Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse käytän molempia yleensä about puolen vuoden sykleissä, sama kanan ja jauhelihan kanssa. Jos noista pitäisi se parempi valita niin kyllä se riisin puolelle kaatuu. Aina sen parempi mitä lähempänä sitä naturaali muotoa hiilarin lähde on. Pt hommia tässä neljä vuotta tehneenä huomannut että osalle pasta tuottaa ongelmia vatsan kanssa kun sitä käytetään runsaasti mutta jos ei tuota onkelmia niin sitten ei kannata tehdä tyhjästä ongelmaaMikäs on Vatasen mielipide kun lähdetään valitsemaan hiilarin lähteeks joko makarooni tai riisi. Pros and cons?
Patrik Borgin, Mikael Fogelholmin ja Hannele Hiilloskorven kirjassa "Liikkujan ravitsemus" on ihan tieteelliseen tutkimukseen pohjaten kirjoitettu siitä, minkä verran raskaana keskimäärin naisella lisääntyvät makro- ja mikroravinteiden tarve, sekä ihan kokonaiskaloreiden tarve. Kokonaiskaloreiden osalta taisi olla jotain 400-500kcal/vrk (ja yllättäen imettäessä taisi olla tuo 500kcal, raskaana 400kcal, eli imettäessä olisi vielä piirun suurempi) suurempi tarve ja vitamiinien ja hivenaineiden tarve lisääntyi myös yllättävän reippaasti. Tuota kirjaa kyllä suosittelen kelle vain perusopukseksi hyllyyn. On lyhyt ja ytimekäs ja perustuu asialliseen tutkittuun tietoon, ei myytteihin.
Suurin ongelma lienee niissä ns. raskauskiloissa se, että jo hyvissä ajoin ennen raskautta on ollut ruokavalio päin helvettiä ja raskauden aikana vielä pahemmin, eli mätetään lähes mitä vain ja melkein miten paljon tahansa, koska "Katoku mää oon ny raskaana ja tarviin energiaa ja silleen niinQ.". Eli joo, ihan tutkitusti naisen energian ja kaikkien ravinteiden tarve raskaana ja imettäessä oikeasti lisääntyy, mutta ei silleen, että pitäisi mätöstää urakalla suklaata, sipsejä jne. Vähän jos joka aterialle lisää terveellistä ruokaa ja siten sen muutama sata kaloria per päivä pyrkii lisää syömään ja ehkä monivitskunappi tai pari päivässä oheen, niin siinäpä se olisi.
Samoin oletusarvona mulla ainakin on kenestä tahansa täysjärkisestä aikuisesta ihmisestä, että liikuntaa harrastetaan, että se on normaali osa arkea. Ei tarvitse olla kehonrakentaja, eikä fitneskissa, saa olla laji tai pari ihan mitä vain liikuntaa, kunhan sitä liikuntaa tulee joka viikkoon aina kun vain terveenä ollaan. Näinhän on valitettavan harvan kohdalla ja siten sitten oli raskaana tai ei, nainen tai mies, läskiä keskimäärin väestöllä kertyy iän kertyessä, elämän fyysisen kuormituksen minimoimisen takia myös, ei vain pielessä olevan ruokavalion.
Äidilläni oli kuulemma raskausaikana mielitekona monenlainen hapan syötävä, esim. puolukkaa ja greippiä oli mennyt paljon. :D Liekö siitä jäänyt päälle se, että itekin ihan suhteettoman paljon tykkään sitrushedelmistä ja kaikista marjoista, myös niistä happamista, eli herukoista ja puolukoista. Äitiä on tullut viime vuosina monesti kiiteltyä siitä, miten hyvän sosiaalisen perimän hän mulle syömisten osalta järkkäsi. Hän ei esim. käytännössä koskaan ostanut mulle limpparia, eikä karkkia, joten eivät ne oikein ikinä ole aikuisenakaan kuuluneet millään lailla (edes laittilimut, yhtä lailla ne mulle ovat vieraita ja saatanan keksintöjä kuin sokeriversiotkin) elämääni, ei niitä sokerimättöjä oikein osaa edes ajatella. Nojoo, poikkeuksina tuohon ovat joskus lakritsi, jäätelö ja jotkut itse tehdyt tosi hyvät leivonnaiset. Mutta kun on nähnyt ja kuullut yhä enemmän ihmisistä, joilla on tavalla tai toisella surkea sosiaalinen perimä kotoa syömisten ja juomisten suhteen, niin voin olla hyvilläni ja äidilleni (oli yh, joten isällä ei tämän kanssa paljoa ole ollut tekemistä) erittäin kiitollinen siitä, miten mulla nuo asiat ovat. Olenpahan edes jossain asiassa hyväosainen ja onnekas.
Kyllä ihmisiä voi napauttaa, mulle tuli monen monta äitiä kiittämään että sanoin asian suoraan ja se sai heidät ajattelemaan, homma siis toimi. Toiset toki suuttuu mutta totuus satuttaa ja sille en mahda minkään. Epäterveellisistä asioista tulisi puhua ihmisille ja valistaa, lihoaminen tuntuu olevan vaan sellainen vaiettu ongelma josta ei saa ihmisille sanoa tai jos sanot niin itse olet vitun ääliö dorka. Mun tyyli ei ole pehmein mutta jos tyyli ei kiinnosta niin aika nopeesti mun blogit väistelee täällä netissäNää on vähän sellaisia kaksipiippuisia asioita rueta moralisoimaan kenenkään tekemisiä ja lihomista.
Omasta mielestäni kenenkään asioita on turha meuhkata niin kauan kuin itse asianomainen ei tee omasta ongelmasta toisen ongelmaa.
Ymmärrän Vatasen pointin jossain määrin mutten Sellaista joka mustavalkoisesti osoittaa sormella lihonutta äitiä.
Siinä voi jokainen heittää vaatteet pois ja mennä peilin eteen seisomaan ja todeta että ei se peilikuva ihan veistos ole itselläänkään ja jos et olisi laiska ja saamaton olisit huomattavasti paremmassa kunnossa.
TÄMÄ!Nää on vähän sellaisia kaksipiippuisia asioita rueta moralisoimaan kenenkään tekemisiä ja lihomista.
Omasta mielestäni kenenkään asioita on turha meuhkata niin kauan kuin itse asianomainen ei tee omasta ongelmasta toisen ongelmaa.
Varmasti 99% ylipainoisista haluaisi olla hyvässä kunnossa jos saisi asian muuttaa sormia napsauttamalla mutta monen esteenä on laiskuus. Jos edes 1 odottava äiti sai videosta motivaatiota tehdä asiat hyvin niin silloin olen voiton puolella.Jotenkin tulee tuosta mieleen Vatasen aiempi video(ei kauhean vanha), missä mies puhuukin että ei sillä niin väliä jos on ylipainoinen/lihava kun siihen on sinut eikä se itseä häiritse (toki kansanterveydellisesti ajatellen koskee kaikkia), mutta sitten jos asia häiritsee itseä kuten monilla nuo raskauskilot, niin on suhteellisen turha tulla ruikuttamaan että siinä ne on kun itse ne aiheuttaa eikä näe sen verran vaivaa että oikeasti ottaa niskasta kiinni, laihduttaminen ei kuitenkaan ole ihan rakettitiedettä. Ja kyllä, ennen kuin joku senkin vetää esiin niin videolla mainittiin myös sairaudet yms kontrolloimattomat tekijät.
8h yöllä ja pyrin siihen että 30-60min päivällä.Kuinkas monta tuntia vatanen nukkuu vuorokaudessa?
Tässäkin varmaan auttais, kun ihmiset joutuis ottamaan oikeesti vastuun tekemisistään ja turvataan terveydenhuolto niille, joilla ei oikeesti oo varaa siihen, mut muut joutuis ite hoitaa viulunsa. Ei ole tuollainen terveysvakuutus hirveän kallis ottaa itselleen ja sit voit hoitaa ittes yksityisellä kuntoon. Ehkä siinä vaiheessa kun joutuis ite huolehtimaan röökin, alkoholin, roskaruoan yms. paskansyönnillä aiheuttamansa terveyvaikutuksista, niin tulis herätys, et pitäskö asialle tehdä jotain? Menee vähän poliitiikan puolelle, pahoittelut siitäJotenkin tulee tuosta mieleen Vatasen aiempi video(ei kauhean vanha), missä mies puhuukin että ei sillä niin väliä jos on ylipainoinen/lihava kun siihen on sinut eikä se itseä häiritse (toki kansanterveydellisesti ajatellen koskee kaikkia), mutta sitten jos asia häiritsee itseä kuten monilla nuo raskauskilot, niin on suhteellisen turha tulla ruikuttamaan että siinä ne on kun itse ne aiheuttaa eikä näe sen verran vaivaa että oikeasti ottaa niskasta kiinni, laihduttaminen ei kuitenkaan ole ihan rakettitiedettä. Ja kyllä, ennen kuin joku senkin vetää esiin niin videolla mainittiin myös sairaudet yms kontrolloimattomat tekijät.
Kyllä se jälkimmäinenkin on omista valinnoista johtuva.Mielenkiintoista olisi tietää kumpi on elimistölle pitkällä aikavälillä vaarallisempaa. Anabolisten steroidien runsas ja jatkuva käyttö vai sokerin ylenmääräinen käyttö ja +30 BMI-indeksi?
Toki ensimmäinen johtuu omista tietoisista valinnoista ja riski on yleensä tarkoin harkittu, mutta ei todellakaan aina.
tsemppiäKyllä ihmisiä voi napauttaa, mulle tuli monen monta äitiä kiittämään että sanoin asian suoraan ja se sai heidät ajattelemaan, homma siis toimi. Toiset toki suuttuu mutta totuus satuttaa ja sille en mahda minkään. Epäterveellisistä asioista tulisi puhua ihmisille ja valistaa, lihoaminen tuntuu olevan vaan sellainen vaiettu ongelma josta ei saa ihmisille sanoa tai jos sanot niin itse olet vitun ääliö dorka. Mun tyyli ei ole pehmein mutta jos tyyli ei kiinnosta niin aika nopeesti mun blogit väistelee täällä netissä
Tässäkin varmaan auttais, kun ihmiset joutuis ottamaan oikeesti vastuun tekemisistään ja turvataan terveydenhuolto niille, joilla ei oikeesti oo varaa siihen, mut muut joutuis ite hoitaa viulunsa. Ei ole tuollainen terveysvakuutus hirveän kallis ottaa itselleen ja sit voit hoitaa ittes yksityisellä kuntoon. Ehkä siinä vaiheessa kun joutuis ite huolehtimaan röökin, alkoholin, roskaruoan yms. paskansyönnillä aiheuttamansa terveyvaikutuksista, niin tulis herätys, et pitäskö asialle tehdä jotain? Menee vähän poliitiikan puolelle, pahoittelut siitä
Eiköhän varmasti aina joku ota kopin vaikka kuinka moni räksyttäisi, ja se on aina eteenpäin!Varmasti 99% ylipainoisista haluaisi olla hyvässä kunnossa jos saisi asian muuttaa sormia napsauttamalla mutta monen esteenä on laiskuus. Jos edes 1 odottava äiti sai videosta motivaatiota tehdä asiat hyvin niin silloin olen voiton puolella.