Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

Kannattaa todellakin aloittaa Judo. Jos homma jaksaa kiinnostaa, niin kehitystäkin tulee kokoajan, joka jaksaa kannustaa yrittämään vieläkin kovemmin.

Ja kuten jo mainittu, niin judo kyllä toimii itsepuolustuslajinakin. Tämä ehkä juuri sen vuoksi, että useimmiten kaikki tappelut alkavat sillä ryysyista repimisellä, joka on judokalle kuin toinen koti.... korjataan hieman, eli siis kokeneelle judokalle (jollainen minä en siis ole!), jolla liikkeet tulevat suoraan selkärangasta eikä tarvitse miettiä sen enempää.

Toimii myös loistavana kuntoilumuotona... Kyllä meinaan hiki virtaa joka reenin jälkeen. On myös melko halpa harrastus.

Tarkoitus on ollut varmaan 2 kk mennä juttuja katsomaan ja enpä ole mennyt. Perinteistä selkärangattomuutta ja sitä, ettei saada aloitetta asiaan, mutta ei enää innosta minkään taistelulajin aloitus tällä hetkellä. Jotakin muuta, vaikka tämä uinti, jota varmasti kesällä alan rannalla harrastaa, mutta tämä taistelulajibuumi menikin sitten ohi nopeasti. :/

Minä olen judoka ja voin kertoa, että siihen on erittäin hyvä syy miksi ei ennen oranssia vyöta saa esim. kuristaa. Johtuu siitä, että väärin tehty kuristus vie hengen, koska aataminomena, kun kerran liikahtaa, niin se on menoo. Ja se, että lukon saa tehdä vain kyynärvarteen johtuu siitä, että se on ainoa paikka missä kipu tulee liian kovaksi ennen paikkojen rikkoutumista. Eli jos judoka joutuu itsepuolustus tilanteeseen ja ottaa kyynärvarsilukon ja taltuttaa päälle käyjän eikä riko toiselta mitään ja selvittää tilanteen verrattuna siihen, että jujutsuka lyö samassa tilanteessa toiselta kasvojen luut 200 kappaleeseen ja joutuu korvaamaan sitä loppuelämänsä. Niin esim. minulle valinta on hyvin selvä sis judo. :rolleyes:

Ja sitten siihen, että kumpi on parempi. Niin voin sanoa, että pitkään harrastanut judoka tai jujutsuka ei varmasti hyökkää toistensa päälle OIKEASSA elämässä missä saattaa joutua taistelemaan/puolustamaan itseänsä vaikka viimeiseen asti. Eli niitä eikä mitään muitakaan kamppailulajeja ei voi edes verrata. Näytös ottelut on minun mielestäni aivan huuhaata.:wall:

Hehe, tota noin... mä haluisin vähä lisätietoa tosta että kuolee aataminomenan liikahtamiseen :D? Kuis kaiken maailman transut on vielä hengissä vaikka ne on leikannu sen pois kokonaan? kääääk :) Sun käsilukko selitys on ehkä hieman järkevämpi... mutta kyllähän kädet paukkuu kokoajan ku on adrenaliinia veressä. Kimura/Americana, Kneebar ja suora nilkkalukko ainakin tuottaa kyllä mulle ainakin niin paljon kipua että taputan kyllä ennen kun paikat särkyy... kuten jujikin. Tai toi voi johtua myös siitä että on pari kertaa menny nivelet yli, ni olen oppinu olemaan paljon varovaisempi...

Minä olen judoka ja voin kertoa, että siihen on erittäin hyvä syy miksi ei ennen oranssia vyöta saa esim. kuristaa. Johtuu siitä, että väärin tehty kuristus vie hengen, koska aataminomena, kun kerran liikahtaa, niin se on menoo

wtf? Tätä ei kyllä voi millään uskoa. Olisi mukava kuulla oikea syy joltain "ammattijudokalta" tai ainakin perusteluita.

Kuulostaa näin sw/mma harrastajan korviin melkoisen oudolta.

Ei se aataminomenan eli kilpiruston liikahdus ketään tapa. Kyllä se kilpirusto mahtuu siellä liikkumaan. Sehän liikkuu esim. nielaistessa.

Kyllähän se kuristuksen vaarallisuus johtuu siitä, että aivojen verenkierto heikkenee kun kaulan isot verisuonet tukitaan. On myös mahdollista, että karotisvaltimo dissekoituu eli repeää ja se voi olla hengenvaarallinen tila.

En kyllä ole ammattijutoilija, tuskin etes jutoilija, mutta jonnin verta olen käynyt valkoinen lakana päällä salilla painiskelemassa. Sallitaankohan perustelu yritykseni, vaikka väärin olemisen vaara on varmasti suuri tässä asiassa.

Kyllä se aatamiomena ei ihan heppoisesti siitä paikaltaan liikahtele. Paljon suurempi vaara on esim. kaularangan kierrot ja käännöt joita voi osaamattoman kuristelijan kuristellessa helposti syntyä. Varsinkaan kun kuristettavakaan ei ole täysin tilanteen tasalla.

Olisikohan syynä siihen ettei ennen oranssia vyötä saisi kuristaa ennemmin se, että hyvin monet jutoilijat ovat kovin nuoria ennen oranssia vyötä. Ei junnujen ole hyvä nuoruuden voimiensa tuskissa toisiaan kuristella.

Tuo kyynärlukko on juurikin siitä syystä sallittu heti aluksi, että se on ainut paikka missä kipu varoittaa tarpeeksi ajoissa ennen paikkojen hajoamisia ja on täten helppo hallittava sekä tekijälle että lukotettavalle.

edit. Jaahas, alan mies kerkesikin jo muita vaara tekijöitä kertomaan, onneksi höpisin toisista vaaroista, niin ei mennyt aivan hukkaan välttämättä tämäkään posti :)

Itse en oikein tuota aatamiomenalla argumentointia ymmärrä, kyllä uskoisin itsekin syyn olevan se, että monet alle oranssivöiset ovat niin nuoria junnuja. Eikä tuo oranssin vyön vaatimus ole mitenkään kontrolloitu - meillä noin 13-14-vuotiaina aloittaneet junnut tekevät kyllä kuristuksia jatkokurssilla hetken aikaa oltuaan, vaikka olisivatkin vain valkovöisiä. En tiedä miten muissa seuroissa menetellään, mutta tuskin aikuisten ryhmissä odotellaan että kaikki isot miehet saavat oranssin vyön, ennen kuin pääsevät lukottamaan ja kuristelemaan. ;)

Mahtaakohan edes olla BJ Penn? No, mene ja tiedä. Nämä Jenkki mustat vyöt on kyllä joskus huvittavia, kun he saavat mustan vyön niin hiton äkkiä. Joskus tyypit saavat tuon vyöarvon jossain 2-3 vuodessa, kun monissa muissa maissa se ei ole edes mahdollista. Esim euroopassa taitaa väkisinkin nykyään mennä vähintään 6-7 vuotta. No, kyllä sen huomaakin kisoissa, kun Jenkeillä lakaistaan mattoa.

Ja videosta vielä, että oli kuka oli, niin nättiä menoa.

Kyl se on BJ, mut tosi vanhaa pätkää. En ole kuunnellu äänillä kyseistä pätkää ja siit on aikaa kun ton katoin, mutta tuli mieleen että voisko turnaus olla jossain Hawailla tai sitten Braseissa kun BJ valkku oli silloin ainaki joku Brassi ketä veti sille yksityisesti 3 vuotta bjj:tä.

Tosi vanha pätkä. Vois verrata samaan, jos Pavel Nastula tulis vierailevaks tähdeks johonkin suomalasiin BJJ-salikisoihin. :rolleyes:

Tässähän kävi hiljattain Suomessa muuan Gabriel Wilcox, joka osallistui myös BJJ:n Finnish Openiin. Mustavöinen brassi vei elite-sarjan (purppurat, ruskeat ja mustat vyöt) avoimen painoluokan, ihan hyvin n. 70-kiloselta ukolta, vastustajat olivat kuitenkin vähän kookkaampia:D

Tässähän kävi hiljattain Suomessa muuan Gabriel Wilcox, joka osallistui myös BJJ:n Finnish Openiin. Mustavöinen brassi vei elite-sarjan (purppurat, ruskeat ja mustat vyöt) avoimen painoluokan, ihan hyvin n. 70-kiloselta ukolta, vastustajat olivat kuitenkin vähän kookkaampia:D

Kyseisen herran livenä nähneena, voin kertoa ,että aika jämäkän kokonen <70kg ukko oli kyseessä. Kaula oli valehtelematta 50cm paksu. Ukolla tais olla vielä hieman polvi kipeenä, ettei ollut parhaassa ottelu vireessä niissä kisoissa. Onne kovia. :worship:

Muistelen aikoinaan katsoessani clipin että joku kommentoi sitä että judokisoissa ottelijat pitävät mustaa ja valkoista vyötä kilpailijoiden erottamiseksi. En tiedä kuinka yleinen tapa tämä on mutta vaikuttaa melko standardilta muissa kamppailu-urheiluissa.

Tuskin lienee mikään ihme että mustan vyön judokat häviäisivät 3 vuodessa BJJ:n mailmanmestaruuden saavuttaneelle jannulle.

Muistelen aikoinaan katsoessani clipin että joku kommentoi sitä että judokisoissa ottelijat pitävät mustaa ja valkoista vyötä kilpailijoiden erottamiseksi. En tiedä kuinka yleinen tapa tämä on mutta vaikuttaa melko standardilta muissa kamppailu-urheiluissa.

Tuskin lienee mikään ihme että mustan vyön judokat häviäisivät 3 vuodessa BJJ:n mailmanmestaruuden saavuttaneelle jannulle.

Judossa alottelija kisoissa, toisella judokalla on punainen vyö ja toisella valkoinen , oman vyöarvon lisäksi. Mustien vöiden kohtaamisissa toisella judokalla on sininen judogi ja toisella valkoinen, ottelijoiden erottamiseksi.

No sitten on minun sempai kyllä jauhanu paskaa aikalailla tuosta kuristuksesta. Pitääpä ihan tarkastaa sitten jostain, mutta menipähän ees jotain oikein.
:)

Back
Ylös Bottom