Jenkeissä asustelevat pakkislaiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bourne
  • Aloitettu Aloitettu
Myös L1-viisumeita käytetään monikansallisissa firmoissa. Niitä ei ole samalla tavalla määrällisesti rajoitettu, mutta niissä on se ikävä puoli, että firmaa vaihtaaksesi tarvitset uuden viisumin.
Kuitenkin L1:n muuntaminen green cardiksi taitaa olla melko suoraviivaista.

Eikö tuo L1 ole pelkästään niille jotka siirtyvät firman sisällä (Intra company transferee)? Vaatimuksena tuossa on se että on työskennellyt kyseisessä yrityksessä jo ennestään muutaman vuoden jossakin toisessa maassa. Tämä taitaa se yleisin ja helpoiten saatava työviisumi olla, joka myös minulla on.

Kortti asiaan voin sanoa sen että omassa Suomalaisesta Visa Credit/Debit kortista ei toimi kuin Credit täällä. Ilmeisesti Debit toimii vaan sirun kautta tuossa mallissa joka minulla on ja täällä ei sirulukijoita ole. En tiedä miten tuo toimii mikäli on vaan pelkkä debit. Kuulemma Visa Electron toimii, mutta varmuutta tuohonkaan en voi sanoa kun en omista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kesällä tehdään perheen kanssa pieni road trippi akselilla NYC-New Orleans-Miami. Osa väleistä lentäen osa vuokra-autolla yli osavaltiorajojen.

Pari asiaa mielessä paikaillisilta varmistettavaksi. Huomasin helkkarin käteväksi nettisivuksi hotwire.com, josta saa hyvään hintaan laadukkaat (erittäin) hotellit tai sitten toki budjettimatkailijoillikin. Onko kokemuksia tämän käytöstä?

Näyttää olen tolkuttomia hintaeroja eri autonvuokrausfirmojen välillä, kun vuokraat auton ja palautat sen sitten eri osavaltioon. Tuleeko heti mieleen hyvä vuokrafirma, jossa olis tuotteet ja hinnat kohdillaan?

Isot talot osaa hoitaa h1b viisumeita. Mulla on h1b viisumi. Tarvii olla oikeaan aikaan liikkeellä ja vakuuttaa haastatteluissa. Ongelmahan on, että vaikka menis optimaalisesti ja sais h1b:n käpälään alkukesästä niin hommia ei voi aloittaa ennen kuin lokakuussa. Jos on kaveri suosittelemassa/työntämässä sua sisään niin se kyllä auttaa.

Kyllähän se h1b quota on viime vuosina nopeasti kaluttu loppuun eli firmat rekryää h1b:n avulla kaiken mitä irti saavat. Tähtäisin isoihin firmoihin kuten intel, microsoft, lg, samsung, hp, dell jne. Niillä on kokemusta ruljanssin pyörittämistä. Tietty se mikä on oma ala määrittelee sen mitkä isot firmat vois tulla kyseeseen työnantajana.

Jenkkihaastikset on erilaisia kuin haastattelut keskimäärin suomessa. Kannattaa valmistautua huolella tai menee helposti haastattelu pieleen vaikka asiat osaisikin.

Kiitti vinkeistä. Itsekin olen IT-alalla (DI), joten nuo mainitsemasi firmat olisivat sopivia kandidaatteja.

Noista haastatteluista kuullut muualtakin että poikkeavat jossain määrin Suomen käytännöistä ja ovat usein varsin tarkkoja. Rekryvaihe ilmeisesti voi sisältää myös useampia haastatteluja, kun taas Suomessa perustason rekryt tehdään useimmiten 1 haastattelun (+ mahdollinen soveltuvuuskokeen) perusteella.

Kiitti vinkeistä. Itsekin olen IT-alalla (DI), joten nuo mainitsemasi firmat olisivat sopivia kandidaatteja.

Noista haastatteluista kuullut muualtakin että poikkeavat jossain määrin Suomen käytännöistä ja ovat usein varsin tarkkoja. Rekryvaihe ilmeisesti voi sisältää myös useampia haastatteluja, kun taas Suomessa perustason rekryt tehdään useimmiten 1 haastattelun (+ mahdollinen soveltuvuuskokeen) perusteella.

Aika tyypillinen kuvio on 3 kierrosta. Eka kierros on tosi lyhyt jossa firman rekryvastaava juttelee kivoja 10-15 minuuttia. Siitä päätyy linjamanagerin pinkkaan ja uus haastis tulevan pomon kanssa. Viimeinen kierros on tekninen missä tulevat tiimikaverit grillaa + lopuksi vielä hr juttelee mukavia käytännönasioista. Yleensä viimeinen vaihe on paikanpäällä ja vie käytännössä koko päivän. Ainakin mun kokemuksen mukaan koodereilta/arkkitehdeiltä jaksetaan kysyä yksisuuntaisen linkkilistan kääntöä, sorttausalgoritmeja, erilaisia puurakenteita, merkkijonojen käpistelyä tai jotain muuta haastattelijan diggaamaa perusalgoritmia mikä vois mahtua taululle.

Erikoisin noissa haastatteluissa on yleensä lounasaika. Ruuat saa ja haastattelija ei paljoa kysele. Mut siinä ois sit itse hyvä olla aktiivinen ja jutustella niitä näitä ja kysellä firmasta. Murjottamalla tulee hylsy :)

Yhdelle kaverille, joka haki microsoftille seattleen pistettiin wikipediasta huffman decode/encode algoritmi nenän eteen ja pyydettiin koodailemaan sitä netin läpi. Vajaa puol tuntia sitä piti kuulemma tehdä ja loput palauttaa seuraavana päivänä mailitse. Sai se sen duunin kuitenkin ettei mennyt hikoilu hukkaan.

Jos on jotain github projektia tms. näyttää niin haastattelua voi saada käännettyä grillauksesta enempi jutustelun suuntaan. Jengi saattaa uskoa, että osaat koodata ja homma siirtyy abstraktimmalle tasolle.

Näistä saa ihan hyvät tärpit

Stevey's Blog Rants: Get that job at Google
Hangout on Air: Candidate coaching session - Tech interviewing - Google Careers

Aika lailla noin se menee, miten manux listasi. Meilla viela oletuksena tuossa teknisessa osuudessa, etta haastateltava aloittaa pitamalla esitelman. Se voi olla esim vaitoskirjan tiivistelma tai muuten vaan yhteenveto saavutuksista. Kysymyksia tuon aikana tulee paljon ja monesta eri suunnasta. Parempi olla hyvin valmistautunut, eika kannata puhua paskaa. Siita jaa kiinni.
Tuon jalkeen sitten yksi kerrallaan mahdollisten tulevien kolleegoiden kanssa. Viela enempi teknista asiaa, mutta ei valttamatta. Itse olen haastatellut sellaistakin porukkaa, joita haetaan ihan eri hommiin. Tarkoituksena vaan selvittaa, onko fiksu, oma-aloitteinen, sopiiko porukkaan, pystyyko hahmottamaan asioita oman osaamisalueen ulkopuolelta, ymmartaako alan bisnesta, onko kykya tai halua ottaa vastuuta, motivaatio, paineensietokyky jne jne.

Perustason hommiin voi kylla olla aika paha paasta, jos Suomesta kasin hakee. Hakijoita on paljon ja amerikkalaisesta koulusta valmistunut menee ohi jo senkin takia, etta viisumit/tyoluvat on helpompi jarjestaa. Vaativimpiin hommiin sitten paras tyyppi haetaan vaikka kuusta, joten ihan rohkeasti voi Suomestakin laittaa hakemuksia menemaan.

Viimeinen kierros ei välttämättä ole pelkästään tulevien tiimikavereiden kanssa, vaan mukana saattaa olla random-heeboja, joilla ei ole syvällisempää tuntemusta asioista, jonka osaat. Siinä ei siis testata pelkästään tietämystä vaan myös kykyä esittää asioita helposti ymmärrettävästi ja johdonmukaisesti. Tämä on asia, jota ei kannata unohtaa pitkän haastattelupäivän viimeisillä tunneilla. Myös joissain tilanteissa kampuskierros korvataan muutaman tunnin puhelinhaastattelusessiolla, jossa kuitenkin pätee samat säännöt - ajattele ääneen.

Ja mikäli annettuihin tehtäviin/kysymyksiin on aiemmin törmännyt työtehtävissään (tai harrastuksissaan), älä ainoastaan mainitse siitä, vaan mehustele sillä reilusti (salapidettävät asiat tietysti kierrät kohteliaasti). Osa tehtävänannoista kun ovat luonteeltaan sellaisia, joissa kalastellaan nimenomaan sitä, onko matkan varrella joutunut samaista ongelmaa kohtaamaan ja miten sen on päätynyt ratkaisemaan. Luonnollisesti seuraavaksi keksit vaihtoehtoisia ratkaisuja ja vertailet niitä keskenään. Ei siis mitään tähtitiedettä, mutta hemmetin helposti niihin (itselle) simppeleihin kysymyksiin tulee vastattua liian niukkasanaisesti, perustelut unohtaen. Muitakin hakijoita varmasti riittää, joten kannattaa skarpata aivan loppuun asti, vaikka turnausväsymys alkaisikin painaa päälle.

Kävin keväällä haastattelussa SF:ssä, olin myös onnekas H1B-lotossa ja sain senkin. Nyt hierotaan työnantajan kanssa sopimusta. Duuni olisi kodari (Senior Software Engineer). Ne pisti mulle tarjouksen joka on tällainen
- Palkka 150 000 vuodessa + 5-15% bonus.
- Töitä ei tarvitse tehdä kuin 40 tuntia viikossa. Pari päivää viikossa saa tehdä kotoa käsin.
- Tutustumiskäynti, muutto ja 2 kuukauden asutus+auto koko perheelle (vaimo ja kaksi lasta)
- Firma maksaa 80% perheen sairasvakuutuksista. Itselle jää maksettavaa noin 300 taalaa/kk (sairaus + hammas + näkö)
- Lomaa 4 viikkoa vuodessa (yllätys yllätys)
- Jos irtisanotaan niin firma maksaa muuton takaisin Suomeen tai muualle Eurooppaan.

Onko toi OK? Pärjääko nelihenkinen perhe? Lapset on 4 ja 2. Itse laskeskelin että juuri ja juuri pärjää mutta eipä juuri mitään käteen jää.

Perheelliset kaverit kun ovat vastaavia kyselleet, niin olen pitänyt 150k:n perusliksaa minimivaatimuksena, että tänne asti kannattaa lähteä.
Omaan silmään tuo näyttää ihan hyvältä sopparilta, vaikka siltikin koittaisin ihan kiusallanikin vielä hinata peruspalkkaa ylöspäin :)

Aika standardi tarjous ja ok palkka. Et mainitse mitaan 401k:sta? Se kannattaa selvittaa, nimittain saattaa olla ihan merkittava lisaetu.

Pitaisi kylla jaada normaalien menojen jalkeen vahan saastoonkin. Paha tosin kommentoida tarkemmin, kun et listannut auki arvioituja menoja.

Kompataan täältäkin. Näyttää hyvältä perussopparilta. Tuota luokkaa palkan pitääkin olla.

Se miten raha riittää riippunee siitä miten halut asua. Kämppään voi hassata kaiken rahan+vähän päälle tai sit voi asua ei niin hienosti tai syrjemmässä jolloin vuokra on paljon sietoisampi. Junalla/fillarilla jos pystyy hoitamaan työmatkat niin siinä voi säästää yhden auton verran kuluissa.

Ruokakuluissa voi sniiduilla costcon jäsenyyden avulla. Laadukkaat lihat sun muut tarvikkeet saa costco:sta huokealla isoissa bulkkierissä. Costco on todella pop.

Mun mielestä kyllä kannattaa tulla tänne vaikka budjetti näyttäisikin siltä ettei tule massiivisia säästöjä. Kokemuksena kalifornia on todella hieno ja sille ei oikein voi edes laittaa rahallista arvoa. Kulutetulle rahalle saa myös vastinetta eri tavalla kuin suomessa.

Tällä on hyvä zoomailla vuokrakämppiä Apartments for Rent - PadMapper Apartment Search for Oodle, Rent.com, Kijiji, and Craigslist Apartments

Perheelliset kaverit kun ovat vastaavia kyselleet, niin olen pitänyt 150k:n perusliksaa minimivaatimuksena, että tänne asti kannattaa lähteä.

Mihin se raha palaa jenkkilässä asuessa? Itsellä ei ole kokemusta siellä asumisesta, mutta ainakin lomareissujen perusteella ruoka, vaatteet, autoilu, elektroniikka ja palvelut (parturit, ravintolat, jne.) ovat selkeästi halvempia kuin Suomessa. Terveydenhuolto (vakuutukset) toki maksaa, mutta esimerkiksi tuossa lepuskin tapauksessa työnantaja maksaa valtaosan ja itselle maksettavaksi jää vain ~$4000/vuosi. Vuokra-asuntoja näyttäisi olevan melko runsaasti tarjolla $2500-$3000/kk hintaluokassa, joten ei siihenkään pitäisi aivan mahdottomia kulua. Lasten koulutus on tunnetusti kallista, mutta eikö nuo korkeat lukukausimaksut koske lähinnä yliopistoja/collegeja. Vai maksaako myös julkinen peruskoulu?

Lähinnä kiinnostaisi tietää, että mitä piilokuluja siellä on, mitä Suomessa ei ole? Äkkiseltään $150k + bonarit tuntuu melko hyvältä ansiotasolta huomioiden, että vastaavalla nimikkeellä Suomessa kokonaisvuosiansiot taitavat useimmiten olla jotain 45-60k€ väliltä.

Noita vuokrahintoja tuijottaessa kannattaa etenkin perhellisen muistaa, että jos asunto sijoittuu tasokkaan julkisen koulun piiriin,
niin sekin näkyy varmasti hinnassa. Julkiset koulut ovat ilmaisia ja ainakin omien lasteni koulu hakkaa vertailuissa suomalaiset koulut melko kirkkaasti.
Haittapuolena täällä julkisen koulun valintaan ei voi muutoin vaikuttaa kuin muuttamalla koulupiirin alueelle.

Mutta jos piilokuluja aletaan miettiä, niin $1000 menee helposti kuussa veteen/sähköön/jätehuoltoon/nettiin ja muihin pakollisiin kuluihin.
Ilman paikallista ajohistoriaa ja luottotietoja autovakuutukseen menee $1500-$3000 vuodessa. Kukaan tuskin tuo omaa autoa mukanaan jenkkeihin,
joten sellainenkin pitäisi hankkia - perheellisen mielellään kaksi. Autot ja asunnot ovat sellaisia asioita, joiden menoille ei ylärajaa ole ja se korostuu täällä.

Itse tuon $150k mieltäisin sopivaksi alarajaksi, sillä harvassa tapauksessa puolisolla on työlupa valmiina saati työpaikkaa tiedossa, jolloin joutuu yhden ihmisen tuloilla rahoittamaan kaiken.
Moni varmaan selviäisi vähemmälläkin, mutta kyllä mun mielestä nohevalle koodarille vähintään tuon verran pitää maksaa :)

Aika standardi tarjous ja ok palkka. Et mainitse mitaan 401k:sta? Se kannattaa selvittaa, nimittain saattaa olla ihan merkittava lisaetu.

Joo toi oli. Työnantaja maksaa 1/2 minun maksamasta osuudesta 6%:iin saakka. Jos nyt ymmärrän oikein niin jos minä maksan 9000 taalaa niin työnantaja maksaa 4500. Siis toi 4500 on ilmaista rahaa. Jos maksan itse 15000 niin työnantaja maksaa edelleen voin sen 4500 koska 6% raja on ylitetty. No eipä tee mieli maksaa enempää kuin 9000 mutta ei myöskään vähempää kuin 9000 että saisi toin maksimaalisen ilmaisen rahan (vaikka sen sitten saisikin vasta 25-vuoden päästä). Siis mun palkka putoaa heti alkuunsa $141K:oon.

Tossa ylempänä joku kyseli miksi USA:ssa on isommat palkat kuin Suomessa. Tässä nyt yksi esimerkki: Suomessa työnantaja maksaa 100% sun eläkevakuutusmaksuista kun taas USA:ssa on mun kohdalla että työnantaja maksaa vain 1/3 ja mä itse 2/3.

401k on parhautta. Sais suomessakin olla samanlainen systeemi. Toisinaan tosin tekee pahaa eläkesijoitusten heilumista seuratessa.

Tossa ylempänä joku kyseli miksi USA:ssa on isommat palkat kuin Suomessa. Tässä nyt yksi esimerkki: Suomessa työnantaja maksaa 100% sun eläkevakuutusmaksuista kun taas USA:ssa on mun kohdalla että työnantaja maksaa vain 1/3 ja mä itse 2/3.

Kaliforniassa on isommat palkat. Katsele softarin hommia jostain... Nebraskasta, niin tuskin on samat.

Kukaan tuskin tuo omaa autoa mukanaan jenkkeihin,
joten sellainenkin pitäisi hankkia - perheellisen mielellään kaksi. Autot ja asunnot ovat sellaisia asioita, joiden menoille ei ylärajaa ole ja se korostuu täällä.
Harva pärjää ilman autoa suomessakaan ja täällä siihen vasta rahaa meneekin ;)

Kollegat jotka on kaliforniaan muuttaneet vertasivat että vuokraan menee about kuukauden (suomi)palkka, mutta palkka tulee kahdesti kuussa. Jos ei sillä "toisella" palkalla saa hommattua yhtä ja toista kivaa, niin...

Suomessa työntekiä taas maksaa itse n. 30% (5,55% v 2014) ja työnantaja n. 70% (18,47-18,65% v 2014) eli ei ihan mennyt oikein. Tai toisaalta voidaan ajatella, että kyllähän se työnantaja aina maksaa 100% - myös jenkeissä.

Kävin keväällä haastattelussa SF:ssä, olin myös onnekas H1B-lotossa ja sain senkin. Nyt hierotaan työnantajan kanssa sopimusta. Duuni olisi kodari (Senior Software Engineer). Ne pisti mulle tarjouksen joka on tällainen
- Palkka 150 000 vuodessa + 5-15% bonus.
- Töitä ei tarvitse tehdä kuin 40 tuntia viikossa. Pari päivää viikossa saa tehdä kotoa käsin.
- Tutustumiskäynti, muutto ja 2 kuukauden asutus+auto koko perheelle (vaimo ja kaksi lasta)
- Firma maksaa 80% perheen sairasvakuutuksista. Itselle jää maksettavaa noin 300 taalaa/kk (sairaus + hammas + näkö)
- Lomaa 4 viikkoa vuodessa (yllätys yllätys)
- Jos irtisanotaan niin firma maksaa muuton takaisin Suomeen tai muualle Eurooppaan.

Onko toi OK? Pärjääko nelihenkinen perhe? Lapset on 4 ja 2. Itse laskeskelin että juuri ja juuri pärjää mutta eipä juuri mitään käteen jää.
Pirun hyvä tarjous noiden benefittien osalta, ja palkka on OK. Kyllä tuosta jää talteenkin, jos tosiaan yhtään kuluttaa niinkuin mihin on Suomessa tottunut. Paljon hankalampaa on sitten joskus alkaa miettiä, miten tulee enää Suomessa toimeen. Ylivoimaisesti parasta hommassa on se, että saat asua Pohjois-Kaliforniassa, tenavat oppivat puhumaan amerikkaa ja vaimokin todennäköisesti tykästyy alueeseen. Aluksi tosiaan voi kämpän hankkia vuokralle vähän huonommankin koulun alueelta, kun ei teidän penskat ole vielä kouluikäisiä (preschooliin taidetaan mennä viiden vanhana).

Perkele, alkoipa poltella muuttaa tuonne takaisin.

Mutta jos piilokuluja aletaan miettiä, niin $1000 menee helposti kuussa veteen/sähköön/jätehuoltoon/nettiin ja muihin pakollisiin kuluihin.
Ilman paikallista ajohistoriaa ja luottotietoja autovakuutukseen menee $1500-$3000 vuodessa. Kukaan tuskin tuo omaa autoa mukanaan jenkkeihin,

Itse tuon $150k mieltäisin sopivaksi alarajaksi, sillä harvassa tapauksessa puolisolla on työlupa valmiina saati työpaikkaa tiedossa, jolloin joutuu yhden ihmisen tuloilla rahoittamaan kaiken.
Moni varmaan selviäisi vähemmälläkin, mutta kyllä mun mielestä nohevalle koodarille vähintään tuon verran pitää maksaa :)

Nuo vesi/sähkö/netti/roskat kuulostavat melko korkealta Suomen hintatasoon nähden (itsellä vastaavat kulut omakotitalossa 200-400€/kk). Samoin autovakuutukset (mikäli siis vakuutukset $1500-$3000 per ajoneuvo) ovat selkeästi kalliimpia. Mutta autot vastaavasti huomattavasti edullisempia, joka taas kompensoi noita juoksevia kuluja.

Mutta tuo puolison työnsaanti varmasti on se isoin kysymysmerkki. Jos perheen talous jää vain yhden tulojen varaan ja Suomessa molemmat olleet työelämässä, niin palkka saakin olla tuota $150k luokkaa jotta voi ylläpitää samaa elintasoa kuin Suomessa. Tietenkin sitten kun puoliso saa luvat ja työpaikat järjestettyä, niin talouden kokonaistulot alkavat olemaan hyvällä tasolla...

Kai tuosta 150k:sta jää about 100k nettoa verojen, sosiaalimaksujen, medicalin yms. jälkeen käteen. Jos asustelee vähän syrjemmässä niin kämpän kulut jäänee 3k pintaan kuussa. Maltillinen vähän käytetty auto niin vakuutus on 1500/vuosi. Ei safkaa kovin paljon ulkona ja käyttää costcoa niin kauppaan menee tonni kuussa. Ei ota kaapelitelkkua vaan luottaa perusnettiin ja netflixiin+amazon primeen+huluun. Siitä satku per kuukausi.

Eli kai perheellinen sniiduilija päätyis jonnekin 150-50-36-1.5-12-1.2-9(401k) = 40k nettoa säästöön per vuosi. Tietty tuosta pitää vielä raapia bensa, harrasteet, kledjut, lomareissut, autonhuolto jne jne pois. Mut aika lujasti saa kuluttaa, jos haluaa päätyä +-0:aan. mut toki toi kaava heittää heti persettä, jos käydään joka päivä syömässä ulkona ja pitää olla kämppä friscon ytimestä. Sit ei välttämättä 150k edes riitä elämiseen. Jos tarvii lapsille päiväkotia, koulua jne. niin ne maksaa ihan älyttömän paljon(tosin niitä kai voi kans vähentää verotuksessa, mutta en tiedä miten paljon).

Duuni ytimestä niin hyvä valinta asuinpaikaksi imho. vois olla vaikka redwood city ja käy sit juna+fillari kombolla duunissa.

En oikein tienny mihin ketjuun ois laittanut, mutta tää saa nyt kelvata kun en uuttakaan jaksa avata. Eli syksyllä tai keväällä ois tarkotus reissata viikoksi johonkinpäin jenkkejä ja vähän ollut hankaluuksia päättää minkä kaupungin valitsisi. Havaijilta kotiuduttiin tossa muutama viikko sitten ja Nyki on nähty puolen tusinaa kertaa että jotain muuta tällä kertaa. Chicago ois yks vaihtoehto halpojen lentojen ansiosta ja ehkä joku Washington kiinnostais myös. Autoa tullaan tuskin vuokraamaan eli kompaktista julkisestaliikenteestä sekä kauppojen ja nähtävyyksien keskittymisestä vähän pienemmälle alueelle plussaa. Nhl-joukkueesta, hyvistä teattereista, suht kivuttomista lennoista ja inhimillisestä kelistä (varmaan lokakuu tai maalis-huhtikuu) myös plussaa. Tällä kertaa tulee vaan viikon setti, eli sinällään rannoilla ei niin väliä joskin mieluummin sitä tarkenee kuin palelee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom