Jatkuva väsymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sadox
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei nyt varsinaisesti mikään urheiluvamma, mutta mistähän moinen voisi johtua. Sama nukkuuko 8 vai 12 tuntia niin aamulla ja paivalla jumalaton vasymyksen tunne. :zzzz:
Monesti joutuu nukkua viela paivaunetkin kun ei meinaa pystysa pysya. Haittaa kummasti koulunkäyntiä ja muutakin harrastustoimintaa. :( Salilalla tulee käytyä 3 kertaa ja lenkillä pari kertaa viikossa. Nii ja viime kesänä tuli käytyä kaiken mailman testeisä ja verikokeissa, mutta mitään poikkeavaa ei loytynyt.

Muakin tahtoo väsyttää nykysin aivan kauheasti, sama nukkuuko 6h vai 8h.

Miten tuo syömispuoli? Ruuasta sitä energiaa saa, ei mistään muualta!! Käys katsomassa ravinto-osiossa, että mitä siellä joristaan... :)

Ruokapuolesta se helposti lähtee:

Marssisin ensimmäisenä apoteekkiin ja ostaisin boksillisen rautatabletteja (esim. Retafer) ja söisin yhden rautakuurin. Raudan puutos ilmenee usein väsymyksenä, eikä oikein huvita tehdä mitään.

Toinen seikka on B-vitamiini, jonka saanti kannattaa varmistaa, esim. Beroccalla tai muulla B-vitskuvalmisteella. B-vitamiinin puutos aiheuttaa masentuneisuuden oireita ja väsymystä.

Kolmantena vaihtiksena on C-vitamiini, ota ihan vaikka poreena tai sitten lisää esim. sitrushedelmien ja mansikoiden syöntiä. C-vitamiini on luonnon oma piriste. :)

Apteekista kakki tarpeelliset vitamiinit, ne naamariin ja vielä muutama kofu paketti niin eiköhän äijällä ala silmät aueta :).
Itse olen huomannut etä sitä skarpimpi olen mitä vähemmät yö unet olen nukkunut jos vertaa esim 7h ja 12h unia. mutta ton alle 7 tunnin ku menee niin sitte tuntuu jo että ei virta riitä.

Joo kiitti vinkeista, vois katella tuota vitamiini puolta, tulee kuitenki syotya aika yksipuolista opiskelija ruokaa :rolleyes:

kofeiini ei kauheesti pitempiaikaiseen väsymykseen auta. hetkellisestihän se piristää mutta ei se väsymys mihinkään sieltä taustalta kofeiinillä häviä...

Sama vaiva rahikaisella. Labrakokeissa ei ollut mitään poikkeavaa, lääkäri suositteli psykologia :( Aika hiljaista.

Itse olen huomannut etä sitä skarpimpi olen mitä vähemmät yö unet olen nukkunut jos vertaa esim 7h ja 12h unia. mutta ton alle 7 tunnin ku menee niin sitte tuntuu jo että ei virta riitä.

Kyllä, todella helposti nukkuu liian pitkään ja sitten on koko päivän väsynyt.
8h unta on hyvä määrä, riipppuu toki ihmisestä mutta noin yleisesti.
Ruokailut samalla kuntoon, eli välttää niitä nopeita hiilareita ja isoja annoksia. Samalla muistaa painottaa hiilarit aamuun ja päivään, protsut koko päivän ajalle ja rasvat sinne illemmalle.
Pienimuotoinen ulkoilukaan ei ole haitaksi.
Rautakuurin kans on vähän niin ja näin, liikakaan ei ole hyväksi, varsinkin jos syöt paljon viljaa, lihaa yms. niin en usko, että vika löytyy sieltä jos ei ole raudan imeytyvyys häiriötä.
B-ryhmän, sekä C-vitamiinia voi koittaa.
Tosi yleinen vaiva tuntuu olevan väsyneisyys, kannattaa miettiä mitä tekee väärin ja yrittää korjailla ihan perus jutuilla kuten säännöllisellä elämis rytmillä, ruokavaliolla ja muutenkin elintavoilla. Kyllä itsekkin ihmettelen noita duracel-pupuja jotka 6h yöunilla opiskelevat, treenaavat ja hoitavat muutenkin kaikki hommat. Toiset vaan taitaa olla herkempiä kuin toiset.:)

Edit. ja jos oot samanikäinen kuin Janpa niin ei kannata yöunista huolehtia, murrosiässä keho muuttuu ja kehittyy niin paljon, että väistämättä se tarvitsee paljon unta.

edit2.
Sama vaiva rahikaisella. Labrakokeissa ei ollut mitään poikkeavaa, lääkäri suositteli psykologia :( Aika hiljaista.

Noinhan se helpoin on tehdä jos vikaa ei löydy heti, siis passittaa psykologille.
Tai no riippuu tieten siitä mitä kaikkea sulta mitattiin? Joskus otetaan perusteellinen verenkuva, josta selviää vaikka mitä, mutta taitaa valitettavan yleisesti olla käytäntö: "pituus, paino ja ulos".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
oisko mahdollista että väsymys on kausiluontoista? mulla on ainakin aina keväisin väsymystä kun yhtäkkiä tulee kauhean valoisaa. ja jostainhan se kertoo että keväällä tehdään suhteessa eniten itsemurhia...

Kyllähän vuodenajat vaikuttaa tietenkin. Ohan noit elämäntavat hyvä saada kuntoon. Tupakointi lopettaa ja miettiä alkoholin käyttöään. Sitten riittävät hyvälaatuset unet, uni vaikuttaa ihmiseen aika helvetisti. Jossei saa kunnolla nukuttua niin varmasti tulee ennen pitkää jotain ongelmia, palautumisessa ressistä ja sitä kautta voi mieliala heiketä.

Ravinto sitten, siitä ei kannata ehkä ottaa mitään paineita. Kumminkin syö kunnolla ja usein ja terveellisesti, muttei ala liikoja tarkkailemaan syömisiään - ei tunnu terveeltä sellanenkaan. Hyvät ihmissuhteet on tärkeitä myös henkiselle hyvinvoinnille. Liikunta tietenkin tärkeää myös, ja erilaiset virkistävät aktiviteetit.

Itteeni väsytti yksi kesä aika pirusti koko ajan ja kävin kattomassa, että löytyykö verestä mitään ihmeempää. Alhanen hemoglobiini oli ja rautakuurilla olokin koheni hieman.

Masennustakin epäiltiin kun kävin univaikeuksia valittelemassa. Kumminkaan en tuntenut itteäni masentuneeksi, vain väsyneeksi ja ettei saa levättyä kunnolla. Siihen ratkaisu oli masennuslääke, joka auttaa MYÖS unettomuuteen :lol2: Melatoniinia kyselin, mutta sitä ei kuulemma Suomessa käytetä, vaan tämä masennuslääke oli paras mahdollinen hoitokeino. Mitenköhän asian laita on, saako lääkärit jotain bonuksia kun määrää tiettyjä lääkkeitä? Noh auttohan se roppi sitten univaikeuksiin, sivuvaikutukset oli vaan paskoja ja jätin sen käytön sitten ennen armeijaan menoa, koska en halunnut siellä olla täysin jumissa ja intin säännöllinen rytmi ja ruokailut + annos liikuntaa ja urheilua takasi normaalit unet :)

Tuota winnie the poohin postausta lukiessa tuli mieleen että oiskohan tässä osasyynä nää henkimailman jutut. Onhan nuita takaiskuja taas tullu, mutta en mitään varsinaista masennusta tunne, tosin ei kai nuita miehet tunnusta itselleen tai muille muutenkaan :D jotain alitajuntaista masennusta tjsp. :rolleyes:

joo tai sit ei osaa rentoutua yksinkertaisesti nukkumaan mennessä.. nykyään joka paikassa niin hektistä että ei sais hetkeäkään levähtää jos tuntuu että nyt pitäis viis minsaa ottaa vähän rennommin. sit kireä tahti jää helposti päälle myös öiksi ja unen laatuhan siitä kärsii.

Ruokapuolesta se helposti lähtee:

Marssisin ensimmäisenä apoteekkiin ja ostaisin boksillisen rautatabletteja (esim. Retafer) ja söisin yhden rautakuurin. Raudan puutos ilmenee usein väsymyksenä, eikä oikein huvita tehdä mitään.

Toinen seikka on B-vitamiini, jonka saanti kannattaa varmistaa, esim. Beroccalla tai muulla B-vitskuvalmisteella. B-vitamiinin puutos aiheuttaa masentuneisuuden oireita ja väsymystä.

Kolmantena vaihtiksena on C-vitamiini, ota ihan vaikka poreena tai sitten lisää esim. sitrushedelmien ja mansikoiden syöntiä. C-vitamiini on luonnon oma piriste. :)

Rautaa tulee luultavasti tarpeeksi kun hemoglobiini pyörii lähettä sataakuuttakymppiä. Monivitamiinia ja C-vitamiinia menee tabuina joka päivä. Pitää kait tuota B-vitamiiniakin vielä hakea.

Rautaa tulee luultavasti tarpeeksi kun hemoglobiini pyörii lähettä sataakuuttakymppiä. Monivitamiinia ja C-vitamiinia menee tabuina joka päivä. Pitää kait tuota B-vitamiiniakin vielä hakea.

ei tolla hemoglobiinilla syy ainakaan raudanpuutteessa taida olla....

Itselläni oli aikoinaan samanlaisia oireita eli jatkuva väsymys riippumatta siitä kuinka kauan nukuin. Mun kohdallani kyseessä oli uniapnea, joka hoidettiin leikkaamalla ja sen jälkeen siitä ei oo tarvinnut kärsiä ja olokin parani kertaheitolla. Tietoa ja testiä: http://www.uniapnea.fi/. Kannattaa hakeutua uniapneatutkimuksiin, jos kuorsaa paljon ja hengitys nukkuessa katkeilee.:zzzz:

Tuota winnie the poohin postausta lukiessa tuli mieleen että oiskohan tässä osasyynä nää henkimailman jutut. Onhan nuita takaiskuja taas tullu, mutta en mitään varsinaista masennusta tunne, tosin ei kai nuita miehet tunnusta itselleen tai muille muutenkaan :D jotain alitajuntaista masennusta tjsp. :rolleyes:

Totta turiset.
Heikot sortuu elon tiellä, mutta jätkä senku porskuttaa! :D
Eipähän näistä asioista hirveästi jätkäporukassa puhuta.. ja eihän sen elämän tarvi mikään menestystarina olla :D

Niin onko verensokeriarvoja mitattu? Vitamiini sitä tuossa kyselikin, ei ainakaan pikakelauksella sattunut minun silmääni.

Latest posts

Back
Ylös Bottom