Jauheliha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥🥩 Jauheliha 💥

Meta description: Monipuolinen ja edullinen proteiinilähde arkeen: sopii paistoksiin, kastikkeisiin, burgereihin ja treenaajan makroystävällisiin aterioihin.

Ironbutt sanoi:
Ihan hyväähän tuo jauhelihakin voi olla.

Itse olen kuivannut naudan kokolihaa: pistänyt ohuiksi viipaleiksi, maustanut sen ja pistänyt kuivuriin (uunissakin voi tehdä) jolloin tuloksena on ns. Beef Jerky.

Myydäänköhän Beef Jerkyä missään Suomessa? Tallinasta olen bongannut kyseistä tuotetta ainakin Rimistä ja Prismasta, mutta Suomessa en ole nähnyt missään myytävän. Noissa Virossa valmistetuissa tuotteissa on myös suomenkielinen tuoteseloste, joten voisi olettaa että tuotetta myös joku täällä myisi?

jerky_5.JPG

Jenkkiläisissä musklelehdissä hauskoja Beef Jerky mainoksia ollut joskus. "Ajalta kun miehet oli miehiä eikä ollut hifilisäravinteita". Taustalla joku intiaanipäällikkö mallia Juokseva Susi.

Olis hauska tietää tosiaan löytyykö Vinlandiasta jostain kaupasta, vois olla ihan hauska ostaa joskus naposteltavaksi. Vois jengi kattoo kun repäsee tollasen esille muiden nätystäessä jotain snikkerssiä.

mappana sanoi:
Ei nyt millään pahalla, mutta oletko katsonut monta prosenttia lihaa niissä on? URPO!!! eihän sitä proteiinia vaellus safkoissa tarvi ees olla niin paljoa (kehitystä kun ei siellä olla hakemassa vaan 10 päivän TUSKAA) kun ei siellä tarttee kun sitä hiilarii. Protskut saadaan muista lähteistä. :)

sori

Kun aloitit tän threadin teon puhuit että tosta saa hyvän iltapalan, keskustelu ei vielä ollut kaartunu mihinkään vaellukseen!! :arvi:, eli jo sihan body safkaksi iltapalaksi kuivattelet niin sit saat kyllä kuivatella sitä lihaa kilokaupalla että se menis rahkan sijasta. :offtopic:

BeefJerkeykuivaliha.jpg

Tuosta ei oikein ota tolkkua pakkauskoosta. Tekstissä mainitaan, että 25g vastaa 80 grammaa tuoretta lihaa, eli olisko pussin koko sitten 25g? Jos on, niin aivan törkeän hintaista. 3,5€/25g?!?

Virossa pakkauskoko on 50g ja hinta noin 1,6€. Ja tässä tuotteessa tuo 50g vastaa 175g tuoretta lihaa.

Haistan tässä selvän markkinaraon.... :nuuh:

japadahoe sanoi:
Kun aloitit tän threadin teon puhuit että tosta saa hyvän iltapalan, keskustelu ei vielä ollut kaartunu mihinkään vaellukseen!! :arvi:, eli jo sihan body safkaksi iltapalaksi kuivattelet niin sit saat kyllä kuivatella sitä lihaa kilokaupalla että se menis rahkan sijasta. :offtopic:

Niinpä. Rahka ja Jauheliha eivät ole vertailukelpoisia, koska niisä saa muutakin kuin sitä proteiinia. Ja eikös se lihan proteiini ole nopeammin imeytyvää kuin maitoproteiini! Ja muitakin eroja on.

Ja jos kuivattelen 200g jauhelihaa niin siinähän on jotain 40g proteiinia kuivattunakin. Rahkassa on yhessä purkissa se n. 30g!!!

Niin joo, vilma-liina! Sen takia kyllä itse kuivaan kaiken itse, kun tulee halvemmaksi kuin kaupan hyllyltä noukittuna. (lähinnä banaani, omena ja ananas)
Tuota beef-jerky juttua en ole kokeillut mutta pitänee joskus kokeilla. Kun aika hyvin pärjää mutustamalla esim. pähkinöitä. Olisihan se kivaa vaihtelua tuo lihan mutustelu.

Eikä toi kuivainkaan maksa kun n.60 egee!

Onpahan siinä ja yöksi hiukan kaseiinia joka hitauttaa protskun imeytymistä joka on juuri optimaalista illalla, että keho saa pitkin yötä prodee eikä kerralla kaikki, mutta enempää en jaksa enää moisesta enää vouhottaa teet mitä lystäät.

japadahoe sanoi:
Onpahan siinä ja yöksi hiukan kaseiinia joka hitauttaa protskun imeytymistä joka on juuri optimaalista illalla, että keho saa pitkin yötä prodee eikä kerralla kaikki, mutta enempää en jaksa enää moisesta enää vouhottaa teet mitä lystäät.

Mä en osaa kirjoittaa mitään niin ettei minua ymmärrettäisi väärin... :(
Eli enhän nyt maitorahkaa illalla pois jätä. Tarkoitin tuossa lähinnä että siitä JH:sta saisi sitten vielä lisää protskuu illalle. :) Eli maitorahka+ JH. (erillään nautittuina) :kuola:

Itse olen ollut joskus 1,5 vuotta tiskillä ja sen perusteella ostan aina paistijauhelihaa. Vaikka normaalista sika-naudasta saisikin rasvat pois vippaskonstein on lihan laatu silti heikompi. Paistijauhelihassa on huomattavasti vähemmän sidekudoksia ja muita tökkiviä ainesosia. Jauheliha jauhetaan aina kahteen kertaan ja voin sanoa että sellaista mössöä se on mistä sitä tehdään, että kerran jauhettua ei syö kukaan. Meilläkin oli kuitenkin pikku kaupungin paras lihatiski ja laadukkaat ainekset. Vaikka niitä riekaleita tuli heiteltyä myllyyn, ei se ole estänyt jauhelihan syöntiä. Jauheliha on hyvää perusruokaa, kannattaa vaan miettiä minkä paketin hyllystä ottaa.
Ja eikuin syömään:)

hgw sanoi:
Tuollainen tuli vastaan:

http://www.wisc.edu/foodsafety/assets/pdf_Files/Reducing Fat in Ground Beef.pdf

Ei näköjään tarvitse välttämättä ostaa paistia vaan halvemmallakin pärjää (jossei sitä kebabia tee.. :kuola: )

En jaksanu lukea tota enkunkielistä juttua, mutta ite poistan rasvat jauhellihasta siten, että heti kun liha on kypsynyt, kaadan sen matalareunaiselle suurelle lautaselle, laitan toisen lautasen lihan päälle (oikein päin) ja käyn polvilleni lautasen päälle. Eli puristan jauhelihaa ihan sikana. Alle on hyvä laittaa sanomalehteä, ettei rasvat läiky lattialle. Sitten vaan lujasti lautasista kiinni ja samalla lautasia kourissa vastakkain puristaen kaadan rasvat kippoon. Paistijauhelihastakin irtoaa ihan SIKANA rasvaa tällä tavon.

Carhart sanoi:
Itse olen ollut joskus 1,5 vuotta tiskillä ja sen perusteella ostan aina paistijauhelihaa. Vaikka normaalista sika-naudasta saisikin rasvat pois vippaskonstein on lihan laatu silti heikompi.

Kerrohan tarkemmin mitä siihen tarjoushintaiseen sika-nautaan laitetaan? Itse ostan jauhelihaa hyvin harvoin mutta peruslihakin menettelee jossain makaronilaatikossa.

Yhden urbaanilegendan mukaan ne ketkä on olleet töissä makkaratehtaalla eivät suostu enää itse syömään näitä elintarvikkeita. Onko jauhelihan kohdalla tosiaan sama homma eli halvempiin laatuihin laitetaan sellaista mössöä mitä ei normaalisti söisi? :jahas:

Heikki722 sanoi:
En jaksanu lukea tota enkunkielistä juttua, mutta ite poistan rasvat jauhellihasta siten....

Eli enkunkielisen jutun juoni oli paistaa jauheliha murusina, laittaa murut lävikköön ja huuhdella kiehuvalla vedellä. Rasvaa irtoaa mutta haittapuolena on lievä kumimaisuus. Voit kokeilla joskus jos et jaksa ottaa painitreenejä jauhelihavadin kanssa. ;)

Aika kova rasvaprosentti ihmemaan sikanaudalla (jopa 30). Suomalainen taitaa huidella jossain 23 prosentissa.

Mutta mitäs ruokaa tänään? Ai niin, kebab... :kuola:

perus settiä

ota liha huoneen lämpöön hyvissä ajoin ennen paistoa
ÄLÄ laita öljyä tahi muuta rasvaa pannuun

laita liha KYLMÄLLE pannulle

näin hitaasti lämmeten lihasta irtoo eniten rasvaa..

aika ajoin voi sit siivilöidä ylimääräiset pois.....

tällä saa naudan jauhelihasta (20%) ihan sitä 5% tasoa

itekkin joskus kokeillu huuhdella paistijauhelihaa. lähteehän siitä sitä rasvaa joo, mutta maku muuttuu aika jännäksi :/

Ei sika-nauta mitenkään muista poikkea. Eli ei sinne mitään vanhoja lehmän raatoja tungeta. Jauheliha-aines tulee valmiissa n.5kg:n pusseissa, laatu vain on kovin erilaista paistin ja sekoitusten välillä. Näyttää lähinnä auton alle jääneeltä keittolihalta:)

Back
Ylös Bottom