Jatkuva kuume: mikä on kuumetta, mitä voi tehdä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
TILANTEEN KUVAUS

4 viikkoa kuumetta takana.
Kuumetta ei ole läpi päivän. Se nousee jossain vaiheessa lieväksi 37 tienoille tai yli (alle 38) ja kestää osan päivästä.
Normaali lämpöni todetusti hyvin matala eli kyse on mielestäni selvästä kuumeesta, mutta tähänkin kuulen mielelläni kommentteja.
Lämmönvaihtelu päivän sisällä usein yli 2 astetta.
Tunnen kuumeen nousun itsekin.

Ei muita oireita. Lievää heikkoutta. Ei nuhaa, ei kurkkukipua.

Labratesteissä ei mitään.

Sydänfilmissä ei mitään.

Kusitesteissä ei mitään.

Keuhkoröntgenissä ei mitään.

Poskionteloissa ei mitään.

Yleistila on melko hyvä.

MITÄ VOIN TEHDÄ

Onko vinkkiä? Lääkäreistä ei oikein saa irti. Peruskunto on hyvä/erinomainen. Keho solakka. Eli mitään massiivista kroppaa ei tarvitse liikuttaa.

Salitreeni? Juokseminen? Reipas kävely?

MITÄ TÄMÄ VOISI OLLA?

KAIKKI NEUVOT OTETAAN KIITOLLISENA VASTAAN :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TILANTEEN KUVAUS

4 viikkoa kuumetta takana.
Kuumetta ei ole läpi päivän. Se nousee jossain vaiheessa lieväksi 37 tienoille tai yli (alle 38) ja kestää osan päivästä.
Normaali lämpöni todetusti hyvin matala eli kyse on mielestäni selvästä kuumeesta, mutta tähänkin kuulen mielelläni kommentteja.
Lämmönvaihtelu päivän sisällä usein yli 2 astetta.
Tunnen kuumeen nousun itsekin.

Ei muita oireita. Lievää heikkoutta. Ei nuhaa, ei kurkkukipua.

Labratesteissä ei mitään.

Sydänfilmissä ei mitään.

Kusitesteissä ei mitään.

Keuhkoröntgenissä ei mitään.

Poskionteloissa ei mitään.

Yleistila on melko hyvä.

MITÄ VOIN TEHDÄ

Onko vinkkiä? Lääkäreistä ei oikein saa irti. Peruskunto on hyvä/erinomainen. Keho solakka. Eli mitään massiivista kroppaa ei tarvitse liikuttaa.

Salitreeni? Juokseminen? Reipas kävely?

MITÄ TÄMÄ VOISI OLLA?

KAIKKI NEUVOT OTETAAN KIITOLLISENA VASTAAN :(

Kärsin alku vuodesta samanlaisista oireista reilu 3kk ! Syynä ylikunto. Sullakin voi olla, tiedä sitä.. mut vinkiksi -> älä tee yhtään mitään fyysisesti raskasta vaan totaali lepoa.
Stemppiä ! :thumbs:

Epäilen ylikuntoa.

Tosin en tunne käsitettä? Johtuuko se liiasta treenistä? Wikipedian mukaan kyllä.

En usko, että liiasta treenistä on kyse kohdallani (jos nyt se edes on ylikunnon syynä), vaikka treenaankin päivittäin jotain "hikistä" 30-60min (sali, juoksu) ja jotain kevyttä tulee päälle 30-90min (kävely, kepeä pyöräily).

Kauanko ylikunnosta kesti "toipua" vai miksi sitä prosessia kuvataan?

Epäilen ylikuntoa.

Tosin en tunne käsitettä? Johtuuko se liiasta treenistä? Wikipedian mukaan kyllä.

En usko, että liiasta treenistä on kyse kohdallani (jos nyt se edes on ylikunnon syynä), vaikka treenaankin päivittäin jotain "hikistä" 30-60min (sali, juoksu) ja jotain kevyttä tulee päälle 30-90min (kävely, kepeä pyöräily).

Kauanko ylikunnosta kesti "toipua" vai miksi sitä prosessia kuvataan?

Jep, Ylikunto tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän, kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua. Liikaa treeniä, liian vähän lepoa. Sulla pitäisi olla viikossa ainakin yksi jopa kaksi päivää totaalisia lepopäiviä. Ei mitään urheilua !
Itse olin lopetin salilla ramppaamisen melkein 4kk. Tuona aikana en edes käynyt lenkillä.

Ylikunnon tyypillisiä oireita:

* korkea leposyke ja/tai korkea palautumissyke
* yleinen väsymys ja liikkuminen ei innosta
* väsyy treeneissä entistä nopeammin
* voimatasot alkavat laskea
* koordinaatio heikkenee
* unensaanti heikkenee tai yliuneliaisuus
* ruokahalu heikko tai valtava, ei normaali – oudot mielihalut ovat tavallisia
* voimakas jano tai janottomuus
* psyykkisesti ylikierroksilla tai masentuneisuutta, flegmaattisuutta
* useat flunssat tai jatkuvaa kuumeilua

Mullakin oli joskus nuorempana samanlainen "tauti". Joskus ihmiselle voi tulla joku piilevä virus tms. joka kestää kauankin. Ehdottaisin lepoa ja kokonaan liikunnan välttämäistä niin kauan kun oireita on. Katso tästä vielä ensi vuoden puolelle ja ota joulun aika rennosti :)

Onko univaikeuksia?
Periaattessahan kuumeilu, tässä tapauksessa hyvinkin todennäköisen ylikunnon kanssa, on sinäänsä hyvä merkki koska keho selvästi on huomannut ylirasituksen ja taistelee kyseistä tilaa vastaan. Mittaappas leposykkeesi, leposyke on normaalisti 60-85 välissä, jos menee tämän yli niin ylikunto on sitäkin varmempi diagnoosi.
Parannuskeinothan ylikuntoon ovat totaalinen lepo/TODELLA kevyt liikunta, kalorien määrän lisääminen, vitamiinien lisääminen. Ylikunnosta palautuminen on yksilöllistä ja itsellä kesti miltei 2 kuukautta.

Edit:Ylempänä tämä sanottiinkin jo fiksummin, mutta menkööt nyt sitten

Ehkä sussa vasta itää jokin tauti.

Itelläki oli tollasta kuumeilua melkeen pari kuukautta, aina välillä kuume nousi 37,7:ään asteeseen viikoksi tai pariksi päiväksi ja sit taas palautu normaaliks ja taas nousi viikon tai parin päästä samoihin lukemiin.

Pari viikkoa sitten sain helpotuksen ku tuli ton kuumeen lisäks kurkku ynm. kipuja ja lekurit löys musta muutamanki taudin ja täl hetkel vetelen kahta antibioottikuuria niihin.

Tää on tällästä mutuilua, mut luulen että toi kuumeilu johtu noista itävistä pöpöistä, ku eikö kuume ole elimistön tapa taistella noita bakteereja vastaan..? No ainakin jotain sinne päin. En viel täs vaiheessa tiedä onko toi mun kuumeilu loppunu ku on kuuria viel vähän jäljellä, mutta uskoisin niin..

Mun isosisko kärsi lähes jatkuvasta kuumeilusta melkeen koko lukioaikansa. Kaikki testit jne tehtiin, eikä mistään löytynyt kuumeelle mitään fyysistä syytä. Ei ollut mitään muita flunssan oireita, vaan jatkuvaa pientä lämpöilyä ja jaksamattomuutta. En muista mitä kautta hän sitten päätyi psykologin ja sitä kautta psykiatrin juttusille ja sai sieltä jonkun SSRI-lääkkeen reseptin, en muista minkä. Joku kuukausi siinä usein menee ennen kuin tuon kaltaiset lääkkeet vaikuttavat. Mutta kuumeilu lähti eikä ole enää tullut takaisin. Hän itsekin tiedosti stressaavansa asioita, mutta vaikket sinä itse kokisikaan olevasi stressaavaa tyyppiä, niin alitajunnan voimakin on suuri. Joku voi pitää tuota puhtaana sattumana, mutta totuushan on, että voimakas stressi voi aiheuttaa tuollaisiakin fysiologisia muutoksia kehossa. Mieti asiaa...

Mulla kanssa samanlaista lämpöilyä oli 1kk , lääkärissä kun kävin oli olevinaan poskiontelo ja korvatulehdus. Mitään tuntoja näistä tulehduksista ei ollut sain kuurin, mutta ei auttanut mitään lämpöily jatkui. Jatkotutkimuksissa ottetiin sitten sydänfilmi siinäkään ei oikeen mitään poikkeavaa. Sitten ilmaantui rintakipuja sain lähetteen sairaalaan olin seurannassa 4 vuorokautta ja otettiin tarkempi sydänultra siellä näkyi sydänlihastulehdus joka oli ollut, mutta oli kuulemma paranemassa. Sain 1kk sairasloman, tässä sitä edelleenkin koitetaan parannella ja 1.5vkn päästä ois jälkitarkastus.

Isälläni oli viimevuonna samaa.

Kuumetta ei ollut aamulla, mutta illlalla aina iski. AINA.
Oli kunnon (M.D) House:mainen diagnoosi. Kaikkea epäiltiin, jopa leukemiaa. Tätä kesti pitkään ja joutui makoilemaan sairaalassakin. Loppujen lopuksi kaikki hyvin, se olikin "vain" joku kurkku juttu, en muista tarkemmin.

Jos labroissa ei näy mitään erikoista, niin melkein voisin vetää hatusta ekana että immuunijärjestelmä ottaa pitkäkestoisesta henkisestä tai fyysisestä rääkistä vähän ylikierroksia. Teoriassa ainakin tiedän että jatkuva henkinen (ja/tai fyysinen) stressi voivat aiheuttaa pitkäkestoista stressihormonien eritystä verenkiertoon, joka sitten voi saada jotain oireita aikaan.

Voisi miettiä että onko jotain sellaista joka o viimeaikoina töissä/elämässä aiheuttanut pitkäkestoista stressiä tai oletko treenannut kovaa viime kuukaudet? Näistäkin kannattaa lekurin kanssa puhua, jos vielä käyt asioimassa.

Kaverin isoveljellä oli samanlaista kuumetta 10viikkoa putkeen intin aikana. Kuulema olivat todenneet että keuhko-klamydia. Eivät helposti tee testejä kun ovat kovin kalliita.. ja tämä ei sit ollut tornari :P

Kaverin isoveljellä oli samanlaista kuumetta 10viikkoa putkeen intin aikana. Kuulema olivat todenneet että keuhko-klamydia. Eivät helposti tee testejä kun ovat kovin kalliita.. ja tämä ei sit ollut tornari :P

jep meiän intti porukassa oli kans yks tuommonen tapaus, paitsi sillä ei todettu yhtään mitään ja tyyppi ei tosiaan ollu mikään urheilija:)

naurattaa ku heti pistetään kaikki ylikunnon piikkiin:rolleyes:

jep meiän intti porukassa oli kans yks tuommonen tapaus, paitsi sillä ei todettu yhtään mitään ja tyyppi ei tosiaan ollu mikään urheilija:)

naurattaa ku heti pistetään kaikki ylikunnon piikkiin:rolleyes:

Niin no, olisikohan ylirasitus oikeampi termi ja ei tarvitse olla urheilija sen saadakseen.

Mun frendillä on ollut vastaava ongelma jo vajaa pari vuotta. Kaikki mahdolliset testit on käynyt läpi, perus verenkuvista selkäydinpunktioon. Mistään ei löydy mitään.. Joka ilta lämpöä. Sillon kun ongelmat alkoi, niin kaveri oli ihan ehdottomasti elämänsä kunnossa.

Eilen kun puhelimessa juteltiin, niin oli onnellinen siitä, että oli kyennyt tekemään ensimmäisen täyden työviikon 18 kk:een.

Ota iisisti.

Mun frendillä on ollut vastaava ongelma jo vajaa pari vuotta. Kaikki mahdolliset testit on käynyt läpi, perus verenkuvista selkäydinpunktioon. Mistään ei löydy mitään.. Joka ilta lämpöä. Sillon kun ongelmat alkoi, niin kaveri oli ihan ehdottomasti elämänsä kunnossa.

Eilen kun puhelimessa juteltiin, niin oli onnellinen siitä, että oli kyennyt tekemään ensimmäisen täyden työviikon 18 kk:een.

Ota iisisti.

Mulle lääkäri sanoi, et älä seuraile mittarilla lämpöä vaan treenaile olon mukaan! Tuskin.. Se muutenkin oli epäeettinen kaveri.

Kiitos kaikille vastanneille tähän asti.

YLIKUNTO

Miten tämä todetaan?

Kuinka totaalista levon täytyy olla? Joidenkin kilometrien ei-hikiset-kävelylenkit pari kertaa päivässä ok?

STRESSI

”voimakas stressi voi aiheuttaa tuollaisiakin fysiologisia muutoksia kehossa.”

Olen taipuvainen uskomaan tämän, mutta en koe voimakasta stressiä. En ainakaan tunnista sitä.

SYDÄNLIHASTULEHDUS

”Jatkotutkimuksissa ottetiin sitten sydänfilmi siinäkään ei oikeen mitään poikkeavaa. Sitten ilmaantui rintakipuja sain lähetteen sairaalaan olin seurannassa 4 vuorokautta ja otettiin tarkempi sydänultra siellä näkyi sydänlihastulehdus joka oli ollut, mutta oli kuulemma paranemassa. Sain 1kk sairasloman,”

Sydänfilmi otettu, mutta ei sydänultra. Olen tuntenut ajoittain kiristävää/pistävää tunnetta rinnassa, mistä syystä jossain vaiheessa epäilin itse jotain keuhkoissa olevaa, mutta keuhkoröntgen kumosi sen. Sydänlihastulehdusta olen pelännyt salaa. Mutta minulla on tulehdusarvot aivan normaalit, joten ehkä ne poissulkevat tämän?

PUSUTAUTI

Kiitos vinkistä. Tätä ovat jotkin tutut ehdotelleet. Ei tosin ole kurkkukipua, mutta ei välttämättä kai pakollinen oire.

KEUHKO-KLAMYDIA

Kiitos vinkistä, mutta oireet eivät täsmää: ”oireita ovat hitaasti alkava ja pitkään jatkuva yskä, lihassäryt ja usein myös keuhkokuume.”

”OLON MUKAAN”

”Mulle lääkäri sanoi, et älä seuraile mittarilla lämpöä vaan treenaile olon mukaan! Tuskin.. Se muutenkin oli epäeettinen kaveri”

Olen kieltämättä potentiaalinen sairaanakin treenaaja, mutta nyt jokin sanoo, että iisisti. En ole tehnyt mitään kävelyä raskaampaa. En tiedä pitäisikö sekin jättää. En tosin ole kävellyt edes joka päivä, itse asiassa ehkä joka kolmas päivä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom