Tervehdys kaikille,
asiallista keskustelua täällä niin ajattelin kirjoittaa kun painiskelen erään asian kanssa ja missään ei tunnu olevan tietoa tästä tai oikeasta ratkaisusta.
Eli olin juuri Californian alueella kartoittamassa mahdollisuuksiani aloittaa lajini parissa siellä. Se mitä tein siellä niin perustin yrityksen, pankkitilin, asuntoa katsoin sekä tietenkin kartoitin mahdollisuuksia toimia siellä. Minulla on siellä hyvä tukiverkosto ja nyt painiskelen nyt minkä viisumin kanssa lähtisin liikkeelle.
- Business viisumi
E-1- ja E-2: Minulla on kyllä rahoitus toimintaani ja rahat ovat jo USA:ssa yritykseni tilillä. En kuitenkaan löytänyt tietoa minkä verran rahaa on riittävästi että uskovat että voin aloittaa siellä lajin parissa sekä markkinoimaan yritystäni samalla. En ole siis itse kyseinen sijoittaja.
- Ulkomaan kansalaiset, joilla on erityisiä taitoja tai kykyjä tieteen, taiteen, koulutuksen, liike-elämän tai urheilun alalla
O-1: Eli olen lajissani hyvin pärjäävä ja olenkin kerännyt erilaisista medioista tästä aikamoisen nipun materiaalia todisteeksi. Olen ollut myös lajin rakentaja ja kilpailusarjan perustaja.
- Työviisumi: En ilmeisesti voi ottaa itseäni töihin ainakaan näin alkuun.
Tunnen ihmisiä (myös Suomalaisia) joilla on yritys alueella minne aion aluksi asettua, olisiko mahdollista heidän kanssa sopia että menisin heille aluksi töihin jonka jälkeen kun omalla yrityksellä on näyttöä että on tuloja ja että sitä ei perustettu pelkästään maahan pääsyn takia niin vaihtaisi omaan firmaan töihin. Minkälaiset kulut on yritykselle joka ottaa sinut töihin siitä että hakee viisumia minulle? Meidän yritys tulee tarvitsemaan liudan alihankkijoita, tässä tarvitaan erityisosaamista jota ei "tavallaan" vielä USA:n maaperällä ole joten lähtökohtaisesti eivät voi palkata oman maan kansalaista.
Eli periaatteessa kohdallani on niin että sopisin useampaan eri viisumiin mutta mikä olisi se oikea. Menen näin aluksi sinne sopimaan asioita vielä 90 päiväksi x 2 mielellään (..tai 80 mitä on jäljellä) enkä maksa itselleni tästä palkkaa vaan tämä on ns. pohjustus reissu pidempi aikaiseen olemiseen, menen ihan perus ESTA:lla.
Jotkut ovat puhuneet että Canadassa käynti auttaisi saamaan sen 90 päivää lisää mutta näin ei taida enää olla, siitä liikkuu useampaa eri tietoa. Tarvitsisin puoli vuotta näin aluksi ja samaan aikaan hakisin sitten pidempi aikaista viisumia. Voisin esimerkiksi mennä Los Angelesin Suomen konsulaattiin keskustelemaan asiasta niin varmaan löytyisi ratkaisu. Onko tällaisesta kenelläkään antaa tietoa?
Kiitos etukäteen vastauksista, tämä on harvinaisen hyvä ketju!