Jooga

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Käykös paljon kamppailijoita joogaamassa? Itse aloitin hatha joogan ja huomas kuinka surkeassa kunnossa hengityslihakset olleet aikaisemmin. Nyt ei muutaman käynnin jälkeen ole pallea enää aivan muusina.

Kävin astanga joogassa kaks kertaa. En nähnyt siitä olevan suurta hyötyä loppupeleissä mun kamppailullisee suorituskykyyn. Uskon että ihan vaan venyttely ja lihaskuntoharjottelu enemmän lajinomasesti on paljon tehokkaampaa.

LOL kaksi kertaa... Syväluotaavaa tietämystä. hehe. Nojoo, ei se ehkä kaikille sovi. Minä olen astangajoogannut semiaktiivisesti 8 vuotta ja ilman sitä en varmaan enää tekisi mitään taichi:ta vauhdikkaampaa. (täytän 40 toukokuussa)

Astanga on auttanut palautumaan maastopyräilystä, skedeemisestä ja nyttemmin BJJ:stä. Astangan hyvä puoli on, että sen kanssa tulee "väkisin" huollettua vartaloa reilu tunti. En ikinä jaksaisi venytellä muutamaa kertaa viikossa reilua tuntia. + Astanga on huomattavasti enemmän kuin pelkää venyttelyä. Ainakin minulle.

HIPKO:n astanga tunneillä käy reilu kaksikymmentä kamppailijaa pari kertaa viikossa, mukana useita todella pitkän linjan kavereita HIPKO:n ulkopuoleltakin. Sinne vaan mukaan, niin ei tarvitse jännittää "hardcore" joogasalien tunnelmaa... :)

Joo, mutta ero onki se että mä menin sinne hakemaan venyvyyttä ja sitä "maagista" sisäistä voimaa ;) Ei oo onneks vielä sitä tarvetta palautella tuohon malliin, kun ikää on melkeen puolet vähemmän, hehe. Voihan tohon tietty seurakin vaikuttaa, mutta se oli aika tylsää menoa alkuinnostuksen jälkeen. Mummojen kanssa venytellä, olis edes ollu jotaan kauniita naisia mitä kattella siinä samalla ;)

lolwhat :wtf: treenaan itsekin HIPKOlla ja mä oon aina ajatellu, että sä oot jotai vähän päälle 30 :D

Eikös tuo ole "vähän päälle"... hehe... (kiitos :))

Astanga-jooga ja lactoovovege-ruokavalio pitää kunnossa. ;)

Benu: Sisäistä voimaa ja venyvyyttä ei kyllä kahdesta kerrasta saa - kokeile vähintään puoli vuotta, niin näet vähän mistä on kyse. Muistele paljon tiesit BJJ:stä kahden kerran jälkeen. Toisaalta hyvä ohjaaja on myös todella tärkeä, kun tuota "Astangaa" "opetetaan", jo melkein kolmostien Teboilillakin.

Missä Benu kävit kokeilemassa ja kuka oli opettaja?

Minä taas suosittelen, että et kokeile joogaa puolta vuotta. Jos alkaa kokeilun vuoksi tehdä monen kuukauden harjoitussessioita jokaisesta jutusta, mitä joku pitää hyvänä, ei treenaamiseen tule mitään linjaa.
Mitähän sä nyt horiset? Toinen vaan sano että koita nyt useemman kerran kun kahdesti jos joogaamisesta on kiinnostunut. Ei kai siinä nyt maailman jokaista lajia tartte koittaa vai mitä oikeen tarkotit?!? :wtf: :eek:

Minusta tuossa lukee, että Benu lähti hakemaan joogasta venyvyyttä ja "sisäistä voimaa". Ei että hän olisi siitä eritysen kiinnostunut itse lajina. Eli urheilijan oheisharjoittelua.

Maailmassa on tuhat ja yksi treenimetodia, joiden joku väittää parantavan suorituskykyä. Yksi joogaa, toinen treenaa pilatesta, kolmas käy core-tunneilla, neljäs tekee JRV-venyttelyä, viides vannoo dynaamisen venyttelyn tehoon, kuudes tekee liikkuvuusharjoituksia kahvakuulilla, seitsemäs uskoo kuntopallon autuaaksi tekevään voimaan, kahdeksas syö hainrustouutetta ja niin edelleen aina tuhanteen ja yhteen asti.

Kyllä, uusia juttuja kannattaa kokeilla, mutta ei ole mitään järkeä väkisin kokeilla niitä puolta vuotta, jos homma ei tunnu omalta.

No joo... puoli vuotta on ehkä vähän överi "kokeilulle", mutta pointti oli vain, että kokeile nyt vähän kauemmin tai paremmassa paikassa, ennenkuin tuomitset. Ehkä enemmän kommentoin sitä, että ei voi oikein antaa mielipidettä jonkun toimivuudesta kahden kokeilukerran jälkeen.

Vähän kuin kävisin kaksi kertaa potkunyrkkeilyssä ja kommentoisin palstalla, että minusta laji ei antanut minulle mitään, kun ei edes oppinut potkimaan ketään päähän. Uskoisin, että nyrkkeilystä on minulle paljon enemmän hyötyä kamppailijana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minun tarvitsi katsella potkistreenejä kaksi minuuttia, kun tiesin, että tuo on nyt se mitä haluan. Muistan vieläkin elävästi, kuinka Kyrön Renne löi kovaa pistareita ja minä katsoin ajatellen: "Noinhan sitä tietenkin pitää treenata." Ja sillä tiellä olen.

Minusta se parin kerran kokeilu on ihan ok kertomaan, että onko kyseessä oma juttu vai ei. Jos potkistreenit eivät nappaa sen parin kerran jälkeen eikä niissä ole kivaa, niin kannattaa kokeilla jotain muuta lajia. Tietysti on asioita, joita on "pakko" tehdä, jos meinaa pärjätä urheilussa. Esim. aerobinen ja voimaharjoittelu. Niitä nyt kannattaa kokeilla vähän pidempään ja niistä voi oppia pitämäänkin, vaikka aluksi tökkisi.

Näiden valmennukselliset perusteet ovat kuitenkin ihan eri luokkaa kuin joogan. Ja niissäkin kannattaa kokeilla asioita. Jos lenkkeily ja levytangot eivät vain nappaa, niin ehkäpä uinti ja kahvakuula toimisivat paremmin. Huonosti motivoitunut "ei tästä mitään tule" -harjoittelu ei ainakaan ole kovin tehokasta.

No Andyn kanssa aika samoilla linjoilla tässä. Ei mua vaan jaksanu kiinnostaa se joogailu, ja kun se oli tylsää niin ei jaksanut mennä. Tietty jos ois tuntunut että "WOW! Tää oli todella kova treeni joka tulee auttamaan mua jatkossa" ni voisin kituuttaa siellä. Mutta kun se ei ollut sitä...

Mulla on vielä 8 kertaa käyttämättä tosta kortista joka makso 50e, mut taitaa jäädä käyttämättä.

Tuolla kävin http://www.wasayogacenter.fi

No joo... meillä on toisaalta aika eri motivaattorit treenaamiselle. Te olette huimia kisakoneita, joilla urheilullisia tavoitteista ja minä taas nelikymppinen kaveri, jonka tavoite on pystyä treenata vielä ainakin 20 vuotta - mieluummin 40.. ;) Siihen uskon tuon astangajoogan antavan hyvät eväät.

Olen kuitenkin joogannut noin 8 vuotta ja olen tuntenut, että astanga on pitänyt minut hyvässä hapessa ja mahdollistanut suhtellisen kovankin lajitreenin. En tosin epäile etteikö muilla konsteilla pääsisi samaan tulokseen. Minulle vaan sopii tuo astanga ja sen tuloksena olen luultavasti HIPKO:ssa viiden vanhimman ja viiden notkeimman BJJ-treenaajan kategorioissa... :D

Suositelen kokeilemaan ja jos ei nappaa niin noista Andyn mainitsemista jutuista voi löytyä se oma polku.

Oon suunnitellut että aloittaisin ensi syksynä joogan ns. lihashuolto harjoituksena kun tuntuu että iän myötä kroppa tarttis jotain muutakin kuin hätäset alku ja loppu venyttelyt. Mutta, mulla on kaularangan välilevyissä ongelmaa, yks välilevy niskasta leikattiin just tammikuusssa ja toinen oireilee välillä.
Oon kuullut että monet niska/hartia ja selkä ongelmaiset käyvät joogassa mutta mikähän tyylisuunta olis paras? Täällä on tarjolla joogaa, astanga joogaa ja hatha joogaa, tietääkö kukaan mikä ero näillä on? Mun niska ei tykkää mistään ääri-liikkeistä vaan tarttis enempi pehmeämpää otetta...

olen luultavasti HIPKO:ssa viiden vanhimman ja viiden notkeimman BJJ-treenaajan kategorioissa... :D

miten tuolla joogassa hoidetaan toi venyttely niinku käytännössä? lähdetäänkö ihan kylmiltä vaan venyttämään lihaksia niin pitkään että ne lämpenee, vai onko siinä jotku alkulämmöt...? tekis itse mieli kokeilla kyllä

Astanga-joogassa aluksi tehdään viisi aurinkotervehdys A:ta ja viisi B:tä, jotka lämmittävät kehon itse asanoille (Jooga-liikkeille). Koko harjoitus on "helminauha" asanoita, joihin siirrytään sellaisen väliliikkeen kautta (vinyasa)

AURINKOTERVEHDYS A
http://www.youtube.com/watch?v=9P5PSqmnu88

AURINKOTERVEHDYS B
http://www.youtube.com/watch?v=S94_5zvx3MY

Eli noilla siis lämmitellään keho - viisi kumpaakiin sarjaa, sitten alkaa itse harjoitus, jota edetään niin pitkälle, kuin on edetty harjoituksessa (opettajat aina antavat uuden liikkeen, kun olet heidän mielestä valmis seuraavalle). Kun olet päässyt oman harjoituksesi loppuun, tulevat vielä loppuliikkeet ja loppurentoutus.

Tämä on ns. Mysore-tyylin harjoitus, missä itse teet omaa harjoitustasi omaan tahtiin. Tätä ei pidä sekoittaa vedettyyn yhteisharjoitukseen, millä "aloittelijat" aloittavat. Mysore-harjoitteluun kannattaa siirtyä sitten kuin jo muistaa oman harjoituksen, niin ettei tarvitse katsella mistää papereista tai naapurista. Jotkut tosin käyvät vedetyissä harjoituksissa aina - eikä siinä mitään "pahaa" ole.

Sen verta omaa mielipidettäni joogasta että auttaa selkä ja polvi ongelmien kanssa rauhallisesti treenatessa. Ja täällä suomessa kun ei ole se +35 astetta ja ilmankosteus +60% niin ehdottomasti tehkää vähintään 15min aerobinen lämmittely ennen joogasarjan (asana) tekemistä.

Hyvinä puolena vielä sen että kun perustekniikan on oppinut esim 2viikon tai kuukauden jälkeen riippuen omasta aktiivisuudesta voi harjoittelua jatkaa kotona ei tarvitse kuin jonkun maton, ihan olohuoneen räsymatto kelpaa ja itsensä paikan päälle niin on halpa ja helppo "laji" vaikka sunnuntaisen kankkusen karkoittamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom