Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

Kyllä tuo diskaussääntö on ollut uchimatasukelluksen osalta jo aikoja sitten. Tiedän sen, koska olen onnistunut joskus sellaisen hankkimaankin.. Olen valitettavasti nähnyt Samurai-cupissa halvaantumistapauksen jo 90-luvun alussa ja juuri uchimata tilanteesta. Käsittääkseeni sääntömuutos 1.1.2003 laajennettin koskemaan kata-gurumaa ja kata-otoshia.

Zimpanssi sanoi:
Koshiki No Kata on kyllä ihmeellisin kata mitä olen koskaan tehnyt. Sieltä löytyy tekniikoita, jotka ovat outoja tottuneemmallekin judokalle. Kuten vaikkapa Mizu-guruma (Water Wheel) tai Sakaotoshi (Headlong Fall) ...

Siinä täytyy tietoisuus olla aivan uudella tasolla. Tunne alkuelementtien voima! Vyöry kuin aalto! Ole tuuli! :D

Carambola, tuo hedelmä kuin kypsä viisaus!

Tuossa Karo Parisyan meinaa alussa saada nokkaansa Serralta, mutta kääntää matsin
uuden dvd:nsä("judo in mma" tai jotain) promovideoksi.
http://www.judoclub.ca/temp/Parisyan-Serra.wmv

Tuossa taas vanhaa vääntöä Helio vs Kato(Helio voitti)
http://onthemat.com/video.php?videoid=697
Kyseessä oli toinen matsi ensimmäisen mennessä tasan(vain lopetus toi voiton).
Oli muuten harvinaisen tiheä kaveri tuo Kato
"Helio: Yes, I did. He had 20 kg. heavier than me and was strongly built. But I was able to win by good luck."
http://judoinfo.com/helio.htm

reino sanoi:
Omoplatalle huomio: kohdassa Katame-no-kata armlocks 5 näytetään judoversio heel hookista, eli se ashi garami. Tämä lienee NHB:ksi tai portugaliksi entangled heel hook, eli se polvi vääntyy vaikkei kantapäästä välttämättä vääntäisi.

Hahaa, on sitä osattu polvia särkeä ennen GJJ:täkin :)

Vastapainoksi heel hook suomalaisittain..

http://www.hiltibjj.com/v1/index.ph...d=51&page=view&catid=9&PageNo=13&key=72&hit=1

ja sen seuraukset :D

http://www.hiltibjj.com/v1/index.ph...d=51&page=view&catid=9&PageNo=13&key=73&hit=1

(ADCC Euroopan karsinnat 2005, Pietiläinen (TJJK, FIN)- Wovisch (Brasa, SWE)

Joo, kyllä mä ton diskaussäännön ymmärrän uchi-mataan, mutta en harai goshiin? Mielestäni harai-goshissa on enemmän kiertoa kun uchi-matassa, ja siten en voi ymmärtää, kuinka siinä voi sukeltaa? Eihän mulla tosin paljo kokemusta ole, mutta kuitenkin. Kommentoikaa.

ps. olen minäkin samurai-cupissa otellu 80-luvun lopussa.

raka sanoi:
Joo, kyllä mä ton diskaussäännön ymmärrän uchi-mataan, mutta en harai goshiin? Mielestäni harai-goshissa on enemmän kiertoa kun uchi-matassa, ja siten en voi ymmärtää, kuinka siinä voi sukeltaa?

Yleensä tota sukeltamista kai näki uchimatan yhteydessä, mutta visioi vaikkapa jonkunlainen huonosti tehty harai-makikomi ja siihen sukellus.

Itse asiassa musta tuntuu, että toi sukeltamissääntö ei niinkään ota kantaa siihen, mitä heittoa käytetään, vaan siihen, ettei heittäjän ole syytä yrittää katkoa omia niskojaan, oli tekniikka mikä vaan.

Heittokimara Pariisista
http://judoinfo.com/video/2003/DUBAISPORTS-VARIOS-PARIS2003.WMV

Ja sitten asiaankuulumaton, mutta hervoton kommentti Korealaiselta bjj/vaparihemmolta:
"
"I'm stationed in Seoul, mod on the SoldierGround, and run a BJJ Club here. We've had guys fight at Gimme 5 where this occured. I'm signed up to fight there though I may not actually go through with it do to some of the rules there. It's MMA in that punch/kick/grapple/submissions are all involved but it's like a "club fight" atmosphere. The ring is very small, the place is filled with smoke, you prep/change in the stairwell, get introduced on a stage in between a caberet type dance skit...weird. For the crowd's pleasure the fights favor stand-up...ie only 20 seconds are allowed on the ground and then you're stood back up. There's no cut-man, only whatever friend and supplies you bring with you. When you sign up and list your fighting style most folks lie so they get matched with an easy opponent. Nothing is verified so everyone puts down Tai Kwon Do. So who know's what you get until the fight starts. However, all the Korean "ringers" are saved for the American's (westerners) who enter. "

Vaparia Australian malliin:
DOJO_K_O_7_5_05_268.jpg

DOJO_K_O_7_5_05_297.jpg

Nastula vuosien takaisessa huippukunnossa antaa Kovacksille pölinät.
http://free-zg.t-com.hr/necromncr/1996_Atlanta_Olympic_Judo-Nastula_vs_Kovacs.wmv

ropotti sanoi:
Nastula vuosien takaisessa huippukunnossa antaa Kovacksille pölinät.

Jahas, olikos se niin, että Nastulan pitäisi nyt sunnuntaina pölisyttää Minotauroa Pridessä? Veikkauksia?

reino sanoi:
Jahas, olikos se niin, että Nastulan pitäisi nyt sunnuntaina pölisyttää Minotauroa Pridessä? Veikkauksia?
Minusta tuntuu, että nyt on kaveri haukannut liian ison palan. En tiedä Nastulasta kyllä paljoakaan, mutta odotukset eivät ole kovin kovat siksi, kun hän ei ole tuolla vaparimaailmassa pahemmin loistanut. Huippujudokahan hän on, mutta Minotaurolla on kyllä enemmän kokemusta vaparista. Minotauro kuristaa hänet ekassa erässä :)

reino sanoi:
Yleensä tota sukeltamista kai näki uchimatan yhteydessä, mutta visioi vaikkapa jonkunlainen huonosti tehty harai-makikomi ja siihen sukellus.

Itse asiassa musta tuntuu, että toi sukeltamissääntö ei niinkään ota kantaa siihen, mitä heittoa käytetään, vaan siihen, ettei heittäjän ole syytä yrittää katkoa omia niskojaan, oli tekniikka mikä vaan.

En pysty sitä visioimaan, makikomi tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". En ymmärrä, mutta olen vaan aloittelija.

reino sanoi:

Niin paljon kuin Nastulasta diggaankin niin kaikki faktat puoltaa Nogueiran selvää voittoa. Paitsi olematon MMA-kokemus, niin Nastula ei ole ollut judon huipulla enää vuosiin. 7 vuotta nuorempi Nastula ja asetelma olis ollut paljon mielenkiintoisempi sillä fyysiset lähtökohdat on huomattavasti paremmat kuin esim. Yoshidalla, joka on pystynyt matsaamaan tiukkoja otteluja mm. Silvan kanssa. Pawel on(oli) aito raskaan(100kg) kaveri, paljon kovempi fysiikka ja erityisesti parempi newaza kuin Yoshilla. Nastula oli aikoinaan mielestäni monipuolisin( ja kovin ) satkun ottelija, mutta ne parhaat vuodet ajoittui tonne 91 - 97 jonka jälkeen ura ollut pelkkää alamäkeä. Ton -97 MM:n jälkeen ei taninnut reeni enää oikein maistunut entiseen malliin mihin viimeisimmät kisamenestyksetkin viittais. Ja nyt on tainnut sitten olla ihan totaalitaukoakin jokunen vuosi. Hankalaa uskoa Pawelin menestykseen siksikään, että tämä pride-matsi ei ole ollut edes tiedossa kuin muutaman kuukauden.

raka sanoi:
En pysty sitä visioimaan, makikomi tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". En ymmärrä, mutta olen vaan aloittelija.

Mä olen kans niin aloittelija, että uchimata tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". :D Sukeltamiseen ei vanha taivu.

Mutta nuoriso pystyy uskomattomiin suorituksiin heitossa kuin heitossa, hetkeäkään epäröimättä omat niskansa kahdella kierteellä taittaen. Varsinkin jos on riittävän kannustava valmentaja.

Nastula-veikkauksiin liittyen: lueskelin NHB-foorumilta, että Nastula olisi halunnut matsiin erikoisehtoja, mm. että molemmilla täysi lakanapuku päällä koko ajan. Tämä ei Nogueiralle sopinut, vaikka äijä on BJJ-mustavyö ja varmasti vääntänyt lakanapuvussa enemmän kuin minä ja meirän äiti yhteensä.

Sehän on tietysti judokalta tietynlainen rajoittuneisuuden osoitus, jos ei tykkää / osaa vääntää muuta kuin lakanapuvussa. Samaiselta foorumilta luin valituksia siitä, miten (Yoshida?) pelkästään omalla gillä pystyy rauhoittamaan/sitomaan/passivoimaan matsia, vaikka toinen olisi pelkissä uikkareissa.

Oman vähäisen kokemuksen nojalla subbari on fyysisempää kuin rättipaini. (Fyysinen = voima voittaa tekniikan). Tähän näkemyksiä?

Eikö? Anybody?

No, sitten provotaan: Minotauro PELKÄÄÄÄ ottaa Puolan poikaa vastaan rätit päällä!!!1! Tietää ettei BJJ-mustavyön tekniikka riitä!11! :D

reino sanoi:
Nastula-veikkauksiin liittyen: lueskelin NHB-foorumilta, että Nastula olisi halunnut matsiin erikoisehtoja, mm. että molemmilla täysi lakanapuku päällä koko ajan. Tämä ei Nogueiralle sopinut, vaikka äijä on BJJ-mustavyö ja varmasti vääntänyt lakanapuvussa enemmän kuin minä ja meirän äiti yhteensä.

Sehän on tietysti judokalta tietynlainen rajoittuneisuuden osoitus, jos ei tykkää / osaa vääntää muuta kuin lakanapuvussa. Samaiselta foorumilta luin valituksia siitä, miten (Yoshida?) pelkästään omalla gillä pystyy rauhoittamaan/sitomaan/passivoimaan matsia, vaikka toinen olisi pelkissä uikkareissa.

Oman vähäisen kokemuksen nojalla subbari on fyysisempää kuin rättipaini. (Fyysinen = voima voittaa tekniikan). Tähän näkemyksiä?

Eikö? Anybody?

No, sitten provotaan: Minotauro PELKÄÄÄÄ ottaa Puolan poikaa vastaan rätit päällä!!!1! Tietää ettei BJJ-mustavyön tekniikka riitä!11! :D

Juurikin näin.

Minotauro PELKÄÄÄÄ ottaa Puolan poikaa vastaan rätit päällä!!!1! Tietää ettei BJJ-mustavyön tekniikka riitä
Totta, Judohan on tietenkin teknisempää matossa kuin BJJ.
Judohan sisältää lähes kaiken kamppailusta ja vaikka tiettyjä osa-alueita ei edes treenata, niin ne silti osataan. Se riittää että "joku on joskus osannut jotain".
Onneksi Minotaurokin on Judon musta vyö.

reino sanoi:
Jos Nastulalla on samanlainen betonipää kuin Minolla, niin äijät varmaan häärää guardissa koko matsin eikä saa mitään aikaan, mutta Mino muksii tuomaripäätöksen pystyssä ja matossa.

Tuossa seuraamisen arvoinen entinen yliopistotason judoka Shinya Aoki vääntä pystylukon ala Myllylä. Aoki on kuuleman mukaan suorittanut ruskean vyö bjj:ssä puolessatoista vuodessa ja on nykyään Jaappanin mestari lajissa. http://www.susumug.com/photo_window_fighter.php?photo_num=5&bout_id=1391&fighter_id=1473

photo_window_fighter.php

Aoki on nykyään musta vöinen BJJ:ssa, sai vyönsä Yuki Nakailta vähän aikaa sitten. Voitti japsien ADCC-karsinnat ja itse kisoissa meni tokalle kierrokselle omassa sarjassa ja avoimessa tippui ekassa. Nakai on muuten mies, joka näkyy noilla Kosen pätkilläkin ja mies touhuilee myös sen parissa. Käsittääkseni on ollut elvyttämässä/herättelemässä touhua Japanissa.

Veikkaan, että Nastulalla ei suuremmin mahiksia ole Minotauroo vastaan. Ainoo heikko mahdollisuus on, että Nastula saa alasvientejä ja tyytyy sitomaan tiukasti pukunsa avulla ala Yoshida/Silva.

Carlos sanoi:
Aoki on nykyään musta vöinen BJJ:ssa, sai vyönsä Yuki Nakailta vähän aikaa sitten. Voitti japsien ADCC-karsinnat ja itse kisoissa meni tokalle kierrokselle omassa sarjassa ja avoimessa tippui ekassa.

Huono tsäkä kävi Aokilla. Omassa sarjassa vastaan tuli tokalla kierroksella BJJ:n ihmemies Marcelo Garcia ja avoimessa toinen ihmemies Roger Gracie. :rock: Ei ole suuri häpeä taputtaa noille kavereille.

Juu, taitaa tuo Roogeri olla kans vähän isompi.

Niille judokoille jotka seuraa tuota Shootoa, niin tuossa on taitaa olla viimenen rankki, jossa on lupaavia judotaustaisia ottelijoita : Akira Kikuchi, David Baron ja Aoki.

Shooto world ranking
Middleweight (-76.0kg)
C© Akira Kikuchi (Japan / SHOOTO GYM K'z FACTORY)
1(1) Jake Shields (USA / Cesar Gracie Academy)
2(3) Jutaro Nakao (Japan / STG Osaka)
3(4) Ronald Jhun (USA / 808 Fight Factory)
4(-) David Baron (France / French Konnection)
5(5) Sauli Heirimo (Finland / Team Scandinavia)
6(6) Kuniyoshi Hironaka (Japan / Academia Az)
7(7) Chris Lytle (USA / Integrated Fighting Academy)
8(8) Shinya Aoki (Japan / PARAESTRA Tokyo)
9(9) Shigetoshi Iwase (Japan / TEAM TOPS)
10(10) Keith Wisniewski (USA / Duneland Vale Tudo)

Vielä tuohon Nastulaan, niin jos kyseessä olisi painia takilla tai ilman, niin uskoisin, että Nastu vie, mutta vaparissa Nogueira.(ja juu Nogueira PELKÄÄ Puolan elukkaa! )

Nogueiralla on ollut vähän ongelmia noiden judotaustaisten kavereiden(Yokoi, TK, Fedor) kanssa, joten kyllä tuosta voi ihan mielenkiintoinen matsi tulla jos vaan Nastulan pää kestää.

Vähän samantyylinen matsi otettiin jonkin aikaa sitten kun Nakamura(Japanin satkun kolmonen) aloitti vapariuran Nogin veljeä vastaan. Ihan hyvinhän tuo Naka siinä väänsi.

Back
Ylös Bottom