Jos laiton bussilakko vituttaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalju sanoi:
On tää pimeä maa. Laiton lakko päällä. Aivan sairasta touhua. Työnantaja päättää itse koska vakinaistaa. Onneksi on keksitty erilaiset työvoimanvuokraus firmat. Uskon että useat kuljetusalan yritykset ymmärtää tästedes käyttää vuokramiehiä ja pitää vakinaisen porukan mahdollisimman pienenä.

Työvoiman ulkoistus on mahtava asia. Jos koko yrityksen henkilöstö on ulkoistettu niin on helppoa reagoida markkinoiden muutoksiin.

Voi hyvää päivää. On tosi hienoa kun oltais kaikki vuokratyöntekijöitä. Ei olis paljon irtisanomisaikoja, kesälomista tai muistakaan lomista tietoakaan ja lisäksi aika surkea palkka.
 
Jeh kannattaa juuri laittomilla lakoilla lisätä vuokratyövoiman houkutusta työnantajille ;)
 
Veikkaus: Lakko loppuu 1.12

Edit: Mike vois pistää pystyyn threadin, missä veikataan bussilakon loppumispäivää. Voittajalle rapsahtais vipit. :D
 
Voi lollo että oli hyvää läppää Laitisen kolumnissa:

"Kun työnantajaliitto on perinyt pirtukeisarien yrittäjäkulttuurin ja ammattiliitto Amerikan mafian perinteet, on helpompi ymmärtää näitä kuljetusalan käsittämättömiä työtaisteluja. Kun tähän maailmaan vielä osuu joukko tulipalokommunisteja ja kuumapäisiä duunareita, työrauhaa ja järjen käyttöä on turha toivoa.

Televisiossa kiukkuinen bussikuski kommentoi tilapäistyövoiman käyttöä: "Menköön marketteihin niin kuin muukin tilapäisväki..."

Bussikuskit ovat eräänlainen machomiesten joukko, joka ei voi hyväksyä joukossaan tilapäistyövoimaa, jota he pitävät jotenkin ämmämäisenä.

Kyllä Suomi vähät lakkonsa kestää. Esimerkiksi tähän bussinkuljettajien lakkoon kannattaa suhtautua kuin Vesa Keskisen salarakkaisiin, Juhani Palmun avioliittoihin tai Matti Nykäsen kännäämiseen. Ne ovat samanlaista viihdettä. Jos AKT:n puheenjohtaja Timo Räty ei järjestäisi näitä lakkoja, kuumapäiset kuljettajat erottaisivat hänen kuten monet edeltäjänsä, ja tilalle tulisi vielä hullumpi puheenjohtaja, joka järjestäisi vielä järjettömämpiä lakkoja."
 
Marek sanoi:
kyllä tässä mielestäni suurimman typeryyden nimenomaan näyttää työnantajat. Ovat valmiita pysäyttämään Suomen 60:nen osa-aikaisen työntekijän takia.
Jos työnantajapuoli alkaa neuvottelemaan laittoman lakon ollessa käynnissä, niin on ihan turha tehdä enää mitään sopimuksia. Mitä iloa niistä on, jos kesken kauden voi lakolla tai työsululla alkaa tinkimään parempia ehtoja?

Voisko joku kertoa, mitä muusta tässä on kysymys kuin AKT:n Rädyn yrityksestä näyttää, että ei ole se räkänokka miltä näyttää?
 
Kalju sanoi:
Onneksi on keksitty erilaiset työvoimanvuokraus firmat. Uskon että useat kuljetusalan yritykset ymmärtää tästedes käyttää vuokramiehiä ja pitää vakinaisen porukan mahdollisimman pienenä.

Työvoiman ulkoistus on mahtava asia. Jos koko yrityksen henkilöstö on ulkoistettu niin on helppoa reagoida markkinoiden muutoksiin.

Toivotaan, että sinäkin pääset tästä lähtien ainoastaan vuokratyöntekijäksi pätkätöihin. Varmasti olet sen jälkeen edelleen samaa mieltä. :)
 
Jissen sanoi:
Juu jollekin sinkulle jonka elämän tärkein asia on treeneihin pääsy (kärjistän tarkoituksella). Jos taas elämä pitäisi rytmittää vaikka kahden kouluikäisen lapsen, yhden alle kouluikäisen lapsen ja vuorotyössä käyvän vaimon elämäntahdin mukaan, ei tuo vaikutakaan enää niin lupaavalta. Aamulla töihinlähtö joskus 5 aikaan ja kotiin pääsee joskus 23 aikaan jne. ei oikein toimi, tai jos on vaikka vauva kotona joka pitää hereillä yöt tms. Kannattaa aina pohtia elämää omaa napaa pidemmälle. Samaan aikaan on kaiken maailman Sailakset ym. oikeistolaiset vaatimassa että lasten hoito-oikeuksia pitää rajoittaa entisestään jne.
Joo, just näin. Pitäis jokaisen bussireitin kulkea tunnin välein yhdeksästä viiteen arkisin ja jos ei aikataulut kelpaa, menkööt vittu kävellen.
 
Dopey sanoi:
Jos työnantajapuoli alkaa neuvottelemaan laittoman lakon ollessa käynnissä, niin on ihan turha tehdä enää mitään sopimuksia. Mitä iloa niistä on, jos kesken kauden voi lakolla tai työsululla alkaa tinkimään parempia ehtoja?

Voisko joku kertoa, mitä muusta tässä on kysymys kuin AKT:n Rädyn yrityksestä näyttää, että ei ole se räkänokka miltä näyttää?

Älä iso mies kehtaa. Vaikka oletkin isolla pahalla sinisellä duunissa, olettaisin että pystyt ajattelemaan hiukan laajemmin, kuin pelkästään omasta ja rahan näkökulmasta. Ei tässä ole kyse pelkästään tästä yhdestä yksittäisestä lakosta. Tässä on paljon isommista asioista kyse. Vai luuletko että lakko "sattui" juuri nyt tähän aikaan juuri ennen TuPoa?

Laiton lakko, kyllä. Jos vastapuoli pelaa epäeettisillä säänöillä, oletatko että työntekijät läpsyttelee himassa karvaisia kätösiä ja toteaa, että ollaan ja otetaan mitä vastaan tulee.

Yhdyn siihen, että räkänokan näköinen kaveri Räty on, mutta ei tässä mistään mulkunmittauskisasta ole kyse. Se sopimus tulee, ja se todellakin tulee työntekijäpuolen ehdoilla. Pakko se on tulla, ei ole muuta mahdollisuutta.

Btw: työsulku on muuten työnantajan keino, ei työntekijäpuolen.
 
Kalju sanoi:
Aivan sairasta touhua. Työnantaja päättää itse koska vakinaistaa.

Kuljetusalalla on käsittääkseni sellainen poikkeuskäytäntö, että jos esim. 10 reittiä siirtyy Connexilta Concordialle, siirtyy halutessaan myös 10 kuskia. Eli työnantajilla ei ole sen nojalla mitään tekosyytä olla vakinaistamatta.

Dopey sanoi:
Pitäis jokaisen bussireitin kulkea tunnin välein yhdeksästä viiteen arkisin ja jos ei aikataulut kelpaa, menkööt vittu kävellen.

Hmmm... Joko en ymmärrä mitä yrität sanoa, tai sinä et ymmärtänyt mitä minä viestissäni sanoin. Joka tapauksessa vastauksesi ei tunnu liittyvän viestiini millään muotoa.
 
protsku sanoi:
No mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Kyllä mulle ainakin kelpaisi duunit mistä pääsee keskiviikkona ja torstaina kotiin klo 12 mennessä ja sitten lauantai&sunnuntai kokonaan vapaata. Treenaamisen kannalta ihanteellinen duuniviikko.




Juu eihän tossa mitään ihmeellistä olekkaan jos ei ole muuta elämää kun ajaa sitä bussia.. Dih

Siinä ne ongelmat tulevat kun pitäisi yrittää mahduttaa tuohon listaan vielä vaimo, lapset ja harrastukset.
 
No niin, nyt lukee teksti-tv:ssä että tänään ruvetaan neuvottelemaan. :)
 
Jissen sanoi:
Hmmm... Joko en ymmärrä mitä yrität sanoa, tai sinä et ymmärtänyt mitä minä viestissäni sanoin. Joka tapauksessa vastauksesi ei tunnu liittyvän viestiini millään muotoa.
Tunnuit valittavan noita bussikuskien työaikoja. Muunlaisia työaikoja on vaikea keksiä, kun kuitenkin 7-9 ja 15-18 noita dösävuoroja kulkee aikas tavalla enemmän kuin muina aikoina. Esittämäsi vuorolistan mukaiseen työvuorosysteemiin päädytään väistämättä, kun osa-aikatyö on liiton taholta laitettu pannaan ja kaikille kuskeille pitää yrittää saada se keskimäärin 40 tuntia ajoa per viikko.
 
Dopey sanoi:
Tunnuit valittavan noita bussikuskien työaikoja. Muunlaisia työaikoja on vaikea keksiä, kun kuitenkin 7-9 ja 15-18 noita dösävuoroja kulkee aikas tavalla enemmän kuin muina aikoina.

Työpäivän aikana voisi esim. laittaa saman kuskin vaihtamaan linjaa välillä tms. Toki kun yksi kuski ajaa vain yhtä linjaa niin tuohon ongelmaan törmätään.

Mutta katsellaan mitä ne nyt saavat neuvoteltua, kun vihdoin ovat samalle hiekkalaatikolle mahtuneet.
 
Tää lakko ei oo mulle viihdettä. Itehän oon noitten julkisten armoilla liikkumisen suhteen ja todellakin hidastaa ja pitkittää mun liikkumista monin paikoin. Onneksi sentään jotkut bussilinjat ajaa..

Toivottavasti loppuu kohta.
 
No niin, lakko loppui just äsken!

Ajoin toissäyönä 360 km stadissa, kun piti viedä duunikavereita himaan. Onneksi loppu lakko.....
 
No näköjään järki voitti ja lakon voikin nyt lopettaa, että neuvottelut alkais huomenna kello 12. Ainakin teksti-tv raportoi, että sovintoesitys (missä luvataan aloittaa neuvottelut, jahka kaikki lakkolaiset on töissä) on hyväksytty yksimielisesti.
 
Vaikka olenkin ollut lakkoilijoiden puolella niin todella hyvä että lakko loppuu ja saadaan neuvottelut käyntiin!
 
Onhan se lakkoilijoidenkin etu että neuvottelut alkavat ja lakko päättyy. Neuvotteluja vartenhan he lakkoon ylipäätään ryhtyivät. Ja lakko on taloudellisesti huonoa aikaa duunarille.
 
Tässä vielä lisäinfoa:

Työnantajapuolen esitykseen sisältyy lupaus, että pääkaupunkiseudulla liikennöivät bussiyritykset Connex ja Concordia eivät lisää osa-aikaisten työntekijöiden määrää nykyisen sopimuskauden aikana.

Lisäksi yritykset tarjoavat kaikille vakituisessa työsuhteessa oleville kokoaikaista työtä ensi vuoden alkuun mennessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom