Jenkeissä asustelevat pakkislaiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bourne
  • Aloitettu Aloitettu
2v saa automaatisti ja kolme lisävuotta aika kevyin perustein, vuosi kerrallaan. Toki tippuu ton jälkeen pois suomalaisesta sosiaaliturvasta mutta saahan sen takaisin automaattina kun palaa pysyvästi suomeen takaisin. Noilta ajoilta jää eläkkeet kartuttamatta mutta kai komennuspalkan se pitäisi kattaa, vaikka vapaa-ehtoinen sairasvakuutus ja eläkevakuutus ottaen.
http://www.etk.fi/fi/service/työkomennus_sopimusmaahan/327/työkomennus_sopimusmaahan

"Tilapäisellä ulkomaan työkomennuksella oleva työntekijä voi tietyin edellytyksin kuulua edelleen lähtömaansa sosiaaliturvaan. Työntekijää voidaan pitää Suomen sosiaaliturvan piirissä, jos komennus kestää enintään kolme vuotta (Chile, Israel, Kanada ja Quebec) tai enintään viisi vuotta (Intia, USA ja Australia)."

Yhdysvalloissa työskennellessä tuo sosiaaliturva pitäisi siis säilyä viisi vuotta mikäli vakuutuspalkka maksetaan säännöllisesti.

Tänään pitäisi lähteä myös 4th of july:a juhlimaan työkaverin luo. Luvassa on beer pongia, ilotulitteita, BBQ:ta ja totta kai olutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten muilla rapakon takana asuvilla elämä sujuu?

Minulla se reilu 1,5 vuotta takana nyt ja elokuussa pitäisi tulla Suomeen viisumia uusimaan. Työt ovat maistuneet hyvin ja enää ei ole isommin kiinnostusta takaisinkaan palata. Firma myös on luvannut green cardia minulle hankkia, tosin ei ole mitään hajua kuinka kauan siinä menee. Onneksi olen Suomesta joten "jonotusaika" pitäisi olla lyhyempi kuin esim. Intiasta tai Kiinasta.

Ihmiset ovat paljon puheliaampia täällä, sama kateellisuus mitä Suomessa on puuttuu ja verotuskin on inhimillisempi. Tällä hetkellä ei juuri kiinnosta Suomeen takaisin tulla :)

Sama homma - puolitoista vuotta takana, eikä ole mikään hinku takaisin. Muutaman kerran olen Suomessa käynyt tänä aikana ja kerta kerran jälkeen Suomi tuntuu entistäkin masentavammalta paikalta. Täällä sentään kesä tuntuu kesältä, eikä miltään parin kuukauden lumettomalta ajanjaksolta :) En tosin allekirjoita kateellisuuden puutetta. Kateutta täällä aiheuttaa aivan eri asiat kuin merkkivaatteet, autot tai muu materialistinen elämäntapa. Esimerkiksi meidän naapurustossa lapsiperheiden vanhempien ikä on 10-20 vuotta meitä varttuneempia. Lapsia on tapana olla yksi, maksimissaan kaksi - meillä neljä. Perheen "ykkösauton" kuuluu olla amerikkalainen. Meillä vaimokin osallistuu päätösten tekoon, eikä ole mikään perässä vedettävä bimbo. Lapset osaavat leikkiä keskenään ilman vanhempien osallistumista. Siinä muutama aivan arkipäiväinen asia, jotka aiheuttavat hyväntuulisen hämmästelyn lisäksi myöskin varsin suoraa palautetta.

Tulipa muuten käytyä Yellowstonessa tuossa jokunen viikko sitten ja olipahan hieno paikka. Meiltä sinne oli 14 tunnin ajomatka, mutta kylläpä oli mahtavia maisemia matkan varrella erityisen Wyomingin ja Montanan puolella. Jo pelkästään maisemien takia reissun ajaisi koska vain uudelleen. Perille asti pääsisi tietysti lentokoneellakin, mutta kyllähän se oma auto on puiston kiertelyssä suotavaa, etäisyydet kun ovat puiston sisällä aika pitkiä. Meneehän siellä tietysti bussejakin, mutta mieluumminhan sitä omaan tahtiin etenee ja ihmettelee. Ja bensahan on sielläpäin lähestulkoon ilmaista. Pyöräilykin on siellä yllättävän suosittua, mutta itse jättäisin ehkä väliin biisonien ja karhujen takia.
Pysyttelisin ehkä pois sieltä juuri nyt pahimman sesongin aikana, jolloin päivät ovat kuumimmillaan ja väkeä on kuin pipoa. Meidän reissu oli sopivasti ennen koulujen kesälomia, jolloin majoituksissa oli enemmän valinnanvaraa eikä tarvinnut liiemmin kärsiä ruuhkista. Kuvia en jaksa laittaa, kun niitä nyt on muutenkin netti pullollaan :)

Sama homma - puolitoista vuotta takana, eikä ole mikään hinku takaisin. Muutaman kerran olen Suomessa käynyt tänä aikana ja kerta kerran jälkeen Suomi tuntuu entistäkin masentavammalta paikalta. Täällä sentään kesä tuntuu kesältä, eikä miltään parin kuukauden lumettomalta ajanjaksolta :) En tosin allekirjoita kateellisuuden puutetta. Kateutta täällä aiheuttaa aivan eri asiat kuin merkkivaatteet, autot tai muu materialistinen elämäntapa. Esimerkiksi meidän naapurustossa lapsiperheiden vanhempien ikä on 10-20 vuotta meitä varttuneempia. Lapsia on tapana olla yksi, maksimissaan kaksi - meillä neljä. Perheen "ykkösauton" kuuluu olla amerikkalainen. Meillä vaimokin osallistuu päätösten tekoon, eikä ole mikään perässä vedettävä bimbo. Lapset osaavat leikkiä keskenään ilman vanhempien osallistumista. Siinä muutama aivan arkipäiväinen asia, jotka aiheuttavat hyväntuulisen hämmästelyn lisäksi myöskin varsin suoraa palautetta.
Tähän luultavasti vaikuttaa asuinpaikka aika paljon. Itse asun täällä syvällä etelässä, jossa en ole juuri kateellisuutta huomannut, vaikka olen ollut erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä aina pukumiehistä ja asuntovaunussa asuvaan punaniskaan.

Täällä myös tuo kesä on ehkä vähän erillainen. Kuusi kuukautta vuodesta on niin helvetin kuuma ja loput kuusi vastaavat Suomen kesää :D, mutta kaikkeen tottuu.

Vietetään ens talvena NFL:n playoffien aika Floridassa ja kiinnostais tietää näkyykö matsit ihan perus kaapelitv-pakettiin kuuluvilta kanavilta?

Kämpissä joissa asutaan on kyl ainakin jonkunnäköinen kanavapaketti. Suomesta ostetulla Gamepassilla ei ainakaan siellä tee mitään..

Muistaakseni kaikki playoff pelit näkyvät ihan perus kanavilta. Ellen väärässä ole niin playoff pelejä ei ole päällekkäin vaan ne ovat kaikki yksitellen, jolloin ne näkyvät ihan normaaleilta kanavilta kuten Fox.

Ennen pleijareita on useita pelejä päällekkäin ja näistä usein näkyy vaan kotijoukkueen peli, sekä Ehkä yksi toinen samaan aikaan tuleva peli Kanavapaketeilla pystyy sitten valitsemaan minkä joukkueen pelejä haluaa katsoa.

Tämä on sitten aivan ulkomuistista, joten kannattaa varmuudeksi tarkistaa vielä jostakin muualta myös. Uskoisin kuitenkin että hotelleista saa näkyviin haluamansa pelin maksamalla hiukan lisää. Mikäli pelit eivät hotellissa näy niin lähimmässä urheilubaarissa näkyy varmasti kaikki. Näissä on usein myös todella hyvä tunnelma.

Suomesta ostetulla Gamepassilla ei ainakaan siellä tee mitään..
Jos vaan kaista riittää, niin tottakai tekee. VPN-yhteys vaan Suomeen vaikka F-Securen Freedomella ja johan pelittää. NHL:n sovellusta en ole tosin käyttänyt, mutta NFL Gamepassilla ainakin onnistuu em. hommeli.

Tuo urheilubaari tietysti olisi paras vaihtoehto. Perhe tosin voisi olla erimieltä, kun viettäisi siellä kolme sunnuntaita.

Toisiaan playoff otteluita ei pelata päällekkäin, joten luulisi teeveestä löytyvän sellaisen kanavan, joka matsin näyttää. Täytyy tosin testata tuota Gamepassia VPN yhteydellä..

Olisi taas kohta matka jenkkeihin. Kannattaako eurot vaihtaa Suomessa pankissa, vai ottaa euroja mukaan ja vaihtaa esim kentällä? Aina ennen on tullut vaihdettua pankissa\forexissa, mutta tuli mieleen saako jenkeistä halvemmalla?

Kentällä saat varmasti huonoimman mahdollisen kurssin, oli se sitten täällä tai Suomessa.

Kun itse vielä kävin täällä ennen muuttoa, nostin tarvittavat käteiset automaateista täällä - lähinnä siksi, koska en halua kävellä setelitukko mukana enkä jättää moista siivoojan löydettäväksi hotelliinkaan. Maksoin aina kaiken kortilla minkä nyt pystyi kortilla maksamaan. Luottokorttien kanssa oli joskus ongelmia esim. hotelleissa, joten niitä olisi hyvä olla pari mukana eri luottokorttifirmoista.

Ok, aloin vain miettimään voiko missään kohtaa säästää, kun tuo kurssi on laskenut niin paljon viime vuodesta. Parempi hakea pankista suoraan. Yleensä mulla on ollut ruoka- ja bensarahat käteisenä. Vaatteet sun muu kiinteä omaisuus on ostettu kortilla.

Saako sieltä sen Iphone 6s:n jo jos ei ole ennakkotilannut? Suomesta saisi melkein samaan hintaan, mutta joutuisi odottamaan monta kk vielä...

Itsellä on aina kelvannut Mastercard hotelleissa, mutta nykyään on Visa kun pankki on vaihtunut. Varalla on Amex.

Visa-/Amex-yhdistelmällä pitäisi pärjätä aika pitkälle, sillä esim. bensat voi maksella kassalla, mikäli automaatti ei kelpuuta suomalaista korttia. Ja tippaaminenkin on kortilla jämptimpää. Tottumiskysymyksiähän nämä pohjimmiltaan ovat.

Kurssien heiluessa kannattaa nostaa rahaa automaateista silloin kun rahaa tarvitsee. Luottokorttiyhtiö hinnoittelee transaktiot kulloiseen päiväkurssiin.

6S tulee Apple Store myyntiin 25.9. Älä sitten ainakaan Verizonin versiota osta (CDMA).

Kurssien heiluessa kannattaa nostaa rahaa automaateista silloin kun rahaa tarvitsee. Luottokorttiyhtiö hinnoittelee transaktiot kulloiseen päiväkurssiin.

6S tulee Apple Store myyntiin 25.9. Älä sitten ainakaan Verizonin versiota osta (CDMA).

Aina on tullut ostettua unlocked malli, mutta Apple Storesta ei sitä ei saa ennakkotilattua. Taitaa saada vain liittymän kanssa, mutta asia selviää parin viikon päästä kun pääsee fyysisesti kaupoille.

Olisi taas kohta matka jenkkeihin. Kannattaako eurot vaihtaa Suomessa pankissa, vai ottaa euroja mukaan ja vaihtaa esim kentällä? Aina ennen on tullut vaihdettua pankissa\forexissa, mutta tuli mieleen saako jenkeistä halvemmalla?

Kurkkaappa niitä Forexin kursseja siten, että vaihdat ensin 100 € dollareiksi ja sen jälkeen takaisin Euroiksi... tässä näet, miten tämä valuutanvaihtoa ilman välityspalkkiota tekevä firma saa rahansa. Itse mielestäni tosiaan automaateista nostamalla paikan päällä pääsee ihan yhtä hyvään kurssiin, eikä tällöin rahaa jää yleensä liiemmälti vaihdettavaksi ainakaan takaisin.

Hauskasesti Amexia tuossa juuri Jenkeissä käytin ja ensimmäinen paikka missä piti PIN-koodikin muistaa oli Finavian parkkiautomaatti...

Juu ja useamman viikon kun on reissussa ja korttia höyläillyt ilman piniä, niin kävi bensa-asemalla hauskasti, eli en sitä enään muistanut. Loppu reissuun ei koko PIN palautunut mieleen :D

Visa riitti ainakin itsellä joka paikassa.

Tervehdys kaikille,

asiallista keskustelua täällä niin ajattelin kirjoittaa kun painiskelen erään asian kanssa ja missään ei tunnu olevan tietoa tästä tai oikeasta ratkaisusta.

Eli olin juuri Californian alueella kartoittamassa mahdollisuuksiani aloittaa lajini parissa siellä. Se mitä tein siellä niin perustin yrityksen, pankkitilin, asuntoa katsoin sekä tietenkin kartoitin mahdollisuuksia toimia siellä. Minulla on siellä hyvä tukiverkosto ja nyt painiskelen nyt minkä viisumin kanssa lähtisin liikkeelle.

- Business viisumi E-1- ja E-2: Minulla on kyllä rahoitus toimintaani ja rahat ovat jo USA:ssa yritykseni tilillä. En kuitenkaan löytänyt tietoa minkä verran rahaa on riittävästi että uskovat että voin aloittaa siellä lajin parissa sekä markkinoimaan yritystäni samalla. En ole siis itse kyseinen sijoittaja.

- Ulkomaan kansalaiset, joilla on erityisiä taitoja tai kykyjä tieteen, taiteen, koulutuksen, liike-elämän tai urheilun alalla O-1: Eli olen lajissani hyvin pärjäävä ja olenkin kerännyt erilaisista medioista tästä aikamoisen nipun materiaalia todisteeksi. Olen ollut myös lajin rakentaja ja kilpailusarjan perustaja.

- Työviisumi: En ilmeisesti voi ottaa itseäni töihin ainakaan näin alkuun.

Tunnen ihmisiä (myös Suomalaisia) joilla on yritys alueella minne aion aluksi asettua, olisiko mahdollista heidän kanssa sopia että menisin heille aluksi töihin jonka jälkeen kun omalla yrityksellä on näyttöä että on tuloja ja että sitä ei perustettu pelkästään maahan pääsyn takia niin vaihtaisi omaan firmaan töihin. Minkälaiset kulut on yritykselle joka ottaa sinut töihin siitä että hakee viisumia minulle? Meidän yritys tulee tarvitsemaan liudan alihankkijoita, tässä tarvitaan erityisosaamista jota ei "tavallaan" vielä USA:n maaperällä ole joten lähtökohtaisesti eivät voi palkata oman maan kansalaista.

Eli periaatteessa kohdallani on niin että sopisin useampaan eri viisumiin mutta mikä olisi se oikea. Menen näin aluksi sinne sopimaan asioita vielä 90 päiväksi x 2 mielellään (..tai 80 mitä on jäljellä) enkä maksa itselleni tästä palkkaa vaan tämä on ns. pohjustus reissu pidempi aikaiseen olemiseen, menen ihan perus ESTA:lla.

Jotkut ovat puhuneet että Canadassa käynti auttaisi saamaan sen 90 päivää lisää mutta näin ei taida enää olla, siitä liikkuu useampaa eri tietoa. Tarvitsisin puoli vuotta näin aluksi ja samaan aikaan hakisin sitten pidempi aikaista viisumia. Voisin esimerkiksi mennä Los Angelesin Suomen konsulaattiin keskustelemaan asiasta niin varmaan löytyisi ratkaisu. Onko tällaisesta kenelläkään antaa tietoa?

Kiitos etukäteen vastauksista, tämä on harvinaisen hyvä ketju!

Enpa tieda varmaksi ja mun kirjoitukset voi olla taytta kakkaa. O-viisumilla olen nahnyt maahan paasevan ainoastaan tohtoristason ihmisia, joilla on kovat kannukset. Tyoviisumia et saa nopealla aikataululla. Muutenkin viisumin puljaaminen kaverin yrityksen avulla on isosti vaarallista, jos valtio sattuu sen huomaamaan mita olet puuhaamassa. Samoin vihreekortin junailu kaverin firman kautta on huono idea. Jos kuitenkin menet tyoviisumihommaan niin uudet viisumit eivat tule jakoon ennen kuin 2016 huhtikuussa. Ne jotka viisumin saavat voivat aloittaa tyot lokakuussa 2016. Kaikille noita h1b viisumeita ei riita, joten siina paattyy arvonnan kautta joko maaliin tai sitten ei.

Jos olisin sina niin ottaisin yhteytta patevaan asianajajaan ja unohtaisin nettityyppien vinkit. Jos kuitenkin olisi pakko junailla itse jotain niin B-1 viisumin saa triviaalisti. B-1:lla EI saa tehda toita, mutta sen avulla saa kayda business miitingeissa yms. B-1 voisi olla riittava ja ihan perusteltu valinta. Sen jalkeen laittaisin tuon E-1, E-2 viisumiprosessin tulille. Samoin jos olisin sina niin osallistuisin ensi vuoden green card lotteryyn. Siina taitaa suomalaisella olla suurinpiirtein 1/100 mahdollisuus voittaa vihreakortti.

Jenkkisysteemi on rakennettu sellaiseksi, etta pyritaan estamaan maahantulo. Kaikissa valeissa on tavoitteena estaa sinun maahantulo ja loytaa paikalliselle toita. Pieni vilppi alussa voi tulla lujasti hylsyna takaisin myohemminkin. Vaikkapa, kun yritat hakea green card:ia...

Arvon Amerikan Suomalaiset, miten pärjää suomalaisella ajokortilla Floridassa? Onko syytä hankkia käännös matkaan ajokortista?

Jos Zipcaria meinaa käyttää, niin rekisteröityessä vaativat Suomesta ajorekisteriotteen. Sellainen on helpompi hankkia, kun on vielä Suomessa. Lomalla kannattaa toki ennemmin olla vuokra-auto, jos on paikassa jossa sen saa parkkiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom