvauhtisessa juoksussa, muttakun reippaammin juoksee, niin alkaa tuntumaan. Eli tuossa sääriluun ja pohjelihaksen välissä, ulkosyrjällä. Itse penikoissa sisäsyrjällä ei tunnu kipua. Eli mistäköhän johtuu ja mikä auttaisi? Varmaan ainakin lepoa ja venyttelyä, mutta onko muuta?

Itellä auttaa ko. vaivaan pohjelihaksen kunnollinen ja usein tehty venyttely, oon huomannu kun pikkusenki lipsuu niin alkaa vaiva taas tulemaan esiin. Kokeilemalla selvii toimiiko sulla sama poppakonsti.

Kai se on ihan sama mihin se lihasaitiosyndrooma iskee, säären ulkosyrälle tai sisäsyrjälle. "Penikat" siis voi kai käsittääkseni olla melkein missä vain.

Hieronta ja kylmähoito auttaa myös vaivoihin.

Itse menen jo kyseisen vaivan takia lääkärille. Jo kerran oltu ja sanoi, ettei kyseessä olisi penikkatauti, koska jalkojani ei särje koko ajan... Ja pyh sanon minä, sillä olen tätä vaivaa kantanut jo yli puoli vuotta eikä kyseessä voi olla mikään muu.
Vaikka olen levännyt 2 päivää, en ole liikkunut laisinkaan ja sitten menen kentälle jalkapalloilemaan, sen jälkeen venyttelen kunnolla, niin seuraavana päivänä jalat ovat puhki.
Myös kentällä ollessa jalat menevät puhki ja ns. kipeiksi, eikä vain pelkästään penikat, vaan koko jalat.
Penikoihin särkee hiukan treenin jälkeen ja painelu etenkin. Jalat ovat muutenkin ihan poikki.

Ennen tällä lailla ei ole ollut, sillä nyt tarvitse 3-4 päivää lepoa, jotta jalkani ovat keveät ja vetreät.
Kyllä yhden ja etenkin kahden päivän lepo pitäisi riittää, että jalat ovat täysin palautuneet, mutta ei. Ei ikinä voi olla täydessä vedossa ellei lepää monta päivää.

Ja mitä penikoiden avaukseen tulee, niin ei kyllä yhtään natsaa, koska jo itsepainelu sattuu tarpeeksi.
Toivottavasti lääkäri keksii konstit ja toivottavasti liialta levolta vältyn, sillä en voi olla noin vaan harrastamatta liikuntaa. Sitähän kunto huononee ja lihoo, eikä ole sitä raikasta oloa.

Penikat ovat melko työläs riesa hoitaa, joten ennalta ehkäisyyn kannattaa panostaa.Eli venyttely, kylmähoito, jalkaterän, säärten etuosien sekä pohkeiden jumppa jolla parannetaan lihasten verenkiertoa ja tehostetaan palautumista. Jos on isompia tuntemuksia niin sitten hierontaa ja mahdollisesti ultraääntä (tämän tehokkuudesta ei ole tietoa mutta itse olen hoitoa hierojalta saanut).

Jos treenaa säännöllisesti niin kaikki huoltotyöt ovat ehdottomasti tarpeen. Tosin näistä huolimatta saattaa tilanne kehittyä pahaksi. Penikkatautihan johtuu siitä että lihasta ympäröivän lihaskalvon rajaama tila ei riitä kasvavan lihaksen tarpeisiin, vaan lihakset joutuvat puristuksiin josta sittemmin aiheutuu tulehdusta. Kaikki on loppukädessä kiinni siitä mitkä ovat lihaskalvojen jousto-ominaisuudet kun teenatessa lihaksen tilavuus pakostakin kasvaa. Tämä ominaisuus tuntuu olevan yksilöllistä, joillekin ei koskaan kehity sen pahempaa penikkaongelmaa.

Iteselläni penikkatauti äityi niin pahaksi että kävely ei enää sujunut kivuitta. Hierojalla kävin aukaisuttamassa säären sivuja, ja melko höpöähän se oli..:dance:

Kun mikään ei enää tepsinyt siirryin leikkauspöydälle. Lääkärikin jo totesi että tais olla kipeät kun lihaskalvon halkaisemisen jälkeen reunojen välistä pullahti heti näkyviin kaksi senttiä lihasta..Sen jälkeen en ole vaivasta kärsinyt, tosin jalkatreenien määrä on silloisesta laskenutkin.

Perkeleen perkele kun osaa olla vittumainen tauti. Viikon pidin taukoa täysin taukoa jaloille, paljon venyttelyä, kylmää & kuumaa jne. Yhden lenkin + yhden salikäynnin kesti ja sitten uusiks. Pikkuhiljaa mentävä ilmeisesti fysioterapeutin juttusille. Kenkien pitäis olla ihan laatukamaa, enkä oikein jaksa uskoa, että tällä juoksemisella niistä olisi vaimennuksetkaan loppu. Jotenkin vaan tuntuu oudolta, kun muuten ei mitään tuntemuksia, muttakun pari kilsaa juoksee semmosta suht. perusvauhtia (5min/km), niin alkaa tuntumaan. Jonkun verran kävelyä ja vittuuntuneena juoksin sitten loppuun kilometrin lähes täysiä, se ei sitten tuntunu missään. Että näin hyvin sujuu treenit tällä kertaa perkele.

Mulla autto hyvien lenkkareitten hommaaminen, ilmeisesti aikaisemmat oli vähän kevyemmällä tyypille tarkoitettu. Sit oon kanssa huomannu, että hyppynarulla lämmittely(+tietty venyttely) ennen juoksua rentouttaa kivasti pohkeitten seutua ja auttaa ainakin mulla aika paljon penikoihin

Jaha, lueskelin lisää tästä ihanasta vaivasta, ja alkoi epäilyttämään, että onko siellä nyt rasitusmurtuma vai penikkatauti. Näissäkun alkaa tuntumaan vasta kun on pari kilometriä juossut, eikä suinkaan heti alussa. En sitten osaa sanoa, että paheneeko vai väheneekö tuo kipu. >.<

Jaha, lueskelin lisää tästä ihanasta vaivasta, ja alkoi epäilyttämään, että onko siellä nyt rasitusmurtuma vai penikkatauti. Näissäkun alkaa tuntumaan vasta kun on pari kilometriä juossut, eikä suinkaan heti alussa. En sitten osaa sanoa, että paheneeko vai väheneekö tuo kipu. >.<

Aluksi se on penikkaa, mutta kun jatkaa juoksemista se saattaa äityä rasitusmurtumaksi kuten meikäläisellä puolisen vuotta sitten kävi. Suosittelenkin nyt, että lopetat juoksemisen tähän paikkaan ja annat niille hoitoa ja käyt, vaikka hierojalla kerran pari, muuten saat ripustaa lenkkarisi naulakkoon pahimmillaan vuoden päiviksi. Taukoa saa olla ainakin 2-3 viikkoa ennen kuin jatkat taas (yrität ilman kipuja). Ei se aerobinenkunto mihinkään katoa, kun teet korvattavia tuon ajan, kunhan vain muistat, että rasitus jaloille täytyy olla minimaalinen. Käyt pyöräilemässä ja uimassa.

Itsellä tosiaan oli aluksi myös penikka muutaman viikon, mutta tyhmänä en juoksemista vähentänyt vaan vedin edelleen 20 km lenkkejä. Tämä johti siihen, että sääriluu murtui niin pahasti, että luu oli ihan milliä vaille kokonaan poikki, kun lääkäriin hakeuduin. Edelleenkään ei juoksu kovin hyvin onnistu, varsinkaan pitkät lenkit, mutta onneksi maantiepyörällä itsensä rääkkääminen jo sentään onnistuu täydellä teholla ilman pienintäkään kipua, sekä uinti ja luonnollisesti salilla kolistelu.

Ja kipu tosiaan pahenee rasitusmurtumassa todella, todella paljon. Murtuman tullessa jalka on helvetin kipeä eikä sillä voi astua, sekä syöt askin buranaa päivässä, joten siinä vaiheessa koipesi tuskin vielä on, tosin joku hiusmurtuman alku voi olla jo nyt mahdollinen. Pistävästä kivusta huomaat sen parhaiten, koska se on rasitusmurtuman merkki/alku.

-jk- : Miten onnistuu kyykyt tms., jossa tulee kuitenkin aika kova rasitus kovilla painoilla sääriin (ainakin itsellä) ? Itsellä ei onnistu kyykky oikein kunnolla (vajaaksi pitää jättää), mutta toisaalta jalkaprässi onnistuukin hyvin ilman mitään tuntemuksia.

Oletko mitä ohjeita saanut kuntoutuksen kanssa? juokseminen onnistuu itsellä jo hyvin taas noin puiolen vuoden tauon jälkeen ilman kipuja (ei ollut penikkaongelma, mutta juurikin sääriluussa).

No sopiipa tämä punttisali + juoksu kieltämättä ihan helvetin huonosti yhteen. Viikko täysin taukoa --> lenkki sujuu ihan hyvin. Lepopäivä ja puntille ja seuraavana päivänä lenkille --> jalat aivan jumissa. Jalat menee puntista tosiaan aivan täysin jumiin, vaikkei taukoa olisikaan. Liikkuvuudet heikkenee ja lenkki ei suju ollenkaan, aluksi pohkeet aivan tulessa ja sen jälkeen penikat ja muutenkin tuntuu juoksu ihan törkeen raskaalta.

Loppuu kyllä puntilla käynti tähän jos ei ala apua löytymään. Etenkin hyvin huomaa kun puntista seuraavana päivänä jalat on aivan jumissa = sormenpäät ei mene lähellekkään lattiaa. Ja venyttelen siis kyllä vaikka miten, turhalta hommalta tuntuu, kun venyttelyjen jälkeen kämmenet lattiaan, puoli tuntia ja sormenpäät juuri ja juuri hipoo. Pohkeisiin urheilulääkäri suositteli joskus jopa leikkausta, kun oli jalkaterien kanssa häikkää ja pohkeissa todettiin pientä liiallista kireyttä.

Että ei saatana eipä suju treenit ollenkaan ja taitaa olla taas tauko paikallaan!!! vitun vittu!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom