Juhani Nyholm

Selailin tuossa vanhoja lehtiä. Sattui silmiin kisa raportti SM-kisoista vuodelta 1982... joissa olin itsekkin ensikertaa seuraamassa kisoja. Raskaassa sarjassa tuli toiseksi todella mallikas Juhani Nyholm joka oli samassa hotellissa kuin itsekkin. Aamupalalla tämä niin leppoisan oloinen kilpailija totisena
tankkasi mm. voita ison palan. Niin siihen aikaan vedettiin dieetit
hiilarit melkein nollassa ja treenattiin kovaa ja oltiin kireitä päästä
ja kropasta. Niin tämän sarjan voitti Jyrki Savolainen joka sitten
muutti Austraaliaan.
Nyholmin paras saavutus oli EM-pronssia 1977.

Nyholm piti Tampereella sitten myöhemmin kilpauran jälkeen kuntosalia. Tietääkö kukaan mitä nykyisin tekee tainnut jättää
kuitenkin salin pitämisen?

EM-mitalli vuonna 1976

Niin korjauksena, Nyholm tuli kolmanneksi Helsingin EM kisassa
1976. Samana vuonna oli MM-kilpailussa 7:äs.

Yksi Nyholmin kilpakaveri oli myös Turun väkivahva Jussi Kantola,
jota en koskaan livenä ehtinyt nähdä. Lopetti samoihin
aikoihin kuin Nyholm kisat, olisko ollut viimeinen kisa kun Keräsen
kanssa ottivat yhteen SM-kilpailuissa( en muista vuotta).

Virtamolla olis varmasti jotain "muisteloita" kyseisistä herroista.

Steelbody

Vai pitää Nyholm vielä salia... tais salista olla syksyllä
juttuakin, jossain salilehdessä. En tiennyt et Legenda itse vielä
pitää sitä. Jos sattuisit Juhani lukemaan Pakkotoistoa... (kaikkihan
tätä lukee)...KIITOS, olit hyvä esikuva kun aloittelin 80-luvulla
itse treenejä.

Jussi oli oman aikansa huippusymmetrinen ja aina tiukka kilpailija. Hän ei kovin usein laittanut itseään kuntoon, mutta menestyi sitten aina hyvin.

Jussi oli vuoden 1976 lisäksi EM-pronssilla myös toisen kerran, nimittäin Lontoossa vuonna 1981. Olin itse raskaan sarjan tuomarina, joten muistan tämän varmasti. Jussi oli rento kilpailija, joka mm. Lontoossa täytyi herättää varttia ennen kisan alkua, nokkaunet kun olivat hänelle maistuneet pumppihuoneessa juuri ennen oman sarjan alkamista! Jussi oli nykymittapuun mukaan varmasti hoikka kilpailija, mutta hänellä oli mahtavan näköinen kroppa, luontainen V-malli esimerkiksi uskomaton.

Lontoossa raskaan sarjan muuten voitti norjalainen Gunnar Rösbö, oman aikansa massiivisin kehonrakentaja. Gunnarista hauska treenijuttu: Hän oli kerran innostunut 1980-luvun alkupuolella kokeilemaan hölkkäämistä, kun kerran kaikki sitä niin suosittelivat. Hänen oslolaisen salinsa kantaporukka oli hieman skeptinen tämän aikeen suhteen, röyhyttelihän Gunnar normaalisti pari toppaa röökiä joka päivä ja kävi sarjojen välilläkin hermosavuilla salin toimistossa. Hän myös veti pari bisseä ennen treenejä ihan paremman pumpin vuoksi. No, Gunnar lähti kuitenkin matkaan, hän oli ostanut jopa uudet lenkkaritkin. Osa porukasta meni ulos katsomaan hänen historiallista starttiaan. Gunnar häipyi melko reippaasti kulman taakse, mutta aikaa ei kulunut kuin kymmenen minuuttia, kun hän kurvasi taksilla takaisin salin eteen! Hän oli ottanut taksin lennosta. Se oli hänen ensimmäinen ja viimeinen lenkkinsä.

No, vakavasti puhuen, on aika uskomatonta, että Gunnar oli niin kova kehonrakentaja, sillä hän kuulema söi mitä sattui, röökasi melkein koko ajan ja veti viskiä ja olutta runsaasti päivittäin. Tässä puhutaan kyllä aika kovasta genetiikasta.

EM - Lontoossa.

Jouni en halua viisastella, mutta Nyholm oli Lontoossa viides.
Gunnar Rösbö todellakin voitti ja järkytti kaikki siellä hirmu kunnolla. Pitkän huiskea Tsekki, Josef Vesely oli toinen.
Christian Janatsch kolmas, tuttu mies Pumping Iron 2 fimistä.

Kike voitti Lontoossa yli 52kg sarjan
Reijo Kivioja oli kolmas -70kg
Keijo Reiman oli toinen -90kg

Silloin pärjättiin maailmalla.

...EM-kilpailun jälkeen MM-kisoissa Gunnar oli löysä ja Jenkeistä tuli mies ja vei voiton.
Seuraavana vuonna sitten oli tiukka, mutta vastassa oli Lee Haney ja vei voiton. Kuitenkin silloin tuntui, että Rösbön ura loppui kesken...mut jos se rööki oli sittenkin liikaa.

Täytyy tarkistaa...

Taitaa sitten jo seniiliys olla ovella, jos muistan Jussin sijoituksen noin väärin, vaikka olin itse tuomarina. On siitä kyllä jo aikaa...

Melkein löisin vetoa, että Vesely oli ensimmäisen kerran kisoissa mukana vasta vuoden 1982 EM-kilpailuissa Zurichissä, siellä nuori Berry DeMey vei voiton. Olin sielläkin tuomarina, ja siitä on sentään vuosi vähemmän aikaa.

Tarkistan tuon Nyholm jutun huomenna ja pahoittelen jo etukäteen, jos puhuin palturia.

Nyholmista vielä sen verran: Kuten Jouni sanoi, Nyholm ei ollut
niitä massiivisimpia kilpailijoita, mutta todisti silloin sen mikä pätee
vieläkin... aina ei voita se joka on isoin ja painavin.

Samaa vertausta voi käyttää mm. Antti Jurvansuun ja Boogien
kohtaamista EM-karsinnoissa 1993, Antti oli pienempi mutta
niin täynnä pikku patteja ja uria että huh huh... Antti tuli
myöhemmin itse EM-kisoissa hopealle.

Nyholm kilpaili ensimmäisen kerran body kisoissa 1975 keväällä. Aloitti dietin 111kg:sta ja päätyi 93kiloon.( 88kg EM-1976)
Diettas 18kiloa "neljässä" kuukaudessa. Seuraavana vuonna oli jo EM-pronssilla. Harrasti aijemmin painonnostoa ja voimannostoa.

En tiedä paljonko painoi SM-82 kilpailuissa jossa näin, mutta
oli todella näyttävän näköinen. Luin lehdestä (liiton oma lehti)
että Nyholm kilpaili ensimmäisen kerran että

Muisti

Eihän näitä voi ulkoa muistaa... minäkin lunttaa lehdestä.
Sori aijemmassa jutussa rivi sekos kun kiireellä kirjoittaa.

Niin ennen oli kehonrakennus liitolla oma lehti joka
ilmestyi 1-2x vuodessa. Sitten kun ilmestyi Atlas lehti jota oli
vetämässä mm. Jouni Virtamo... liitto katsoi ilmeisesti turhaksi(kalliiksi) enään julkaista omaa.

Ensin oli VOIMA JA KUNTO( yhdessä voimannostoliiton kanssa)
KEHONRAKENTAJA vuodesta 1977 Päätoimittajan Tom Wrange
WRANGE yrityksen perustaja. Jouni Virtamo oli myös parivuotta päätoimittajana lehdessä.
Divareista hyvällä tuurilla saattaa joskus löytyä. Lehdissä oli todella hyviä juttuja.
Jorma Räty kirjoitteli mm. omilta kisareissuilta, myös MM-harjoitus
matkastaan Kaliforniassa, ja treeneistä Gold´s Gymillä.

Re: Täytyy tarkistaa...

Originally posted by Jouni Virtamo
Melkein löisin vetoa, että Vesely oli ensimmäisen kerran kisoissa mukana vasta vuoden 1982 EM-kilpailuissa Zurichissä, siellä nuori Berry DeMey vei voiton.
Kyllä Vesely kilpaili maailman huipulla aiemminkin, esimerkiksi tällä hetkellä kädessäni on Muscle Builder / Power -lehti helmikuulta 1980, jossa raportoidaan Veselyn sijoittuneen neljänneksi vuoden 1979 MM-kisojen raskaassa sarjassa (kultaa Jusup Wilkosz, hopeaa Ray Mentzer ja pronssia Chen Wint).

I stand corrected

Ja oikeassahan formula7 oli: Juhani Nyholm oli Lontoon EM-kilpailuissa 1981 viides. Aika kultasi tässä meikäläisen muistot. Ehkä minä itse sijoitin hänet kolmanneksi ja se jäi mieleen.

Olisi kiva, jos jollakulla olisi aikaa penkoa tuon kisan tulosluettelo esiin, sillä Veselyä ei muistettu kyllä Tampereellakaan.

Jouni, jos jaksat niin äijältähän varmaan löytyy muistikuvia ja anekdootteja Rainer Ollgrenista ja Jorma Rädystä? Ollgrenhan on todella pitkän linjan kehonrakentaja, ensimmäisestä kilpailusta on jo 30 vuotta, eikä tuo näyttänyt aivan kauhealta kisatessaan -99. Samoin Keijoi Reiman on ollut kuvioissa jo vaikka miten pitkään, vaikka miehiä nykyään juuri omalla maalla noteerata.

Tuossa kuvaa Ollgrenista vuodelta -99.

http://www.bk-sportsmag.se/bilder/vvm99/vvm99144.jpg

Ajattelin, että nämä muistelot olisi kätevintä kerätä tähän samaan threadiin.

Helvetti sanoi:
Jouni, jos jaksat niin äijältähän varmaan löytyy muistikuvia ja anekdootteja Rainer Ollgrenista ja Jorma Rädystä? Ollgrenhan on todella pitkän linjan kehonrakentaja, ensimmäisestä kilpailusta on jo 30 vuotta, eikä tuo näyttänyt aivan kauhealta kisatessaan -99. Samoin Keijoi Reiman on ollut kuvioissa jo vaikka miten pitkään, vaikka miehiä nykyään juuri omalla maalla noteerata.

Tuossa kuvaa Ollgrenista vuodelta -99.

http://www.bk-sportsmag.se/bilder/vvm99/vvm99144.jpg

Ajattelin, että nämä muistelot olisi kätevintä kerätä tähän samaan threadiin.

Rainer Ollgrenin ja Jorma Rädyn näin ensimmäisen kerran vuonna 1976, kun aloitin treenaamisen Helsingin BBC:llä, silloin kaupungin ainoalla bodisalilla. Molemmat miehet olivat jo kokeneita kilpailijoita ja meidän nuorempien esikuvia. Raineriin en oikein koskaan tutustunut kovin hyvin, ja hän putkahtikin oikeastaan uudestaan pinnalle vasta nyt veteraanina, ja rautaisena sellaisena. Rainer asuu nykyisin Espanjassa, siellä on mukava treenata, kun ei tarvitse palleja myöten lumessa tarpoa.

Jorma Räty oli sen sijaan minulle paljon läheisempi, hän teki mm. minun ensimmäisen harjoitusohjelmani BBC:llä. Myöhemmin treenasin Jorman ja Risto Koivusen Hi-Man Sport Gymillä yhdessä Peter Keräsen, Hannu Selinin, Kari Kannisen ja monien muiden legendaaristen bodareiden kanssa. Jorma opasti meitä nuorempia ja treenasi itsensä maailmanmestariksi vuonna 1980. Se oli mahtavaa aikaa, kehonrakennus nousi silloin suuren yleisön tietoisuuteen kovalla voimalla.

Keijo Reimanista tein Bodaus-lehteen kaikkein eniten juttuja, Reikku oli äärettömän suosittu kehonrakentaja 1980-luvulla. Olin mukana myös monilla Reikun kisareissuilla, joskus tuomarina, joskus lehtimiehenä. 1980-luvulla hän voitti lukuisia EM- ja MM-mitaleja, mutta MM-kultaa vasta veteraanina. Se kulta kruunasi Reikun hienon uran.

Kaikesta urani aikana kehonrakennuksen parissa näkemästäni ja kokemastani saisi mainion Jyrki Hämäläis -tyyppisen kirjan, mutta en ole halunnut sellaista tehdä. Sen voin sanoa, että lähes kaikki mestaribodaajat ovat olleet melkoisen originelleja henkilöitä.

Sustanooli sanoi:
Muistatkos Jouni Arto Lyytikäisen?

Kyllä minä Arton muistan tietysti. Hänellä oli raskaaseen sarjaan mahtava potentiaali (pitkä, mutta massiivinen ja mallikas), ja mies oli komea kuin filmitähti. Jalan loukkaantuminen vahvamieskilpailuissa katkaisi Arton voimailu- ja kehonrakennusuran.

Jouni Virtamo sanoi:
Kyllä minä Arton muistan tietysti. Hänellä oli raskaaseen sarjaan mahtava potentiaali (pitkä, mutta massiivinen ja mallikas), ja mies oli komea kuin filmitähti. Jalan loukkaantuminen vahvamieskilpailuissa katkaisi Arton voimailu- ja kehonrakennusuran.

Ei Arska silti osaa treenaamatta olla.Pari viikkoo sitten sanoi painavansa 120kg kun juteltiin.Jalka on kyllä karun näköinen.

Back
Ylös Bottom