Itse olen huomannut etä sitä skarpimpi olen mitä vähemmät yö unet olen nukkunut jos vertaa esim 7h ja 12h unia. mutta ton alle 7 tunnin ku menee niin sitte tuntuu jo että ei virta riitä.
Kyllä, todella helposti nukkuu liian pitkään ja sitten on koko päivän väsynyt.
8h unta on hyvä määrä, riipppuu toki ihmisestä mutta noin yleisesti.
Ruokailut samalla kuntoon, eli välttää niitä nopeita hiilareita ja isoja annoksia. Samalla muistaa painottaa hiilarit aamuun ja päivään, protsut koko päivän ajalle ja rasvat sinne illemmalle.
Pienimuotoinen ulkoilukaan ei ole haitaksi.
Rautakuurin kans on vähän niin ja näin, liikakaan ei ole hyväksi, varsinkin jos syöt paljon viljaa, lihaa yms. niin en usko, että vika löytyy sieltä jos ei ole raudan imeytyvyys häiriötä.
B-ryhmän, sekä C-vitamiinia voi koittaa.
Tosi yleinen vaiva tuntuu olevan väsyneisyys, kannattaa miettiä mitä tekee väärin ja yrittää korjailla ihan perus jutuilla kuten säännöllisellä elämis rytmillä, ruokavaliolla ja muutenkin elintavoilla. Kyllä itsekkin ihmettelen noita duracel-pupuja jotka 6h yöunilla opiskelevat, treenaavat ja hoitavat muutenkin kaikki hommat. Toiset vaan taitaa olla herkempiä kuin toiset.
Edit. ja jos oot samanikäinen kuin Janpa niin ei kannata yöunista huolehtia, murrosiässä keho muuttuu ja kehittyy niin paljon, että väistämättä se tarvitsee paljon unta.
edit2.
Sama vaiva rahikaisella. Labrakokeissa ei ollut mitään poikkeavaa, lääkäri suositteli psykologia :( Aika hiljaista.
Noinhan se helpoin on tehdä jos vikaa ei löydy heti, siis passittaa psykologille.
Tai no riippuu tieten siitä mitä kaikkea sulta mitattiin? Joskus otetaan perusteellinen verenkuva, josta selviää vaikka mitä, mutta taitaa valitettavan yleisesti olla käytäntö: "pituus, paino ja ulos".