Juokseminen ja penikat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nipsu71
  • Aloitettu Aloitettu
Pitääkö paikkansa, että jos penikkatauti äityy oikein pahaksi, niin voi tulla jonkinlainen kuolio, kun veri ei pääse kiertämään kunnolla?

Mulla on noi penikat ja en pysty kunnolla hölkkäämään penikoiden takia. Tai välillä pystyn, mutta useimmiten mun pitäis lämmitellä lihaksia kävelemällä ensin 0,5-1h, ennen kuin pystyn aloittamaan hölkän. Tänäänkin mun jalat olivat hölkkäkunnossa vasta tunnin kävelyn jälkeen, mutta siinä vaiheessa olin jo melkein kotona.

Vauhdikas käveleminenkin saattaa laittaa ton säären etuosan kramppiin. Sen lisäksi mulla alkaa ton krampin takia särkemään polvea ja sit se vetää jotenkin tonne pakaraan asti. Tylsää. Oikea jalka on pahemmassa kunnossa. Ja nää penikat ovat olleet mulla jo varmaan kymmenen vuotta enemmän ja vähemmän häiritsevästi. Mulla on ylipronaatiota ja lenkareissa on ylipronaatiotuet. Lisäksi mulle on tehty pohjalliset, mutta ne eivät mahdu lenkkareihin.

Olen pyytänyt hierojaa repimään auki noita sääriä ja säärien sisäosaa, mutta en ilmeisesti tarpeeksi usein, sillä se hieronta auttaa vain hetkeksi ja menevät taas heti juntturaan. Mulla siis kipeytyvät säären etuosa, ulko- ja sisäsyrjä - kaikki. Olen yrittänyt venytellä, tosin liian harvoin ja toisaalta säären etuosaa on vähän hankala venyttää. Välillä olen antanut niille kylmää ja välillä antanut niille lepoa. Niitäkin varmaan liian harvoin, laiska kun olen.

Millä tavoin olette venytelleet ja kuinka pitkään kerralla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymity, samankaltaista ongelmaa täälläkin. Säären etuosa on joitakin vuosia sitten vihoitellut ensimmäistä kertaa, mutta tietyillä toimilla sen on saanut kuriin. Tänä kesänä sain kuitenkin lihaksen niin pahasti juntturaan, ettei lenkkeilyistä (tai mistään tärähtelyä sisältävästä liikunnasta) ole sen jälkeen tullut oikein mitään. Venyttelyt ja itsehieronta esimerkiksi suihkussa liikunnan jälkeen kyllä auttavat jonkin verran, joten elättelen kyllä toiveita kuntoutumisesta tarpeeksi pitkän levon tukemana. Venytykset minulla kestävät 15-120 sekuntia, ja yleensä käytän täältä löytyvää venytystä ("jalkojen venytykset" -kohdasta toisena). Joskin yleensä olen lattialla ja taivutan jalkaa paljon enemmän kuin tuossa, jotta saisin tuntumaa, ja kengät jalassahan tuo ei onnistu ollenkaan.

Kuoliosta en ole varsinaisesti kuullut, mutta tuo lihasaitiosyndrooma voi käsittääkseni kyllä kroonistua. Sitten on tietysti olemassa leikkauksia, joissa se lihasaitio avataan, mutta hinnoista ja pääsyn helppoudesta en osaa sanoa mitään. Toivon vain, että omalla kohdalla tästä selvitään muilla keinoilla.. On varmaan sanomattakin selvää, että kengillä, tekniikkavirheillä ja askelluksella on suurin merkitys tuon syntyyn. Itsellä on vasen jalka kauttaaltaan heikompi ja sen liikeratakin on erilainen. Jalkoihin erikoistunut urheilufyssari on varmaan se ensimmäinen konsultaation kohde noita syitä kartoitettaessa. Olen kuullut, että pelkkä ylipronaatiotuki saattaa jopa pahentaa vaivaa, joten ensi sijassa kannattaa kyllä luottaa niihin muotoiltuihin pohjallisiin ja hakea kengätkin niiden mukaan.

Multa leikattiin molemmat penikat, kelan korvausten jälkeenkin hintaa tuli yhteensä n.2500 euroa. Kokonainen kausi meni pilalle leikkausten takia ja penikat on edelleen yhtä kipeet kun ennen leikkausta. Kaikennäköstä on kokeiltu kylmä-kuuma -hoidosta pohjallisiin, mut eipä tohon ongelmaan auta kun lepo ja sekin auttaa vaan sen levon ajaks ja ehkäpä muutamaks ensimmäiseks harjotusviikoks tauon jälkeen

Kannattaa sitten muuten varmistaa, ettei juoksukengän tuki ole väärä omalle askeleelle. Esimerkiksi mulla oli ihan huippuluokan lenkkarit, mutta niissä oli todella voimakas pronaatiotuki. Sitä ei olis tarvinnu, koska askel oli jälkeenpäin testattaessa neutraali. Se voi luultavasti heittää jalan askelluksen ihan perseelleen, kun tuki on vääränlainen.
Ostin sitten uudet neutraalit kengät ja mun mielestä se on auttanu ainakin osittain.

Onkohan penikoista kyse kun on säären sisäosat kipeät? Siis ihan sieltä nilkan läheltä, vai onko mahdollista jokin jännetulehdus. Nykyään ärtyy jopa kyykyissä ja vastaavissa, juoksemaan pystyy ainoastaan pehmeällä pururadalla.

...

Kannattaa sitten muuten varmistaa, ettei juoksukengän tuki ole väärä omalle askeleelle.

Totta puhut, mutta tämä tarkistaminenkin tulee kyllä aika kalliiksi, kun ajattelee, että yhdet kunnon lenkkarit maksavat 100-200 euroa. Sitä juoksukengän oikeanlaisuutta kun ei voi tarkistaa muuten kun ajan kanssa. Pitäisi varmaan päästä testaamaan toi juoksu jossain klinikalla ja katsoa, mitkä ovat oikeanlaiset kengät itselle. Missäköhän sitä voisi testata? Joskus Stockalla on ollut jotain tapahtumaa.

Onkohan penikoista kyse kun on säären sisäosat kipeät? Siis ihan sieltä nilkan läheltä, vai onko mahdollista jokin jännetulehdus. Nykyään ärtyy jopa kyykyissä ja vastaavissa, juoksemaan pystyy ainoastaan pehmeällä pururadalla.

Mulla on säären sisäosa kipeä ihan sieltä sisemmän kehräsluun kohdalta aina siihen säären puoliväliin siitä luun vierestä. Siihen tulee aina sellaisia herneen kokoisia pallukoita, joita hieroja möyhentää. Sitten mulla kipeytyy tosiaan se säären etuosan lihas (joka myös menee kramppiin) sekä säären ulkosyrjä. Nämä kipeytyvät ihan hölkästä tai muusta liikkeestä, jossa jalkaterä tärähtää kovaa maata vasten. Lisäksi tod.näk.

Tämä säären etuosan kramppaus aiheuttaa sen, että oikeaa polvea alkaa rasituksessa särkemään ja se kipu "vetää" aina tonne syvälle oikeaan pakaraan saakka. Tähän tosin tarvitsee jo vähän pidemmän rasituksen ajallisesti. Luulen, että syynä on liian kireät lihakset sekä oikean jalan voimakkaampi ylipronaatio.

Pohjelihas kipeytyy silloin, jos teen jotain pohjelihasliikkeitä salilla, muuten ei.

Ite kanssa joutunut tappelemaan nimen omaan säären sisäosan kipujen kanssa, välillä kipu ollut infernaalinen, tosin leposäryltä olen pääasiassa välttynyt. Ongelmat kai aiheutuvat ,ainakin osittain, pohjelihaksen kasvusta (korjatkaa). Itellä auttanut, kun olen lenkkeilyn alussa jättänyt spurtit pois kokonaan. Lisäksi lenkkejä t o d e l l a harvakseltaan alkuvaiheessa. Eli rasituksen määrä/viikko alhainen ja sitä mukaa, kun ottaa vastaan, niin lenkkiä lisää, ts. lihaksen maltillinen kehittäminen.

Pitääkö paikkansa, että jos penikkatauti äityy oikein pahaksi, niin voi tulla jonkinlainen kuolio, kun veri ei pääse kiertämään kunnolla?

No ei käytännössä. Tuo potentiaalisesti kuolioon johtava aitiopaineongelma vaatii kyllä astetta kovempaa vammaa, esim säärimurtuman.

Yleisellä tasolla.. Mitä tuossa jalkakirurgien ajattelutapaa ja toimintaa on tullu seurattua, niin tekis mieli äkkiä ajatella, että monella jatkuvista penikkaongelmista kärsivillä ongelma juontaa kireisiin pohkeisiin. Pohje kireä -> säären etuosan lihasten täytyy työskennellä normaalia kovemmin saadakseen nilkan liikkumaan riitävästi -> liikarasitus ja turvotus -> kipu. Tämä on vain teoria, jota olen päässäni pohtinut, ei faktaa, mutta vahvaa MuTua.

Toi lihas kiertyy viuhkamaisesti sisältä ulos jalkapöydän alta. Eli sitä voi venyttää sillain, että istut, vedät kantapään lähelle persettä (eli miten pohjetta venytetään), nostat jalkaterää ylöspäin ja vedät samalla ulospäin. Tuosta on ollut ainakin mulle paljon apua.

Etuaitio on vain yksilihasaitio ääressä. joka voi aiheuttaa ongelmia. Iteltä aukaistiin parivuotta sitten etuaitiot, ja oireet pysyi poissa hetken. Kesällä tehtiin oik jalkaan peroneushermon vapautus ja nilkasta lihasaitio avattiin. Vasuriin pelkästään nilkasta aitio auki. Minulla oli kuulemma se peroneus hermon ulostuloaukko lihasten välistä liian tiukka, aiheutti minulla jatkuvaa särkyä sääreen ja ylös lonkkaan. Lääkäri teki hermolle tilaa koko säärenmatkalle.
Toipuminen ollut muuten tosi nopeaa, paitsi että oikeasta tulehtui toinen leikkaushaava. Muuten olis jalat ollu "tanssikunnossa" parissaviikossa
Pätevä lääkäri on ehdoton edellytys, ite olen taistellut noin7v lääkärien kanssa. Tähän asti on vaan väitetty että se on välilevyperäistä.

Noi nilkan aitiot kipeytti minulla, tuon jänteen joka liikkuu nostaessa jalkapöytää ylöspäin. Kävelylenkkien jälkeen ja aikana tuli yleensä kipeäksi.
Ite en enää usko että noihin voisi hieromalla antaa kuin ensiapua. Tietysti riippuu paljon tilanteesta.

Itsellä auttoi penikoihin lopulta lisävaimennus kantapään alle. Sellainen geelistä tehty 1-2 cm paksu lisävaimennus, joka laitettiin kenkään kantapään alle.
Mä komppaan täysin tätä myös. Aiempina kesinä pelasin koripalloa asfalttikentällä (juoksun lisäksi) ja tuolloin sietämätön kipu oli jatkuva seuralainen. Hyppiminen, reilu 90kg:n paino ja asfaltti ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Kaiken lisäksi mulla oli ulkokäytössä vanhat sisäpelitossut joiden kantapäävaimennus oli paskana (eli kantapää oli normaalitasoa alempana jo valmiiksi).

Kantapään geelipohjallinen kuitenkin lopetti kivut kuin seinään. Tuo maksoi paikallisessa Prismassa 15€ joten ei paha hyötyyn nähden.

Kysytään nyt täältä.
Mulla on kipeytynyt lenkeillä pohkeen sisäsyrjä, aivan sääriluun vierestä. Tietääkseni kyse ei ole ns. penikoista vaan soleuslihaksesta? Googlettakaa vaikka kuvaa tuosta lihaksesta ja sen paikasta.

Oli jo aikasempaa kipeä, mutta paljon pahemmin. Jätin juoksut pois yli viikoksi ja ice poweria sivelin kohtaan aina kun vaan muistin. Ja parantuikin hyvin, aloitin lenkkeilyn n. kahden viikon tauon jälkeen eikä mitään tietoa ollut ekalla kolmella lenkillä. Kaksi 3,5km:n viikkoon, jota ennen yksi samanlainen. Seuraavalla viikolla tein 4,5km lenkin maanantaina ja heti seuraavana päivänä 3,5km lenkin. Maanantaina jo jotain oireilua tuntui pohkeessa, mutta en aavistanut tuohon samaan vaivaan liittyvän mikä aikaisemmin oli. Tiistaina sitten heti 500m jälkeen kipua tuntui. Seuraavana päivä olikin jo kävely tiukkaa, mutta ohi meni parissa päivässä. Kävin tuosta tiistaista viikon päästä kokeilemassa kilometrin lenkin, melkein heti tuntui kipua. Nyt annan levätä rauhassa.

Kipeytynyt kohta on siis aivan sääriluun vieressä. Painellessa sattuu eniten jos painaa lihaksen ja luun välistä.

Multa leikattiin molemmat penikat tammikuussa, 6+6 tikkiä tuli jalkoihi. Vei toi penikoiden kipeys kaikki aerobisen liikunnan ilot. Helmikuussa aloin sit lenkkeilee, juosta jaksoin 800m ja olin iha poikki sen jälkee. Nykyään menee se kymppikilsa kevyesti, jalat tosin oireilee välillä vieläki. Niken Air Zoom Vomerot oon huomannu parhaiks kengiksi mun judon lättäämille jaloille. Huippukenkä asfaltillaki, kevyt askeltaa ja ei mitää turhia tukia.

Kysytään nyt täältä.
Mulla on kipeytynyt lenkeillä pohkeen sisäsyrjä, aivan sääriluun vierestä. Tietääkseni kyse ei ole ns. penikoista vaan soleuslihaksesta? Googlettakaa vaikka kuvaa tuosta lihaksesta ja sen paikasta.

Oli jo aikasempaa kipeä, mutta paljon pahemmin. Jätin juoksut pois yli viikoksi ja ice poweria sivelin kohtaan aina kun vaan muistin. Ja parantuikin hyvin, aloitin lenkkeilyn n. kahden viikon tauon jälkeen eikä mitään tietoa ollut ekalla kolmella lenkillä. Kaksi 3,5km:n viikkoon, jota ennen yksi samanlainen. Seuraavalla viikolla tein 4,5km lenkin maanantaina ja heti seuraavana päivänä 3,5km lenkin. Maanantaina jo jotain oireilua tuntui pohkeessa, mutta en aavistanut tuohon samaan vaivaan liittyvän mikä aikaisemmin oli. Tiistaina sitten heti 500m jälkeen kipua tuntui. Seuraavana päivä olikin jo kävely tiukkaa, mutta ohi meni parissa päivässä. Kävin tuosta tiistaista viikon päästä kokeilemassa kilometrin lenkin, melkein heti tuntui kipua. Nyt annan levätä rauhassa.

Kipeytynyt kohta on siis aivan sääriluun vieressä. Painellessa sattuu eniten jos painaa lihaksen ja luun välistä.

Tuo kuulostaa ns. penikkataudilta. Kipu ei tietääkseni tässä vaivassa ilmene aina tietyssä spesifisessä kohdassa. Itsellänikin juuri tuosta kohtaa lihakset kovan juoksun jälkeen kipeytyy johtuen luukalvon ärsytyksestä alueella, johon lihas kiinnittyy.

Olen myös huomannut, että tämän jalan pohje on paljon kireämpi kuin toisen. Esimerkiksi jalan suoraksi laittaminen ja siitä vartaloa eteenpäin taivuttamalla, pitäisi venytys tuntua takareidessä. Tai niin yleisesti sanotaan. Minulla tämä kuitenkin kiristää ensin pohjetta ja tuskin lainkaan takareittä.
Pohkeen venyttely tulee olemaan aika tärkeää, jotta vaiva ei kulje nyt koko loppuelämää mukana?
Toisessa jalassa siis samaa ongelmaa ei esiinny.

Miten itse olet pystynyt treenaamaan kyseisen vaivan kanssa? Oletko aina antanut sen rauhassa parantua, jonka jälkeen taas jatkat juoksemista? Teetkö säännöllistä venyttelyä pohkeille vai pysyykö vaiva poies vähemmälläkin venyttelyllä?

Olen myös huomannut, että tämän jalan pohje on paljon kireämpi kuin toisen. Esimerkiksi jalan suoraksi laittaminen ja siitä vartaloa eteenpäin taivuttamalla, pitäisi venytys tuntua takareidessä. Tai niin yleisesti sanotaan. Minulla tämä kuitenkin kiristää ensin pohjetta ja tuskin lainkaan takareittä.
Pohkeen venyttely tulee olemaan aika tärkeää, jotta vaiva ei kulje nyt koko loppuelämää mukana?

Miten itse olet pystynyt treenaamaan kyseisen vaivan kanssa? Oletko aina antanut sen rauhassa parantua, jonka jälkeen taas jatkat juoksemista? Teetkö säännöllistä venyttelyä pohkeille vai pysyykö vaiva poies vähemmälläkin venyttelyllä?

Itselläni oli täysin samaa vaivaa noin vuosi takaperin. Kipu alkoi molemmissa jaloissa yhden jalkapallopelin jälkeen, kun olin lukion kolmannella. Peli pelattiin syksyllä kovalla hiekkakentällä enkä ollut harrastanut juoksua oikeastaan ollenkaan koko kesänä. Kesän aikana painoa oli kertynyt hieman alle kymmenen kiloa lisää. Pelin jälkeisenä päivänä molemmat pohkeet oli aivan tulessa ja pelkkä kävely sattui. Koko syksy ja alkutalvi meni pohkeita parannellessa ja juoksua en voinut tuolloin harrastaa ollenkaan.

Joulun jälkeen aloitin juoksemisen ja aluksi hyvin lyhyillä lenkeillä. Juoksin pääasiassa pehmeillä alustoilla(kelkkareiteillä ja metsäteillä). Kipuilua jatkui vieläkin, mutta venyttelyllä sain pidettyä sen kurissa. Pikkuhiljaa lenkit piteni, mutta pientä kipua tuntui lenkkien jälkeen aina. Intissä sitten kipuilu katosi kokonaan eikä nykyäänkään kipua enää ole, ellei joudu kovilla alustoilla juoksemaan.

Itselläni tuo kipu ärtyy lähinnä jos treenaan kovaa pari viikkoa ja lievenee sitten rennommalla treenillä. Venyttely voi auttaa, mutta ei itselläni kipua vie pois tai ennalta ehkäise sitä. Hyvät tuetut juoksukengät ja pururadalla tai hiekalla juoksu (asfaltilla ei siis kannata juosta) ovat erittäin tärkeitä itselläni olleet vaivan lieventämisessä.

Omalla kohdallani siis rennon ja kovan treenin välillä vaihtelu, hyvät kengät ja hyvä juoksualusta normaali venyttelyn ohella ovat toimineet. Jos kysyisit normi lekurilta tuosta vaivasta, jonka luulen olevan sama kuin itselläni, niin saisit luultavasti näitä samoja neuvoja. Toivottavasti jo näin yksinkertaisilla jutuilla vaivasi helpottaa :thumbs:

E: Unohtu mainita, että jos toisessa jalassa tuntuu kipeämmältä kuin toisassa, niin voi ainakin johtua juoksutekniikasta tai jalkojen rakenteellisista eroista tuo toispuolinen kipeytyminen. Tekniikan saat kuntoon harjoittelemalla ja rakenne-eroja voi kompensoida tuetuilla kengillä.

pururadalla olen juossut kaikki lenkit, mutta talven koittaessa olen suunnitellut siirtyväni asfaltille. Tuo saa nyt jäädä. Jos pururata menee lumesta umpeen niin kai sitä voisi pitää pienen tauon lenkkeilystä. Ei tässä tavotteena ole kuitenkaan kuin vain vähän kohentaa juoksua. Armeija kun häämöttää kesällä.
Täytyy välttää peräkkäisinä päivinä juoksemista ja syklittää juoksua ja uintia, siten ettei tule ihan mahdottomia treenimääriä pelkästään juoksua putkeen.

Jalan rakenteesta en ole koskaan kuullut mitään lääkäreiltä. Kyseistä jalkaa ei ole myöskään koskaan telottu missään. Juju piileekin varmaan toisessa jalassa: polvi leikattu 2 kertaa ja kerran ollut kipsissä 8 viikkoa. Viimeisen vuoden sisällä kuljin kyynersauvoilla n. 12vko. Siitä sitten johtuu varmaan tuon nyt kipeän pohkeen vaivat. Tuli pompittua sillä jalalla kuitenkin aika paljon, kun toista jalkaa ei voinut käyttää -> enemmän sitten tullut rasitusta ja nyt juostessa rasitus vain kovenee ja lisääntyy. Nämä tietty vain veikkauksia, eikä sillä nyt niin väliä ole.

Lepoa nyt vielä viikko ja sitten koittamaan juoksua. Täytyy muistaa venyttää pohjetta vaan ja tulevaisuudessa kiinnittää huomiota enemmän jalkoihin.
Uudet tossut kävin juuri ostamassa. Adidas Adizero, puoleen hintaan sain, 75e. Kevyet ainakin on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom