Jatkuva väsymys

Nukun keskimäärin 9-10 tunnin yöunet, elän terveellisesti, syön hyvin ja liikun paljon. Kuitenkin minua väsyttää jatkuvasti. Voisi ottaa milloin vain 3 tunnin päikkärit. Jatkuvasti haukotuttaa ja on veltto, saamaton fiilis. Monesti kuulee kanssaihmisiltä kommenttia, että menikö myöhään eilen, kun oot noin väsyneen näkönen, vaikka normaalit unet takana.

Onko muita jatkuvasti väsyneitä?

Mikä neuvoksi?

Ps. Minulla todettiin lievä masennus noin puoli vuotta sitten, mutta nyt on siitäkin päästy eroon lääkityksen avulla, joten senkään ei pitäisi olla enää syy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt keväällä on tuntunut tuollaista, etenkin viime päivinä. Koko ajan väsyttää ja haukotuttaa. Ihme, juuri tällä hetkellä nukun mielestäni ihan hyvin. Takaantuvaa univelkaa?

Sama ongelma ollut niin pitkään kuin muistan.

Ainoa järkevä ja toimiva neuvo tässä on luonnollisesti lääkärillä asiointi, koska täällähän se ei tule selviämään, kun kukaan ei voi näin netin ylitse sinua tutkia.

Itse en viitsinyt ongelmaa jahdata enempää senjälkeen, kun sain niin surkeata diagnoosia lääkäreiltä ja ei huvittanut maksaa enää sellaisesta. Verikokeissa ei näkynyt mitään, joten aina epäiltiin masennusta sekä tyrkytettiin jotain mielialamömmöjä sekä oltiin lähettämässä mihinlie terapiaan. No kyllähän se hittoviä masentaa, jos jatkuvasti väsyttää ja se häiritsee normaalia elämää, mutta ei se kyllä minusta kroonisen väsymykseni aiheuttaja ole koskaan ollut (väsyttänyt on aina mielialoista riippumatta).

Varmaan kannattaa hemoglobiini arvot käydä testauttamassa. Itsellä oli myös väsymystä johtuen alhaisesta hemoglobiini arvosta. Join liikaa maitoa ja liian vähän sain rautaa.

Viimeksi muokattu:
Sehän on ihan yleisesti tiedossa, että liika nukkuminen väsyttää. Ja 9-10 tuntia yössä kuulostaa kyllä todella paljolta. Oma yöuneni on noin 7 tuntia, ja jos tuosta ottaa 2 pois tai laittaa 2 lisää, niin ihan yhtä väsynyt olen. Siis ehkäpä nukut tosiaan liikaa?

Tässä kansanterveylaitoksen tekstissä yli 9 tunnin yöunta pidetään jo terveysriskinä.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julk...005/6_2005/paakirjoitus__kansallinen_univaje/

Mullakin vähän saman tyylistä. Nukun kyl vähä vähemmän, keskimäärin 8h yössä ja silti väsyttää koko ajan. Koulus meinaa nukahtaa tunneilla ja esim tänää oon torkahtanu 3 kertaa kokeisiin lukiessa. Kuitenkin tää väsymys on yleensä vaan arkisin, etten muista et oisin koskaa viikonloppuna torkahtanu. En tiiä sit jos nukun viikonloppusin paremmin tai jotai.

Itselläni se on sääntö eikä poikkeus, jotta vedän päivittäin pari varttia unta koulussa luennoilla. Mitä vähemmän minulla on kiinnostavia virikkeitä, niin sitä helpommin alan pilkkimään. Jos taas löytyy jotain muksaa tekemistä tai ajateltavaa, niin ei väsytä enää yhtään.

Nukun keskimäärin 9-10 tunnin yöunet, elän terveellisesti, syön hyvin ja liikun paljon. Kuitenkin minua väsyttää jatkuvasti. Voisi ottaa milloin vain 3 tunnin päikkärit. Jatkuvasti haukotuttaa ja on veltto, saamaton fiilis. Monesti kuulee kanssaihmisiltä kommenttia, että menikö myöhään eilen, kun oot noin väsyneen näkönen, vaikka normaalit unet takana.

Onko muita jatkuvasti väsyneitä?

Mikä neuvoksi?

Ps. Minulla todettiin lievä masennus noin puoli vuotta sitten, mutta nyt on siitäkin päästy eroon lääkityksen avulla, joten senkään ei pitäisi olla enää syy.

Mulla oli aikoinani "keskivaikeaa" masennusta eli elämä oli lyijyssä uintia. Kun tosta selvisin, ja kaikki elämässä tasapainossa, tuli just tollaista väsymystä mitä kuvailit. Väsymys meni kuitenkin ohi noin kuukaudessa. Saattoi olla jotain masennuksesta selviytymisen jälkipolttoa.

Mainitsit tosin nuo lääkkeet, olisiko niillä jotain tekemistä?

Mitä vähemmän minulla on kiinnostavia virikkeitä, niin sitä helpommin alan pilkkimään. Jos taas löytyy jotain muksaa tekemistä tai ajateltavaa, niin ei väsytä enää yhtään.

Mulla se on kanssa juuri näin. Kunhan on mukavaa koko ajan niin ei väsytä yhtään. Pärjää paljon pienilläkin yöunilla. Elämästä pitää nauttia miin ei masennus iske.

Masennus aiheuttaa noita oireita, mutta on muitakin mahdollisuuksia, esim raudan puute tai jokin muu anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta jne lääkäriin mars mars ja perusteelliset verikokeet

Mulla se on kanssa juuri näin. Kunhan on mukavaa koko ajan niin ei väsytä yhtään. Pärjää paljon pienilläkin yöunilla. Elämästä pitää nauttia miin ei masennus iske.

Eihän se nyt ihan noin oo, kuka tahansa saattaa sairastua niin syöpään kuin masennukseenkin :offtopic:

Olen parantunut masennuksesta jo lähes puoli vuotta sitten, joten sillä ei pitäisi enää olla vaikutusta.

Saattaa tosiaan olla, että nukun liikaa, koska pidän aamutorkuttamisesta, enkä vaan saa itseäni ylös. Pitäisikö tuommoinen 8.5h sitten riittää 19v urheilevalle henkilölle? Vai voiko olla mahdollista, että yksinkertaisesti tarvin 10h:n unet? Tuntuu vaan, että tuollaisten 8h:n unien jälkeinen herääminen tuottaa tuskaa, mutta herättyään saattaisi olla pirteämpi päivän aikana.

Pitääpä kokeilla huomenna tuota verenmakusuussa heräämistä. :whip:

Salaattia? :rolleyes:
Jotain vuosi takaperin oli samoja onglemia.. vaikka tuli nukuttua hyvin ja päikkäreitäkin niin jatkuvasti tuntu nukuttavan :(. En muista yhtään mistä ajatus päähän pälkähti, mutta salaattia tuli alettua enemmän syömään ja väsymys ongelmat lähtivät.

Jaa a, itellä iskee samantyylinen väsymys joka kevät, todella rasittavaa. Viime vuonna todettiin lievä masennus
ja jotain pillereitä tyrkättiin mutta ei niistä mitään apua ollut. Varmaan kolmena vuotena oon jaksanu käydä lääkärissä,
mutta mitään vikaa ei ole ikinä löytynyt.

Lisäksi tulee öisin herättyä monta kertaa ja jos juon alkoholia en yleensä pysty nukkua yöllä ollenkaan.
Niin ja talvella nukun yleensä kuin tukki.

Meikäläisellä oli vuosikausia lähes invalidisoiva masennus jolloin ei tarvinnut vedellä verhoja auki aamulla. Nyt homma on kääntynyt täysin päälaelleen. Parina viime keväänä mukaan on tullut hypomania, eli heräät huhtikuussa ja käyt nukkumaan joskus syksyllä.

Mua väsytti ehkä sen 10 vuotta putkeen. Sit muutettiin Thaimaahan ja väsymys loppui, olosta tuli energinen ja voimakas. En mä tiedä, varmaan joku masennus tai kaavoihin kangistuminen aiheuttaa tota. Tosin nyt väsyttää kun on kuuma kausi ja niin saamarin kuuma. Tosin ruokavalio muuttui samalla rasvaisesta paskaruuasta kevyeen thairuokaan. Riisiä ja kanaa nyt, ennen jauhelihaa ja makaroonia + kastiketta ja kaikkea raskasta liharuokaa. Annoskoot olivat suuria ja söin vain kerran päivässä illalla duunin jälkeen, joka ikinen päivä närästi (10 vuoden ajan about). Täällä katosi närästys, tosin annokset ovat pieniä ja kevyitä ja niitä on useita päivänmittaan. Oisko ruokavaliossa tarkastelemisen mahdollisuutta sinullakin?

Huomasin myös että kun jättää päivittäisen iltakaljan/-t pois niin eipä väsytä enää.

Mua väsytti ehkä sen 10 vuotta putkeen. Sit muutettiin Thaimaahan ja väsymys loppui, olosta tuli energinen ja voimakas. En mä tiedä, varmaan joku masennus tai kaavoihin kangistuminen aiheuttaa tota. Tosin nyt väsyttää kun on kuuma kausi ja niin saamarin kuuma. Tosin ruokavalio muuttui samalla rasvaisesta paskaruuasta kevyeen thairuokaan. Riisiä ja kanaa nyt, ennen jauhelihaa ja makaroonia + kastiketta ja kaikkea raskasta liharuokaa. Annoskoot olivat suuria ja söin vain kerran päivässä illalla duunin jälkeen, joka ikinen päivä närästi (10 vuoden ajan about). Täällä katosi närästys, tosin annokset ovat pieniä ja kevyitä ja niitä on useita päivänmittaan. Oisko ruokavaliossa tarkastelemisen mahdollisuutta sinullakin?

Huomasin myös että kun jättää päivittäisen iltakaljan/-t pois niin eipä väsytä enää.

Käytkö sä töissä siellä vai et? :lol2:

Tosiaan: vettä vois yrittää juoda enemmän. Sit vitamiineja (purkistakin). Unen laatu (eli uusi tyyny, peitot, patjat?). Sit toi mainittu ruokien annoskokojen pienentäminen ja ruokailujen tihentäminen (=verensokerin tasapaino). Henkilökohtaisesti mulla väsymystä tuo näistä hetkistä loppukesään allergiat, 24/7 vaikuttaa aina jonkin verran. Edit: mulla kans toi iltakalja / yleensä ryyppääminen, yks viikonlopun ilta vaikuttaa puoli viikkoa helposti.

P.S. Thaimaasta ja energiasta tuli mieleen: työreissuilla Floridassa oon huomannu ihan saman kuin Huppe, väsymyksestä ei ole tietoakaan vaikkei tule niin paljoa nukuttuakaan. Oma paras veikkaukseni on auringon (ja elämisenkin) intensiteetti, joka on aika erilainen.

Mulla on hiukan sama tilanne, eli siis väsymys on lähes jatkuvaa. Itse olen laittanut sen pitkään jatkuneiden katkonaisten öiden piikkiin, sekä aikaisien heräämisten aiheuttamaksi. Tiedä sitten, tuntuu että ihan sama nukkuuko 12h vai 7h yössä, väsymys iskee jo parin tunnin hereillä olon jälkeen, jos on siinä välissä pois mennytkään.
Kävin reilu vuosi sitten lääkärissäkin ja silloin todettiin vain, että minulla on ollut kilpirauhastulehdus. Masennusta mulla ei ole, väsymys vain vaivaa. Olen kuitenki huomannut, että kun valoisuus lisääntyy niin olo hiukan helpottuu, samoin liikunta on hyvä apukeino. Mutta kunpa joskus tulisi eteen päivä, jolloin ei väsytä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom