Juokseminen/hölkkääminen asfaltilla

Juoksen yleensä tuollaisia 5-6 kilometrin lenkkejä olen pyrkinyt välttämään asfalttia. Olen kuullut että asfaltilla juostessa polvi tärähtelee ja muutenkin kärsii siinä melko paljonkin. Nykyään juoksen lähinnä jollain hiekkateillä, uskaltaakohan sitä juoksennella asfaltilla? Pitäisiköhän asfalttia välttää? Olisi kiva vain vaihdella noita juoksulenkkejä, eikä aina juoksennella niitä samoja hiekkateitä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
!Tuomas! sanoi:
Olen kuullut että asfaltilla juostessa polvi tärähtelee ja muutenkin kärsii siinä melko paljonkin. Nykyään juoksen lähinnä jollain hiekkateillä, uskaltaakohan sitä juoksennella asfaltilla? Pitäisiköhän asfalttia välttää?

Kyllähän tuo pitää paikkansa että asfaltti on kovempi alusta juosta kuin hiekkatiet tai pururadat ja siitä johtuen tuo tärähtelykin on kovempaa. Hiekka ja puru alusta antavat pientä 'iskunvaimennusta' juostessa mitä taas asfaltti ei tee. Jos aikoo juosta asfaltilla kannataa panostaa hyviin juoksukenkiin.

Jossain muistaakseni luki myös että pururata saattaa olla jopa liian pehmeä alusta, jolloin jalat joutuvat liikaa tekemään ponnistusliikettä ja esim. akillesjänteet saattavat kipeytyä.

Tuohon miten paljon polvet tai muut nivelet sitten tuosta kärsivät en osaa sanoa, joku joka tietää asiasta enemmän voi kommentoida sitä.

Itse juoksen olosuhteiden pakosta suurimman osan lenkeistä pelkästää asfaltilla ja ei ainakaan vielä ole suurempia ongelmia ilmennyt.
Omassa harjoittelussani pidän oikeastaan vain hyvänä asfaltilla juoksemista, koska tähtäimessäni on kesällä juosta maraton (HCM), joka tietääkseni juostaan kokonaisuudessaan asfaltilla.

Mä olen talvet juossut asfaltilla, kesät metsässä, pururadalla tai hiekkateillä.

Mulla ei ole polviin tai muihinkaan niveliin tuo asfaltillajuokseminen ottanut, mutta alaselkä mulla menee asfaltillajuoksemisesta ajoittain totaalisen jumiin.

asfaltilla juokseminen on haitallisempaa jaloille, MUTTA.

jos jalat on hyvässä kunnossa eikä mitään oireita ilmene,
voi aika turvallisin mielin juosta sillä asfaltilla.

jos taas jalat eivät oikein meinaa juoksemista kestää, asfaltilla kaikki rasitusvammat tulevat paljon nopeammin / muulla alustalla niitä ei ehkä tulisi.

eli jos mitään rasitusvammoja, penikkatautia tms. ei ole koskaan ollut, en näe suurta syytä välttää asfaltilla juoksemista, mutta jos on ongelmia, kannattaa välttää.
toisaalta, jos on selvästi lisäämässä juoksutreenin määrää, kannattaa lussa ottaa varovaisemmin myös tuon suhteen.

esim. itselläni on penikkatauti hiukan vaivannut jo yli vuoden, pystyy juoksemaan ihan kohtalaisesti mutta kun erehtyy pidemmän lenkin tai pari pidempää lenkkiä asfaltilla juoksemaan, alkaa sattua..

ennen kun pääasiassa juoksi lyhempiä lenkkejä ei tullut asfaltilla juoksemisesta mitään oireita..

toisaalta taas polven kanssa oli ennen ongelmia pidemmill lenkeillä mutta kun ensin antoi parantua ja sitten taas kuitenkin jatkoi juoksuharrastusta, polvikin vahvistui eikä viime aikoina ole siitä ollut mitään ongelmia..

Juoksuharjoittelun aloittaminen asfaltilla ei kai ole kovin järkevää, koska kestää aikansa ennen kuin lihakset ja nivelet vahvistuvat. Itse hölkkäilen vuoron perään kummallakin jotta pysyy tuntuma, pidemmillä lenkeillä pyrin valitsemaan reitin niin että joudun vaihtamaan alustaa parikin kertaa. Tossut on valittava myös sen mukaan. Jos asfaltilla juokseminen tuntuu aluksi kovalta, kannattaa varmaan kävellä välillä.

Kiitos vinkeistä ja tiedoista. Polvet ovat joskus ollut hieman kipeitä ja hieman polvet naksuukin, mutta tuo polvien naksuminen on aika yleistä. Käyn jatkossa vaikka vain kerran viikossa asfaltilla juoksentelemassa ja osan matkaa hiekalla. Jos tuntuu pahalta niin mietin asiaa uudelleen. :)

Ponipeikko sanoi:
Mulla ei ole polviin tai muihinkaan niveliin tuo asfaltillajuokseminen ottanut, mutta alaselkä mulla menee asfaltillajuoksemisesta ajoittain totaalisen jumiin.

Mulla on ihan sama juttu. Mistäköhän se johtuu?

Itsellä ei mitään ongemia. Tykkään juossa asfaltilla. Nykyaiset juoksukengät vaimentaa kyllä todella tehokkaasti.

Penikoille ei asvaltilla juokseminen ole mulle aiheuttanut mitään ongelmaa, mutta polvet kipeytyvät kyllä.

Ihan periaatteestakaan en enää suostu juoksemaan asvaltilla, ellei ole pakko. Jos juoksen, niin hiekkatie, pururata, tartani tai nurmikenttä on valintani. Eri asia on, jos on kevyt ja aktiivijuoksija (= jalat tottuneet), silloin asvaltillakin juokseminen on varmaan normaalia ja asiaankuuluvaa. Tämmöinen hieman painavampi (178cm ja noin 85kg nykyään :( ) satunnaisemmin juokseva ihminen ennemmin rullaluistelee, fillaroi tai (sauva)kävelee asvaltilla, niin tulee vähemmän iskua.

Ite ku alottelin tos lenkkeilyy vuoden alussa ni asfaltilla juoksin ja jalat tuli aina jo lenkin aikana ihan perhanan kipeiks mut sitte paransin vähän juoksutyylii silleen, että laskeudun aina kantapäällä maahan ja siitä semmonen rullaava askel eikä semmosta, että lyö jalanpohjan maahan silleen mätkähtäen. Nyt ei tuota minkäänlaista kipua toi asfaltilla juoksentelu.

punttiskulle sanoi:
Ite ku alottelin tos lenkkeilyy vuoden alussa ni asfaltilla juoksin ja jalat tuli aina jo lenkin aikana ihan perhanan kipeiks mut sitte paransin vähän juoksutyylii silleen, että laskeudun aina kantapäällä maahan ja siitä semmonen rullaava askel eikä semmosta, että lyö jalanpohjan maahan silleen mätkähtäen. Nyt ei tuota minkäänlaista kipua toi asfaltilla juoksentelu.

Juu tämä juoksutekniikka tosiaan auttaa. Mulla ainakin polvet on hieman enemmän koukussa ja otan tällöin pikkasen pitempää askelta ja pyrin pitämään askeleen "äänettömänä" ilman tömähdystä. Lopuksi kun rullaa sen askeleen loppuun asti ja tönäisee vielä varpailla vauhtia aivan liikkeen lopussa niin saa yleisestikin nopeutettua juoksua. Semmonen hieman "hiipivä" askellus.

Asfaltilla juokseminen vaatii hyviä juoksukenkiä ja totuttautumista. Kun kengissä on riittävä tuki ja iskunvaimennus + jalat ovat tottuneet juoksemiseen, niin sitten pystyy kyllä juoksemaan miten haluaa vaikka rinkka selässä. Itse vedin 85kg painolla marathonin alle neljään tuntiin, mutta olen harrastanut juoksemista yli 10 vuotta salin ohella. Kaveri (painoa 110kg) on vetänyt puolmarathonin, joten "liikapaino" on vain tekosyy(tuttu selitti ettei voi juosta kun lihakset hölskyy ja "siitä ei tule mitään"). Kannattaa hankkia kunnon juoksukengät ja aloittaa juokseminen kävelylenkeillä ja kevyillä lenkeillä. Näin jalat ja pää tottuu juoksemiseen.

Tässä vois verrata hyvin sitä, että 90kg punttiäijä menee ekaa kertaa lenkille huonoilla lenkkareilla, vetää jalat paskaks, muistelee intin pakkocoopperia, kiroilee ja haukkuu lenkkeilyn alimpaan helvettiin penikat hehkuen. Tilannehan on sama, kuin silloin eka kertaa penkkipunnerrusta kokeillessa 40kg jäi rinnalle, lihaksiin koski viikon ja kaverit nauro päälle. Paska laji. Kuspäitä sitä hättäilemällä.

Eli rauhallisesti alkuun hyvillä vehkeillä. Sitten myöhemmin voi vetää ne rappuset ylös harmaa huppari päässä ja tehdä Rocky tuuletukset. Yo Rocky!

film-rocky02.jpg

Kannattaa kokeilla Niken Shox FSM -kenkiä tai muita Shox-malleja. Jos niillä vielä asfaltti tuntuu liian kovalta niin jo on ihme. :) En ole ikinä juossut kengillä, joissa olisi yhtä tehokas iskunvaimennus. Itselle kyllä riittää vähempikin vaimennus ja nopeat lenkit juoksee mieluummin joillain muilla kengillä, mutta tuo Niken hassunnäköinen Shox-systeemi siis todellakin vaimentaa tehokkaasti.

Eugen sanoi:
Asfaltilla juokseminen vaatii hyviä juoksukenkiä ja totuttautumista. Kun kengissä on riittävä tuki ja iskunvaimennus + jalat ovat tottuneet juoksemiseen, niin sitten pystyy kyllä juoksemaan miten haluaa vaikka rinkka selässä. Itse vedin 85kg painolla marathonin alle neljään tuntiin, mutta olen harrastanut juoksemista yli 10 vuotta salin ohella. Kaveri (painoa 110kg) on vetänyt puolmarathonin, joten "liikapaino" on vain tekosyy(tuttu selitti ettei voi juosta kun lihakset hölskyy ja "siitä ei tule mitään"). Kannattaa hankkia kunnon juoksukengät ja aloittaa juokseminen kävelylenkeillä ja kevyillä lenkeillä. Näin jalat ja pää tottuu juoksemiseen.

Itse olen vetänyt kaksi maratonia lähemmäs satakiloisena. Parempikaan aika ei kyllä alittanut 5 tuntia. Eli hölkkää se lähinnä oli, ei juoksemista. Tosin penikat haittasivat varsinkin jälkimmäiselle valmistautumista, koska joutui treenaamaan talvella liukkaalla ja kovalla alustalla.

Nämä maratonit siis ilman mitään kummempaa lenkkeily/juoksutaustaa. kumpaakin varten treenasin n. 4-5 kk max kaksi lenkkiä viikossa, joista pyrin pidemmän vetämään aina vähintään 45-100 min pituisena, keskisykkeellä <135. Ekalle varlmistautuessa myös n. kerran viikossa sählyä. Kova alusta ja penikat estivät tehokkaasti vauhtikestävyysharjoittelun.

Jos vielä joskus aion maratonille lähteä, tiputan kyllä painoa 90 kg tuntumaan. Tekee treenaamisen helpommaksi ja luultavasti helpottaa myös penikoiden kanssa. Ja ehkä sen ajankin saisi sitä myöten sinne viiden tunnin alle :D

:offtopic:

Pitäs laittaa tääne joku tredi, missä porukka laittaa video klippejä juoksutyylistään, niin vois vähän karsia huikeimpia virheitä ja vois jalatkin säästyä.

Tämä siis siinä tapauksessa, ettei viitti mennä ammattilaisen pakeille, joka kattoo juoksua matolla tai vast.

Noista alaselkäkivuista. Sisempien ja poikittaisen vatsalihaksen sekä lantionpohjan lihasten säännöllinen treenaaminen voisi auttaa, on auttanut minulla aikoinaan. Omat vatsa- ja muut keskivartalon lihakset olivat aivan kuutamolle venyneet lastentekojen jälkeen eivätkä tukeneet keskivartaloa tarpeeksi. Alaselkäni kipeytyi siis todella paljon aluksi.

Eugen sanoi:
Kaveri (painoa 110kg) on vetänyt puolmarathonin, joten "liikapaino" on vain tekosyy(tuttu selitti ettei voi juosta kun lihakset hölskyy ja "siitä ei tule mitään").
Se että jättää juoksematta, jos painoa on kertynyt tai on muuten vain pitkä ja painava, ei ole mikään tekosyy vaan ihan järkevä valinta. Juoksulla raskas sarjalaiset voivat helposti rikkoa paikkansa. Miksi ei harrastaa esim. hiihtoa tai pyöräilyä, kyllä niillä molemmilla saa itsensä ajettua piippuun, mutta ei tule niin paljon seurauksia vanhemmalla iällä. Sen verran myönnetään, että "tuttusi" mainitsemat syyt on tekosyitä, mutta monilla raskas sarjalaisilla on järkevämpi jättää juoksematta kuin riskeerata terveytensä.

Ei tarvitse laittaa esimerkkejä jostain isän veljen serkusta jolle niitä nilkka-, polvi- tai selkävaivoja ei ole tullut. Ihmiset on yksilöitä ja jotkut raskassarjalaiset voi hyvinkin juosta ilman suurempia vaivoja. Lyhyemmät juoksumatkat on tietenkin myös yksi vaihtoehto ;).

Mulla ainakin polvet ilmottaa heti kivusta, jos juoksen asfaltilta...

Eli suosiolla vaan pururadalla/hiekkatiellä tms. :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom