Jokelan koulussa Tuusulassa ammuttu

Tämähän on tapahtunut jo vuonna -89 suomessa Raumalla joten toinen kerta nyt. :(
Kyllä näin ikävästi on käynyt ke 25.1. 1989 aamupäivällä äidinkielen luokassa Raumanmeren yläasteella (ent. Tipula).
Kohta on jo parikymmentä vuotta tapahtuneesta, mutta muistan sen päivän loppuelämäni ja niin myös monet raumalaiset joita tapaus kosketti. Ja koskettaa edelleen, mutta elämä jatkuu - jokaisen on vain löydettävä voimavarat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei perkele, tajusin vasta äsken, että sekä P-E Auvinen ja Sanna Sillanpää olivat molemmat HSC:n (Helsinki Shooting Club) jäseniä.

Ei perkele, tajusin vasta äsken, että sekä P-E Auvinen ja Sanna Sillanpää olivat molemmat HSC:n (Helsinki Shooting Club) jäseniä.
Niin, käsittääkseni HSC:issa ei ole varsinaisesti mitään jäseniä, vaan yksittäisiä maksavia asiakkaita. Kuka tahansa voi mennä tuonne ampumaan.

Aivan järjetöntä että tollanen *ampumaseura* jonka tarkotus on kerätä rahaa, ja kuitenkin se saa antaa puoltavia kantolupalausuntoja (en tiedä oikeaa termiä) saa olla olemassa. Ei hyvää päivää. Maksat jäsenmaksut, ja ootat vähän aikaa, hommaat luvat, ja pyssyn ja käyt lahtaamaa jengiä. Toiminta pitäis lakkauttaa tollasilt

Aivan järjetöntä että tollanen *ampumaseura* jonka tarkotus on kerätä rahaa, ja kuitenkin se saa antaa puoltavia kantolupalausuntoja (en tiedä oikeaa termiä) saa olla olemassa. Ei hyvää päivää. Maksat jäsenmaksut, ja ootat vähän aikaa, hommaat luvat, ja pyssyn ja käyt lahtaamaa jengiä. Toiminta pitäis lakkauttaa tollasilt

Eivät olleet käsittääkseni antaneet mitään puoltavia lausuntoja Auviselle.

Miten mä oon ymmärtäny, että ilman puoltavaa lausuntoa on aika huono lähteä hakemaan aseenkantolupaa?

Nyt ihmisille tulee taas semmonen käsitys että kaikki aseita omaavat/niistä joissain määrin kiinnostuneet on mielisairaita tappajia. Bravo!

Miten mä oon ymmärtäny...

Paras kun et puutu asiaan jos et tiedä siitä juurikaan mitään. Toivottavasti hienoa ampuma harrastusta ei pilata tämmösen reikäpään takia joka ampuu muutaman ihmisen koulussa. Juurikin nämä ihmiset on kieltämässä aseita jotka ei niistä tiedä paljoakaan.

Joo poliisia turha syytellä. tollasessa tilanteessa,yksi rakennuksen sisällä oleva henkilö puolustusasemissa vastaa noin 9 sinne tulevaa miestä. Jos eka poliisipartio/ryhmä olis menny sisään yrittämään ottaa kiinni ampujaa niin tää ampuja olis todennäköisesti pystyny lahtamaan myöskin poliisit samaan kasaan.

Mutta tota tilannetta tuskin olis ratkastu vaikka olis tehty minkälainen rynnäkkö tahansa, ihan hyvin ampuja olis tosissaan voinu ansottaa, ampujia olis voinu olla useampiakin, niinkuin jossain oli joku tyttö ilmeisesti huutanu että nyt ne kaikki kolme tulee tänne ja ampuu?..

Huone kerrallaan ja oikeasti jos tietää että sieltä tulee kuulaa ja vitusti niin kukahan sinne uskaltaa lähtä juoksemaan ensimmäisenä, kuitenkaan ei varmaan ollu poliiseillakaan tarkotus tapattaa muutama oma mies sen uhalla että ampuja saataisiin kiinni.

Ja porukka ihmettelee kun kesti 4 tuntia että rakennus oli ok, vittu, tollasen rakennuksen tarkastus vois kestää vissiin 20h. kaikki paikat käydään läpi varmaan jollain 1cmx1cm tarkkuudella, mahdollisten pommien, muiden kohdehenkilöiden yms takia. Ja pitä tarkstaa ihan joka paikka ilmastointi kanavista lähtien. noin suurinpiirtein.

muutenkin tossa kaukoeristykset, lähieristykset yms laitetaan kuntoon ennenku sinne uskalletaan laittaa omia äijiä tarkastamaan. Olihan niillä varmaan suojakilpi mutta sekin painaa 40kg niin senkanssa ei liikuta hirveetä vauhtia.

Ainut asia mikä ihmetyttää että miks ei käytetty, tai en tiedä käytetitinkö mutta tollasessa tilanteessa koira olis kannattanu lähettää sisälle ihan heti kun partio pääs paikalle.

Olen yrittänyt koko päivän olla ajattelematta koko asiaa. En tiedä miksi tuo itseäni liikuttaa, mutta niin se vaan tekee. Tuo tapahtuma tulee varmaan olemaan henkisesti kova paikka suurimmalla osalle niistä, jotka tuolla koulussa oli tapahtumahetkellä.

Vaikka tuota ei millään tavalla voi verrata esim. johonkin asuntomurtoon, niin itseäni ei hävetä myöntää miten helvetin ahdistunut olo on pelkästään siitä, että tietää jonkun murtautuneen sun omaan kotiin. Avuton olo on varsinkin nukkumaan mennessä. Yhtään yötä en ole sen jälkeen nukkunut siinä paikassa heräämättä joka yö monta kertaa. Itse kuitenkin jo aikuinen, ja jonkin verran elämää nähnyt. Jännä miten tuollaisellekkin olisi varmaan nauranut aiemmin jos ei olisi kohdalle sattunut.

Sitten miettii miten tuollainen todella traumaattinen Jokelan tapahtuma vaikuttaa ihmisiin, kun suurin osa on ikänsä puolesta muutenkin melko herkkiä. Kyllä itselle tulee paha olo kun miettii nuoria ja varsinkin uhrien vanhempia. On se jo niin kova paikka nuorella iällä haudata omia vanhempiansa, mutta ei aikuisten pitäisi joutua hautaamaan omia lapsiansa. Todella surullista :(

Paras kun et puutu asiaan jos et tiedä siitä juurikaan mitään. Toivottavasti hienoa ampuma harrastusta ei pilata tämmösen reikäpään takia joka ampuu muutaman ihmisen koulussa. Juurikin nämä ihmiset on kieltämässä aseita jotka ei niistä tiedä paljoakaan.
No ei mulla mitää aseita koskaa oo varaa ollu ostaa, oon kyllä aina ollu täysin vapaan aseenkannon kannattaja. Olen edelleenkin

Itseasiassa milloinkaan en ole kannattanut vapaata aseenomistusoikeutta yhtä paljon kun tällä hetkellä. Jos jotain en ole, niin minkäänsortin vasemmistolainen. Kaikenkarvaset kommarit ja muut puunhalaajat noita aseita yleesä on vastustanu.:( Jos tuolla olisi ollut oppilailla mutkia, oisi tilanteesta selvitty vähemmillä uhreilla. Tietenkin sillä edellytyksellä, että aseita myös osataan käyttää.

On kyllä kiinnostavaa lukea aseharrastajien reaktiot kun joku uskaltaa väittää että ampuma-aseet ja tappaminen jotenkin liittyisi yhteen. Mä en kuitenkaan millään voi nähdä aseharrastusta samanlaisena harmittomana ajanvietteenä kuin futiksen tai kitaransoiton (pallolla tai kitarallakin voi tappaa ihmisen joo...)

On kyllä kiinnostavaa lukea aseharrastajien reaktiot kun joku uskaltaa väittää että ampuma-aseet ja tappaminen jotenkin liittyisi yhteen. Mä en kuitenkaan millään voi nähdä aseharrastusta samanlaisena harmittomana ajanvietteenä kuin futiksen tai kitaransoiton (pallolla tai kitarallakin voi tappaa ihmisen joo...)

:david:

Jos oppilailla olis ollut aseita niin todennäköisesti siitä olisi syntynyt tulitaistelu. Ja ruumiita olisi tullut varmasti. Ajattele, että kymmenet oppilaat ampuvat ja jokaisella on paniikki päällä. Satoja luoteja viuhuu ilmassa niin ei hyvältä vaikuta. Ja mistäs poliisi tietäisi kuka on pahis, kun koulusta ryntää oppilaita aseet kädessä ulos. Nykyinen asekäytäntö on ihan hyvä.

Jaetaan jokaiselle oppilaalle eka luokasta lähtien lukuvuoden ajaksi oma henkilökohtainen mutka, niin tuollainen joukkolahtaaminen ei onnistuisi kun luokkakaverit pistäisivät jätkän joukolla kylmäksi.

Edit: Vähän hidas, ja ihan kokemukseen perustuen varmuuden vuoksi: :D

Jos tuolla olisi ollut oppilailla mutkia, oisi tilanteesta selvitty vähemmillä uhreilla.
Joo. Ne yläasteelaiset ois niinq voinu avata vastatulen, ne ois vaikka voinu silleen sopia että köksänluokan päästä alotetaan, ja sit se ammutaan kaikkia jolla on ase. Ja sit kaikki jotka kuulis sen ammuskelun ois voinu tulla auttaan ammuskelussa.

Ainut asia mikä ihmetyttää että miks ei käytetty, tai en tiedä käytetitinkö mutta tollasessa tilanteessa koira olis kannattanu lähettää sisälle ihan heti kun partio pääs paikalle.

Veikkaan, että sen olisi voitu aiheuttavan vaaraa sivullisille. Liikaa ihmisiä, ja varsinkin panikoivia sellaisia. Eikä ne poliisit halua menettää sitä koiraakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom