Joulufanitus, jo vuodesta 2005

Onkos täällä millaisia jouluperinteitä porukalla? :)
Ois kiva kuulla kuvapäivitysten ohella vähän tarinoita itse kunkin joulumaneereista.

Haen siskon rautatieasemalta aatonaattona ja mennään porukoille. Vaihdetaan kuulumisia yms. perushuttua, aika lailla jouluna ja äitienpäivänä ollaan koko porukka kasassa. Samana iltana paistuu kinkku, sitä leivän päällä sinapin kanssa. Kylmänä ei enää oikeen niin hyvää. Aattona riisipuuroa, jouluruokaa, lahjat illansuussa, suklaata vähän joka välissä. Joulupäivänä alan olla koko lailla kypsä makoiluun ja muutenkin tylsistynyt, sanomisetkin on aika lailla sanottu. Lähden illansuussa ruuan jälkeen takas kämpille, sisko lähtee monesti mukana ja menee Helsinkiin kotiinsa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ois kiva kuulla kuvapäivitysten ohella vähän tarinoita itse kunkin joulumaneereista.
Aika kevyiksi ovat perinteet muuttuneet, kun ei ole alle puolen vuorokauden matkan päässä ketään sukulaisia, eikä duunista ole vapaapäiviäkään kuin joulupäivänä, joka ei sentään tänä vuonna osu viikonloppuun. Kuusi on kuistilla, ja jotain suomalaista jouluruokaa pitäisi taas kokkailla lauantaina - varmaan porkkanalaatikkoa ja lammasta/kinkkua. Jotain pieniä lahjapaketteja jaellaan vaimon ja pojan kesken - juniori asuu lukukauden aikana collegessa, mutta asuntola suljetaan vuodenvaihteessa muutamaksi viikoksi, joten on kotosalla hänkin.

Nämä nyt eivät ole perinteitä, mutta tänä aatonaattona käydään katsastamassa Markkasen Laurin otteita, ja varasin just aattoiltapäiväksi liput uusimpaan tähtien sotaan. Salille pääsee treenaamaan aattona, mutta joulupäivänä se on näköjään kiinni.

Perheen parissahan se menee niinkuin aina. Keräännytään porukalla yhteen ja nautitaan hyvästä ruoasta ja toistemme seurasta. Mites Munakas itse vietät joulua, oletko jouluihminen laisinkaan?

Vähän ennen jouluaattoa perheenjäsenten kesken syödään joululounasta, yleensä avopuoliso lähtenyt viettämään joulua omille porukoilleen ja minä omille mutta nyt itse aatto tulee vietettyä kahdestaan kotosalla.

Tämä jouluaatto nyt ainakin nukutaan pitkään, syödään hyvin jos kattelis leffoja ja viettäisi sellaista laatuaikaa keräten voimia ja rentoutuen.

Yleensä joulu on perhejuhla kun omia lapsia ei ole niin edelliset joulut vietetty omien perheiden parissa. Tuntuisi jotenkin oudolta viettää joulua avopuolison lapsuuden kodissa kun yleensä juuri joulu tullut yhdistettyä oman perheen kanssa vietettyyn aikaan, ehkä asia on eri sittenkun tulee omaa jälkikasvua, tai sitten alkaa tulla enemmän joulun viettoa omassa kodissa niiden lasten ja eukon kanssa.

Kiitos kaikista kommenteista tähän mennessä. Ja laittakaa toki lisää tulemaan, näitä on mukava lukea :)

MItes sulla itselläsi? Joulu on ainakin itselle vuoden parasta aikaa, perheen kanssa kolme päivää yhdessäoloa, hyvää ruokaa ja joulupäivä sekä tapani lepoa. Tunnelma kohdillaan eikä huolen häivää, perinteitä löytyy mm. Joulupuuro aamusta, joulurauhan julistuksen katsominen, haudalla käynti jonka jälkeen ruokaa, sitten lahjat ja näin edespäin! Ja tietenkin aattoaamun klo 6 Jumppa!

Meillä lapset ovat koristelleet kuusen. Vaari ja lapset kävivät itse metsästä hakemassa. Lahjat on hankittu. Ehkä hieman liikaa mutta joskus pitää hemmotella
mukuloita oikein kunnolla. Aattona sitten aamulla riisipuuro, sauna ja kiuas makkaraa. Saunan jälkeen odottamaan että Lumiukko tulee telkasta ja saa silmäkulmat
märiksi. En ole tainnut missata tuota yhtenäkään jouluna. Illalla maalle lasten isovanhempien luokse syömään ja jakamaan lahjat.

Meen porukoille ja sisko tulee myös. Aattona katotaan siskon kaa joulupukin kuumaalinjaa, siitä jostain ihmeen syystä lähtee kunnon joulutunnelmat käyntiin:LOL: kun on pienestä asti ollut perinne katsoa aina tuota ohjelmaa. Sitten ihan ehdoton juttu on katsoa lumiukko. Sitten koristellaan kuusi ja mä aina haistelen sitä kuusta, kun tuoksuu niin hyvälle ja joulutunnelma tehostuu tuosta. Sitten jossain vaiheessa käydään hautausmaalla ja sitten joulusauna. Ruoka syödään joskus viiden aikaan ja aatto huipentuu klo 19 lahjojen avaamiseen.
Kävin jouluostoksilla viikko sitten ja musta on aina ihan mielettömän kivaa ostaa muille lahjoja. Saan siitä paljon enemmän nautintoa, kuin lahjojen saamisesta. Sit meillä on siskon kaa aina perinne ostaa leffoja toisillemme. Itse osin tällä kertaa Cloud Atlasin, Trancen ja Antichristuksen. Sit esim mun bodari serkun kaa ostetaan toislle aina treenijuttuja.:puntti:. Lahjojen avaamisen jälkeen ihmetellään lahjoja ja syödään suklaata ja sen jälkeen meen pelaa itselleni lahjaksi ostamaani pleikkaripeliä ja juon baltikaa. Ei v*tuta.

Meen porukoille ja sisko tulee myös. Aattona katotaan siskon kaa joulupukin kuumaalinjaa, siitä jostain ihmeen syystä lähtee kunnon joulutunnelmat käyntiin:LOL: kun on pienestä asti ollut perinne katsoa aina tuota ohjelmaa.

Onko siinä vielä se sama vanha Pukki kuin vuosia takaperin? :)
Lumiukko on kyllä klassikkojen klassikko. Se tunnelma siinä vain on jotenkin todella erityinen.
Kiitos vielä kerran näistä teidän tarinoistanne. Mukavaa luettavaa :)

Aika kevyiksi ovat perinteet muuttuneet, kun ei ole alle puolen vuorokauden matkan päässä ketään sukulaisia, eikä duunista ole vapaapäiviäkään kuin joulupäivänä, joka ei sentään tänä vuonna osu viikonloppuun. Kuusi on kuistilla, ja jotain suomalaista jouluruokaa pitäisi taas kokkailla lauantaina - varmaan porkkanalaatikkoa ja lammasta/kinkkua. Jotain pieniä lahjapaketteja jaellaan vaimon ja pojan kesken - juniori asuu lukukauden aikana collegessa, mutta asuntola suljetaan vuodenvaihteessa muutamaksi viikoksi, joten on kotosalla hänkin.

Nämä nyt eivät ole perinteitä, mutta tänä aatonaattona käydään katsastamassa Markkasen Laurin otteita, ja varasin just aattoiltapäiväksi liput uusimpaan tähtien sotaan. Salille pääsee treenaamaan aattona, mutta joulupäivänä se on näköjään kiinni.

Ainiin sähän asustelitkin ulkomailla, joten jouluruokien hankinta ei olekaan ihan niin simppeli juttu :)
Perhana kun ois vain muistanut niin oisin pistänyt postissa Saarioista tulemaan, mutta eiväthän nuo enää perille ehtis ajoissa :LOL:
Todella valitettava juttu tuo vapaapäivien uupuminen, mutta usko pois, kyllä siitä kaikesta huolimatta mukava päivä kehkeytyy. Hyvää Joulua sinulle ja perheellesi.

Ainiin sähän asustelitkin ulkomailla, joten jouluruokien hankinta ei olekaan ihan niin simppeli juttu :)
No on se sillä lailla simppeliä, että aineet kyllä löytyy täältä vaikka minkä sapuskan tekemiseen. Ois vaan aikaa tehdä. Oikeastaan mitään perinteistä joulupöperöä ei saa ostettua valmiina. Jokunen vuosi takaperin asuttiin Intiassa, ja siellä oli mahdotonta löytää aineksiakaan.

Mä oon siitä onnellinen että porukat on pysynyt kimpassa sen +40vuotta. Kaipa sitä ois tottunut jos joutuis kahdessa paikassa vierailemaan, mutta oon ilonen että saadaan kokoontua sisarusten ja porukoiden kanssa saman katon alle. Tosin toinen systeri asuu nykyään ulkomailla ja on ekaa kertaa poissa Suomesta tän joulun mikä on hieman sääli, mutta lähetetään varmaan perus kuvaviestit kuusesta ja joulusafkoista yms. Sinällään whatsapp ja nykyteknologia on hieno keksintö. Lähentää vähän välimatkoja.

Muuten se on sitten Lumiukko, hautausmaalle kynttilä, sauna, kinkku ja yleensä faija ostanut jonkun leffan mikä katotaan illalla. Riippuen sitten alkon tuotteista pitää kattoa ajaako himaan yöks ja tulee vielä joulupäivänä uudestaan, vai jääkö sohvalle yöksi. Pari päivää siinä kuitenkin menee ja aamupalalle ajelen riisipuurolle. Aamusalit siinä ehkä ensin alle jos jaksaa. Niin ja lautapelejä skulaillaan yleinsä kun tulee tylsiä hetkiä.

Sinällään jännä että alkaa ikää olemaan kaikilla sisaruksilla, mutta ollaan kaikki lapsettomia ja pystytty viettämään aika hyvin koko joulu porukoilla. Kerran tuli kränää yhden exän kanssa kun suostuin lähtemään vasta 26.12 landelle sen porukoilla käymään enkä jo jouluksi. Ymmärsin toki silloista puolisoa, mutta oli sitten syynä jengin perheellistyminen, ulkomaille muutto tai terveyshuolet niin kyllä mulle on helvetin kova paikka kun tää perinne joskus alkaa murenemaan. En ole tainnut 34vuoteen minkäänlaista muuta joulua viettää, ja baariin en ole mennyt koskaan. Joululaulut, ostoshysteria ja oikeastaan aika marraskuusta jouluaattoon ei oo oikein mun juttu, mutta se itse aatto ja päivä on kyllä tosi jees.

Onko siinä vielä se sama vanha Pukki kuin vuosia takaperin? :)
Lumiukko on kyllä klassikkojen klassikko. Se tunnelma siinä vain on jotenkin todella erityinen.
Kiitos vielä kerran näistä teidän tarinoistanne. Mukavaa luettavaa :)
Vanha oli Kosti Kotiranta pikku kakkosesta. On kuollut. Olikohan syöpä mikä vei. Helkutin hyvä oli Pukkina.

No on se sillä lailla simppeliä, että aineet kyllä löytyy täältä vaikka minkä sapuskan tekemiseen. Ois vaan aikaa tehdä. Oikeastaan mitään perinteistä joulupöperöä ei saa ostettua valmiina. Jokunen vuosi takaperin asuttiin Intiassa, ja siellä oli mahdotonta löytää aineksiakaan.

Juu löytyy varmasti, mutta onhan noitten herkkujen väsäämisessä urakka poikineen. Mutta siinäkös sitä vasta kunnon autenttiseen joulutunnelmaan pääseekin, kun kaikki pitää tehdä 'from scratch' :)
Ootkos muuten päässyt tarjoilemaan suomalaisia jouluruokia amerikkalaisille tutuillesi ja mitö ovat tykänneet "oudoista" ruokailuperinteistämme? :)

Ootkos muuten päässyt tarjoilemaan suomalaisia jouluruokia amerikkalaisille tutuillesi ja mitö ovat tykänneet "oudoista" ruokailuperinteistämme? :)
Eipä ole tullut vielä vapaaehtoisia natiiveja vastaan kokeilemaan suomalaista joulugourmetpöytää. Oma kokkausintokin rajoittuu aika lailla riisipuuro, porkkanalaatikko & kinkku -akselille.

Eipä ole tullut vielä vapaaehtoisia natiiveja vastaan kokeilemaan suomalaista joulugourmetpöytää. Oma kokkausintokin rajoittuu aika lailla riisipuuro, porkkanalaatikko & kinkku -akselille.

Mitäpä jos innostuisit joskus kokeilemaan jotain uutta?
Noi sweet potatoesit kun tuntuu siellä olevan kovaa huutoa (ainakin bodarien keskuudessa :LOL:), niin kokeileppa joskus bataattilaatikkoa. Yksi meikäläisen suosikeista hands down :)

Maksalaatikkokin on klassikko, ite tehtynä siinä tosin on aika duuni (omasta mielestä) ja jakaa jopa mielipiteitä ihan täällä Suomessakin. :LOL:

Omasta mielestä kuuluu jouluruokaan. :)

Maksalaatikkokin on klassikko, ite tehtynä siinä tosin on aika duuni (omasta mielestä) ja jakaa jopa mielipiteitä ihan täällä Suomessakin. :LOL:

Omasta mielestä kuuluu jouluruokaan. :)

Olen yhden kerran kokeillut (joskus kauan kauan sitten) duunata maksalaatikkoa itse ja se maistui ja haisi niin pahalle, että siihen yhteen kertaan se myös jäi :cry:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom