(Joukkue)urheilun fanikulttuuri

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Citius, altius, fortius. Onpa tullut taas pitkästä aikaa käytyä seuraamassa topattujen miesten jaloa kamppailua jäällä. Paitsi että peli on useimmiten sattunut olemaan onnetonta katsottavaa, itseäni on jäänyt ihmetyttämään se, kuinka paljon kaikenlainen oheispaska ja muu hapatus on ihan muutamassa vuodessa lisääntynyt. Aina on vituttamaan jäänyt myös fanien toiminta ja käyttäytyminen.

Tämä avautuminen liittyy lähinnä jääkiekkomaailmaan, mutta kommenttia voi heittää myös muuhun urheilutoimintaan liittyen.

Jotenkin tuntuu, että nykyään tämä fanien fanaattisin aines tulee otteluun vain möykkäämään ja nauttimaan yhteenkuuluvuuden tunteesta samanhenkisten idioottien kanssa. Samalla katsomoista on näyttää hävinneen roppakaupalla asiantuntemusta itse lajiin liittyen. Voi sitä alatyylisen mölinän määrää, mistä olen viime aikoina saanut nauttia.

Sitten heilutellaan jotain Kauniaisten kokoista kannustuslippua niin, että parisataa katsojaa menettää kokonaan näköyhteyden pelitapahtumiin. Nämä Keski-Euroopasta kopioidut kannustuslaulut ovat myös jotakin aivan naurettavaa (Varsinkin kun sanoituspuolesta faniklubeissa vastaa harvemmin mikään Junnu Vainion tasoinen kynämies), mutta ne vielä kestää kun näkyvyys kentälle säilyy.

Kyllä kai sitä aina on omaa suosikkijoukkuetta kannustettu, mutta muistaakseni joskus wanhoina hyvinä aikoina seurattiin siinä samalla myös ajoittain, mitä kentällä tapahtuu.

Oma lukunsa ovat vielä nämä apinat, jotka englantilaisten hengenheimolaistensa tapaan lähtevät seuraamaan urheilutapahtumaa päästääkseen harrastamaan omatoimista naamaanlyöntikilpailua.

Ja sille joka seuraavaksi ilmoittaa, ettei tarvitse matsiin lähteä jos noin vituttaa: Enpä kyllä enää lähdekään. ;)

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Kun menee katsomaan suosikkijoukkueensa peliä niin totta helvetissä sitä elää joka solulla mukanaan ja esim. laittaa ylpeänä fanipaidan päälle. Mutta en tiedä johtuuko siitä että on jo näinkin "vanha" mutta jotenkin sitä haluaa nykyään kannustaa vähän kypsemmällä tavalla. Tätä on niin vaikea pukea sanoiksi. Siis vaikka onkin niin intohimoinen fani ja haluaa kannustaa omaa porukkaa niin jotenkin sitä haluaa mielummin olla ihan siinä omalla paikallaan, lyöden :hyvä: yhteen ja jopa keskittyen pelin taktisiin hienouksiin kuin pomppia tasajalkaa ja samalla ölistä jotain kökköä kannustuslaulua. Mutta helvetin hyvähän se on että hallissa pidetään ääntä ja kyllähän sitä itsekkin saattaa muutaman:kippis1: jälkeen innostua jopa huutamaan.

Itse kanssa olen vähän ihmetellyt että miten joku jaksaa syttyä jollekkin sm-liiga joukkueelle niin paljon että käy heiluttelemassa lippuja ja päristämässä rumpua kerran pari viikossa joka talvi vuodesta toiseen. Jos jääkiekko kiinnostaa niin luulisi että sen pelaaminen tai seuraaminen olisi mielekkäämpää kuin tuollainen älämölön pitäminen mitä voi harrastaa muuallakin. Ja ainakaan omaitse tunto ei kestä fanittaa ketään vaan tahdon elää itse ja pelata itse sitä lajia mikä kiinnostaa.

Muistan kun näin nuita kiekkopaitoihin pukeutuneita ja mietin, että hitto on tuo typerää hommaa. Aikuiset ihmiset ihan mielissään, jostain typerästä lajista ja pukevat päälleen vielä typerän näköisiä vaatteita. En siis ymmärtänyt yhtään koko hommaa.

Sitten kun kävin itse Japanissa katsomassa Pride Fc -vapaaottelutapahtumaa niin jos mulla olis ollut, niin olisin laittanut kaiken maailman pyörivät rupelilakit, juomaputelit selkään, jonkin käsipäristimen ja sellaisen ison käsineen, jossa on etusormi pystyssä. Tapahtuman yhteydessä piti tietenkin ostaa paitaa, lehtiötä, pyyhettä yms.

Lisää vaan suvaitsevaisuutta ja vähemmän kapeakatseisuutta. Urheilu kuitenkin tarvitsee faneja.

PS. Sori, että tungin yksilölajin kannatusta joukkuelajeihin, mutta tuskin se hirveästi eroaa.

niin kauan kun fanit ei tappele niin mikä jottei. Fanilaulut jne paidat ja hässäkät kuuluu asiaan. Fanitouhu on nykyään aika hyvin "organisoitua", on mustaa ryhmää ja punamustia, red armya jne. Mikäs tuossa, kansa tykkää ja hallissa on tunnelmaa.

Jos misantrophia noin häiritsee ne fanilaulut niin suosittelen menemään istumaan jonnekkin muualle kuin siihen sikaosastolle.

Kyllähän tuo on hieno, että ihmiset jaksavat omaa seuraansa kannattaa. Suomesta aina sanotaan, että olemme todellinen urheiluhullujen maa, missä mennään metsään ja todella lujaa. Jos omalla jengillä menee huonosti niin heti käännetään takki ja hirvee ininä, että voi perse kun ei taas onnistu. Oikeat fanit istuvat siellä katsomossa kun takkiinkiin tulee.

Kyllähän tuo on hieno, että ihmiset jaksavat omaa seuraansa kannattaa. Suomesta aina sanotaan, että olemme todellinen urheiluhullujen maa, missä mennään metsään ja todella lujaa. Jos omalla jengillä menee huonosti niin heti käännetään takki ja hirvee ininä, että voi perse kun ei taas onnistu. Oikeat fanit istuvat siellä katsomossa kun takkiinkiin tulee.

Juuri näin.

Aika erikoista muutenkin, jos joku häiriintyy kannattamisesta. Toki ymmärrän sen, jos "kannattaminen" on pelkästään tuomarin tai omien pelaajien haukkumista.

Juuri näin.

Aika erikoista muutenkin, jos joku häiriintyy kannattamisesta. Toki ymmärrän sen, jos "kannattaminen" on pelkästään tuomarin tai omien pelaajien haukkumista.

En häiriinny kannattamisesta, vaan
- sisällöltään täysin ala-arvoisesta mölinästä (jota joku tosin saattaa kutsua kannattamiseksi)
- kannattamisesta, joka häiritsee muiden katsojien pelin seuraamista

Dumareiden haukkuminenkin kuuluu asiaan tietyissä rajoissa, mutta sen voi tehdä kekseliäästikin.

Muuten lähinnä ihmettelin, mihin on tietyiltä faneilta urheilutapahtumissa unohtunut se urheilu. Jokaisen oma asia tietenkin, miten iltansa viettää. Onhan se samanhenkinen seurakin kiva juttu.. ;)
Jätän itse katsomon täysin ulkourheilullisin perustein, takinkääntäjää ei näin vanhasta parrasta enää 30 vuoden jälkeen saa.. ;)

Mutta vielä tiivistettynä:
Mielestäni metsään mennään siinä vaiheessa kun matsin jälkeen ei analysoida peliä, vaan mietitään, minkä kokoinen lippu tehdään seuraavaan..

Mielestäni metsään mennään siinä vaiheessa kun matsin jälkeen ei analysoida peliä, vaan mietitään, minkä kokoinen lippu tehdään seuraavaan..

Naulan kantaan:thumbs:

Minun mielestäni peliin eläytyminen kuuluu hyvin oleellisena osana peliin, koska kannattamasi joukkue voi tehdä vaikka sata maalia, ihan kiva, mutta se upea elämys syntyy, kun 500 päinen fanijoukko repeää ja hallin katto alkaa repeilemään.

Siis koska pelejä näkee nettitv:stäkin ja sieltä ne pelitapahtumat oikeastaan näkee paremmin, mutta ainakin minä menen hallille nimenomaan sen tunnelman takia, jonka fanaattiset fanit "oheispaskallaan" aiheuttavat.

Ja jos laulut ja möykkä häiritsee niin suosittelen sitä nettitv:tä

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Siis koska pelejä näkee nettitv:stäkin ja sieltä ne pelitapahtumat oikeastaan näkee paremmin, mutta ainakin minä menen hallille nimenomaan sen tunnelman takia, jonka fanaattiset fanit "oheispaskallaan" aiheuttavat.

Oheispaskalla tarkoitin lähinnä kaikkea kaupallista hapatusta ja oheistoimintoja, joita matseihin nykyään järjestetään. Erätaukojakin pidennettiin, että saatiin kaikki skeida sopimaan mukaan -ja lisää bisseä myytyä.. ;)

Tunnelman takia minäkin hallille jaksoin pitkään vääntäytyä, mutta tämä överiksi mennyt meininki on mielestäni pilannut nimenomaan sen.

Varmaan tämänpäiväisen Jyp-Jokerit -matsinkin katsomossa itketään kun joku nöösi on pilannut tunnelman asentamalla halliin palohälyttimet.. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom