Kannattaa todellakin aloittaa Judo. Jos homma jaksaa kiinnostaa, niin kehitystäkin tulee kokoajan, joka jaksaa kannustaa yrittämään vieläkin kovemmin.
Ja kuten jo mainittu, niin judo kyllä toimii itsepuolustuslajinakin. Tämä ehkä juuri sen vuoksi, että useimmiten kaikki tappelut alkavat sillä ryysyista repimisellä, joka on judokalle kuin toinen koti.... korjataan hieman, eli siis kokeneelle judokalle (jollainen minä en siis ole!), jolla liikkeet tulevat suoraan selkärangasta eikä tarvitse miettiä sen enempää.
Toimii myös loistavana kuntoilumuotona... Kyllä meinaan hiki virtaa joka reenin jälkeen. On myös melko halpa harrastus.
Ja kuten jo mainittu, niin judo kyllä toimii itsepuolustuslajinakin. Tämä ehkä juuri sen vuoksi, että useimmiten kaikki tappelut alkavat sillä ryysyista repimisellä, joka on judokalle kuin toinen koti.... korjataan hieman, eli siis kokeneelle judokalle (jollainen minä en siis ole!), jolla liikkeet tulevat suoraan selkärangasta eikä tarvitse miettiä sen enempää.
Toimii myös loistavana kuntoilumuotona... Kyllä meinaan hiki virtaa joka reenin jälkeen. On myös melko halpa harrastus.

Sun käsilukko selitys on ehkä hieman järkevämpi... mutta kyllähän kädet paukkuu kokoajan ku on adrenaliinia veressä. Kimura/Americana, Kneebar ja suora nilkkalukko ainakin tuottaa kyllä mulle ainakin niin paljon kipua että taputan kyllä ennen kun paikat särkyy... kuten jujikin. Tai toi voi johtua myös siitä että on pari kertaa menny nivelet yli, ni olen oppinu olemaan paljon varovaisempi...